اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک زاگرس

اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک زاگرس

اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

دندانپزشکی در بارداری

یکی از رایج ترین تصورات غلط زنان در دوران بارداری این است که باید تمام اقدامات دندانپزشکی را متوقف کنند تا از آسیب به جنین جلوگیری شود. در حالی که باید از درمان‌های زیبایی دندان در دوران بارداری اجتناب شود این همیشه در مورد سایر درمان‌های دندانپزشکی که برخی از آنها در دوران بارداری بیشتر می‌شوند، صدق نمی‌کند. در دوران بارداری ممکن است با گذشت ماه‌ها مشکلات سلامتی جدید برای دندان ها و سایر اعضای بدن که اغلب ناراحت کننده اند ایجاد شود. پاهای متورم، بیزاری از غذاهایی که قبلاً دوست داشتید، تورم لثه ها و بسیاری از چیزهای دیگر برای شما ممکن است رخ دهد. اما نباید فقط به این دلیل که باردار هستید نادیده گرفته شوند. ممکن است بعداً مشکلات بیشتری برای شما یا کودکتان ایجاد کنند. 

در این مقاله قصد داریم تا شما را با تمام آنچه درباره دندانپزشکی در دوران بارداری باید بدانید آشنا کنیم. بهتر است قبل از هر اقدامی ابتدا این مقاله را بخوانید و سپس با دندانپزشک مشورت نمایید. 

بارداری و سلامت دندان 

وقتی منتظر بچه هستید، کارهای زیادی برای انجام دادن وجود دارد. اما همانطور که مشغول هستید، اجازه ندهید عادات خوب دندانپزشکی از لیست شما خارج شوند. مراقبت از دندان‌ها و لثه‌ها در حال حاضر مهم‌تر است، زیرا بارداری باعث تغییراتی می‌شود که می‌تواند خطر ابتلا به پوسیدگی و بیماری لثه را افزایش دهد.

بسیاری از افراد در دوران بارداری هیچ گونه ناراحتی دندانی ندارند. با این حال، خواسته‌های بدن شما در حین حمل نوزاد می‌تواند دهان شما را با شرایط خاصی که روی دندان‌ها و لثه‌های شما تأثیر می‌گذارد تغییر دهد.

برخی از افراد دچار بیماری به نام ژنژیویت بارداری می‌شوند که باعث تورم و لثه‌های حساس می‌شود. این افراد ممکن است هنگام مسواک زدن یا نخ دندان کشیدن کمی‌خونریزی مشاهده کنند. سطوح هورمونی بالاتر در دوران بارداری بر نحوه واکنش لثه‌ها به پلاک که همان لایه چسبنده‌ای است که روی دندان‌ها ایجاد می‌شود تأثیر می‌گذارد.

از آنجایی که التهاب لثه می‌تواند منجر به اشکال جدی تری از بیماری لثه شود، دندانپزشک راه‌هایی را برای درمان علائمی‌که دارید توصیه می‌کند. ممکن است در دوران بارداری به تمیز کردن مکرر یا شستشوی دهان با محلول ضد میکروبی نیاز داشته باشید.

خطرات حفره در دوران بارداری نیز ممکن است افزایش یابد. اگر بیشتر از حد معمول کربوهیدرات می‌خورید، سوخت اضافی برای باکتری‌هایی که باعث پوسیدگی دندان می‌شوند، فراهم می‌کنید. همچنین تهوع صبحگاهی می‌تواند سطح اسیدها را در دهان افزایش دهد و باعث آسیب به پوشش محافظ براق دندان (مینای دندان) شود. دندانپزشکان توصیه می‌کنند که دهان خود را با یک قاشق چایخوری جوش شیرین مخلوط با آب بشویید تا اسیدهای اضافی پاک شوند.

چگونه می‌توانم از دندان‌ها و لثه‌هایم در دوران بارداری محافظت کنم؟

اکنون بیش از هر زمان دیگری، مهم است که دو بار در روز هر بار حداقل دو دقیقه مسواک بزنید. به طور کلی صبح و شب بهترین زمان است. همچنین باید یک بار در روز از نخ دندان استفاده کنید تا ذرات غذا بین دندان‌ها پاک شود و در بین وعده‌های غذایی مقدار زیادی آب ساده بنوشید.

