تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس

شهرک اکباتان، سه راه مخابرات، روبه روی فاز 1، خ عظیمی، پ 42، طبقه اول

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس

شهرک اکباتان، سه راه مخابرات، روبه روی فاز 1، خ عظیمی، پ 42، طبقه اول

آیا از درد عصب کشی دندان می ترسید؟ عصب کشی دندان درد دارد ؟

عصب کشی دندان یکی از دردهایی است که هر فردی حداقل یکبار در زندگی خود تجربه کرده و یا در آینده تجربه خواهد نمود. این درد بسیار کلافه کننده است و می‌تواند برای فرد غیرقابل تحمل باشد. خیلی از افراد به دلیل ترسی که از درد درمان ریشه دندان یا همان عصب کشی دارند کشیدن دندان را ترجیح می‌دهند که می‌تواند عواقب بدتری را نیز به دنبال داشته باشد. 

اگر دردهای شب هنگام دندان، شما را کلافه کرده و از درد عصب کشی دندان می ترسید پیشنهاد می‌کنیم تا پایان این مقاله از کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس همراه ما باشید.

درمان ریشه دندان یا عصب کشی چیست؟

درمان ریشه یا عصب کشی دندان یک فرآیند درمانی است که در آن کانال دندانی که به دلیل گسترش پوسیدگی، تاج به التهاب و عفونت دچار شده‌است. در عصب کشی، التهاب بافت پالپی و عصبی دندان که کاملا درگیر شده را پاکسازی، آماده‌سازی و پر می‌کند. 

عصب کشی کمک می‌کند تا کانال ریشه دندان طبیعی درمان شود و طول عمر دندان افزایش پیدا کند. معمولا درمان‌های عصب کشی با موفقیت‌های بالای ۹۵% همراه هستند و موجب می‌شوند که فرد بتواند به روال عادی زندگی خود و بدون احساس درد در دندان‌ها برگردد. متاسفانه خیلی از افراد به دلیل ترس از دندانپزشکی و درمان عصب کشی دندان از انجام آن اجتناب می‌کنند. 

این ترس می‌تواند عواقب به مراتب بدتری را برای فرد به دنبال داشته باشد. به عنوان مثال به علت رسیدگی دیرهنگام به دندان، دندانپزشک مجبور به کشیدن دندان می‌شود و به دنبال آن بیمار مجبور است به استفاده از ایمپلنت دندان روی آورد و هزینه‌های خیلی بالاتری را بپردازد. 

ترس از عصب کشی دندان

خیلی از افراد هنگامی که اسم عصب کشی دندان را می‌شوند تصاویر ترسناکی در ذهن آن‌ها از این پروسه درمانی شکل می‌گیرد که موجب می‌شود از اقدام به درمان صرفه نظر کنند. البته نظرات افراد دیگر در مورد عصب کشی دندان نیز روی ذهنیت افراد تاثیر می‌گذارد و موجب واهمه آن‌ها از این روش درمانی می‌شود.

 در صورتی که اگر آشنایی بیشتری با این روش درمانی داشته باشند متوجه خواهند شد که دلیلی برای ترس از درد عصب کشی دندان وجود ندارد و این فرآیند در مدت زمان کوتاهی انجام می‌شود و می‌تواند آن‌ها را از دندان درد آزاردهنده نجات دهند. 

درد در مراحل عصب کشی دندان

معمولا افراد هنگامی که به عفونت پالپ دندان دچار می‌شوند به سراغ دندانپزشک می‌روند و باتوجه‌به دردی که دارند می‌خواهند هر چه سریع‌تر از این درد نجات پیدا کنند. دندانپزشک در ابتدا با عکس‌برداری و معاینه دندان بیمار وضعیت او را مورد ارزیابی قرار می‌دهد تا در صورت نیاز برای درمان عصب کشی اقدام نماید. 

همچنین دندانپزشکان با توجه به تجربه‌ای که دارند هنگامی که بیمار را نسبت به درد عصب کشی دندان خیلی نگران می‌بینند سعی می‌کنند برای کاهش نگرانی‌هایش توضیحات لازم را بیان کنند تا بیمار آماده انجام این روش درمانی شود. 

