اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک زاگرس

اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک زاگرس

اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

متخصص جراح فک و صورت

متخصص جراح فک و صورت یک تخصص منحصر به فرد است که علم پزشکی و دندانپزشکی را ادغام می‌کند. این شاخه از جراحی شامل روش‌هایی است که تروما و بیماری‌هایی را که بر سر و گردن تأثیر می‌گذارند، به استثنای مغز، درمان می‌کنند. استخوان اصلی صورت فک بالایی را تشکیل می‌دهد. رشته جراحی فک و صورت به دلیل نیاز به مدیریت آسیب‌های پیچیده صورت، به ویژه شکستگی فک‌ها ناشی از آسیب‌های فیزیکی، به وجود آمد. طی سال‌ها، این شاخه از جراحی تکامل یافته تا طیف گسترده‌ای از مسائل پاتولوژیک، از جمله سرطان‌های گردن و سر، بدشکلی‌های مادرزادی، بیماری غدد بزاقی، پیوند استخوان و ناهنجاری‌های اسکلتی را شامل می‌شود.

در ادامه این مقاله از کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس همراه ما باشید تا با این تخصص بیشتر آشنا شوید.

جراحی دهان و فک و صورت کیست؟

در حالی که جراح گوش و حلق و بینی و جراحان فک و صورت در نواحی درمان خود دارای همپوشانی هستند، اما جراح فک و صورت بیشتر بر ساختارهای استخوانی، همراه با بافت‌های دهان و لثه، که به عنوان جراحی دهان شناخته می‌شود، تمرکز می‌کنند.

موقعیت‌های زیادی وجود دارد که ممکن است بیمار توسط متخصص ارتودنسی یا دندانپزشک اصلی خود به متخصص جراح فک و صورت ارجاع داده شود. پاتولوژی‌های زمینه ای، مال اکلوژن‌های پیچیده، اختلال TMJ یا بدشکلی‌های فک ممکن است به طور قابل توجهی توسط جراحی فک بهبود یابد.

جراحان فک و صورت در زمینه جراحی دهان نیز آموزش دیده اند و از آموزش عمومی دانشکده دندانپزشکی پیروی می‌کنند و پس از آن دوره رزیدنتی و آموزش حرفه ای در زمینه‌های دندانپزشکی، جراحی دندان آلوئولار و جراحی فک و صورت را دنبال می‌کنند.

جراحان فک و صورت متخصص التیام جراحات صورت هستند. این افراد بر روی ساختارهای استخوانی، همراه با بافت‌های دهان و لثه تمرکز می‌کنند زیرا آموزش‌های حرفه ای در زمینه‌های دندانپزشکی دیده اند.

این متخصصان به بیماران کمک می‌کنند تا چندین عارضه عملکردی و زیبایی شناختی را اصلاح کرده و به آنها اجازه می‌دهد زندگی راحت و مطمئن تری داشته باشند.

تخصص DDS و DMD به چه معناست؟

دارندگان هر دو مدرک DDS (دکتر جراحی دندان) و DMD (دکتر دندانپزشکی) متخصصان پزشکی با تحصیلات عالی هستند. هر دو مدرک به دندانپزشکان عمومی از دانشکده‌های دندانپزشکی معتبر اعطا می‌شود و انجمن دندانپزشکی آمریکا مدارک را معادل در نظر می‌گیرد. هر دو DMD و DDS الزامات برنامه درسی دقیق یکسانی دارند. با این حال، این به دانشکده دندانپزشکی بستگی دارد که چه مدرکی اعطا کند.

پس از اینکه دندانپزشکان DDS یا DMD خود را گرفتند، ۴ تا ۶ سال دیگر برای تخصص در زمینه جراحی دهان و فک و صورت باید آموزش ببینند. 

جراحان فک و صورت چه تخصص‌هایی می‌توانند داشته باشند؟

اکثر بیماران از روش‌های جراحی دهان مانند کشیدن دندان عقل و قرار دادن ایمپلنت‌های دندانی اطلاع دارند. اما تعداد کمی از بیماران با کار‌هایی که یک متخصص جراح فک و صورت انجام می‌دهد به طور کامل آشنا هستند. در ادامه چند نمونه از تخصص‌های جراحی فک و صورت را با هم می‌خوانیم.