ممکن است حفظ روال منظم دندانپزشکی خود در زمانی که انتظار دارید کمی‌دشوارتر باشد، به خصوص اگر احساس خستگی یا مشغله دارید. ممکن است تهوع بیشتر یا لثه‌های حساس تری داشته باشید که مسواک زدن را کمی‌ناراحت کننده تر می‌کند.

اگر به انگیزه بیشتری نیاز دارید، به خاطر داشته باشید که سلامت کودک شما به شما بستگی دارد. عادات بد بهداشتی در دوران بارداری با زایمان زودرس، پره اکلامپسی، دیابت بارداری و سایر نگرانی‌ها مرتبط است. خوردن یک رژیم غذایی متعادل، هیدراته ماندن و مراقبت فوق العاده از دندان‌ها و دهان برای شما و فرزندتان مفید است.

تومورهای لثه در بارداری چیست؟

تومورهای بارداری رشد بیش از حد بافتی هستند که معمولاً در سه ماهه دوم بارداری روی لثه ایجاد می‌شوند. این توده‌ها سرطانی نیستند، فقط نوعی تورم هستند که معمولاً بین دندان‌ها ظاهر می‌شود. آنها ممکن است مربوط به تجمع بیش از حد پلاک در بین دندان‌ها باشند.

تومورهای بارداری اغلب به راحتی خونریزی می‌کنند و ظاهری قرمز و تمشک مانند دارند. آنها معمولاً پس از تولد نوزاد ناپدید می‌شوند، اما اگر نگران هستید، با دندانپزشک خود در مورد راه‌های مقابله با آنها صحبت کنید.

در مورد داروهایی که مصرف می‌کنید با دندانپزشک صحبت کنید؟

دندانپزشک شما باید فهرست کاملی از نسخه‌ها و داروهای بدون نسخه ای که مصرف می‌کنید، شامل ویتامین‌ها و مکمل‌های غذایی را داشته باشد. از آنجایی که ممکن است در دوران بارداری تغییر کرده باشد، هنگام مراجعه حتما دندانپزشک خود را مطلع کنید.

در جریان قرار دادن دندانپزشک به انتخاب داروهایی که ممکن است قبل یا بعد از درمان دندانپزشکی نیاز داشته باشید، مانند آنتی بیوتیک‌ها یا مسکن‌ها کمک می‌کند. هم پزشک و هم دندانپزشک شما می‌خواهند داروهایی را انتخاب کنند که برای شما و کودکتان بی خطر باشد.

بی حسی موضعی  در دوران بارداری خطر دارد؟

اگر باردار هستید و نیاز به پرکردن، کانال ریشه یا کشیدن دندان دارید، یکی از مواردی که لازم نیست نگران آن باشید ایمنی داروهای بی‌حس‌کننده‌ای است که دندانپزشک شما ممکن است استفاده کند. آنها هم برای شما و هم برای کودکتان بی خطر هستند.

یک مطالعه روی دو گروه از زنان باردار انجام شده است که یک گروه داروهای بی حسی مانند لیدوکائین مصرف کرده اند و گروه دیگر هیچ کدام دریافت نکرده اند. محققان هیچ تفاوتی در میزان سقط جنین، نقص مادرزادی، زایمان زودرس یا وزن کم هنگام تولد بین این دو گروه مشاهده نکرده اند.

چه چیزی باید در مورد سلامت دندان کودکم بدانم؟

دندان‌های کودک شما بین ماه سوم و ششم بارداری شروع به تشکیل می‌کنند. این یکی از دلایلی است که پزشکان و دندانپزشکان رژیم غذایی سالم و سرشار از ویتامین‌های A، C، D و کلسیم را توصیه می‌کنند. خوردن مقدار زیادی سبزیجات، میوه‌ها و محصولات لبنی، دندان‌های در حال رشد کودک شما را تغذیه می‌کند. هنگامی‌که نوزاد شما بدنیا بیاید ، تمام ۲۰ دندان شیری را زیر لثه خود دارند. برای تنظیم یک روال سالم، لثه‌های آنها را پس از تغذیه با یک پارچه مرطوب یا یک تکه گاز کوچک پاک کنید. 

