اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک زاگرس

اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک زاگرس

اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

عصب کشی یا کشیدن دندان: کدام بهتر است؟

اگر دندانی پوسیده یا آسیب دیده دارید، ممکن است مجبور شوید بین دو گزینه درمانی یکی را انتخاب کنید: عصبکشی یا درمان ریشه یا کشیدن. کشیدن راحت تر و ارزان تر است، اما درمان ریشه دندان های طبیعی شما را نجات می دهد. بنابراین، چگونه از بین دو روش درمانی بهترین را انتخاب می کنید؟ این مقاله اطلاعاتی را که برای تصمیم گیری نیاز دارید ارائه می کند.

عصب کشی یا درمان ریشه

برای درمان ریشه دندان، دندانپزشک قسمت تیره شده دندان را برمی دارد و پالپ عفونی را قبل از اضافه کردن ماده ترمیمی مانند کامپوزیت و یا آمالگام و بعد از ان گذاشتن روکش دندان روی دندان تمیز می کند. روکش دندان مانند مینای دندان عمل می کند بدون اینکه در عملکرد آن اختلال ایجاد کند.

چرا درمان ریشه یا عصب کشی را انتخاب کنیم

مگر اینکه دندان شما به شدت پوسیده باشد، دندانپزشک شما به دلیل مزایای زیر، عصب کشی یا درمان کانال ریشه را توصیه می کند.

حفظ دندان های طبیعی خودمان

به جای کشیدن دندان به دلیل وجود حفره قابل ترمیم، باید سعی کنید آن را حفظ کنید. دندان های طبیعی دوباره پر شده بهتر از دندان های مصنوعی هستند و بر الگوی گاز گرفتن شما تأثیری نمی گذارند.

ظاهر جوان خود را حفظ کنید

از آنجایی که دندانپزشک هنگام کشیدن دندان، ریشه هایی را که از فک حمایت می کنند نیز می کشد، شکاف باقی مانده در استخوان می تواند باعث فروپاشی استخوان اطراف شود و شما را مسن تر نشان دهد. بنابراین، برای حفظ ظاهر جوان خود باید از کشیدن دندان خودداری کنید.

اعتماد به نفس خود را حفظ کنید

شکاف های باقی مانده پس از کشیدن دندان می تواند اعتماد به نفس شما را کاهش دهد، به خصوص اگر در هنگام لبخند قابل مشاهده باشد. در مقابل، اگر شما تحت یک کانال ریشه قرار بگیرید، هیچ کس متوجه تغییر نخواهد شد.

از جابجایی دندان ها خودداری کنید

شکاف های باقی مانده پس از کشیدن دندان ممکن است باعث جابجایی دندان های اطراف شود و در نهایت منجر به مشکلات گاز گرفتن و جویدن شود که نیاز به یک درمان دیگر به نام ارتودنسی خواهید داشت که هزینه زمان بیشتری از شما صرف خواهد کرد.

تسکین فوری درد را دریافت کنید

به احتمال زیاد تا چند روز پس از کشیدن ریشه، درد را تجربه خواهید کرد. با این حال، درد بلافاصله پس از کانال ریشه از بین می رود زیرا فرآیند تمیز کردن عفونت را از بین می برد.

صرفه جویی در پول

اگرچه کشیدن دندان ارزان تر از درمان ریشه است، اما هزینه بیشتری برای جایگزینی دندان کشیده شده برای شما خواهد داشت. تعویض دندان همچنین نیاز به ویزیت منظم دندانپزشکی دارد.

کشیدن دندان

علیرغم مزایای بسیاری که حفظ دندان شما دارد، کشیدن دندان در شرایط زیر ضروری است.

پوسیدگی شدید دندان

پوسیدگی شدید دندان می تواند به مینای دندان شما آسیب برساند تا جایی که دیگر نتواند در برابر نیرویی که هنگام جویدن وارد می شود مقاومت کند. در این حالت کشیدن دندان تنها گزینه است زیرا دندان نمی تواند پرکننده یا تاج دندان را نگه دارد.

عفونت شدید

علاوه بر پوسیدگی، اگر عفونت شدید در عمق ریشه گسترش یافته باشد، می‌تواند منجر به کشیدن دندان اجباری شود. دندانپزشکان کشیدن را برای چنین مواردی توصیه می کنند زیرا کشیدن تنها راه برای کنترل عفونت است.

محدودیت های مالی

مانند هر بیماری دیگری، مشکلات دندانی ممکن است در هر زمانی رخ دهد، از جمله زمانی که شما آمادگی مالی ندارید. در این صورت به دلیل هزینه بالای روکش و کانال ریشه، کشیدن دندان ممکن است تنها گزینه شما باشد. بعداً می‌توانید برای بهبود لبخند و جلوگیری از جابجایی دندان‌ها به دنبال درمان‌های دیگری مانند پروتز بریج دندانی و ایمپلنت‌های دندان باشید.

بیماری شدید لثه

در صورت نادیده گرفتن روال های بهداشتی مهم دهان مانند مسواک زدن، بیماری شدید لثه ممکن است رخ دهد. اگر دندان های خود را به اندازه کافی مسواک نکنید، باکتری ها در دهان شما جمع می شوند و راه خود را به فضاهای زیر لثه پیدا می کنند.

سپس باکتری‌های زیر لثه ترشحات اسیدی تولید می‌کنند که به تدریج رباط‌های پریودنتال و استخوان را از بین می‌برند و دندان‌های شما را شل می‌کنند. در چنین مواردی، دندانپزشک شما ممکن است برداشتن دندان های لق را برای تحت کنترل نگه داشتن بیماری توصیه کند.

مشکلات دندان حتی زمانی که بهداشت دهان و دندان را رعایت می کنید ممکن است رخ دهد. بیشتر دندانپزشکان برای پوسیدگی و عفونت دندان درمان ریشه را به جای کشیدن دندان توصیه می کنند، اما گاهی اوقات کشیدن دندان اجتناب ناپذیر است. با تیم ما در کلینیک دندانپزشکی زاگرس صحبت کنید تا درباره گزینه های درمانی موجود برای پوسیدگی دندان و بیماری لثه بیشتر بدانید.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

3 comments on “عصب کشی یا کشیدن دندان: کدام بهتر است؟

  1. Pingback: دلایل پوسیدگی دندانها چیست؟ - کلینیک تخصصی دندانپزشکی زاگرس

  2. Pingback: بعد از کشیدن دندان شستشو دهان با آب نمک چه کمک به بهبودی می‌کند؟  - کلینیک تخصصی دندانپزشکی زاگرس

  3. Pingback: آیا روکش دندان عصب کشی شده الزامی است؟ - کلینیک تخصصی دندانپزشکی زاگرس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button