  • جراحی فک اصلاحی
  • جراحی مفصل گیجگاهی فکی
  • تشخیص و درمان سرطان سر و دهان
  • جراحی ترمیمی برای ترومای صورت
  • جراحی پیوند استخوان قبل از ایمپلنت
  • جراحی برای نقایص اسکلتی فک و صورت

روش‌های رایج دندانپزشکی که توسط متخصص جراح فک و صورت انجام می‌شود؟

در برخی موارد، مسائل مربوط به دندان باید توسط جراح دهان و دندان انجام شود. قبل از اقدام به جراحی دهان، متخصص دندانپزشکی وضعیت شما را بررسی کرده و بهترین رویکرد را برای مشکل موجود، پیشنهاد می‌دهد. در بیشتر موارد، این روش‌ها به صورت سرپایی انجام می‌شوند و بیماران می‌توانند در عرض چند روز به روال زندگی عادی خود بازگردند.

جراحان فک و صورت دندانپزشکان متخصصی هستند که برای درمان اختلالات ساختار فک و صورت، بیماری‌ها، آسیب‌ها و ناهنجاری‌ها آموزش دیده اند. آنها همچنین مسئول اصلاح ناهنجاری‌های صورت هستند.

در ادامه چند نمونه از کار‌هایی که زیر نظر متخصص فک و صورت انجام می‌شود را با هم بررسی می‌کنیم.

کاشت ایمپلنت دندان

ایمپلنت‌ها گزینه ای محبوب برای جایگزینی دندان‌های از دست رفته هستند و قرار دادن آن‌ها نیاز به یک روش جراحی دارد. ایمپلنت یک میله یا پیچ تیتانیومی است که با جراحی در استخوان فک بیمار قرار می‌گیرد. نوعی از ترمیم دندان، مانند تاج یا پروتز، از طریق اباتمنت به سر ایمپلنت متصل می‌شود. این فرآیند ماه‌ها پس از کاشت ایمپلنت، زمانی که ایمپلنت به بافت‌های استخوانی جوش می‌خورد، اتفاق می‌افتد.

جراحی دندان

گاهی اوقات، ممکن است بیمار نیاز به جراحی دندان داشته باشد و کشیدن ساده ممکن است موثر نباشد. در این صورت جراح دهان یک عمل جراحی را انجام می‌دهد. این کار مستلزم ایجاد یک برش در لثه برای دسترسی به دندان و کشیدن آن است. این روش ممکن است تحت بی حسی یا بیهوشی انجام شود. دلایل رایج کشیدن دندان با جراحی عبارتند از: نهفته شدن دندان عقل، شکستگی شدید دندان یا پوسیدگی و عفونت گسترده.

دندان عقل در گذشته کاربرد زیادی داشته است. اما امروزه آنها سودمندی خود را از دست داده اند و رشد آنها می‌تواند منجر به درد شدید و عوارض زیاد شود. برای جلوگیری از بروز بیماری‌های جدی تر دهان، گاهی اوقات باید دندان عقل برداشته شود. در این شرایط باید به متخصص جراح فک و صورت مراجعه کنید.

متخصص فک و صورت معاینه بالینی دهان را انجام می‌دهد و از رادیولوژی پانورامیک یا سه بعدی فک استفاده می‌کند تا تشخیص دهد که آیا کشیدن دندان عقل ضروری است یا خیر.

پیوند استخوان

این روش جراحی زمانی مورد نیاز است که بیمار بافت استخوانی مناسبی نداشته باشد. این می‌تواند به دلیل تاخیر در جایگزینی دندان از دست رفته یا یک بیماری دهانی باشد که باعث زوال بافت استخوانی می‌شود. متخصص دندانپزشکی همچنین ممکن است پیوند استخوان را زمانی انجام دهد که بیمار تمایل به ایمپلنت داشته باشد اما بافت استخوانی کافی برای نگه داشتن پروتز دندان در جای خود نداشته باشد.

