اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک زاگرس

اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک زاگرس

اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

دندان‌پزشکی بدون درد با لیزر چه کاربردهایی دارد؟

امروزه با پیشرفت علم و تکنولوژی تحولاتی در حوزه ‌دندان‌پزشکی رخ داده است. ‌دندان‌پزشکی بدون درد با لیزر و درمان بافت نرم یکی از بهترین و جدیدترین فناوری‎هایی است که اخیرا ارائه شده است. این روش مطابق با استاندارد بین‌المللی، دقت بالا، کمترین میزان خونریزی و روند بهبودی سریع‌ از مزایای لیزر دندانپزشکی است.

 بنابراین افرادی که احساس خوبی از پروسه‌های درمانی ‌دندان‌پزشکی ندارند‌ می‌توانند با کمک این روش از مزایای آن بهره‌مند شوند و تجربه‌ای متفاوت داشته باشند اگر‌ می‌خواهید بدانید که ‌دندان‌پزشکی بدون درد با لیزر چه کاربردهایی دارد پیشنهاد‌ می‌کنیم تا پایان این مقاله از کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس با ما همراه باشید.  

کاربردهای ‌دندان‌پزشکی با لیزر بدون درد

در حال حاضر از لیزر در ‌دندان‌پزشکی برای موارد متعددی استفاده‌ می‌شود که در ادامه به آن‌ها اشاره‌ می‌کنیم. 

  • تراز کردن خط لثه

برای تغییر شکل لثه از لحاظ زیبا شناختی از لیزرها استفاده‌ می‌شود و‌ می‌توان گفت تراز کردن خط لثه از رایج‌ترین کاربردهای لیزر در ‌دندان‌پزشکی محسوب‌ می‌شود.  

از دیگر کاربردهای ‌دندان‌پزشکی بدون درد با لیزر‌ می‌توان به رفع پوسیدگی دندان و آماده‌سازی مینای دندان برای قرار دادن مواد پرکننده اشاره نمود. علاوه بر این جهت درمان یا سفت‌کردن مواد پرکننده نیز دندان‌پزشکان از لیزر کمک‌ می‌گیرند. معمولا در صورت عمیق بودن پوسیدگی‌ها لازم است که از لیزر و سوراخ کردن دندان به روش سنتی به شکل همزمان استفاده شود، ازاین‌رو بیشتر دندان‌پزشکان ترجیح‌ می‌دهند که در چنین مواردی از لیزر استفاده نکنند. در واقع دندان‌پزشکان در اکثر موارد به دریل نیاز دارند و به تنهایی نمی‌توانند از لیزر استفاده نمایند. 

  • کنترل بیماری‌های لثه

لیزر در رفع و کنترل مشکلات و بیماری‌های ناشی از باکتری‌ها نیز به کار‌ می‌رود.

یکی دیگر از کاربردهای ‌دندان‌پزشکی بدون درد با لیزر در سفید کردن دندان‌ها است. البته با توجه به نگرانی‌هایی که برای از بین رفتن دندان در طی روند درمان وجود دارد، معمولا در بیشتر مواقع با استفاده از مواد شیمیایی مانند هیدروژن پروکساید سفید کردن دندان‌ها انجام‌ می‌شود. گاهی اوقات نیز با نور فعال شده سفید کردن دندان‌ها انجام شده که عمدتا این نور تابش لیزر نیست. 

  • روند درمانی بافت نرم

در ‌دندان‌پزشکی از لیزر برای برداشت زخم، بافت برداری، فرنکتومی یا رها نمودن فشار بر روی بخشی از بافت که از حرکت بیشتر در بخشی از بدن جلوگیری‌ می‌کند نیز استفاده‌ می‌شود. 

  • درمان حساسیت و درد با لیزر سرد

دندان‌پزشکان همچنین از لیزر سرد به منظور کنترل حساسیت دندان، درد و التهاب ناهنجاری مفصل فکی گیجگاهی نیز استفاده‌ می‌کنند. لیزر سرد بر روی دردهای خفیف‌ می‌تواند بسیار موثر باشد. ازاین‌رو از لیزر برای قسمت‌های حساس که چندان دردناک نیستند استفاده‌ می‌کنند. 