درمان عصب کشی دندان معمولا در دو جلسه صورت می‌گیرد. گاهی اوقات با‌توجه‌ به زیاد بودن میزان عفونت پروسه درمانی ممکن است تا ۳ جلسه نیز به طول بیانجامد. مراحل عصب کشی دندان در این جلسات به صورت زیر است:

  • دندانپزشک در ابتدای پروسه درمان از بی‌حسی موضعی استفاده می‌کند. گاهی اوقات به دلیل وجود عفونت و چرک در دندان بی‌حسی دندان ممکن است دیرتر عمل کند. در حین عصب کشی هیچ دردی را احساس نخواهید کرد.
  • پس از بی‌حس شدن دندان، دندانپزشک تاج دندان را سوراخ می‌کند تا به پالپ دندان و کانال ریشه دسترسی پیدا کند. پزشک با تخلیه پالپ دندان و استفاده از ابزاری به نام فایل کانال‌های ریشه دندان را به خوبی تمیز می‌کند. 
  • در این مرحله پزشک با استفاده از موادی به نام گوتاپرکا کانال‌های ریشه را پر می‌کند. این مواد دارای قابلیت حالت‌گیری و فشرده‌سازی هستند. پس از مواد‌گذاری پزشک پانسمان موقت دندان را انجام می‌دهد و ادامه درمان به جلسه بعد موکول می‌گردد. 
  • در جلسه بعدی نیز پزشک مجدد از بی‌حسی استفاده می‌کند، ازاین‌رو بیمار دردی را احساس نمی‌کند. در این جلسه پزشک با اتمام عصب کشی دندان آن را پر کرده و روکش روی آن قرار می‌دهد و دیگر درد چندانی وجود نخواهد داشت. 

درد بعد از انجام عصب کشی دندان

درد عصب کشی دندان پس از اتمام این روش درمانی و از بین رفتن تاثیر بی‌حسی دارو معمولا توسط بیمار احساس می‌شود. ازاین‌رو دندانپزشک مسکن‌هایی مانند ژلوفن و ایبوپروفن را برای تسکین این درد تجویز می‌کند.

از جمله مهم‌ترین دلایل درد دندان بعد از عصب کشی می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • اندازه پانسمان موقت یا ترمیم صورت گرفته زیاد است.
  • ملتهب شدن کانال‌های ریشه به علت درمان عصب کشی و فایل‌ها
  • واکنش‌های حساسیتی به مواد مورد استفاده در پرکردن کانال‌های ریشه دندان 

تمامی این دردها موقت هستند و با مصرف مسکن بیمار می‌تواند آن‌ها را تحمل کند. اما در صورت غیرقابل تحمل بودن درد عصب کشی دندان حتما با دندانپزشک خود مشورت کنید تا برای شما مسکن‌های قوی‌تری را تجویز نماید. 

درد بعد از عصب کشی دندان معمولا تا چند روز ادامه دارد؟

درد عصب کشی دندان به طور طبیعی معمولا تا چند روز ادامه دارد اما نمی‌توان زمان دقیقی برای آن اعلام نمود. اما با این وجود احساس درد زیاد در یک الی دو روز اول کاملا طبیعی است. البته میزان این دردها در تمامی افراد یکسان نیست و ممکن است فرد بعد از عصب کشی دندان هیچ‌گونه دردی را احساس ننماید. 

چگونه می‌توان درد پس از عصب کشی دندان را کاهش داد؟

کمی تورم و حساسیت پس از درمان ریشه دندان کاملا طبیعی است. اما با توجه ‌به موارد زیر و رعایت آن‌ها می‌توانید سرعت بهبود خود را افزایش دهید. 

  • از کیسه یخ استفاده کنید

استفاده از کیسه یخ می‌تواند یک روش عالی برای کاهش درد عصب کشی دندان و تورم ناشی از آن باشد. برای تسریع بهبودی و تسکین این درد کافی است کیسه یخ را روی گونه و فک در کنار دندان عصب کشی شده قرار دهید.

  • از ورزش کردن بپرهیزید

بهتر است که بلافاصله پس از عصب کشی ورزش نکنید، زیرا ممکن است میزان درد شما را افزایش دهد و روند بهبودی بیشتر طول بکشد. از‌این‌رو توصیه می‌شود که حداقل تا چند روز بعد از عصب کشی از ورزش کردن اجتناب نمایید. 

  • سیگار نکشید

اگر سیگار می‌کشید بهتر است که تا چند روز پس از درمان از مصرف آن خودداری کنید. زیرا مواد شیمیایی حاصل از استنشاق سیگار می‌تواند در روند بهبودی شما اختلال ایجاد کند.