جراحی فک اصلاحی

این روش که به عنوان جراحی ارتوگناتیک نیز معروف است، برای اصلاح تعدادی از ناهنجاری‌های کوچک یا بزرگ دندانی و اسکلتی مانند نامرتبی فک صورت می‌گیرد. این درمان می‌تواند توانایی فرد را برای انجام عملکردهایی مانند صحبت کردن، خوردن و نفس کشیدن بهبود بخشد.

بازسازی صورت

تصادفات گاهی اجتناب ناپذیر هستند و زمانی که آسیب‌هایی به صورت ناشی از زمین خوردن، آسیب‌های ورزشی یا حوادث کاری وارد می‌شود، مراجعه به متخصص جراح فک و صورت معمولا بهترین گزینه است. آنها می‌توانند جراحی بازسازی صورت را برای اصلاح آسیب‌ها و بهبود ظاهر و عملکرد آنها انجام دهند. بازسازی صورت توسط دندانپزشک می‌تواند برای آسیب‌های بافت نرم و شکستگی باشد.

درمان آپنه خواب

گاهی اوقات جراحی یک مداخله ضروری برای بهبود آپنه خواب است. این وضعیت می‌تواند باعث انسداد مجاری تنفسی فرد در هنگام خواب شود. آپنه ممکن است در چرخه خواب فرد اختلال ایجاد کند زیرا بدن به طور مکرر از خواب بیدار می‌شود تا تنفس را بازیابی کند. جراحی را می‌توان برای برداشتن بافت‌های نرم اضافی که راه‌های هوایی را مسدود می‌کنند در نظر گرفت. این جراحی به عنوان یک درمان دائمی برای برخی موارد آپنه خواب انجام می‌شود.

کشیدن‌های پیچیده

کشیدن دندان معمولا ساده است، اما کشیدن دندان پیچیده نیز ممکن است رخ دهد. این اغلب زمانی اتفاق می‌افتد که بیماران دارای شرایط آناتومیک یا پزشکی هستند که خطر جراحی را افزایش می‌دهد. 

آسیب شناسی دهان

برخی از آسیب شناسی‌های دهان مانند ضایعات بافت نرم، ضایعات استخوانی، تومورهای بدخیم و سرطان می‌توانند بر دهان یا فک تأثیر بگذارند. جراحان فک و صورت برای تشخیص و مدیریت بیشتر ضایعات و آسیب شناسی دهان و صورت آموزش دیده اند. بنابراین، دندانپزشک شما ممکن است توصیه کند که با متخصص جراح فک و صورت مشورت کنید.

اختلالات TMJ

مفصل گیجگاهی فک پایین (TMJ) پرکاربردترین مفصل بدن شماست. هر بار که غذا می‌خورید، صحبت می‌کنید یا دهان خود را باز می‌کنید حرکت می‌کند.

TMJ ممکن است دچار اختلالات مکانیکی مختلف یا درد مفاصل و عضلانی شود. اگر هر گونه اختلال، درد یا ناراحتی TMJ را احساس کردید، احتمالاً باید به متخصص جراح فک و صورت مراجعه نمایید. آنها وضعیت شما را ارزیابی کرده و درمان مناسب را توصیه می‌کنند.

سرطان سر و گردن

سرطان دهان در صورت عدم درمان کشنده است. معمولاً با یک لکه خشن، توده یا زخمی که روی زبان، کف دهان یا لب ایجاد می‌شود، شروع می‌شود. این ضایعات تمایل به گسترش به غدد لنفاوی در گردن را دارند. با این حال، بسیاری از این سرطان‌ها قبل از اینکه تهاجمی شوند، در حالت پیش بدخیم باقی می‌مانند و در صورت انجام عمل جراحی و کنترل عوامل خطر در مراحل اولیه، بیمار درمان می‌شود.

نیاز به متخصص جراح فک و صورت برای کودکان

در ادامه برخی از بیماری‌هایی که در اوایل زندگی ایجاد می‌شوند و بیماران معمولاً کودکان زیر ۲ سال هستند را با هم بررسی می‌کنیم. درمان این افراد شامل یک تیم چند رشته ای است که به جراحی مغز و اعصاب و جراح فک و صورت با هم نیاز دارد. این جراحی بزرگ است و با از دست دادن خون قابل توجهی همراه است. مراقبت‌های ویژه اغلب برای موارد پیچیده یا زمانی که تنفس به خطر می‌افتد مورد نیاز است.

