اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک زاگرس

اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک زاگرس

اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

دندان های مولر کدامند؟

مولرها دندان های صافی هستند که در پشت دهان قرار دارند. هر مولر به طور معمول دارای چهار یا پنج لبه است. آنها منحصراً برای خرد کردن و سنگ زنی استفاده می شوند. دندان های آسیاب یا مولر دندان های بزرگ و مسطحی در پشت دهان هستند. آنها در پستانداران بیشتر توسعه یافته اند. آنها عمدتاً برای خرد کردن غذا در هنگام جویدن استفاده می شوند. نام مولار از لاتین molaris dens به معنای دندان سنگ آسیاب گرفته شده است و از mola، millstone و dens، دندان گرفته شده است. مولرها تنوع زیادی در اندازه و شکل در گروه های پستانداران نشان می دهند. دندان آسیاب سوم انسان گاهی وستیژیال است.
دندان های آسیاب دندان های گرد و صاف در پشت دهان هستند. آنها شامل دندان عقل شما می شوند.

انواع دندان ها مولر پرمولر کانین

دندان های آسیاب جرو دندان های مولر هستند

به طور کلی دندان های آسیاب دندان‌های مولر نیز نامیده می‌شوند، دندان‌های آسیاب می‌توانند از نظر اندازه و شکل متفاوت باشند، اما بزرگترین دندان‌های دهان هستند. نقش آنها آسیاب کردن غذا به قطعاتی است که به راحتی بلعیده می شود، در حالی که دندان های جلویی کوچکتر و تیزتر برای گاز گرفتن و پاره کردن غذا استفاده می شود.

این مقاله به انواع دندان های آسیاب شما، دلیل داشتن دندان عقل و مشکلاتی که می تواند در آنها ایجاد شود، می پردازد.

دندان های عقل را آسیاب سوم نیز می نامند. آنها از سن ۱۸ سالگی به بعد نمایان می شوند اما اغلب با جراحی برداشته می شوند.

انواع دندان های مولر

یک فرد بالغ متوسط ​​دوازده دندان آسیاب دارد که سه دندان آسیاب در هر طرف فک بالا و پایین شما قرار دارند. هر یک از سه دندان آسیاب یک نوع متفاوت است: ۱

  • مولرهای اول که به آنها مولرهای شش ساله نیز می گویند زیرا در حدود سن شش سالگی به وجود می آیند
  • دندان‌های آسیاب دوم که به آن دندان‌های آسیاب دوازده ساله نیز گفته می‌شود، زیرا در حدود سن ۱۲ سالگی فوران می‌کنند
  • دندان آسیاب سوم که به آن دندان عقل نیز می گویند که بین ۱۷ تا ۲۱ سالگی ظاهر می شود
  • مولرها به گونه ای طراحی شده اند که نیروی زیادی را از جویدن، آسیاب کردن و فشردن فشار وارد کنند. این به لطف سطح بزرگ و دو تا چهار ریشه آنها است که به طور محکم در استخوان فک کاشته شده اند.

چرا ما دندان عقل داریم؟

دندان آسیاب سوم یا دندان عقل، بقایایی از گذشته تکاملی ما هستند، زمانی که دهان انسان بزرگ‌تر بود و می‌توانست دندان‌های بیشتری را در خود جای دهد. آنها در جویدن غذاهای درشت مانند ریشه، مغزها، برگ ها و گوشت های سفت مفید بودند.

این نوع رژیم برای دندان‌ها سخت بود، به‌ویژه بدون ابزارهای نگهداری مفیدی که امروزه از آن استفاده می‌کنیم، مانند مسواک، خمیر دندان و نخ دندان. بنابراین دندان های اجداد ما به دلیل پوسیدگی دندان در معرض سایش و از دست دادن قابل توجهی قرار گرفتند.
انسان‌های امروزی غذاهایی که به این دندان‌های اضافی نیاز دارند، نمی‌خورند. با این حال، تکامل هنوز به این تغییر نرسیده است، بنابراین افراد هنوز آن دندان‌های اضافی را در زمانی که به سن بلوغ می‌رسند به دست می‌آورند.

هرکسی دندان عقل در نمی آورد

حدود ۳۷ درصد از مردم هرگز دندان عقل در نمی آورند یا هر چهار دندان را ندارند.برخی از کارشناسان معتقدند که این به دلیل تکامل است.

مشکلات دندان عقل

دندان‌های عقل به یک مشکل تبدیل شده‌اند، زیرا تکامل استخوان فک انسان را کوچک کرده است.۶ هنگامی که آن دندان‌های عقل باقی‌مانده سعی می‌کنند به داخل آن فشار بیاورند، این موضوع طیفی از مشکلات را نشان می‌دهد.

  • هنگامی که دندان عقل شکل می گیرد، ممکن است توسط دندان های دیگر مسدود شود، بنابراین نمی توانند به درستی وارد شوند. این به عنوان “تأثیر” نامیده می شود.
  • اگر دندان عقل وارد شود، می‌تواند دهان را شلوغ کند و مکان‌هایی ایجاد کند که به سختی تمیز می‌شوند تا باکتری‌ها در آن رشد کنند و منجر به عفونت‌های جدی لثه‌ها و بافت‌های اطراف شود.
  • دندان عقل نیز ممکن است هرگز وارد نشود. این می تواند منجر به کیست یا تومور شود که در صورت بیرون نیاوردن، آسیب قابل توجهی به استخوان فک (فک پایین) و دندان ها وارد می کند.

این مشکلات یکی از دلایلی است که بسیاری از افراد نیاز به کشیدن دندان عقل خود دارند. این جراحی به طور کلی برای بزرگسالان جوان توصیه می شود، که اغلب به اندازه کافی زمان منسابی است تا از عوارض جراحی دندان عقل جلوگیری کند یا آن را به حداقل برسد.

در برخی افراد دندان عقل بدون هیچ مشکلی وارد می شود. یک مطالعه نشان می دهد که این مورد برای حدود ۱۵٪ از جمعیت است

حتی در این موارد، ممکن است برای جلوگیری از مشکلاتی که ممکن است در مراحل بعدی زندگی ایجاد شود، دندان‌های عقل برداشته شوند، زمانی که جراحی زمان بهبودی طولانی‌تری دارد و پتانسیل بیشتری برای عوارض دارد.

خلاصه مطلب

دندان‌های آسیاب دندان‌های مسطح بزرگ در پشت دهان هستند. آنها برای خرد کردن و آسیاب کردن غذا طراحی شده اند و می توانند نیروی قابل توجهی را تحمل کنند.

این سه نوع دندان های آسیاب شش ساله، دندان های آسیاب دوازده ساله و دندان های عقل هستند. رژیم غذایی انسان مدرن دیگر نیازی به دندان عقل ندارد، بنابراین به آنها وستیژیال می گویند، به این معنی که از زمان های قبلی باقی مانده اند.

فک انسان در طول تکامل کوچک شده است، که به این معنی است که اغلب فضای کافی برای دندان عقل وجود ندارد. این می تواند منجر به مشکلات مختلفی شود و بیشتر افراد در برخی مواقع دندان عقل خود را خارج می کنند. این جراحی در دوران جوانی ایمن تر و راحت تر است.

۳/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button