اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک زاگرس

اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک زاگرس

اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

علت درد بعد از عصب کشی

شاید برایتان سوال پیش بیاید که بعد از عصب کشی چقدر درد خواهم داشت و در چه صورت باید به دکتر مراجعه کنیم؟ عصب کشی شامل تمیز کردن عمیق داخل محفظه ریشه دندانی است که درد دارد. عصب کشی روش اصلی برای برطرف کردن درد دندان است و پس از آن کمی درد طبیعی و قابل انتظار است.

اما درد نباید برای همیشه ادامه داشته باشد. عصب کشی برای کمک به جلوگیری از درد ناشی از پوسیدگی یا شکستگی دندان به کمک شما آمده است. پس اگر بعد از عصب کشی کمی درد دارید جای نگرانی نیست اما اگر درد زیاد و مداوم است باید سریعا به دندان پزشک خود مراجعه کنید. در این مقاله از کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس قصد داریم تا شما را با عصب کشی و علت درد بعد از آن آشنا کنیم. همراه ما باشید. 

آیا عصب کشی درد دارد؟

در سال‌های گذشته انجام عصب کشی کمی با درد همراه بود. به همین دلیل افراد از دندانپزشکی می‌ترسیدند و درمان خود را به تعویق می‌انداختند. اما امروزه روش‌های زیادی برای کاهش درد وجود دارد که باعث می‌شود در طی فرایند هیچ دردی را احساس نکنید. 

برای این منظور دندانپزشک با کمک سرنگ‌های مخصوص آمپول بی حسی را به ناحیه مورد نظر تزریق می‌کند. با این کار درد کاملا از بین می‌رود. امکان دارد در طی درمان فشار دست دندانپزشک را احساس کنید اما احساس درد نادر است.

بعد از عصب کشی و اتمام داروهای بی حسی شاید درد خفیفی به سراغتان بیاید. این درد به علت سوراخ کردن دندان و نفوذ به بخش میانی و پالپ دندان است. در عصب کشی پالپ را کاملا بیرون می‌آورند و اتاقک پالت از عفونت تمیز می‌شود. به همین دلیل تا چند روز درد خفیف طبیعی است. 

این درد با داروه‌های مسکن بدون نسخه برطرف می‌شود. دارو‌هایی مانند استامینوفن و ادویل برای کاهش درد موثر هستند. همچنین باید از جویدن غذاهای سفت بلافاصله بعد از عصب کشی خودداری کنید، زیرا این کار می‌تواند باعث درد بیشتر شود.

چه زمانی باید به دندانپزشک مراجعه کنیم؟

درد عصب کشی به طور معمول بعد از چند روز بهبود پیدا می‌کند. اما اگر همچنان درد و تورم شدید داشتید حتما به دندانپزشک مراجعه کنید. بیشتر بیماران به دو جلسه برای عصب کشی احتیاج دارند. حتی در مواردی که عفونت بسیار شدید باشد به جلسات بیشتری برای از بین بردن عفونت نیاز است. 

برای کم شدن درد بهتر است از قرص‌های مسکن استفاده کنید. به احتمال زیاد درد شما کنترل می‌شود. در غیر این صورت مسکن‌های قوی تر توسط دندانپزشک شما تجویز خواهد شد. 

اگر بعد از عصب کشی درد بسیار زیادی داشتید حتما به دندانپزشک مراجعه کنید. تا وقتی که درد دندانتان خوب نشود باید از غذا‌های نرم استفاده کنید. بهتر است تا بهبودی کامل سیگار کشیدن را کنار بگذارید. 

بعد از آنکه دندان بهبودی کامل پیدا کرد باید روی آن روکش گذاشته شود. زیرا در فرایند عصب کشی بخشی از تاج دندان را می‌تراشند تا به پالپ دسترسی داشته باشند. به همین دلیل دندان استقامت و ساختار اصلی خود را از دست می‌دهد. بهتر است هر چه سریعتر برای جلوگیری از شکستن دندان عصب کشی شده اقدام به گذاشتن روکش کنید. 

علت درد بعد از عصب کشی دندان چیست؟

آیا دندانی که قبلا عصب کشی شده می‌تواند درد بگیرد؟ بله، این امکان وجود دارد که دندان عصب کشی شده دوباره ایجاد مشکل و درد کند.

این درد ممکن است به دلایل زیر به وجود بیاید: 

  • کانال ریشه به طور کامل بهبود پیدا نکرده است.
  • به دلیل آناتومی پیچیده ریشه، برخی از کانال‌ها از چشم دندانپزشک دور افتاده و تمیز نشده‌اند. 
  • پوسیدگی جدید می‌تواند مواد پرکننده کانال ریشه را آلوده کرده و باعث عفونت جدید شود.
  • آسیب دندانی که باعث می‌شود عفونت جدید وارد دندان شود.