جراحی ارتوگناتیک

جراحی ارتوگناتیک در لغت به عنوان جراحی برای ایجاد فک‌های صاف ترجمه می‌شود. برای دستیابی به این هدف، معمولاً تکنیکی به نام استئوتومی انجام می‌شود که شامل بریدن قسمت‌هایی از فک برای ایجاد قطعات قابل جابجایی استخوان است که می‌توان آن‌ها را تغییر مکان داد تا یک فک مستقیم و صاف ایجاد شود.

شایع ترین نشانه‌های استئوتومی مشکل در خوردن یا گاز گرفتن به دلیل مال اکلوژن، تغییر شکل صورت، ناهنجاری گفتار و ظاهر نامناسب دندان است.

جراحی جمجمه صورت

این ناحیه مربوط به شرایطی است که بر بافت سخت و نرم صورت و سر تأثیر می‌گذارد. برخی از نمونه‌های این شرایط جمجمه صورت شامل موارد زیر است:

کرانیوسینوستوز 

بسته شدن زودرس یک یا چند مفصل که بین استخوان‌های جمجمه نوزاد قرار دارند.

سندرم‌های دیسوتوز جمجمه-صورت

گروهی از شرایط که با ناهنجاری‌های صورت، جمجمه و گاهی اوقات اندام‌ها مشخص می‌شود. معمولاً مشکل از بخیه‌های تاجی جوش خورده در جمجمه است که باعث می‌شود جمجمه به شکل بلند و پهن شکل بگیرد.

انسفالوکول

یک نقص لوله عصبی که در آن برآمدگی‌های کیسه مانند از مغز خارج شده و از سوراخ‌های جمجمه عبور می‌کنند.

شکاف‌های جمجمه-صورت

گروه بزرگی از نقایص که صورت و جمجمه را تحت تاثیر قرار می‌دهند، از شکاف لب و کام گرفته تا شکاف‌های گسترده که باعث ناهنجاری قابل توجهی می‌شوند.

تفاوت بین جراح دهان و جراح فک و صورت کدام است؟

جراحی دهان و جراحی فک و صورت دو نوع متفاوت هستند. جراح دهان در مورد برخورد با دهان است، در حالی که فک و صورت در مورد برخورد با فک و صورت است. جراحی فک و صورت یک رشته پیشرفته از جراحی دهان است. جراحان فک و صورت تمامی کارهایی که جراح دهان انجام می‌دهد و حتی بیشتر از آن را میتوانند انجام دهند. متخصص جراح فک و صورت می‌توانند انواع روش‌های دندانپزشکی را در جایی که جراحان دهان برای برخی از روش‌های دندانی آموزش محدودی دیده اند، انجام دهند.

علل درد در دهان یا صورت که باید به جراح فک و صورت مراجعه کنید

  • درد معمولا در کنار صورت رخ می‌دهد که می‌تواند علت عفونت سینوسی باشد و منجر به سردرد سینوسی شود.
  • عوارض دندانی، سلولیت صورت، یا تروما ناشی از جراحت، علل دیگر درد هستند.
  • تومور یا کیست ایجاد شده در فک نیز باعث درد می‌شوند.

درمان چنین عللی فقط از طریق جراحی فک و صورت انجام می‌شود. متخصص جراح فک و صورت ممکن است جراحی پلاستیک صورت، جراحی ترومای صورت، دهان، سر و گردن، فک‌ها و همچنین به عنوان جراحی زیبایی صورت نیز کار انجام دهد. 

چه مواردی در فک و صورت نیاز به جراحی دارند؟

  • درد صورت
  • ناهماهنگی در فک‌ها
  • مسائل مربوط به دندان عقل
  • جراحی ترمیمی، به دنبال آسیب دیدگی
  • سرطان در نواحی صورت، فک و گردن
  • شکاف لب
  • جراحی کام
  • آپنه انسدادی خواب
  • ناهنجاری‌های نیش
  • کشیدن دندان‌های دشوار

مواجهه با این علائم مستلزم آن است که برای زندگی سالم تر قدم بردارید و این جراحی را در اسرع وقت انجام دهید.