نکات مهم و ضروری دندانپزشکی در بارداری

بسیاری از زنان باردار رژیم غذایی، محیط و برنامه‌های روزمره خود را با دقت مدیریت می‌کنند. با این حال، همین زنان اغلب در دوران بارداری سلامت دندان خود را در نظر نمی‌گیرند. این عدم آگاهی از سلامت دندان می‌تواند عواقب جدی ایجاد کند. دندانپزشکی و بارداری دست به دست هم می‌دهند. بارداری اغلب تغییراتی را ایجاد می‌کند که می‌تواند منجر به مشکلات جدی دندانی شود و مادر و نوزاد را در معرض خطر قرار دهد. در ادامه با نکات مهمی که باید در بارداری برای سلامت دندان ها بدانیم آشنا می شویم. 

عصب کشی دندان در بارداری

درمان دندانپزشکی، از جمله عصب کشی، در دوران بارداری ایمن تایید شده است. با این وجود، توصیه شده که از روش‌های انتخابی تا پایان بارداری خودداری شود و فقط درمان اورژانسی انجام شود یا در صورت امکان تا سه ماهه دوم به تعویق بیفتد.

کشیدن دندان در بارداری 

یکی از دلایلی که بسیاری از مردم در مورد کشیدن دندان در دوران بارداری نگران هستند، ماده بی حسی است. بی‌حسی موضعی ممکن است در طول کشیدن دندان برای نوزاد مضر نباشد، اما در مورد انواع بی‌حسی شدیدتر، مانند آرام‌بخشی IV یا بیهوشی عمومی، چطور؟ به طور کلی، توصیه می‌شود که زنان در دوران بارداری از آرام‌بخشی و بیهوشی عمومی‌خودداری کنند، اگرچه مرکز ملی منابع بهداشت دهان و دندان مادر و کودک خاطر نشان می‌کند که برخی از انواع آرام‌بخش یا بیهوشی عمومی ‌ممکن است با مشورت پزشک مراقبت‌های دوران بارداری استفاده شود.

چه زمانی باید دندان را کشید؟

وقتی صحبت از کشیدن دندان در دوران بارداری می‌شود، زمان بندی مهم است. انجمن بارداری آمریکا انجام کارهای دندانپزشکی ضروری در سه ماهه دوم بارداری و موکول کردن هرگونه درمان غیر ضروری را به بعد از زایمان توصیه می‌کند.

زمانی که به سه ماهه سوم بارداری می‌رسید، ممکن است هنگام کشیدن دندان دراز کشیدن برایتان بسیار ناراحت کننده باشد. همچنین می‌توانید کارهای دندانپزشکی را در سه ماهه اول انجام دهید.

البته، اگر یک اورژانس دندانپزشکی واقعی دارید و دندان باید در اسرع وقت بیرون بیاید، مهم نیست که در کدام سه ماهه هستید. برداشتن دندان عفونی یا آسیب دیده در اسرع وقت برای شما و کودک بهتر است. به جای اینکه آن را در دهان نگه دارید.

چه کشیدن دندان باشد، چه عصب کشی یا فقط جرم گیری معمولی، برای سلامتی شما و کودکتان مهم است که در دوران بارداری دندان‌ها و لثه‌های خود را نادیده نگیرید. اگر مدتی است که به دندانپزشک خود مراجعه نکرده اید، همین امروز یک قرار ملاقات بگذارید. در حالی که در حال انجام آن هستید، مراقبت‌های دهان و دندان را فراموش نکنید و دندان‌ها و لثه‌های خود را بین جلسات تمیز نگه دارید.

درمان‌های سفید کننده و زیبایی را انجام ندهید

شما باید از سفید کردن یا درمان‌های زیبایی در دوران بارداری خودداری کنید، زیرا این درمان‌ها از پراکسید هیدروژن در مقادیر زیاد استفاده می‌کنند. 

پر کردن دندان با آمالگام

برخی تردیدها در مورد خطرات سلامتی پر کردن آمالگام جیوه مطرح شده است. در حالی که در دوران بارداری یا شیردهی نباید پرکننده‌های آمالگام جدیدی را نصب کنید، همچنین توصیه نمی‌شود که در این مدت آنها را خارج کنید.

