شهرک اکباتان، بلوار نفیسی،روبه روی فاز1، خ عظیمی، پ 42، طبقه 1

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک زاگرس

شهرک اکباتان، بلوار نفیسی،روبه روی فاز1، خ عظیمی، پ 42، طبقه 1

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک زاگرس

شهرک اکباتان، بلوار نفیسی،روبه روی فاز1، خ عظیمی، پ 42، طبقه 1

اگر دندان عصب کشی شده را پر نکنیم چه میشود؟

عصب کشی یک روش دندانپزشکی استاندارد است که برای بازگرداندن سلامت و عملکرد یک دندان به شدت آسیب دیده استفاده می‌شود. با این حال، اگر دندان عصب کشی شده در مرحله بعدی پر نشود یا اگر پرکننده‌ای که عصب کشی را می‌بندد، تحلیل رفته یا بیفتد، در خطر عفونت مجدد قرار دارید و باید برای پر کردن مجدد به دندانپزشک خود مراجعه کنید. در این مقاله از کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس به بررسی عوارض پر نکردن دندان بعد از عصب کشی می ‌پردازیم. 

عصب کشی چیست؟

عصب کشی یک درمان ریشه ای استاندارد برای دندان‌های عفونی یا آسیب دیده شدید است. دندان‌ها ممکن است به دلیل بریدگی یا ترک‌های جدی در تاج دندان عمیقاً پوسیده شوند و باکتری‌ها پالپ دندان را آلوده کنند. این می‌تواند باعث درد شدید دندان، حساسیت به گرما و سرما و تورم لثه شود.

در حالی که می‌توانید ناراحتی خود را با داروهای مسکن بدون نسخه و کمپرس یخ مدیریت کنید، اما اگر درمان نشود، پالپ آسیب دیده می‌تواند به آبسه دندان تبدیل شود و شما را در معرض خطر بیشتر از دست دادن دندان و استخوان قرار دهد.

عصب کشی یک روش موثر است که مواد عفونی را حذف می‌کند، دندان را نجات می‌دهد و تا آنجا که ممکن است ساختارهای سالم باقی مانده دندان طبیعی را حفظ می‌کند.

مراحل انجام عصب کشی 

قبل از انجام عصب کشی دندان، دندانپزشک شما با اشعه ایکس دندان عفونی، استخوان و بافت اطراف را ارزیابی می‌کند.

در روز انجام عمل دندانپزشکی، بی حسی موضعی برای بی حس کردن ناحیه عفونی دریافت خواهید کرد. سپس دندانپزشک شما سوراخ کوچکی روی تاج دندان شما ایجاد می‌کند تا زمانی که پوسیدگی قابل مشاهده شود. در مرحله بعد، پالپ عفونی و سایر بافت‌های پوسیده از دندان آسیب دیده با استفاده از فایل‌های ریشه خارج می‌شوند. این بافت پوسیده شامل عروق خونی، اعصاب و بافت نرم دندان است.

پس از برداشتن تمام مواد آلوده، دندانپزشک محل را ضد عفونی می‌کند تا از تکثیر باکتری‌ها پس از بسته شدن مجدد حفره جلوگیری کند.

دندانپزشک شما حفره را با یک ماده لاتکس به نام گوتاپرکا و یک پرکننده دندان می‌بندد تا یکپارچگی ساختاری دندان را بازیابی کند و از سلامت کلی دندان شما حمایت کند. در بیشتر موارد، دندانپزشک شما ممکن است در یک ویزیت بعدی، بستن دندان را با روکش برای ترمیم کامل دندان توصیه کند.

چرا دندان‌های عصب کشی شده باید پر شوند؟

روش عصب کشی مواد عفونی و پوسیده را از داخل دندان‌های شما حذف می‌کند. اما این نوع کار دندانپزشکی بدون اشکال نیست.

همانطور که دندانپزشک شما در حال سوراخ کردن دندان‌های شماست، علاوه بر پالپ دندان، لایه‌هایی از مینا و عاج را نیز از بین می‌برد. متأسفانه، این لایه‌ها هرگز دوباره رشد نمی‌کنند و در نتیجه از ساختارهای باقی‌مانده دندان محافظت کافی نمی‌شود. هر چه سطح عفونی قبل از عصب کشی بزرگتر باشد، ساختار بیشتری از دندان برداشته می‌شود و دندان ضعیف تر می‌شود.