جراح فک و صورت کسی است که این جراحی را انجام می‌دهد. متخصص فک و صورت فردی است که بسیاری از بیماری‌ها، جراحات و نقایص سر، گردن، صورت، فک‌ها، ناحیه سخت و بافت‌های نرم دهان را درمان می‌کند.

جمع بندی

جراح دهان دستورالعمل‌هایی را در مورد روش جراحی که در پیش گرفته از جمله اینکه قبل از عمل چه باید کرد و چه انتظاری بعد از جراحی باید داشت به شما ارائه می‌دهد. در کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس، جراحان فک و صورت ما به بیماران کمک می‌کنند تا تعدادی از مشکلات زیبایی شناختی و عملکردی را اصلاح کنند و به آنها اجازه می‌دهد زندگی راحت تر و با اعتماد به نفس بیشتری داشته باشند.

اگر سوال دیگری در مورد جراحی فک و صورت دارید یا می‌خواهید با تیم متخصص ما مشاوره داشته باشید، همین امروز با ما تماس بگیرید. یک قرار ملاقات رزرو کنید تا بدانید آیا جراحی راه حل مناسبی برای مشکل دندان شما هست یا خیر.

سوالات متداول

نقش جراح فک و صورت چیست؟

متخصص جراح فک و صورت بیماران مبتلا به بیماری‌های دهان، فک، صورت و گردن را تشخیص داده و درمان می‌کنند. جراحان با بیمارانی در هر سنی برخورد خواهند کرد که در آن درمان چهره افراد می‌تواند تفاوت زیادی در کیفیت زندگی آنها ایجاد کند.

اهمیت جراح فک و صورت چیست؟

جراحی فک و صورت که بیشتر به عنوان جراحی دهان شناخته می‌شود، بر درمان بسیاری از بیماری‌ها، آسیب‌ها و نقایص سر، گردن، صورت، فک‌ها و بافت‌های سخت و نرم دهان تمرکز دارد. این جراحی برای پرداختن به جنبه‌های عملکردی و زیبایی شناختی سر و صورت ضروری است.

تفاوت بین جراح دهان و پریودنتیست چیست؟

در حالی که جراحان دهان در بخش جراحی دندانپزشکی تخصص دارند، یک پریودنتیست آموزش‌های جراحی پیشرفته ای را در زمینه ایمپلنت دیده است و برای بهبود سلامت دهان به صورت کمتر تهاجمی و بدون نیاز به روش‌های جراحی پیشرفته آموزش دیده است.

رایج ترین اقدامات دندانپزشکی که برای بیماران صورت می‌گیرد چیست؟

۸ مورد از رایج ترین روش‌های دندانپزشکی که همه آنها را می‌توانید در کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس انجام دهید:

  • جرم گیری حرفه ای 
  • سفید کردن دندان 
  • کشیدن دندان
  • روکش‌ها
  • پر کردن 
  • عصب کشی
  • بریس/اینویزیلاین

دندانپزشک برای عفونت دهان چه می‌کند؟

آبسه‌های دندانی با برداشتن منبع عفونت و تخلیه چرک درمان می‌شوند. بسته به محل آبسه و شدت عفونت، ممکن است دندان کشیده شود. 

چرا جراحی دهان و فک و صورت را انتخاب می‌کنید؟

جراحان دهان و فک و صورت متخصصان بسیار ماهر و دارای تخصص برای تشخیص و درمان شرایط جراحی دندان، دهان، فک، گردن و صورت هستند. جراحی دهان و فک و صورت شکاف بین پزشکی و دندانپزشکی را پر می‌کند.

میزان موفقیت ایمپلنت گذاشته شده توسط جراح فک و صورت چقدر است؟

میزان موفقیت ایمپلنت‌هایی که توسط جراح فک و صورت گذاشته می‌شود ۹۱ درصد است.

متا تایتل: هر آنچه باید در مورد جراحی فک و صورت بدانید|کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس

متا دیسکریپشن: جراح فک و صورت 

۵/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button