چگونه دندان عفونی می‌شود؟

عصب کشی نام روشی در دندانپزشکی است که پوسیدگی پالپ و ریشه دندان را پاک می‌کند. دندان‌های شما دارای یک لایه خارجی به نام مینا ، یک لایه دوم به نام عاج و یک هسته نرم داخلی است که تا ریشه در استخوان فک شما امتداد یافته است. هسته شامل پالپ دندان است که از اعصاب، عروق خونی و بافت همبند تشکیل شده است.

هنگامی که پوسیدگی وارد هسته نرم می‌شود، پالپ می‌تواند ملتهب، عفونی یا حتی نکروز (مرده) شود. برای تمیز کردن پوسیدگی به درمان کانال ریشه یا عصب کشی نیاز داریم.

عصب کشی چگونه انجام می‌شود؟

در درمان عصب کشی، دندانپزشکان پوسیدگی پالپ را تمیز کرده و دندان عفونی را حفظ می‌کنند.

مراحل درمان عصب کشی دندان: 

  • ابتدا باکتری و پوسیدگی پالپ، ریشه و عصب دندان را بیرون می‌آورند. 
  • محل را با آنتی بیوتیک ضد عفونی می‌کنند.
  • کانال ریشه‌های خالی را با ماده مخصوص به نام گوتاپرکا پر می‌کنند. 
  • در مرحله آخر برای جلوگیری از ورود باکتری با پر کننده‌های موقت روی آن را می‌بندند. 

درمان ریشه توسط دندانپزشک عمومی یا متخصصی‌اندودنتیست انجام می‌شود. با کمک عصب کشی دندانپزشکان می‌توانند دندان طبیعی را در جای خود نگه دارند. با عصب کشی پیشرفت پوسیدگی دندان متوقف می‌شود. اما بهتر است توجه داشته باشید که دندان ضعیف تر و شکننده تر از قبل می‌شود. به همین دلیل باید روکش شود تا کارایی اولیه خود را بدست بیاورد.

از کجا بفهمیم که به درمان عصب کشی نیاز داریم؟

اصلی ترین راه برای آنکه مطمئن شوید دندان شما به عصب کشی نیاز دارد تشخیص دندانپزشک است. اما در حالت کلی چند راه وجود دارد که به شما هشدار می‌دهد که احتمالا به عصب کشی دندان احتیاج خواهید داشت. با مشاهده هر کدام از این عوامل سریعا به دندانپزشک مراجعه کنید. هر چه زودتر برای درمان اقدام کنید نتیجه بهتری بدست می‌آورید. 

۱. درد مداوم

اگر دندان درد دارید می‌تواند یکی از نشانه‌های نیاز به عصب کشی باشد. این درد می‌تواند متناوب و شدید بوده و یا گهگاهی به سراغ شما بیاید. درد در استخوان دندان، فک و گردن خود را نشان می‌دهد. در هر صورت باید به دندانپزشک مراجعه نمایید.

درد دندان به دلایل دیگری به جز کانال ریشه نیز اتفاق می‌افتد:

  • بیماری لثه
  • حفره یا پوسیدگی
  • انتقال درد از عفونت سینوس‌ها به دندان‌ها
  • آسیب به پر کردگی قدیمی
  • عفونت دندان عقل نهفته

اینکه ریشه درد دندان از چه چیزی باشد اهمیتی ندارد. بلافاصله پس از پیدایش درد به دندانپزشک مراجعه کنید.

۲. حساسیت به گرما و سرما

اگر غذا‌های داغ یا شیرین می‌خورید و دچار درد دندان می‌شوید هشداری بر خرابی دندان است. حتی در زمان خوردن بستنی و نوشیدنی‌های سرد نیز ممکن است درد دندان به سراغ شما بیاید. اگر درد بعد از خوردن این مواد غذایی باز هم ادامه داشت احتمالا به درمان عصب کشی نیاز دارید. 

۳. تغییر رنگ دندان

در صورت وجود عفونت در پالپ دندان امکان تغییر رنگ در دندان وجود دارد. 

۴-آسیب به دندان

گاهی ضربه به دندان باعث آسیب به ریشه و پالپ دندان شده و ظاهری تیره و خاکستری پیدا می‌کند. تغییر رنگ معمولا در دندان‌های قدامی بیشتر دیده می‌شود. در این شرایط اگر خون کافی در آنها جریان نداشته باشد می‌میرند و نیاز به درمان ریشه پیدا خواهید کرد. 

تغییر رنگ دندان به دلایل مختلفی ممکن است ایجاد شود. دلیل آن مهم نیست به محض مشاهده این مشکل به دندانپزشک مراجعه نمایید. 