علاوه بر این، دندان بدون پالپ، دیگر نمی توانند مانند دندان های زنده شما عمل کنند و حتی ضعیف تر می‌شوند. پرکردن دندان، با تقویت دندان و محافظت از آن در برابر آسیب بیشتر و از بین بردن باکتری‌هایی که می‌توانند باعث عفونت بیشتر شوند، با این شکنندگی مقابله می‌کند.

پر کردن دندان عصب کشی شده یک روش کارآمد برای ترمیم دندان از طریق پر کردن دندان با مقداری آمالگام یا کامپوزیت است تا تجربه واقعی از دندان اصلی را به شما ارائه دهد. پس از پر کردن یا بستن کانال ریشه، دیگر هیچ حفره یا حساسیت دندانی احساس نمی‌کنید، اما اگر پرکردگی عصب کشی شما افتاد، باید فوراً آن را تعویض کنید. در غیر این صورت ممکن است یک بار دیگر همان حساسیت دندان و درد شدید دندان را احساس کنید.

برخی از دندان‌های عصب کشی شده با روکش‌ها پر شده‌اند، یعنی آن دندان خاص را با کلاه محافظ می‌پوشانند تا هیچ باکتری به پرکردگی موقت کانال آسیب نرساند. اگر پرکننده موقت افتاد، باید با متخصص اندودنتیست خود مشورت کنید. 

عوارض پر نکردن دندان بعد از عصب کشی

پس از انجام عصب‌کشی دندان، پر نکردن آن می‌تواند به مشکلات جدی‌تری منجر شود. این مشکلات شامل درد شدید، التهاب، عفونت، تورم و حتی عدم قابلیت استفاده از دندان می‌شوند. بنابراین، در صورتی که دندان پس از انجام عمل عصب‌کشی پر نشده باشد، بهتر است به زودی به دندانپزشک مراجعه کنید تا این مشکل را رفع کند. در غیر این صورت، ممکن است مشکلات شما تشدید شده و موارد جدی‌تری ایجاد شود.

مشکلاتی که ممکن است پس از عصب‌کشی و پر نشدن دندان به وجود آید عبارتند از:

۱. درد: دندان پس از عمل عصب‌کشی پر نشده باشد، ممکن است درد شدیدی احساس کنید که باعث ناتوانی در خوردن و حتی صحبت کردن می‌شود.

۲. التهاب: پر نشدن دندان می‌تواند منجر به التهاب در ناحیه دندان شود که باعث تورم، قرمزی و درد شدید می‌شود.

۳. عفونت: عدم پر شدن دندان باعث افزایش خطر عفونت می‌شود که باعث تورم، درد و حساسیت شدید می‌شود.

۴. تورم: پر نشدن دندان ممکن است باعث تورم در ناحیه دندان شود که باعث ناتوانی در خوردن و حتی صحبت کردن می‌شود.

۵. عدم قابلیت استفاده از دندان: در صورتی که دندان پس از عمل عصب‌کشی پر نشده باشد، ممکن است نتوانید از آن برای خوردن یا حتی صحبت کردن استفاده کنید که باعث ناتوانی در انجام کارهای روزمره می‌شود.

بنابراین، از آنجا که عدم پر شدن دندان می‌تواند به مشکلات جدی‌تری منجر شود، بهتر است این موضوع را جدی بگیرید و هر چه سریع تر به دندانپزشک مراجعه کنید.

مشکلات پر نکردن دندان را چگونه حل کنیم؟

برای برطرف کردن مشکل پر نشدن دندان پس از عصب‌کشی، ابتدا بهتر است به دندانپزشک خود مراجعه کنید. دندانپزشک شما پس از بررسی وضعیت دندان، به شما راهنمایی‌هایی می‌دهد که می‌تواند مشکل را حل کند. 

پر کردن دندان

در بسیاری از موارد، پر کردن دندان با مواد مناسب می‌تواند مشکل را حل کند. دندانپزشک شما از موادی مانند رزین‌های کامپوزیت استفاده می‌کند تا سوراخ را پر کند و دندان را به حالت طبیعی بازگرداند.

