اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک زاگرس

اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک زاگرس

اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

تاثیر سیگار بر تحلیل لثه

سیگار تاثیرات مخربی روی سلامتی تمام ارگان‌های بدن میگذارد. سرطان ریه یکی از شایع ترین سرطان‌هاست که گریبان افراد سیگاری را می‌گیرد. اما اولین نتیجه منفی سیگار بر روی ظاهر و سلامت دندان‌هاست. تاثیر سیگار بر تحلیل لثه، مشکلات قلبی و عروقی از عوارض نیکوتین موجود در دخانیات است. 

یکی از مشکلات پر هزینه ای که سیگار باعث آن می‌شود به خطر افتادن سلامت دهان و دندان است. سیگار مانع خون رسانی کامل به دهان شده و آن را به فضایی محبوب باکتری‌ها تبدیل می‌کند. در این مقاله از کلینیک دندانپزشکی زاگرس به تاثیر سیگار بر تحلیل لثه می‌پردازیم.

چرا باید افراد سیگاری بیشتر به دندانپزشک مراجعه کنند؟

شاید افراد سیگاری به دلیل دندان‌های زرد و خراب خود خجالت بکشند به دندانپزشک مراجعه کنند. اما این کار اشتباهی است. دندانپزشکان قصد نصیحت کردن شما را ندارند. فقط می‌خواهند به شما کمک کنند تا دندان‌های سالم تری داشته باشید. پس خجالت را کنار بگذارید. 

شاید کنار گذاشتن سیگار سخت باشد. به همین دلیل باید مراقبت‌های بیشتری روی دندان‌های خود داشته باشید. نیکوتین و تنباکو برای سلامت دندان‌ها مضر هستند. نیکوتین باعث افزایش مخرب تاثیر سیگار بر تحلیل لثه می‌شود. 

اما با این وجود نمی توانیم دست روی دست بگذاریم و به طور کامل دندان‌های خود را از دست بدهیم. به همین دلیل دندانپزشکان راه‌هایی را برای حفظ بیشتر دندان‌ها و سلامت آنها توصیه می‌کنند. با رعایت این مسایل آسیب سیگار بر دندان‌ها کمتر می‌شود. اما در نظر داشته باشید تاثیر سیگار به صفر نمی رسد. 

چگونه سیگار به دندان‌ها آسیب می‌زند؟

سیگار حاوی تنباکو است که سرشار از نیکوتین می‌باشد. این ماده توانایی دهان برای مقابله با باکتری و عفونت را کاهش می‌دهد. به همین دلیل اگر باکتری وارد دهان شما شود به راحتی می‌تواند بر روی لثه‌ها و دندان‌ها تاثیر منفی بگذارند. 

به دلیل کاهش مقاومت دهان در برابر باکتری‌ها روز به روز بر تعداد پلاک‌ها افزوده می‌شود. کم کم دندان‌ها رو به زردی و قهوه ای رنگ شدن می‌روند. اگر باکتری‌ها به پالپ دندان نفوذ کنند ناچار به انجام عصب کشی خواهید شد. تمام این اتفاقات به دلیل کشیدن سیگار،کاهش جریان خون و کاهش مقاومت دهان در برابر نفوذ باکتری‌ها رخ می‌دهد. 

به دلیل ضعیف شدن بدن تارتار بر روی دندان‌ها زیاد می‌شود زیرا بدن قادر به از بین بردن عفونت نیست. از طرفی تنباکو باعث سابیده شدن بافت محافظ دندان‌ها یا مینا می‌شود. به همین دلیل حتی تنباکو بدون دود نیز به دلیل سایشی که ایجاد می‌کند به تحلیل دندان و لثه کمک می‌کند. 

عوارض کشیدن سیگار بر دندان‌ها

  • ایجاد بوی بد دهان
  • طولانی شدن مدت بهبودی پس از جراحی‌های دهان و دندان
  • تیره شدن دندان‌ها و زردی و بد رنگ شدن آنها
  • افزایش احتمال ابتلا به سرطان دهان
  • تاثیر سیگار بر تحلیل لثه و خونریزی لثه
  • سفت شدن پلاک روی دندان‌ها
  • پوسیدگی و خرابی دندان
  • کاهش ترشح بزاق دهان و خشکی آن
  • آسیب به مینای دندان 

چگونه سیگار بر سلامت لثه تاثیر می‌گذارد؟

به دلیل نیکوتین موجود در سیگار، پلاک بیشتری بر روی دندان‌ها افراد سیگاری ایجاد می‌شود. از طرفی نیکوتین مانع خون‌رسانی کامل به بافت‌های داخل دندان می‌شود. همچنین این خون‌رسانی کم، باعث می‌شود تا لثه کمتر خونریزی داشته باشد. در این حالت دندانپزشک دیرتر پی به این بیماری ببرد. هر چه دیرتر مشکلات لثه تشخیص داده شوند لثه‌ها بیشتر تحلیل رفته و درمان گاهی بسیار مشکل می‌شود. 

