اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک زاگرس

اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک زاگرس

اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

دندانپزشکی زیبایی چیست؟

دندانپزشکی زیبایی یک روش مراقبت حرفه ای از دهان است که بر بهبود ظاهر دندان‌های شما تمرکز دارد. اگرچه روش‌های دندانپزشکی زیبایی معمولاً انتخابی هستند تا ضروری، اما برخی از موارد درمان زیبایی نیز مزایای ترمیمی برای سلامت دهان و دندان دارند. در این مقاله از کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس با رایج ترین روش‌ها در دندانپزشکی زیبایی و نحوه کار آنها آشنا می‌شویم. 

دندانپزشک زیبایی کیست؟

این دندانپزشکان تخصص ترمیم دندان دارند. این افراد علاوه بر ترمیم، شناخت کاملی از مسائل مربوط به زیبایی دندان نیز دارند. وظیفه اصلی متخصصان دندانپزشکان زیبایی انجام کار‌های مربوط به زیبایی دهان، طراحی لبخند زیبا و انجام کار‌های مربوط به بهبود کیفیت و زیبایی دهان و دندان است. 

روش‌های دندانپزشکی زیبایی کدامند؟

روش‌های دندانپزشکی زیبایی بر موارد زیادی تمرکز دارد که در ادامه با هر کدام از این روش‌ها آشنا می‌شویم.

اینله و آنله

این روش دندانپزشکی زیبایی به عنوان پر کردن غیر مستقیم نیز شناخته می‌شود که توسط آزمایشگاه دندانپزشکی ساخته می‌شود. اینله و آنله زمانی استفاده می‌شوند که دندان دارای پوسیدگی خفیف تا متوسط باشد یا ساختار دندانی کافی برای حمایت از پرکردگی وجود نداشته باشد. در صورتی که به کاسپ دندان آسیبی وارد نشود، اینله مستقیماً روی سطح دندان قرار می‌گیرد. با این حال، زمانی که کاسپ یا بخش قابل توجهی از دندان آسیب دیده باشد، دندانپزشک شما ممکن است از این روش‌ها برای پوشاندن کل سطح دندان استفاده کند.

اینله‌ها و آنله‌ها زمانی از طلا ساخته می‌شدند، اما امروزه در لابراتوار دندانپزشکی از کامپوزیت پرسلن یا مواد سرامیکی ساخته شده و با چسب سیمان دندانی به دندان‌ها متصل می‌شوند. اینله‌ها و آنله‌ها برای تقویت دندان‌ها، بازگرداندن شکل آنها و جلوگیری از پوسیدگی یا انحلال بیشتر دندان‌ها کاربرد دارند.

باندینگ کامپوزیت

باندینگ کامپوزیت به ترمیم دندان‌های پوسیده، آسیب دیده یا تغییر رنگ داده با استفاده از موادی شبیه رنگ مینای دندان اشاره دارد. دندانپزشک دندان پوسیده را می‌تراشد و کامپوزیت را روی سطح دندان و در قسمت خالی شده قرار می‌دهد. سپس قبل از اینکه با اشعه فرابنفش آن را سفت کنند به کامپوزیت شکل مناسب می‌دهند. این روش که به آن باندینگ نیز گفته می‌شود، به طور موثر آسیب دندان را پوشش می‌دهد و ظاهر یک دندان سالم را حفظ می‌کند. باندینگ یکی از کم‌هزینه‌ترین روش‌های دندانپزشکی زیبایی است که برای بیماران مبتلا به پوسیدگی دندان، دندان‌های شکسته یا ترک خورده و لبه‌های فرسوده به کار می‌رود.

روکش دندان

روکش‌های دندانی که معمولاً از سرامیک پزشکی ساخته می‌شوند، روکش‌های سفارشی هستند که روی دندان‌های طبیعی شما قرار می‌گیرند. روکش‌هابسیار طبیعی به نظر می‌رسند و می‌توانند مشکلات زیادی در مورد زیبایی را حل کنند. از دندان‌های کج گرفته تا مینای ترک خورده یا آسیب دیده و شکاف‌های قابل توجه بین دو دندان با روکش‌ها قابل حل هستند. دندانپزشک روکش را با استفاده از چسب دندانی بر روی هر دندان می‌چسباند.