نحوه عملکرد لیزر ‌دندان‌پزشکی به چه صورت است؟

طرز کار تمامی لیزرهای جراحی به یک صورت و یکسان است. به این صورت که قسمت داخلی دستگاه لیزر که حاوی گاز کریستال یا یک نیم رسانای جامد است، امواج نوری خاصی را به صورت گروهی ایجاد‌ می‌کند. این امواج نوری در مقایسه با نور عادی تفاوت‌هایی دارند و تمامی آن‌ها به صورت تک رنگ (اغلب فروسرخ) هستند. به عبارتی‌ می‌توان گفت که هر موجی از لحاظ شکل و اندازه یکسان است. 

این موج تکفام و منسجم با تولید واکنش گرمایی در برابر انواع متفاوت بافت زنده به کار‌ می‌رود. بر اساس ویژگی‌های لیزر، دمای بافت مد نظر تا درجه خاصی بالا رفته و اثرات متفاوتی در پی خواهد داشت.

 در دمای پایین واکنش‌گرایی‌ می‌توان بخش عمده باکتری‌های دهان را بدون آنکه آسیبی به بافت‌های زنده اطراف آن در دهان وارد شود و یا با آسیب بسیار جزئی غیر فعال‌ می‌کنند. از دماهای بالاتر لیزر نیز به منظور برش و برداشتن بافت نرم آسیب دیده و ملتهب استفاده‌ می‌کنند. البته از لیزر بیشتر برای برش بافت‌های سختی مثل استخوان و دندان در ‌دندان‌پزشکی با سطح واکنش‌گرایی بالا و به همراه آب استفاده‌ می‌کنند. 

لیزرهای بافت سخت با ایجاد سطحی از واکنش‌گرایی و به کمک آب به عنوان یک جز خنک کننده شرایطی را فراهم‌ می‌کند تا دقیقا در مکان مورد نظر دندان‌پزشک عملکرد مد نظر را انجام دهد و متوقف شود. 

آیا ‌دندان‌پزشکی بدون درد با لیزر بی‌خطر است؟

در صورتی که ‌این روش درمانی توسط یک دندان‌پزشک متخصص انجام شود‌ می‌تواند روشی کاملا مطمئن و تاثیرگذار باشد. به‌طوری‌که از آن در درمان‌های مختلف استفاده‌ می‌کنند و در مقایسه با روش‌های سنتی و معمولی ‌دندان‌پزشکی دارای نتایج فوق‌العاده بی‌نظیری است. لیزرهای ‌دندان‌پزشکی دقت بسیار بالایی دارند و فقط‌ می‌توانند تا ۲ میلیمتر دورتر از انتهای دستگاه بر بافت مد نظر تاثیرگذار باشند. 

ازاین‌رو توصیه نمی‌شود که دندان‌پزشک بدون محافظ چشم به صورت مستقیم به نوری که توسط لیزر تولید‌ می‌شود نگاه کند. به‌طوری‌که در روش‌های درمانی خاص ‌دندان‌پزشکی با استفاده از لیزر واجب است که تمامی افرادی که در اتاق حضور دارند از عینک محافظ چشم استفاده نمایند.

‌دندان‌پزشکی بدون درد با لیزر چه مزیت‌هایی دارد؟

‌دندان‌پزشکی بدون درد با لیزر دارای مزیت‌های بسیاری است که موجب‌ می‌شود روند بهبود تسریع یابد و بیمار احساس راحتی بیشتری داشته باشد. از مهم‌ترین مزایای این روش‌ می‌توان به موارد زیر اشاره نمود. 

  • راحتی

در این روش از انرژی لیزر و فشار ملایم آب استفاده‌ می‌شود و در بسیاری از درمان‌های ‌دندان‌پزشکی بدون لرزش، گرما، فشار و صدای خیلی کم به کار‌ می‌رود. در ‌دندان‌پزشکی با لیزر نیازی به بی‌حسی نیست و تنها در بعضی از موارد خاص از مواد بی‌حسی استفاده‌ می‌شود و پروسه درمانی بسیار راحت است. 