سیگار کار باکتری‌های موجود در دهان را ساده می‌کند. این باکتری‌ها راحت تر به دندان و لثه افراد حمله می‌کنند. بالغ بر ۴۰ درصد افراد سیگاری تمامی مشکلات دهان و دندان را دارند. باکتری‌ها روی سطح دندان و لثه با کمک سیگار رشد بیشتری پیدا کرده و باعث التهاب و بیماری‌های پریودنتال می‌شوند. 

مشکلات لثه افراد سیگاری

علاوه بر آنکه سیگار دندان‌ها را خراب می‌کند ظاهر زشت و بدرنگ دندان‌ها نیز می‌تواند جلب توجه کند. تنباکو در تمامی انواع دخانیات تاثیر مخرب خود را بر روی دندان‌ها می‌گذارد. بزاق دهان مسئولیت برداشتن باکتری‌ها را از روی سطح دندان‌ها دارد. اما سیگار باعث کاهش بزاق می‌شود. به همین دلیل باکتری‌ها در دهان افزایش پیدا کرده و باعث تحیل لثه‌ها و دندان‌ها می‌شوند.

علائم خرابی لثه‌های افراد سیگاری

  • حسایت زیاد به نوشیدنی‌های سرد و گرم 
  • تورم و قرمزی لثه‌ها
  • خونریزی در زمان مسواک زدن
  • افتادن دندان
  • پلاک‌های زرد و قهوه ای بین دندان‌ها 
  • احساس درد در زمان جویدن غذا
  • عقب رفتن لثه و پیدا شدن قسمت بیشتری از دندان
  • شل شدن دندان‌های مصنوعی

راه‌های درمان بیماری لثه در افراد سیگاری

  • استفاده منظم از دهانشویه
  • مصرف آنتی بیوتیک‌های خوراکی زیر نظر دندانپزشک
  • استفاده از ژل داکسی سیکلین بر روی لثه‌ها
  • جرم گیری حرفه ای و عمیق
  • انجام عمل جراحی استخوان
  • پیوند لثه
  • جراحی برای برداشتن جرم‌های زیر خط لثه

آیا راهی برای پیشگیری از بیماری‌های دندان برای افراد سیگاری وجود دارد؟

بهتر است بگوییم بهترین راه و قطعی ترین راه ترک سیگار است. اما حالا که قصد ندارید سیگار خود را ترک کنید اگر بهداشت دهان و دندان خود را بیشتر از سایر افراد رعایت کنید دندان‌های شما دیر تر از بین خواهند رفت. 

باید بعد از هر وعده غذایی دندان‌های خود را با خمیر دندان‌های حاوی فلوراید مسواک کنید. نخ دندان را هرگز فراموش نکنید. همچنین بهترین راه برای رسیدگی بهتر به دندان‌ها، مراجعه به دندانپزشک در فاصله زمانی کم است. در این حالت دندانپزشک زودتر پی به بیماری‌های دهان و دندان مانند تحلیل لثه و پوسیدگی دندان برده و اقدام به درمان می‌کنند.

سیگار آب بدن را کم می‌کند. پس بهتر است روزانه آب زیادی بنوشید تا سلامت دندان‌ها بیشتر حفظ شود. تاثیر سیگار بر تحلیل لثه تنها یک مورد از معایب سیگار کشیدن است. گاهی حتی دندان‌ها از بین می‌روند و دیگر نمی توانیم آنها را ترمیم و جراحی کرده و تنها راه کشیدن دندان است. معمولا افراد سیگاری ۱.۴ افراد سالم به سلامت بدن و دندان‌های خود اهمیت می‌دهند. این افراد معمولا هر ۵ سال یکبار به دندانپزشک مراجعه می‌کنند. 

افراد سیگاری با چه بیماری‌هایی دست و پنجه نرم می‌کنند؟

  • باید خیلی خوش شانس باشیم تا بیشترین تاثیر منفی سیگار، تحلیل لثه و از بین رفتن دندان‌هایمان باشد. در حالی که عامل اصلی سرطان دهان، سیگار است. 
  • آفت‌های سفید رنگ داخل دهان در افراد سیگاری زیاد دیده می‌شود که بسیار مقاوم هستند.
  • التهاب غدد بزاقی که گاهی با درد همراه است به دلیل کاهش ترشح بزاق در افراد سیگاری اتفاق می‌افتد.
  • کاشت ایمپلنت در افراد سیگاری معمولا به درستی انجام نمی شود. زیرا استخوان فک در این افراد تحلیل یافته است. بهبودی نیز دیر حاصل می‌شود.
  • این افراد نیاز بیشتری به اعمال جراحی دهان و دندان دارند اما به دلیل تاثیر مخربی که سیگار گذاشته است دیرتر بهبودی پیدا می‌کنند.