سفید کردن دندان

سفید کردن دندان یکی از محبوب ترین روش‌های دندانپزشکی زیبایی است. سفید کردن در مطب دندانپزشک و معمولا در یک ویزیت انجام شود. متخصص بهداشت دندان ابتدا پلاک، تارتار و سایر مواد زائد را از سطح هر دندان پاک می‌کند و ظاهر طبیعی را به دندان بر می‌گرداند. سپس می‌توان دندان‌ها را با یک ماده سفید کننده سفید کرد تا ظاهر روشن تری نسبت به رنگ اصلی دندان به دست آورد.

با گذشت سال‌ها، دندان‌ها در اثر غذا، نوشیدنی، دارو و عادات شخصی مانند سیگار کشیدن لکه دار و فرسوده می‌شوند. سفید کردن دندان‌ها این عوامل را از بین می‌برد. این روش را می‌توان در مطب دندانپزشکی یا در خانه انجام داد. علاوه بر این، بیماران می‌توانند از خمیر دندان سفید کننده برای رسیدن به همان اثر در عرض یک تا دو هفته استفاده کنند. این محصول باعث سفید شدن بیش از سه درجه دندان در طول دو هفته و نتیجه مطلوب در عرض چهار هفته می‌شود.

ایمپلنت

ایمپلنت‌های دندانی برای جایگزینی دندان‌های از دست رفته یا آسیب دیده استفاده می‌شوند. دندانپزشک یک پیچ کوچک تیتانیومی را در محل دندان از دست رفته وارد فک کرده که به عنوان تکیه گاه تاج عمل می‌کند. این ایمپلنت‌ها تقریباً از دندان‌های طبیعی اطراف قابل تشخیص نیستند. هنگامی که استخوان و بافت پشتیبان با ایمپلنت ترکیب شود، به طور دائم در جای خود ثابت می‌ماند. بیماران باید در طول دوره کاشت ایمپلنت و پس از اتمام عمل ایمپلنت، بهداشت دهان و دندان را جدی بگیرند تا پلاک‌ها و بقایای مواد غذایی را از ناحیه پاک کنند.

چه افرادی مستعد انجام کار‌های زیبایی دندان هستند؟

دندانپزشکی زیبایی گزینه مناسبی برای افراد با مشکلات زیر هستند: 

  • افرادی که دندان‌های شکسته یا ترک خورده دارند.
  • شکاف‌ها یا فضاهای کوچک بین دندان‌ها ظاهر نامناسبی به صورت آنها داده است.
  • تغییر رنگ و لکه شدن دندان‌ها بیش از حد باشد.
  • بدشکل شدن دندان‌ها و لب پر شدن آنها دهان را نازیبا نشان می‌دهد.
  • افرادی که دندان‌های نامرتب دارند.

چه کسانی می‌توانند تحت درمان‌های زیبایی دندانپزشکی قرار بگیرد؟

تا زمانی که دندان‌ها و لثه‌های سالمی دارید، می‌توانید به دنبال درمان‌های زیبایی دندان باشید. اما اگر حفره‌های زیاد یا بیماری لثه دارید، ابتدا دندانپزشک باید این گزینه‌ها را رفع و درمان کنند. هنگامی که دندان‌های شما دوباره سالم شد، می‌توانید تصمیم بگیرید که کدام درمان‌های زیبایی را می‌خواهید انجام دهید.

چه زمانی باید به دندانپزشک زیبایی خود مراجعه کنیم؟

اگر دندان‌های ترک خورده، کج یا تغییر رنگ داده دارید که باعث خجالت یا کاهش اعتماد به نفس شما شده و روی لبخندتان تاثیر منفی گذاشته است، در مورد گزینه‌های دندانپزشکی زیبایی با دندانپزشک خود صحبت کنید. راه‌های مختلفی برای بهبود ظاهر لبخند شما وجود دارد. دندانپزشک می‌تواند با شما در مورد اهداف زیبایی شما صحبت کند و یک برنامه درمانی مناسب را توصیه کند.

در عین حال، باید به دندانپزشک عمومی خود برای مراقبت‌های معمول مانند چکاپ و تمیز کردن دندان مراجعه کنید. برای حفظ سلامت دندان‌ها و لثه‌ها در فاصله بین چک آپ‌ها، بهداشت دهان و دندان را در خانه رعایت کنید.