  • سهولت

در ‌دندان‌پزشکی بدون درد با لیزر پروسه درمانی با توجه به اینکه نیازی به تزریق وجود ندارد بسیار سریع‌تر از روش سنتی است. در واقع بدون استفاده از مواد بی‌حسی و یا استفاده خیلی کم شرایطی را فراهم‌ می‌آورد که دندان‌پزشک تنها در یک جلسه درمان را به اتمام برساند و به جلسات متعدد نیازی نباشد.

  • دقت بالا

لیزر ‌دندان‌پزشکی دقت خیلی بالایی دارد و‌ می‌تواند پوسیدگی‌ها را با دقت خیلی بیشتری از دریل ‌دندان‌پزشکی از بین ببرد. با حفظ ساختار طبیعی دندان تا حد امکان با این روش بیمار درد کمتری را احساس‌ می‌کند و از طرفی نیاز به پرداخت هزینه کمتری برای درمان‌هایی مانند روکش، بریج، ایمپلنت و دندان مصنوعی دارد.  

  • بازسازی مناسب

مطالعات صورت گرفته نشان‌ می‌دهد که آماده سازی دندان با لیزر، موجب‌ می‌شود که قدرت بازسازی رنگ دندان‌ها بیشتر شود و پرکردگی دندان از دوام و طول عمر بیشتری برخوردار باشد. 

  • کاهش خونریزی و التهاب

با توجه به اینکه برش ایجاد شده توسط لیزر کاملا کنترل شده است، در مقایسه با روش سنتی و استفاده از دریل و تیغ جراحی آسیب کمتری را به لثه و بافت دهان وارد‌ می‌کند. از طرفی خیلی سریع‌تر انجام شده و میزان التهاب و خونریزی حین جراحی و بعد از آن نیز خیلی کمتر است. 

آیا امکان انجام تمامی خدمات درمانی ‌دندان‌پزشکی با استفاده از لیزر وجود دارد؟ 

اگر چه ‌دندان‌پزشکی با لیزر بدون درد به تنهایی در بسیاری از پروسه‌های درمانی امکان‌پذیر است. اما هنوز محدودیت‌هایی برای استفاده از لیزر در ‌دندان‌پزشکی وجود دارد. به عنوان مثال نمی‌توان از لیزر به منظور برداشتن پرکردگی قدیمی یا برش مواد ترمیمی طلایی یا فلزی استفاده نمود. ازاین‌رو همچنان بازسازی‌ها اغلب با دریل بهتر انجام‌ می‌شوند. 

بنابراین لازم است که یک دندان‌پزشک ماهر از لیزر در کنار روش‌های سنتی در جلسات درمانی استفاده کند تا بتواند ضمن بهره‌مندی از مزایای لیزر به کنترل عفونت، جلوگیری از خونریزی و ترسیع روند درمان بپردازد. 

‌دندان‌پزشکی بدون درد با لیزر چه معایبی دارد؟

این روش درمانی نیز همانند سایر روش‌های درمانی در ‌دندان‌پزشکی در کنار تمامی مزایایی که دارد دارای معایبی است که باید آن‌ها را مد نظر قرار داد.

  • امکان استفاده از لیزر در دندان‌هایی که با مواد پرکننده نقره پرشده وجود ندارد.
  • از لیزر در تمامی کارهای درمانی ‌دندان‌پزشکی نمی‌توان استفاده کرد. به‌طوری‌که در مواردی مانند درمان پوسیدگی بین دندان‌ها، آماده‌سازی دندان برای روکش، کارکردن در اطراف پرکردگی‌های قدیمی و همچنین آماده‌سازی دندان جهت بریج روش سنتی ‌دندان‌پزشکی‌ می‌تواند موثرتر عمل کند. 
  • پروسه درمانی که با لیزر شروع‌ می‌شود احتمال دارد که با دریل دندانی به پایان برسد. در واقع از لیزر در کنار روش‌های سنتی استفاده‌ می‌شود. زیرا در مواردی که دندان‌پزشک‌ می‌خواهد پرکردگی را شکل دهد برای حالت قرارگیری دندان‌ها روی هم یا صیقل پرکردگی کامل دندان‌ها استفاده از لیزر امکان پذیر نیست. 
  • لیزر کاملا نیاز به مواد بی‌حسی را رفع نمی‌کند و در برخی از موارد همچنان نیاز است که دندان‌پزشک برای بیمار از مواد بی‌حسی استفاده کند. 
  • این روش درمانی در مقایسه با درمان‌های سنتی دارای هزینه بیشتری است، زیرا لیزرها قیمت خیلی بالاتری نسبت به دریل‌های ‌دندان‌پزشکی دارند. 