جراحی دندان و عصب کشی مجدد

در مواردی که سوراخ بسیار بزرگ باشد یا مشکلات دیگری وجود داشته باشد، انجام جراحی برای حل مشکل می‌تواند ضروری باشد. این جراحی ممکن است شامل برداشتن عصب عفونی یا درمان نوک ریشه دندان باشد.

بنابراین، بهتر است هر چه سریعتر به دندانپزشک خود مراجعه کنید و با او در مورد راه‌حل‌های مناسب برای حل مشکل پر نشدن دندان صحبت کنید. انجام اقدامات لازم می‌تواند از تشدید مشکلات جلوگیری کند و به دندان‌های شما سلامتی را بازگرداند.

تفاوت بین پر کردن و تاج دندان چیست؟

پر کردن تنها قسمت آسیب دیده یا از دست رفته دندان را ترمیم می‌کند، زیرا مستقیماً در شکاف‌ها و سوراخ‌ها اعمال می‌شود. معمولا از پر کننده کامپوزیت استفاده می‌شود که مستقیماً به صورت لایه ای روی دندان اعمال شده و با اشعه ماوراء بنفش درمان می‌شود.

با این حال، روکش‌های دندانی کل دندان را می‌پوشانند. روکش‌ها شبیه کلاهک‌های کوچکی هستند که روی دندان قرار گرفته و در جای خود سیمان شده اند. دندانپزشکان متخصص فقط از روکش‌های پرسلن تمام سرامیکی برای ترمیم دندان‌های عصب کشی شده استفاده می‌کند تا طبیعی ترین نتیجه را به شما ارائه دهد.

هر دو روش به دندان‌های شما استحکام، ثبات و محافظت بیشتری در برابر باکتری‌ها می‌دهند. با این حال، تاج‌ها محکم تر و ماندگارتر هستند. 

پر کردن دائمی و موقت هر دو ضعیف تر از تاج هستند. آنها بیشتر مستعد ترک خوردن، شکستن یا لق شدن و افتادن از دندان هستند. پس از شکستن یا افتادن پرکردگی، خطر ابتلا به عفونت دوم و به دنبال آن پوسیدگی دندان و کشیدن دندان افزایش می‌یابد.

چه چیزی می‌تواند باعث افتادن پرکردگی عصب کشی شود؟

چندین دلیل رایج می‌تواند منجر به افتادن پرکردگی دندان عصب کشی شده شود، که در ادامه آنها را بررسی می‌کنیم. 

بهداشت نامناسب دندان

بهداشت دهان و دندان برای سالم نگه داشتن دندان‌ها و لثه‌ها ضروری است. هنگامی که شما به درستی مسواک نزنید و نخ دندان نکشید، باکتری‌ها جمع می‌شوند و باعث پوسیدگی یا عفونت بیشتر ساختار دندان باقی مانده می‌شوند.

ساییدگی و پارگی

اگر دندان قروچه کنید، فک خود را به هم فشار دهید یا اجسام سخت را گاز بگیرید، می‌تواند باعث فشار بی مورد و سایش و پارگی زودرس روی پرکردگی شود.

مهر و موم معیوب

اگر دندانپزشک در حین عصب کشی به درستی آن را آب بندی نکند، ممکن است باکتری وارد شود و باعث پوسیدگی شود.

تمیز کردن نادرست کانال ریشه

در صورتی که دندانپزشک شما تمام بافت نکروزه را از کانال ریشه جدا نکرده باشد یا کانال ریشه دیگری در دندان عفونی شود، می‌تواند ساختار دندان باقی مانده را فرسایش دهد و باعث شل شدن پرکردگی شود.

مواد بی کیفیت

در شرایطی که دندانپزشک از مواد یا تکنیک‌های ضعیف برای پر کردن دندان استفاده کند، می‌تواند باعث بیرون آمدن پرکردگی شود.

خوردن خوراکی‌های شیرین

خوردن یا نوشیدن هر چیزی که به مینای دندان شما آسیب می‌رساند، به لایه نازک بالای دندان نیز که مواد ترمیمی دارند آسیب می‌رساند. هر ماده چسبنده، شیرین یا اسیدی به دندان‌ها و پر کردگی‌ها آسیب می‌رساند. 

