تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس

شهرک اکباتان، سه راه مخابرات، روبه روی فاز 1، خ عظیمی، پ 42، طبقه اول

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس

شهرک اکباتان، سه راه مخابرات، روبه روی فاز 1، خ عظیمی، پ 42، طبقه اول

تاثیر سیگار بر پوسیدگی دندان

با بالا رفتن سطح آگاهی اجتماعی، اکثر افراد جامعه به خوبی از تاثیر سیگار بر پوسیدگی دندان و تاثیرات مخرب و گاه جبران ناپذیر سیگار بر سلامت عمومی بدن آگاهند. تنباکو به هر شکلی که مصرف شود تاثیرات مخربی بر بخش‌های مختلف بدن دارد. بیماری‌های قلبی، عفونت‌های ریه، درگیری اندام‌های داخلی بدن و سرطان از جمله نتایج شناخته شده مصرف سیگار هستند. 

در این مقاله به شما نخواهیم گفت که مصرف دخانیات را ترک کنید. اما از تاثیر سیگار بر پوسیدگی دندان و بهداشت دهان سخن خواهیم گفت. تلاش ما بر این است که به بیان ساده آسیب‌هایی که کشیدن سیگار به دهان و دندان شما می‌رساند را بررسی کنیم. همچنین پیشنهاداتی برای شما داریم تا به این آسیب زدن‌های مداوم پایان دهید. تا انتهای این مقاله از کلینیک دندانپزشکی زاگرس همراه ما باشید.

تاثیر سیگار بر پوسیدگی دندان

اولین علائم سیگار کشیدن در مشکلات دهان و دندان رخ می‌دهند. البته اغلب اوقات این مشکلات توسط فرد سیگاری نادیده گرفته می‌شوند تا زمانی که به معضلات حاد تبدیل شوند. اولین تاثیر کشیدن سیگار بر رنگ دندان‌هاست. رنگ مرواریدی و زیبای دندان به زودی جای خود را به زردی خواهد داد. 

اما این شروع مشکلات دندانی است. تاثیر سیگار بر پوسیدگی دندان آغاز نابودی کامل دندان و زیبایی لبخند خواهد بود. به علت ارتباط مداوم نیکوتین با سطح دندان‌ها تاثیر سیگار بر پوسیدگی دندان سرعت بالایی به خود می‌گیرد. البته مصرف دخانیات آثار مخرب دیگری نیز برای سلامت دهان و دندان به همراه دارد.

سایر مشکلات دهان و دندان در اثر مصرف دخانیات

  • بوی بد دهان
  • بیماری‌ های لثه
  • از دست دادن دندان‌ ها
  • کاهش خون رسانی به دهان
  • افزایش احتمال سرطان دهان
  • افزایش شدید پلاک‌ های دندانی
  • از بین رفتن حس بویایی و چشایی
  • افزایش زمان بهبودی بعد از جراحی های دهان

چرا مصرف سیگار باعث پوسیدگی دندان می شود؟

سیگار کشیدن مقاومت دهان را برای مواجهه با باکتری‌ها کاهش می‌دهد. بنابراین، محیط دهانی بستر مناسبی برای رشد و تکثیر باکتری‌های مخرب دندان می‌شود. با تداوم سیگار کشیدن، گردش خون نیز در دهان کاهش می‌یابد. با افزایش حجم پلاک‌ها و باکتری‌ها، ابتدا دندان‌ها تغییر رنگ داده و سپس دچار پوسیدگی شده و احتمال افتادن آنها بسیار افزایش می‌یابد. 