جمع بندی

دندان‌پزشکی بدود درد با لیزر که امروزه در اکثر کلینیک‌های ‌دندان‌پزشکی مدرن و مجهز توسط پزشکان متخصص و مجرب مورد استفاده قرار‌ می‌گیرد دارای کاربردها و مزایای بسیاری است. به همین دلیل طرفداران زیادی دارد و بیماران با وجود آن‌ می‌توانند روند درمانی دندان‌های خود را بدون استرس، درد و خونریزی در بازه زمانی کوتاه‌تری انجام دهند. 

البته در برخی از درمان‌ها نیاز است که دندان‌پزشک از لیزر در کنار روش سنتی استفاده کند تا نتایج بهتری دریافت نماید. ازاین‌رو به شما پیشنهاد‌ می‌کنیم که اگر نگران سختی و ناراحتی روش‌های درمانی دندان‌پزشکی برای رفع مشکل خود هستید با مراجعه به یک دندان‌پزشک ماهر از روش لیزر درمانی استفاده کنید و تجربه‌ای متفاوت و راحت داشته باشید. برای این منظور زمان را از دست ندهید و با شماره های کلینیک تماس گرفته و نوبت ویزیت خود را دریافت نمایید.

سوالات متداول

  • چرا ‌دندان‌پزشکی با لیزر بدون درد است؟

در روش‌های سنتی و معمولی ‌دندان‌پزشکی، گرما و کم آبی بدون یا بافت موجب درد شدید در ناحیه تحت درمان‌ می‌شود و دندان‌پزشک باید از بی‌حسی برای بیمار استفاده کند. اما در روش لیزر درمانی و ترکب آب و لیزر که استفاده‌ می‌شود موجب شده که دندان در حین عمل هیدراته باشد و بیمار کمترین میزان درد را احساس کند و یا اصلا دردی را تجربه ننماید. 

  • لیزر در ‌دندان‌پزشکی دارای چه کاربردهایی است؟

لیزر برای تغییر شکل لثه‌ها و حذف باکتری‌ها در طول روش‌های درمان کانال ریشه مورد استفاده قرار‌ می‌گیرد. همچنین برای برداشتن قطعه‌ای کوچک از بافت (بیوپسی) استفاده‌ می‌کنند تا بافت را از لحاظ سرطان شناسی بررسی کنند. همچنین از لیزر به منظور از بین بردن ضایعات در دهان و تسکین درد آفت‌ها به کار‌ می‌رود. 

  • یک نمونه لیزر مورد استفاده در درمان دندان کدام است؟

به عنوان مثال از لیزر دیود جهت سفید کردن دندان‌ها با لیزر، جراحی لثه و برداشتن قالب استفاده‌ می‌کنند. از لیزر دیود برای روش‌های بافت نرم داخل دهان عمدتا استفاده شده و کاربردهای فراوانی دارد. 

  • آیا ‌دندان‌پزشکی بدون درد امکان پذیر است؟

با توجه به ماهیت روش‌های ‌دندان‌پزشکی، شاید خیلی از بیماران بر این باور باشند که راهی برای درمان‌های دندانی بدون درد وجود ندارد. این در حالی است که با پیشرفت‌های صورت گرفته در حوزه ‌دندان‌پزشکی‌ می‌توان با لیزر درمانی تجربه ‌دندان‌پزشکی بدون درد و کمترین آسیب داشت.

  • معایب لیزر ‌دندان‌پزشکی بدون درد چیست؟

از لیزر درمانی نمی‌توان برای تمامی دندان‌ها یا حفره‌ها استفاده نمود. به‌طوری‌که فقط بر روی حفره‌های کوچک یا متوسط تاثیرگذاری مناسبی دارد و برای حفره‌های بزرگ مورد استفاده قرار نمی‌گیرد. همچنین امکان استفاده از لیزر برای حفره‌های میان دندانی وجود ندارد. 

نظر دهید post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button