این مواد یک بیوفیلم روی دندان‌های شما باقی می‌گذارند که باکتری‌ها را پرورش می‌دهد. این باکتری‌ها از قندهای موجود در غذاهایی که می‌خورید تغذیه می‌کنند و یک محصول جانبی متابولیک اسیدی تولید می‌کنند. قرار گرفتن مداوم در معرض این اسید مینای دندان و هر گونه مواد پیوند دهنده را فرسایش می‌دهد. با گذشت زمان، این می‌تواند پر شده را شل کند و باعث ریزش آن شود.

جویدن مواد غذایی سفت

برخی رفتارها خطر ترک خوردن، شکستن یا از دست دادن مواد پر شده را افزایش می‌دهد. جویدن مواد غذایی سفت مانند آجیل یا یخ باعث ایجاد فشار کافی برای شکستن یا شل شدن مواد پر شده و باعث افتادن آن می‌شود.

عوامل غیر قابل کنترل

سایر عوامل غیر قابل کنترل نیز می‌توانند منجر به افتادن مواد پر کننده شوند. با گذشت زمان، بزاق شما ممکن است در مواد باندینگ که پرکننده را به دندان‌هایتان نگه می‌دارد، سایش ایجاد کند و در نهایت پرکردگی را از دندان شما جدا کند.

سلامت دندان شما و وضعیت دندان‌های مجاور نیز نقش مهمی در میزان بقای پرکردگی شما دارد. اگر همان دندان یا بافت مجاور شروع به پوسیدگی کند، ممکن است پرکردگی بیفتد.

از کجا بفهمیم پرکردگی دندان عصب کشی شده از بین رفته است؟

اگر پرکردگی کانال ریشه شما از بین رفته باشد، ممکن است چند علامت را تجربه کنید، از جمله:

  • حساسیت به دمای سرد و گرم
  • درد یا ناراحتی هنگام گاز گرفتن با دندان آسیب دیده
  • تغییر رنگ دندان
  • تورم یا حساسیت در لثه نزدیک ناحیه آسیب دیده
  • طعم بد در دهان شما

اگر قسمت پرکننده دندان عصب کشی شده افتاد چه کاری انجام دهیم؟

اگر پر کردن دائمی شما افتاد، فوراً با دندانپزشک خود تماس بگیرید. خطر عفونت بیشتر، پوسیدگی و حساسیت دندان بعد از دست دادن پرکردگی افزایش می‌یابد، زیرا دندان محافظت خود را از دست داده است.

بر اساس مطالعه‌ای در سال ۲۰۰۴، میزان بقای دندان‌های بدون روکش ۹۶ درصد پس از یک سال، ۸۸ درصد پس از دو سال و تنها ۳۶ درصد پس از پنج سال بود. این نشان می‌دهد که پرکردن مجدد دندان ممکن است به زنده ماندن دندان برای چند سال کمک کند، اما احتمالاً در نهایت از بین می‌رود.

بعد ار عصب کشی دندان آن را پر کنیم یا روکش بکشیم؟

هنگام تصمیم گیری بین پر کردن و روکش کشیدن دندان باید سه عامل اصلی ساختارهای طبیعی باقی مانده دندان، موقعیت دندان در دهان و عملکرد دندان در نظر گرفته شود.

ساختار دندان

دندان‌هایی که قبل از عصب کشی فقط مقدار کمی پوسیدگی داشته اند، پس از درمان ریشه، مقدار زیادی از ساختار طبیعی خود را حفظ می‌کنند. آنها به اندازه دندانی که باید به طور کامل بازسازی شود نیازی به حمایت نخواهند داشت. در این حالت، پرکردن کامپوزیت دندان باعث ترمیم دندان می‌شود، بنابراین ظاهر و عملکرد طبیعی آن بازمیگردد.

محل قرارگیری دندان

دندان‌های جلویی که برای جویدن استفاده نمی شوند، مانند دندان‌های ثنایا و نیش، می‌توانند با پر کردن ترمیم شوند، زیرا به سطح جویدنی قوی نیاز ندارند.

عملکرد دندان

برخی از دندان‌ها، به ویژه دندان‌های پرمولر و مولر، به سطح و فونداسیون قوی تری نیاز دارند. این دندان‌ها به استحکام، ثبات و روکش بیشتری نیاز دارند تا در برابر نیروهای شدید گاز گرفتن و ساییدن مقاومت کنند. حتی پس از پر شدن و ترمیم، پرکننده‌ها نمی توانند استرس فیزیکی ناشی از جویدن را تحمل کنند.