آیا تاثیر سیگار بر پوسیدگی دندان با کشیدن سیگار بدون نیکوتین کاهش می‌یابد؟

خیر! تنباکو نیز به تنهایی می‌تواند همان اثر مخرب نیکوتین را داشته باشد. این واقعیت غیرقابل انکار است که ترک سیگار کار بسیار دشواری است. ولی هرگز نباید خودمان را توجیه کنیم. کشیدن سیگارهای بدون نیکوتین آسیب‌هایی برابر با سیگارهای معمولی، برای دهان و دندان شما به همراه دارد. افرادی که از این نوع سیگارها مصرف می‌کنند، باید به طور منظم به دندان‌پزشک مراجعه نمایند. نکته مهم در زمینه این سیگارها این است که بیشتر از سیگارهای معمولی ریه را تحریک می‌کنند. بنابراین فرد به سرعت در معرض انواع بیماری‌های عفونی ریه قرار خواهد گرفت.

سایر مشکلات دهانی و دندانی

علاوه بر تاثیر سیگار بر پوسیدگی دندان، این ماده بد بو و بی‌خاصیت، تاثیرات منفی دیگری نیز بر دهان و دندان شما میگذارد که به اختصار به آنها می‌پردازیم:

تغییر رنگ دندان‌ها

اولین علائم شروع تاثیرات مخرب سیگار بر دندان، با تغییر رنگ آنها آغاز می‌شود. رنگ مرواریدی دندان‌های شما، کم کم تبدیل به رنگ زرد و قهوه‌ای می‌شود. این سرآغاز نابودی سلامت و بهداشت دهان و دندان شما است. عوامل زیادی مانند تعداد دفعات کشیدن سیگار در روز، مدت زمانی که فرد سیگاری شده است و نیز نوع تنباکوی مصرفی در سرعت تغییر کردن رنگ دندان‌ها تاثیر دارند. 

پوسیدگی دندان

وقتی از مشکلات دهان در اثر سیگار کشیدن صحبت می‌شود اکثر افراد به یاد سرطان دهان می‌افتند. اما تاثیر سیگار بر پوسیدگی دندان قبل از هر مشکل دیگری بروز می‌کند. این نکته‌ای است که افراد سیگاری به آن توجه چندانی نمی‌کنند و علت پوسیدگی شدید دندان‌ها را مصرف سیگار نمی‌دانند.

مصرف روزانه سیگار باعث بوجود آمدن حفره‌هایی در اطراف لثه می‌شود. این اتفاق تجمع پلاک‌های دندانی و باکتری‌ها را افزایش داده و زمینه پوسیدگی و از بین رفتن دندان را فراهم می‌کند.

بیماری پریودنتال

پریودنتال یا همان بیماری لثه، یک عفونت باکتریایی است که لثه‌ها درگیر می‌کند. این بیماری ابتدا با خونریزی لثه آغاز می‌شود. اگر به موقع به دندان‌پزشک مراجعه نشود، کم کم باعث خوردگی و عقب رفت لثه‌ها می‌شود. همین امر علاوه بر از بین بردن لثه‌ها، زمینه مساعدی برای تخریب بیشتر دندان فراهم می‌آورد.

آسیب استخوانی

اگر به بیماری پریودنتال رسیدگی نشود، به بافت استخوان فک آسیب می‌رساند. این آسیب می‌تواند آنقدر شدید باشد که منجر به جراحی شود. این جراحی معمولا از نوع پیوند استخوان خواهد بود.

از دست دادن دندان

با توجه به آسیب‌هایی که بیان کردیم، افتادن دندان امری بعید نخواهد بود. وقتی پلاک‌ها و باکتری‌ها روی دندان و لثه تجمع می‌کنند، و لثه تحلیل می‌رود نتیجه‌ای جز پوسیدگی دندان و از دست دادن آن نخواهد داشت.