آیا انجام عکسبرداری با اشعه ایکس دندان در بارداری بی خطر است؟

یکی از رایج ترین سوالاتی که در مورد بارداری از ما می‌پرسند این است که آیا اشعه ایکس بی خطر است یا خیر. تحقیقات تایید کرده اندکه اشعه ایکس در دوران بارداری ایمن تلقی می‌شود تا زمانی که محافظ مناسب وجود داشته باشد. با این حال، اگر شما هر گونه سوال یا نگرانی دارید، تیم ما در کلینیک دندانپزشکی زاگرس خوشحال خواهد شد که به شما کمک کند تا خیال شما را راحت کنند.

اگر باردار هستید، همیشه به دندانپزشک خود بگویید، به خصوص اگر نیاز به عکس برداری با اشعه ایکس دارید. دندانپزشک شما معمولا صبر می‌کند تا شما بچه دار شوید. اشعه ایکس در دوران بارداری خطراتی مانند سقط جنین یا نقایص مادرزادی برای جنین شما به همراه ندارد. اما قرار گرفتن مکرر در معرض اشعه می‌تواند در دراز مدت به سلول‌های بدن آسیب برساند و خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهد. اشعه ایکس دوزهای بسیار کمی ‌از تابش است و در دوران بارداری خطر کمتری برای قرار گرفتن جنین در معرض تشعشعات را به همراه دارد.

اشعه ایکس دندان دوزهای بسیار کمی ‌از تابش ساطع می‌کند و تیم دندانپزشکی شما با قرار دادن درست شما برای تصویربرداری و تمرکز پرتو بر روی ناحیه مورد نظر، اقداماتی را برای به حداقل رساندن مواجهه شما انجام خواهد داد. 

ویتامین‌های دوران بارداری خود را مصرف کنید

ویتامین‌های دوران بارداری می‌توانند به تقویت سلامت دندان و رشد کودک شما کمک کنند. بدن شما در دوران بارداری به کلسیم بیشتری نیاز دارد. کمبود کلسیم می‌تواند باعث پوسیدگی در دندان شما شود. مصرف روزانه ویتامین‌های دوران بارداری که حاوی کلسیم، ویتامین D و سایر ویتامین‌ها یا مواد معدنی هستند، به قوی نگه داشتن دندان‌های شما در طول بارداری کمک می‌کنند.

 تجمع پلاک دندان را کنترل کنید

برخی از زنان در دوران بارداری تجمع پلاک را تجربه می‌کنند. دندانپزشک شما می‌تواند یک دهانشویه ضد میکروبی ایمن برای جلوگیری از این وضعیت به شما ارائه دهد. 

از درمان‌های دندانپزشکی در سه ماهه دوم بارداری خود لذت ببرید

اگر باردار هستید، سه ماهه دوم بارداری زمان ایده آلی برای رزرو هر گونه درمان و انجام هر کار بهداشتی دندانی است که نیاز دارید. درمان‌های دندانپزشکی در سه ماهه دوم بارداری توصیه می‌شود زیرا در اواخر بارداری به پشت دراز کشیدن می‌تواند بسیار دشوارتر باشد. سه ماهه سوم می‌تواند طاقت فرسا باشد و اندازه کودک می‌تواند تحمل هر گونه روش مراقبت کامل از دندان را دشوار کند.

استفاده از جوش شیرین 

در طول سه ماهه اول بارداری، بسیاری از زنان دچار تهوع صبحگاهی می‌شوند. برخی حتی این را در سه ماهه دوم خود نیز تجربه می‌کنند اگرچه کمتر رایج است. تهوع صبحگاهی که با تغییرات قابل توجه هورمونی تحریک می‌شود، می‌تواند باعث استفراغ مکرر شود. این استفراغ اسید معده را وارد دهان شما می‌کند که برای دندان‌ها مضر است. در واقع، استفراغ اگر به سرعت از روی دندان‌ها پاک نشود می‌تواند منجر به پوسیدگی دندان شود.

در تلاش برای خنثی کردن اسید، سعی کنید یک قاشق چایخوری جوش شیرین را با آب گرم مخلوط کنید. آن را در دهان خود نگه دارید. انجام این کار چند بار در روز برای کمک به محافظت از دندان‌هایتان مفید خواهد بود. جوش شیرین نیز به از بین بردن طعم ترش کمک می‌کند.