آیا روش‌های ترمیمی دندان می‌توانند مزایای زیبایی  شناختی نیز داشته باشند؟

گاهی اوقات، درمان‌های دندانپزشکی که باعث ترمیم دندان‌ها می‌شود، می‌توانند ظاهر لبخند شما را نیز بهبود بخشند. به عنوان مثال، اگر دندان ترک خورده را با روکش دندان ترمیم کنید، نه تنها سلامت و عملکرد لبخند شما را بهبود می‌بخشد، بلکه به ظاهر زیبای آن کمک زیادی می‌کند. 

به طور مشابه، بریس‌های دندانی با هدف بهبود بایت و سلامت کلی دهان شما انجام می‌شوند. اما بریس‌ها زیبایی لبخند شما را نیز به طرز چشمگیری بهبود می‌بخشند.

محبوب ترین روش زیبایی دندان چیست؟

سفید کردن دندان رایج ترین روش زیبایی دندان است. این کار به افراد اجازه می‌دهد تا بدون انجام درمان‌های تهاجمی لبخند خود را بهبود بخشید.

معایب دندانپزشکی زیبایی چیست؟

هزینه‌های دندانپزشکی زیبایی معمولاً توسط بیمه پوشش داده نمی شود. زیرا این کار‌ها از نظر بیمه برای سلامت دهان و دندان ضروری نیست. همچنین برخی از روش‌های زیبایی مانند روکش‌های چینی غیر قابل برگشت هستند و هر چند سال یکبار نیاز به تعویض دارند.

زمان نقاهت دندانپزشکی زیبایی چقدر است؟

با توجه به نوع روشی که انتخاب می‌کنید دوران نقاهت متفاوت است. اگر باندینگ دندان را انتخاب کنید بلافاصله پس از پایان کار می‌توانید زندگی روتین خود را ادامه دهید. اما اگر جراحی لثه داشتید نیاز به یک یا دو روز استراحت در منزل دارید. 

جمع بندی

اگر در حال بررسی روش‌های دندانپزشکی زیبایی هستید، پیدا کردن دندانپزشک زیبایی که به طور خاص گزینه مورد نظر شما را ارائه می‌دهد بسیار مهم است. آنها راهنمایی‌های بیشتری در مورد اینکه کدام روش برای شما بهترین است را به شما ارائه می‌دهند.

سوالات متداول

نام دیگر دندانپزشک زیبایی چیست؟

به این افراد متخصصین پروتز نیز گفته می‌شود.در مجموع، متخصصین پروتز دندان، دندانپزشکان زیبایی بسیار تخصصی با آموزش حرفه ای در روش‌های ترمیمی دندان هستند.

دندانپزشکی زیبایی شامل چه کار‌هایی می‌شود؟ 

هدف دندانپزشکی زیبایی ایجاد لبخندی متعادل، متقارن و زیباتر است. خدمات متداول دندانپزشکی زیبایی شامل سفید کردن دندان، باندینگ دندان، ونیر و کانتور کردن دندان و لثه است.

چرا دندانپزشکی زیبایی را انتخاب کنیم؟

دندانپزشکی زیبایی نه تنها نتایج قابل مشاهده ای را ارائه می‌دهد، بلکه به افراد امکان می‌دهد تا انواع مختلفی از مشکلات دندانی، از جمله دندان‌های تراشیده، ترک خورده، شکسته و دندان‌های بسیار تغییر رنگ داده را برطرف کنند.

آیا دندانپزشکی زیبایی روشی بدون خطر است؟

اگر نیاز به درخشندگی بیشتر دندان‌های خود دارید، دندانپزشک در زمان کمتری نتایج بسیار بهتری را ارائه می‌دهد. زمانی دندانپزشکی زیبایی ایمن و بدون خطر است که برای انجام درمان‌ها به دندانپزشک مراجعه کنید. 

دندانپزشکی زیبایی چقدر اهمیت دارد؟

دندانپزشکی زیبایی مهم است زیرا در زندگی، عوامل زیادی وجود دارد که باعث می‌شود دندان‌ها خرد شده یا تغییر رنگ دهند. دندانپزشکی زیبایی تمام نواقصی را که ممکن است در خود مشاهده کنید برطرف می‌کند. همچنین چیزهای ساده مانند غذا و نوشیدنی دارای رنگ‌های طبیعی یا مصنوعی هستند که روی دندان‌ها تاثیر می‌گذارد.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button