سرطان دهان، خطرناک ترین نتیجه مصرف سیگار

علت اصلی بروز سرطان‌های دهان، زبان، گلو، گونه و لب‌ها مربوط به کشیدن سیگار است. افراد سیگاری ۶ برابر افراد غیرسیگاری در معرض این نوع از سرطان‌ها هستند. تشخیص علائم این بیماری با دندان‌پزشک است و در مراحل اولیه قابل درمان خواهد بود. در اینجا برخی از علائمی که باید نسبت به آنها حساس‌تر باشید را می خوانیم:

  • درد در ناحیه دهان
  • خونریزی بی دلیل در دهان
  • بی حسی در ناحیه دهان
  • درد در هنگام جویدن یا بلعیدن غذا
  • وجود لکه‌های قرمز و یا سفید رنگ
  • زخم‌های بدون علت که خوب نمی‌شوند
  • ورم یا وجود برآمدگی در لب‌ها، لثه‌ها، بخش داخلی گونه‌ها و سایر نواحی اطراف دهان

اگر سیگاری هستید و هریک از این علائم را در خود دیدید، در اولین فرصت به دندان‌پزشک مراجعه نمایید.

چگونه تاثیر سیگار بر پوسیدگی دندان را از بین ببریم؟

مهمترین و بهترین کار ترک سیگار است. باید این موضوع را بپذیریم که هیچ راهی بهتر از سیگار نکشیدن نمی‌تواند سلامت دندان‌های شما را برگرداند. البته ترک سیگار کار ساده‌ای نیست. اگر در گذشته تلاش کرده‌اید که سیگار را ترک کنید، احتمال زیادی وجود دارد که این تلاش ثمری نداشته است. پس بهتر است با کمک متخصص ترک سیگار این کار را انجام دهید. 

نکات کاهش دهنده تاثیر سیگار بر پوسیدگی دندان

می‌توان با رعایت چند نکته تاثیر سیگار بر پوسیدگی دندان را کاهش داد. رعایت نکات زیر برای جلوگیری از تاثیر سیگار بر پوسیدگی دندان و سایر آثار مخرب آن ضروری است:

  • شستن دهان بلافاصله پس از سیگار کشیدن: این کار در زمان کوتاهی بعد از کشیدن سیگار باعث کم شدن تجمع نیکوتین بر روی سطح لثه و دندان می‌شود و اولین راه کم کردن تاثیر سیگار بر پوسیدگی دندان است.
  • مسواک زدن: اگر علاوه بر دفعات عادی روزانه، بلافاصله پس از سیگار کشیدن، مسواک بزنید کمک بزرگی به سلامت لثه، دندان و ریه خود کرده‌اید. مسواک زدن تجمع نیکوتین را در سطح دندان و لثه کاهش داده و تاثیر سیگار بر پوسیدگی دندان را کم می‌کند. این کار باعث کاهش قابل توجه بوی بد دهان نیز خواهد شد.
  • مصرف آب: سیگار از عوامل اصلی کاهش آب بدن به شمار می‌رود. پس اگر نمی‌خواهید آن را ترک کنید، مصرف روزانه آب دریافتی را بالا ببرید تا از آسیب‌های کم آبی در امان بمانید. 
  • بهداشت مضاعف دهان و دندان: استفاده از مسواک و خمیردندان به تنهایی کافی نیست. برای کاهی تاثیر سیگار بر پوسیدگی دندان، باید به طور منظم از نخ دندان و دهانشویه نیز برای جلوگیری از تشکیل مضاعف پلاک دندانی استفاده نمایید.
  • تمیز کردن سطح زبان: سیگار کشیدن باعث تغییر رنگ زبان نیز می‌شود. علت این اتفاق تجمع بیش از حد باکتری یا مخمر است. رنگ زبان در افراد سیگاری مایل به زرد، قهوه‌ای و در بعضی موارد مایل به سیاه می‌شود. بهتر است یک مسواک تمیز برای کشیدن به سطح زبان پس از سیگار کشیدن داشته باشیم. این کار هم از تاثیر سیگار بر پوسیدگی دندان (به دلیل کم کردن تجمع باکتری‌ها) می‌کاهد و هم باعث از بین رفتن بوی بد دهان می‌شود.

مراجعه به دندان‌ پزشک، تنها را نجات

بسیاری از افراد سیگاری به دلایل گوناگونی از مراجعه به موقع به دندان‌پزشک خودداری می‌کنند. اکثرا ترس از قضاوت شدن به دلیل مصرف دخانیات دارند. بعضی افراد هم تمایل به پذیرفتن مصرف سیگار به عنوان یک مشکل اساسی را ندارند. 