با یک رژیم غذایی خوب، دندان‌های خود را سالم نگه دارید

متأسفانه، اگرچه معده شما در حال بزرگ شدن است، اما برای خوردن هر چیزی آزاد نیستید. حفظ یک رژیم غذایی سالم در طول بارداری نه تنها برای سلامتی و رشد کودک مفید است، بلکه می‌تواند دندان‌های شما را نیز سالم نگه دارد. سعی کنید از مصرف غذاهای اسیدی و شیرین پرهیز کنید زیرا این مواد می‌توانند دندان‌های شما را خراب کنند و به مرور زمان باعث ضعیف شدن و حتی زرد شدن آن‌ها شوند.

مسکن‌ها و آنتی بیوتیک‌ها

به طور کلی استفاده از مسکن‌های رایج مانند پاراستامول و آنتی بیوتیک‌ها در دوران بارداری برای شما بی خطر است. همیشه باید قبل از مصرف هر داروی جدیدی در دوران بارداری با پزشک خود صحبت کنید تا مطمئن شوید استفاده از آن بی خطر است.

اگر باردار هستید به دندانپزشک خود بگویید

به محض اینکه متوجه شدید باردار هستید، ضروری است که در ویزیت بعدی به دندانپزشک اطلاع دهید تا بداند که در سه ماهه اول و سوم از انجام هر گونه عمل یا کار دندانپزشکی مهم اجتناب کند. اطلاع از بارداری خود به دندانپزشک شما نیز کمک می‌کند تا به سلامت لثه‌های شما توجه ویژه ای داشته باشد که می‌تواند در طول نوسانات هورمونی که در دوران بارداری رخ می‌دهد، تغییرات زیادی داشته باشد.

همچنین مهم است که دندانپزشک خود را از هرگونه دارو یا ویتامین‌های دوران بارداری که در دوران بارداری خود مصرف می‌کنید، آگاه کنید. این به دندانپزشک شما اجازه می‌دهد تا در صورت نیاز برنامه درمانی دهان شما را تغییر دهد.

دهان خود را با آب بشویید

تهوع صبحگاهی در دوران بارداری برای هیچ کس جالب نیست و می‌تواند باعث کم آبی بدن شود. بنابراین، اگر تهوع صبحگاهی باعث استفراغ شما شود، حفظ سطح آب و همچنین استفاده از آب خنک برای شستشوی دهان بسیار مهم است. اسید معده ناشی از استفراغ می‌تواند مینای دندان را از بین ببرد. بنابراین، مهم است که برای جلوگیری از هر گونه آسیب، دهان خود را با آب بشویید.

یک روال منظم بهداشت دهان و دندان را رعایت کنید

داشتن یک روال منظم بهداشت دهان و دندان برای حفظ سلامت دندان‌ها و لثه‌ها در دوران بارداری بسیار مهم است. معمولا زنان باردار در طول دوران بارداری خود حساسیت بیشتری در لثه دارند و بیشتر مستعد ابتلا به بیماری لثه هستند. همانطور که در مورد سلامت دهان و دندان هر کسی، پیشگیری همیشه بهتر از یک درمان در مراقبت از دهان شماست، مطمئناً این مورد در دوران بارداری نیز صادق است. یک روال بهداشت دهان و دندان خوب باید شامل مسواک زدن در شب و حداقل یک بار دیگر در طول روز با خمیر دندان حاوی فلوراید، نخ دندان و مراجعه منظم به دندانپزشک باشد. نخ دندان به سطوحی از دندان شما می‌رسد که موهای مسواک شما نمی‌توانند. این کار از ایجاد پلاک و باکتری‌های مضر جلوگیری می‌کند. نخ دندان کشیدن از بیماری لثه و پوسیدگی دندان نیز جلوگیری می‌کند. شما باید حداقل یک بار در روز، اما در صورت امکان دو بار از نخ دندان استفاده کنید.

بیماری لثه در دوران بارداری

معمولاً زنان باردار به دلیل تغییرات هورمونی و افزایش جریان خون، احتمال ابتلا به بیماری لثه را دارند. مطالعات زیادی نشان داده است که بیماری لثه یک عامل خطر برای تولد نوزادان کم وزن یا نارس است. بنابراین، در دوران بارداری بیش از هر زمان دیگری حفظ سلامت دهان و اطمینان از سلامت لثه‌ها اهمیت دارد. 