مراجعه منظم به دندانپزشکی در افراد سیگاری

مصرف تنباکو به هر شکلی بر سلامت دندان‌ها تاثیر مخربی دارد. تنها توصیه عملی و موثر ترک کردن دخانیات است. حال همه ما می‌دانیم که ترک سیگار کار بسیار سختی است. زیرا تبدیل به یک عادت شده و کنار گذاشتن عادت به آسانی انجام نمی پذیرد. اما اینکه نمی توانید سیگار را ترک کنید نباید باعث رعایت نکردن مسایل بهداشتی شود. در ادامه برخی از کار‌هایی را که باید به عادت و روتین زندگی شما تبدیل شود بررسی می‌کنیم. 

دهناشویه‌های بدون الکل و حاوی فلوراید را هر روز استفاده کنید. این کار به از بین بردن باکتری‌ها کمک زیادی می‌کند. بهتر است ۱ دقیقه دهانشویه را در تمام قسمت‌های دهان بچرخانید. 

حتما از نخ دندان در انتهای روز استفاده کنید. دقت کنید که اگر در زمان کشیدن نخ خونریزی لثه داشتید حتما به دندانپزشک مراجعه نمایید. نخ دندان مانع تجمع پلاک در فاصله بین دندانی می‌شود. 

اگر هر گونه تغییر در زبان و لثه خود دیدید با دندانپزشک مساله را مطرح کنید. حتما کمک بیشتر و موثر تری می‌توانند به شما بکنند. اگر دچار سرطان دهان شوید با مراجعه زودهنگام می‌توانید از بروز اتفاقات بد جلوگیری کنید.

برای زیبا کردن دندان‌های افراد سیگاری چه کاری می‌توان انجام داد؟

بهترین تاثیر بر زیبایی و سلامت دهان ترک سیگار است. شاید دکتر بتواند به شما در ترک سیگار کمک کند. در ادامه برخی از روش‌ها که به بازیابی زیبایی لبخند شما کمک می‌کند آورده شده است.

روکش یا ونیر

روکش‌هایی از جنس چینی به صورت دائم بر روی دندان‌ها کشیده می‌شوند. رو کش‌ها با چسب و مواد سیمانی محکم برای مدت طولانی روی دندان قرار می‌گیرند. با این کار علاوه بر حفظ دندان اصلی خود، ظاهری زیبا به دندان می‌دهید. اگر زیاد سیگار می‌کشید این روکش‌ها نیز می‌توانند تغییر رنگ بدهند. 

بلیچینگ دندان

اگر نمی خواهید روی دندان‌های خود روکش بکشید می‌توانید از روش سفید کردن یا بلیجینگ دندان کمک بگیرید. در این روش با کمک مواد خاص رنگ دندان‌های شما سفید می‌شود. 

ایمپلنت

اگر سیگار باعث شده تا دندان‌های خود را بکشید می‌توانید جای خالی را با ایمپلنت‌های مصنوعی پر کنید. کاشت ایمپلنت روشی دائمی است و پروسه گذاشتن آن چندین هفته طول می‌کشد.

جمع بندی

تاثیر سیگار بر تحلیل لثه و دندان را در این مقاله مورد بررسی قرار دادیم. بهترین راه برای داشتن دندان‌هایی زیبا و سالم ترک سیگار است. اما با رعایت نکات بهداشتی به صورت روزانه می‌توانید از پیشروی خرابی و تحلیل لثه در افراد سیگاری جلوگیری کنید.

در کلینیک دندانپزشکی زاگرس با کمک دندانپزشکان مجرب و استفاده از بهترین تجهیزات دندانپزشکی تمامی کار‌های مربوط به دهان و دندان انجام می‌پذیرد. کلینیک کودکان زاگرس نیز آماده انجام تمامی کار‌های دندانی کودکان عزیز است. 

سوالات متداول

آیا در صورت ابتلا به التهاب لثه باید سیگار را ترک کنیم؟

حتی در افراد مبتلا به بیماری شدید لثه، ترک سیگار تاثیر بسیار زیادی دارد. بنابراین اگر به دنبال دلیل خوبی برای ترک سیگار هستید، ترک سیگار به حفظ سلامت لثه‌ها و دندان‌های شما کمک می‌کند. 

آیا سیگار باعث افزایش خونریزی لثه می‌شود؟

سیگار به دلیل جلوگیری از خو‌ن‌رسانی کامل به لقه‌ها، مانع از خونریزی می‌شود. به همین دلیل بیماری لقه دیر تشخیص داده می‌شود.

آیا سیگار کشیدن عفونت لثه را بدتر می‌کند؟

افرادی که سیگار می‌کشند بیشتر در معرض خطر مشکلات لثه، از دست دادن دندان، عوارض پس از بکشیدن دندان، جراحی در دهان و ابتلا به سرطان دهان هستند. احتمال ابتلای آنها به عفونت بیشتر است و به خوبی افراد غیر سیگاری بهبود نمی یابند.

نظر دهید post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button