۵. تورم لثه

اگر دندان شما درد می‌کند و لثه آن متورم شده می‌تواند یکی از نشانه‌های نیاز به عصب کشی دندان باشد. شاید تورم کاهش پیدا کند یا تنها زمانی که لثه را لمس می‌کنید درد بگیرد اما در هر صورت باید به دندانپزشک مراجعه کنید. 

تورم لثه به چه دلایلی به وجود می‌آید؟

تورم در اثر رسیدن مواد عفونی و اسیدی به پالپ دندان ایجاد می‌شود. این مواد می‌توانند باعث ایجاد تورم در نوک ریشه و لثه شوند. گاهی تورم همراه با آبسه و جوش اتفاق می‌افتد که همگی نشانه ای بر نیاز به عصب کشی دندان و مراجعه سریع به دندانپزشک است. آبسه ممکن است بو و مزه بد در دهان ایجاد کند.

۶. درد هنگام غذا خوردن یا لمس دندان

درد در زمان جویدن غذا نشانه ای از پوسیدگی زیاد و آسیب به پالپ است. در این شرایط نیز نیاز به عصب کشی خواهید داشت. اگر این درد مداوم بوده و بعد از خوردن غذا نیز ادامه داشته باشد باید سریعا به دندانپزشک مراجعه کنید. 

درد دندان در زمان جویدن به چه دلیلی به وجود می‌آید؟

اگر عفونت دندان زیاد باشد، پالپ مرده مواد اسیدی تولید کرده و رباط اطراف ریشه را ضعیف می‌کند. همین امر باعث ایجاد درد در حین جویدن یا گاز گرفتن می‌شود. 

۷. دندان شکسته یا ترک خورده

در اثر ضربه فیزیکی یا جویدن مواد غذایی سفت، ممکن است دندان ترک بردارد یا بشکند. در این شرایط باکتری و عفونت به داخل پالپ نفوذ می‌کند. حتی اگر هیچ ترکی در دندان ایجاد نشود باز هم در اثر ضربه اعصاب می‌توانند ملتهب شده و درد و حساسیت به وجود بیاورند.

۸. لق شدن دندان

گاهی احساس می‌کنید که دندان شما لق شده است. ممکن است پالپ عفونی شده و حیات خود را از دست داده باشد. مواد اسیدی که از پالپ تولید می‌شوند می‌توانند بر روی استخوان نگهدارنده دندان اثر گذاشته و باعث نرم شدن آن شوند. دقت داشته باشید اگر چند دندان شما لق شده باشد نشانه نیاز به عصب کشی نیست و باید به سراغ سایر عوامل بروید. 

آیا عصب کشی درد دارد؟

شاید در نگاه اول عصب کشی ترسناک باشد اما با وجود دارو‌های بی حسی دیگر هیچ دردی را در طول فرایند عصب کشی احساس نخواهید کرد. عصب کشی کردن کاملا شبیه به پر کردن دندان است، در هر دو هیچ دردی احساس نمی شود فقط در عصب کشی زمان بیشتری صرف می‌شود. اما ممکن است کمی فشار دست دندانپزشک را احساس کنید. 

اگر دچار تورم و درد قبل از عصب کشی هستید به احتمال زیاد دندانپزشک برای شما آنتی بیوتیک تجویز می‌کند تا عفونت را از بین ببرد. این کار باعث کاهش درد دندان می‌شود.

احتمال دارد بعد از عصب کشی احساس درد یا حساسیت کنید. دندانپزشک از داروهای مسکن بدون نسخه مانند استامینوفن (تیلنول) یا ایبوپروفن (ادویل) برای شما تجویز می‌کند. 

طبق آمار بدست آمده از مراجعانی که با درد دندان به کلینیک‌های دندانپزشکی مراجعه کرده‌اند، درد آنها پس از ۱ روز کاهش چشمگیری داشته و بعد از یک هفته کاملا از بین رفته است. 

نکاتی برای سلامت دهان و دندان بعد از عصب کشی

اگر بهداشت دهان و دندان را به درستی رعایت کنید باعث کاهش درد بعد از عصب کشی می‌شود. همچنین به طول عمر دندان عصب کشی شده و روکش آن نیز کمک می‌شود. علاوه بر این با رعایت روتین دندان سلامت سایر دندان‌ها نیز حفظ می‌شود.

  • بعد از درمان ریشه از خوردن غذا‌های سفت و ترد اجتناب کنید.
  • روزی دو تا سه بار با خمیر دندان حاوی فلوراید دندان‌های خود را مسواک کنید. اگر به تازگی دندان خود را عصب کشی کرده اید خیلی آرام با مسواک ناحیه را تمیز نمایید.
  • حتما روزی یکبار دندان‌های خود را نخ بکشید.
  • از خوردن مواد غذایی و نوشیدنی‌های شیرین تا چند روز خودداری کنید.
  • روتین بهداشتی دهان و دندان داشته باشید.