اگر علائم بیماری لثه، پریودنتیت یا ژنژیویت را دارید، باید بدانید که می‌توان آن را در دوران بارداری کاملاً ایمن درمان کرد. این درمان شامل تمیز کردن عمیق زیر لثه توسط متخصص دندانپزشکی می‌شود تا هر گونه باکتری را از بین ببرد. تنها خطرات مرتبط با آن درد خفیف لثه است که حتی اگر باردار نبودید با آن مواجه می‌شدید.

در صورت بروز مشکل در لثه به دندانپزشک خود مراجعه کنید

اگر متوجه خونریزی بیش از حد، لثه‌های متورم یا عقب‌رفته، لق شدن دندان‌ها، دندان‌های بیش از حد حساس یا بوی بد دهان شدید، مهم است که در اسرع وقت به دندانپزشک خود مراجعه کنید. برخی از این مشکلات می‌تواند نشانه بیماری لثه باشد و مراجعه به دندانپزشک به مدیریت مشکل و کنترل آن کمک می‌کند.

با این بیماری، میکروب‌هایی که به لثه‌های شما حمله می‌کنند می‌توانند به طور بالقوه وارد جریان خون شده و بارداری شما را به خطر بیندازند. اما اگر هنگام مسواک زدن متوجه مقادیر کمی‌خون صورتی شدید (بدون علائم دیگر) وحشت نکنید. این اغلب زمانی اتفاق می‌افتد که حجم خون شما افزایش می‌یابد.

پس از زایمان به دندانپزشک مراجعه کنید

پس از زایمان و زمان زیادی برای بهبودی پس از زایمان، مهم است که یک قرار ملاقات با دندانپزشک تعیین کنید. اگر در دوران بارداری مشکلات لثه‌های خود را تجربه کرده‌اید، قرار ملاقات بعد از بارداری از اهمیت بیشتری برخوردار است. دندانپزشک شما هر گونه درمان مرتبط را توصیه می‌کند. همچنین بهداشت دهان و دندان شما را بررسی کرده و در مورد مراقبت از بهداشت دهان و دندان و هر گونه پیشرفتی که می‌توانید انجام دهید به شما توصیه‌هایی می‌کند.

آیا مراجعه به دندانپزشک در دوران بارداری بی خطر است؟

بله. در واقع، متخصصان انجمن دندانپزشکی آمریکا، کنگره متخصصان زنان و زایمان آمریکا و آکادمی‌ اطفال آمریکا همگی شما را تشویق می‌کنند تا در دوران بارداری به دندانپزشک خود مراجعه کنید.

این ایده خوبی است که قبل از آمدن نوزاد، مراقب جرم گیری دندان و هر روش مورد نیاز (مانند پر کردن حفره) باشید. مراجعه به دندانپزشک در حال حاضر تضمین می‌کند که مراقبت‌های لازم برای مقابله با علائم مرتبط با بارداری را که ممکن است تجربه کنید دریافت کنید. برخی از زنان باردار به دلیل ترس از آسیب رساندن به نوزاد، از مراجعه معمول خود به دندانپزشک در دوران بارداری خودداری می‌کنند. متأسفانه، این تصمیم ضعیف در واقع فرزند کوچک آنها را در معرض خطر قرار می‌دهد. در دوران بارداری، تغییرات هورمونی و سایر عوارض جانبی، زنان را مستعد ابتلا به بیماری‌های لثه و حفره‌های دندانی می‌کند. عفونت‌های حاصل می‌تواند به طور بالقوه بر جنین تأثیر بگذارد و اغلب خطر سقط جنین یا زایمان زودرس را افزایش می‌دهد.

مراجعه منظم به دندانپزشک در دوران بارداری بسیار مهم است زیرا برخی از مطالعات بارداری را با افزایش عفونت‌های دهان مانند بیماری لثه مرتبط می‌دانند. انجام منظم جرم گیری دندان‌ها و معاینات سالانه در دوران بارداری بسیار توصیه می‌شود تا به حفظ سلامت دهان و دندان شما در شرایط خوبی کمک کند و از هرگونه اورژانس دندانی جلوگیری شود.

مراجعه به دندانپزشک قبل از بارداری

برای سلامت مطلوب دندان، مهم است که قبل از بارداری به دندانپزشک خود مراجعه کنید. به این ترتیب با دهان سالم وارد بارداری خود می‌شوید. زیرا اگر به درمان دندانپزشکی زیاد و پیچیده نیاز دارید، دندانپزشک می‌تواند قبل از باردار شدن به آن رسیدگی کند و نگران تأثیر آن بر کودک شما نباشد.