به طور کلی، روکش بهترین روش برای ترمیم دندان‌های عصب کشی است. با این حال، اگرچه تاج‌ها بادوام هستند، اما تخریب ناپذیر نیستند. یک رژیم نامناسب سلامت دهان و تاج‌ها را در معرض خطر شکست قرار می‌دهد.

اگر پرکردگی دندان عصب کشی شده افتاد چه مشکلی به وجود می‌آید؟

پرکردن دندان عصب کشی شده، فرآیندی برای پر کردن دندان پوسیده با چندین ماده برای رفع حساسیت دندان است. اگر پرکردن یا مهر و موم اخیر عصب کشی شما افتاد، ممکن است دوباره همان حساسیت دندان یا درد شدید دندان را احساس کنید. 

ممکن است علائم دیگری نیز وجود داشته باشد که به طور ناگهانی در صورت عدم پر کردن دندان ایجاد شود. در این شرایط هنگام خوردن یا نوشیدن کمی حساسیت را احساس می‌کنید. 

ممکن است در حین تنفس به داخل و خارج، درد خفیف مداوم را به دلیل عبور هوا به سمت حفره احساس کنید. اگر دندان پر نشود، دندان‌های شما دوباره مستعد پوسیدگی هستند.

ممکن است با عفونت دومی مواجه شوید که منجر به پوسیدگی دندان می‌شود. هنگامی که پرکردگی عصب کشی از بین رفت یا دندان بعد از عصب کشی پر نشد، باید با برداشتن آن پرکردگی خاص، مراقبت‌های بعدی را از دندان پوسیده خود انجام دهید.

جمع بندی 

اگر دندان عصب کشی شده را پر نکنیم باعث ایجاد درد، تورم و حساسیت زیاد می‌شود. پس از چند روز از عصب کشی باید دندان با ماده مناسب پر شود تا راه ورود باکتری به دندان بسته شود. برای انجام کار‌های دندانپزشکی مانند پر کردن دندان، عصب کشی، کشیدن دندان، جراحی دندان عقل و تمامی کار‌های زیبایی مانند لمینت و کامپوزیت با شماره کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس تماس بگیرید. 

سوالات متداول

اگر دندان بعد از کانال ریشه پر نشود چه اتفاقی می‌افتد؟

اگر کانال ریشه ای را که شروع کرده اید کامل نکنید، ممکن است دندان عفونی شود. عفونت می‌تواند به سایر قسمت‌های دهان شما مانند استخوان فک و بافت‌های اطراف گسترش یابد.

چه مدت می‌توان بدون پر کردن بعد از عصب کشی ادامه داد؟

برای ترمیم دائمی دندان توصیه می‌شود در اسرع وقت به دندانپزشک مراجعه کنید. تحقیقات کنونی نشان داده است که حتی کانال‌های ریشه‌ای که به تازگی مهر و موم شده‌اند، در صورت عدم وجود پرکردگی موقت برای بیش از سه هفته، کاملاً با باکتری‌ها آلوده خواهند شد.

خطرات و عواقب تاخیر در عصب کشی چیست؟

هدف اصلی روت کانال برداشتن قسمت پوسیده یا عفونی دندان و سپس تمیز کردن و آب بندی آن برای جلوگیری از پوسیدگی یا عفونت بیشتر است. اگر این فرآیند به تعویق بیفتد، دندان نه تنها می‌تواند بیشتر عفونی شود، بلکه می‌تواند منجر به از دست دادن کل دندان شود.

چه مدت می‌توان عصب کشی را به تعویق انداخت؟

مدت زمانی که می‌توانید کانال ریشه را بدون درمان رها کنید بسته به شدت عفونت و تحمل درد شخصی شما متفاوت است. برخی از افراد ممکن است در عرض چند روز علائم شدیدی را تجربه کنند، در حالی که برخی دیگر ممکن است هفته‌ها یا حتی ماه‌ها بدون ناراحتی قابل توجه بگذرانند. 

آیا بعد از عصب کشی پوسیدگی ایجاد می‌شود؟

باز هم ممکن است حفره یا پوسیدگی در همان دندان عصب کشی شده به وجود بیاید. اما می‌توانید با اقدامات بهداشتی مناسب دهان، از جمله تمیز کردن و معاینه منظم دندان، از این امر جلوگیری کنید. 

نظر دهید post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button