بیایید با خودمان صادق باشیم. مصرف سیگار آسیب‌های زیادی به دهان و دندان وارد می‌کند. پس حداقل کاری که می‌توان انجام داد مراجعه به دندان‌پزشک برای چک‌آپ و بررسی دقیق دهان و دندان است. بسیاری از بیماری‌های لثه یا سرطان‌های زبان و دهان در مراحل اولیه قابل کنترل و مهار شدن هستند. تشخیص این موارد نیز تنها به عهده دندان‌پزشک است.

جمع بندی

متأسفانه، هر چه مدت طولانی تری به سیگار کشیدن ادامه دهید، احتمال آسیب به دهان و دندان افزایش پیدا خواهد کرد. البته این بدان معنا نیست که هیچ راهی برای جبران تاثیر سیگار بر پوسیدگی دندان و حتی درمان برخی از تأثیرات آن بر دهان شما وجود ندارد. با رعایت نکات بهداشتی و مراجعه منظم به دندان‌پزشک، می‌توان آسیب‌های مصرف سیگار را به میزان قابل توجهی کاهش داد. 

همین حالا تلفن را بردارید و با کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس تماس بگیرید. همکاران ما اولین زمان ممکن برای چک آپ کامل و تخصصی دهان و دندان را برای شما در نظر خواهند گرفت.

سوالات متداول

چرا سیگار باعث پوسیدگی دندان می شود؟

سیگار و سیگارهای الکترونیکی حاوی نیکوتین هستند که از تولید بزاق در بدن جلوگیری می کنند. کاهش جریان بزاق می تواند منجر به خشکی دهان، افزایش خطر پوسیدگی دندان و بوی بد دهان شود. مصرف تنباکو و نیکوتین همچنین می تواند خطر آسیب بافت لثه، عقب نشینی لثه و بیماری لثه را افزایش دهد.

سیگار کشیدن چقدر طول می کشد تا دندان ها را خراب کند؟

متغیرهایی مانند سلامت فعلی دهان و دندان، رژیم غذایی، میزان سیگار کشیدن و تعداد دفعاتی که سیگار روشن می‌کنید تعیین می کنند که چقدر طول می‌کشد تا سیگار بر سلامت دهان تأثیر بگذارد. با این حال، مهم است که بدانید در کمتر از یک هفته سیگار کشیدن، سلامت دهان و دندان شما به طور قابل توجهی به خطر می افتد.

سیگاری ها چگونه دندان های خود را ترمیم می کنند؟

خبر خوب این است که دندانپزشک زیبایی این قدرت را دارد که آسیب های ناشی از سیگار کشیدن را برطرف کند. سفید کردن دندان می تواند به بهبود ظاهر دندان های لکه دار کمک کند. اما اگر مدت طولانی سیگاری هستید ممکن است اثربخشی محدودی داشته باشد. همچنین از روکش‌های چینی برای لمینیت کردن و سفید کردن لبخند استفاده می کنند. 

آیا دندان ها پس از سیگار کشیدن می توانند بهبود یابند؟

اگر در حال تلاش برای ترک سیگار هستید، ممکن است تعجب کنید که آیا در نتیجه سلامت دهان و دندان شما بهبود می یابد یا خیر. خبر خوب این است که بله، احتمالاً دندان ها و دهان شما بهتر خواهند شد. 

آیا دندانپزشک متوجه می شوند که  سیگار می کشید یا خیر؟

سیگار به طرق مختلف روی دندان ها و لثه های شما تأثیر می گذارد. این اثرات را می توان به سرعت توسط دندانپزشک شما شناسایی می شوند. بنابراین، بله، دندانپزشک شما متوجه می شود که آیا سیگار می کشید یا خیر. از جمله نشانه های آشکار می توان به زردی دندان ها، پلاک، عقب نشینی لثه ها و غیره اشاره کرد. 

نظر دهید post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button