چگونه از دندان‌ها مراقبت کنیم تا به عصب کشی نیاز پیدا نکنیم؟

برای آنکه نیاز به عصب کشی پیدا نکنیم باید یک روتین بهداشتی دهان و دندان داشته باشیم. بهتر است موارد زیر را رعایت کنید تا دچار دندان درد نشوید.

  • دو بار در روز مسواک بزنید.
  • روزی یکبار بین دندان‌های خود را نخ دندان بکشید.
  • از خمیر دندان و دهانشویه‌های حاوی فلوراید استفاده کنید.
  • هر ۶ ماه یکبار برای معاینه و چکاپ نزد دندانپزشک بروید.
  • سالی یک تا دو بار دندان‌های خود را به طور حرفه ای توسط دندانپزشک تمیز کنید.
  • از خوردن غذا‌های شیرین و مواد غذایی حاوی کربوهیدرات تصفیه شده اجتناب کنید. در صورت مصرف بعد از آن حتما دندان‌های خود را بشویید و یا مسواک بزنید.  

جمع بندی

عصب کشی موفق می‌تواند باعث درد خفیف برای چند روز شود. این درد موقتی است و تا زمانی که بهداشت دهان و دندان را رعایت می‌کنید، خود به خود برطرف می‌شود. اگر درد بیش از سه روز طول کشید، باید برای پیگیری به دندانپزشک مراجعه کنید.

در کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس غرب تهران در شهرک اکباتان با همراهی دندانپزشکان مجرب و بهره مندی از بهترین وسایل و تجهیزات روز دنیا تمامی کار‌های مربوط به دهان و دندان انجام می‌گیرد. عصب کشی دندان، جراحی دندان عقل، ایمپلنت، ترمیم، جرم گیری حرفه ای دندان و دندانپزشکی اطفال بخشی از خدمات کلینیک است. 

زمان را از دست ندهید و همیم حالا با شماره‌های موجود تماس گرفته و نوبت مشاوره دریافت نمایید. 

سوالات متداول

چرا دندان بعد از عصب کشی هنوز هم درد می‌کند؟

اگر درد شدید و تیز دارید یا دردی دارید که ۱ تا ۲ هفته پس از درمان همچنان بسیار شدید است، این به هیچ وجه طبیعی نیست و نشان دهنده این است که کانال ریشه شما از کار افتاده است و عفونت همچنان در دندان وجود دارد.

چه مدت بعد از روت کانال دندان شما درد می‌کند؟

عصب کشی باعث درد خفیف برای چند روز می‌شود. این ناراحتی موقتی است و با مسکن‌های بدون نسخه و رعایت بهداشت دهان و دندان قابل کنترل است. با این حال، اگر این ناراحتی بیش از سه روز طول بکشد، باید برای مشاوره به دندانپزشک خود مراجعه کنید.

علائم عدم موفقیت عصب کشی چیست؟

  • حساسیت دندان یا درد کانال ریشه هنگام گاز گرفتن
  • جوش روی لثه یا فک
  • تغییر رنگ دندان
  • درد ناشی از فشار به دندان
  • حساسیت در بافت لثه نزدیک به دندان عصب کشی شده
  • درد در دندان عصب کشی شده

درمان مجدد کانال ریشه چیست؟

درمان مجدد، رایج ترین گزینه درمانی برای کانال‌های ریشه شکست خورده است که بهترین میزان موفقیت را ارائه می‌دهد.‌اندودنتیست قبل از پر کردن و آب بندی دندان، عفونت را درمان می‌کند تا از یکپارچگی آن محافظت کند.

اگر درد دندان بعد از روت کانال از بین نرود چه اتفاقی می‌افتد؟

در بیشتر موارد، حساسیت و ناراحتی مرتبط با کانال ریشه باید ظرف چند روز از بین برود. اگر بهتر نشد، یا اگر درد شدید بود یا با اقدامات خانگی تسکین نمی یافت، مهم است که برای ارزیابی با متخصص ریشه یا دندانپزشک تماس بگیرید.

چه مدت طول می‌کشد تا کانال ریشه به طور کامل بهبود یابد؟

در اکثر موارد عصب کشی تنها در چند روز بهبود می‌یابند، در موارد نادر، بهبودی ممکن است یک یا دو هفته طول بکشد. همچنین برخی از بیماران ممکن است عوارضی مانند عفونت مجدد را تجربه کنند.

متا تایتل: علت درد بعد از عصب کشی دندان|کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس

متا دیسکریپشن: درد بعد از عصب کشی دندان معمولا بین ۱ تا ۳ روز کاملا از بین می‌رود. اگر بعد از یک هفته درد شدید داشتید حتما به دندانپزشک مراجعه کنید. ممکن است هنوز عفونت داخل محفظه پالپ وجود داشته باشد. 

۵/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button