  • استراحت داشته باشید

عصب کشی دندان نیز همانند هر عمل جراحی دیگری دارای دستورالعمل‌های مراقبتی است که با رعایت آن‌ها می‌توان روند بهبود را تسریع بخشید. ازاین‌رو بهتر است که چند روز استراحت داشته باشید تا دوره درمان و بهبودی شما به بهترین شکل ممکن طی شود. در این چند روز به مقدار کافی بخوابید و داروهای خود را مرتب مصرف کنید. 

  • هنگام غذا خوردن احتیاط کنید

پس از درمان ریشه دندان نحوه غذا خوردن و جویدن بسیار حائز اهمیت است. بهتر است تا از بین رفتن اثر کامل بی‌حسی چیزی میل نکنید، زیرا ممکن است با گاز گرفتن گونه یا زبان خود دچار آسیب‌دیدگی بیشتری شوید. 

تا زمان ترمیم کامل دندان از جویدن با آن بپرهیزید. طی چند روز اول از غذاهای نرم استفاده کنید تا آسیبی به دندان پر شده وارد نشود. 

  • به مراقبت‌های پیشگیرانه ادامه دهید

در طی دوره بهبودی هر روز از مسواک و نخ دندان استفاده کنید. مراقبت از دندان عصب کشی شده را همانند سایر دندان‌های خود ادامه دهید. پس از آن نیز معاینه دندان هر چند وقت یکبار برای اطمینان از سلامت دندان‌ها و لثه توصیه می‌شود. زیرا گاهی اوقات دندان تحت درمان پس از مدتی عود می‌کند و نیاز به درمان مجدد دارد. اما با مراقبت‌های پیشگیرانه و مراجعه به موقع به دندانپزشک می‌توان مشکل را حل نمود. 

  • به صحبت‌های دندانپزشک توجه کنید

عصب کشی ترسناک نیست و نباید درد عصب کشی دندان شما را از درمان کانال ریشه دندان منصرف کند. درد ناشی از عصب کشی تا حدودی وجود دارد و این یک واقعیت است. اما با توجه‌به صحبت‌های دندانپزشک و رعایت دستورالعمل‌ها می‌توانید روند بهبود خود را به صورت کامل و همراه با موفقیت طی کنید.

عوارض عصب کشی دندان

اکنون که بررسی روش درمان ریشه یا عصب کشی دندان و درد ناشی از آن پرداختیم لازم است که به عوارض آن نیز اشاره کنیم. این فرآیند درمانی معمولا بدون عارضه و حاشیه است. اما عصب کشی دندان همانند هر روش درمانی می‌تواند عوارضی به دنبال داشته باشد که از جمله آن‌ها می‌توان به نیاز به عصب کشی مجدد، تغییر رنگ دندان و شکستن دندان عصب کشی شده اشاره نمود. 

جمع بندی

درمان عصب کشی روشی بسیار مناسب و با موفقیت بالا در حفظ و نگهداری از دندان‌های طبیعی است. با استفاده از آن دندانپزشکان عفونت‌های کانال ریشه را به‌طور کامل از بین می‌برند. درد عصب کشی دندان کاملا قابل تحمل است. بیمار در حین عصب کشی هیچ دردی را حس نخواهد کرد. اما پس از آن کمی احساس درد طبیعی است که با بی‌حسی موضعی و استفاده از مسکن‌ها به‌راحتی تسکین می‌یابد.

با مراجعه به کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس می‌توانید درمان ریشه دندان‌های خود را با هیچ دردی انجام دهید و سالیان زیادی از آن دندان همچنان استفاده کنید. 

سوالات متداول

اگر پانسمان موقت دندان بیفتد چه باید کرد؟

بعضی مواقع ممکن است پانسمان موقت تا مراجعه بعدی بیمار به دندانپزشکی بیفتد. در چنین مواقعی باید به دندانپزشک مراجعه کنید تا مجددا پانسمان موقت را انجام دهد، زیرا عدم وجود پانسمان موجب ورود میکروب به داخل ریشه دندان و ایجاد عفونت و آبسه دندان می‌شود. 

دندان عصب کشی شده چند سال عمر دارد؟

نمی‌توان مدت زمان دقیقی را برای طول عمر دندان عصب کشی شده بیان کرد و به عواملی چون تخصص پزشک، نوع روکش و نحوه پر شدن دندان، مراقبت‌های بیمار و مراجعه سالانه و منظم به دندانپزشک بستگی دارد. 

آیا می‌توان دندان شیری را عصب کشی نمود؟

برای دندان‌های شیری نیز عصب کشی انجام می‌شود، البته به شرطی که دندان به حدی عفونی نشده باشد که امکان انجام عصب کشی وجود نداشته باشد. 

۵/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button