همچنین برای تمیز کردن منظم دندان در دوران بارداری به دندانپزشک خود مراجعه کنید. این به شما کمک می‌کند تا اطمینان حاصل کنید که سلامت دندان شما باعث ایجاد هیچ گونه مشکل دیگر در بدن شما نمی‌شود.

جمع بندی

نکته مهم این مقاله این است که داشتن دهان سالم به شما کمک می‌کند بارداری سالمی‌ داشته باشید. با رعایت بهداشت دهان و دندان، خوب غذا خوردن و برنامه ریزی منظم برای مراجعه به دندانپزشک، بهداشت دهان و دندان را در طول سال حفظ خواهید کرد. بارداری شما هدف نهایی حفظ سلامت کلی دهان و پرهیز از هرگونه درمان غیر ضروری است تا بتوانید از بارداری سالم و شاد لذت ببرید. یکی از اولین چیزهایی که کودک شما با ورود به دنیا می‌بیند لبخند شماست. با پیروی از این نکات در مورد دندانپزشکی و بارداری، لبخند خود را زیبا کنید. از بارداری خود لذت ببرید، اما آنقدر درگیر هیجانات نشوید که سلامت دندان‌های خود را فراموش کنید. اگر مشاوره حرفه ای می‌خواهید، با کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس تماس بگیرید.

سوالات متداول

چرا سه ماهه اول برای درمان دندان ممکن است خطرناک باشد؟

در واقع، برخی از کارشناسان معتقدند ممکن است بین بیماری پریودنتال و پیامدهای بد بارداری مانند زایمان زودرس و پره اکلامپسی ارتباط وجود داشته باشد. برخی از ارائه دهندگان، زنان را تشویق می‌کنند تا برای کاهش خطر سقط جنین تا بعد از سه ماهه اول برای مراقبت از دندان منتظر بمانند. 

آیا می‌توان در سه ماهه اول بارداری به دندانپزشک رفت؟

نظافت و معاینه منظم در دوران بارداری بی خطر است. مراقبت‌های پیشگیرانه دندانپزشکی را می‌توان در هر زمانی از بارداری انجام داد. دندانپزشک شما حتی ممکن است ملاقات‌های اضافی را در سه ماهه دوم و اوایل سه ماهه سوم برای کمک به پیشگیری از التهاب لثه و اشکال جدی تر بیماری لثه توصیه کند.

در دوران بارداری چه کارهای دندانپزشکی را نباید انجام داد؟

درمان‌های انتخابی مانند سفید کردن دندان‌ها و سایر روش‌های زیبایی باید به بعد از زایمان موکول شود.

در سه ماهه اول بارداری چه کارهایی را نباید انجام داد؟

در سه ماهه اول باید از چه مواردی اجتناب کرد؟

ورزش شدید یا تمرینات قدرتی، الکل، کافئین (بیش از یک فنجان قهوه یا چای در روز)، سیگار کشیدن، داروهای غیر قانونی و ماهی خام یا غذاهای دریایی دودی را مصرف نکنید. همچنین بهتر است کار‌های دندانپزشکی را به سه ماهه دوم حاملگی موکول کنید.

آیا کانال ریشه در سه ماهه اول بارداری بی خطر است؟

درمان کانال ریشه در دوران بارداری ایمن تایید شده است. با این وجود، توصیه شده است اگر مجبور نیستید تا پایان بارداری دست نگه دارید و فقط درمان اورژانسی انجام شود. در صورت امکان تا سه ماهه دوم به تعویق بیندارید.

چگونه می‌توانم از افتادن دندان‌هایم در دوران بارداری جلوگیری کنم؟

مسواک زدن دندان‌ها دو بار در روز با خمیر دندان حاوی فلوراید و مراجعه به دندانپزشک به حفظ سلامت دندان‌ها و لثه‌های شما در دوران بارداری کمک می‌کند.

بارداری چگونه بر دندان تأثیر می‌گذارد؟

هورمون‌های بارداری می‌توانند خطر ابتلا به ژنژیویت را افزایش دهند. شصت تا هفتاد و پنج درصد زنان باردار به التهاب لثه مبتلا هستند. علائم و نشانه‌ها آن شامل قرمزی و تورم در لثه است.

نظر دهید post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button