تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس

شهرک اکباتان، سه راه مخابرات، روبه روی فاز 1، خ عظیمی، پ 42، طبقه اول

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس

شهرک اکباتان، سه راه مخابرات، روبه روی فاز 1، خ عظیمی، پ 42، طبقه اول

خدمات لمینیت دندان چگونه انجام می‌شود؟

بسیاری از افراد دوست دارند لبخندی زیبا با دندان‌هایی به رنگ مروارید داشته باشند. با این حال، دندان‌های طبیعی یک فرد ممکن است شکل یا فاصله نامناسبی داشته باشند. دندان‌ها ممکن است با افزایش سن بشکنند، تغییر رنگ دهند یا مینای آن‌ها از بین بروند. اگر فکر می‌کنید که لبخند شما ممکن است با تغییراتی بهتر شود، لمینیت دندان که سطح جلوی آن‌ها را می‌پوشاند، راه‌حلی محبوب برای پنهان کردن عیوب لبخند شما هستند. در این مقاله از کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس به بررسی دقیق و کامل لمینیت دندان، مزایا و معایب آن خواهیم پرداخت.

لمینت‌ های دندان چیست؟

لمینت‌های دندان پوسته‌های نازکی هستند که برای بهبود ظاهر دندان‌ها به سطح جلویی آن‌ها چسبانده می‌شوند. ماده‌ای که برای لمینت دندان استفاده می‌شود معمولا پرسلن یا رزین کامپوزیت است و به صورت سفارشی و متناسب با رنگ و شکل طبیعی دندان‌های بیمار ساخته می‌شود. لمینت دندان را می‌توان برای بهبود ظاهر دندان‌هایی که تغییر رنگ داده، لکه دار شده، ترک خورده یا نامرتب هستند استفاده کرد. لمینت‌های دندان مشابه روکش‌ها یا ونیرها عمل می‌کنند. روش لمینت دندان برای بیمار نسبت به سایر روش‌ها، کم تهاجمی‌تر است و راهی عالی برای ایجاد لبخندی زیبا و درخشان برای شماست.

دلایل استفاده از لمینیت دندان

لمینت‌های دندانی زیباترین راه حلی هستند که برای پرکردن فضاهای بین دندان‌ها، که به آن‌ها دیاستما می‌گویند، استفاده می‌شود. در صورتی‌که به دلایلی امکان سفید کردن دندان وجود نداشته باشد، به خصوص در افرادی که از رنگ دندان خود ناراضی هستند، ممکن است بتوان از لمینیت برای رفع این عیوب استفاده کرد.

اگرچه درمان ارتودنسی بهترین درمان در بین تما درمان‌های مربوط به مرتب کردن دندان‌ها بشمار می‌آید، اما به دلیل نیاز این روش درمانی به طی کردن یک پروسه طولانی مدت توسط بیماران، معمولا ترجیح داده نمی‌شود. در این موارد، لمینت‌های دندانی یک درمان جایگزین برای دستیابی به ظاهری زیبا هستند.

لمینیت‌های دندانی ممکن است برای دندان‌هایی که به دلیل شکستگی تحلیل رفته و قسمت‌های از دست رفته دارند و همینطور برای اصلاح رنگ و ساختار ناهنجار پرکردگی‌های قدیمی ترجیح داده شود. دندان‌های ساییده شده نیز، عاملی است که بر حالت چهره فرد تأثیر می‌گذارد. بنابراین قسمت بیرونی دندان با استفاده از لمینیت، به راحتی بازسازی می‌شود. استفاده از لمینیت، بخصوص در دندان‌های قدامی نتایج بسیار شگفت‌انگیزی را بهمراه دارد.

مزایای لمینت‌ های دندانی چیست؟

استفاده از لمینیت‌های دندانی باعث می‌شود که مداخلات کمتری روی دندان اعمال شود. همین مزیت باعث می‌شود که پروسه درمانی در زمان کمتری اتفاق بیافتد. به غیر از آن، به دلیل حداقل تغییراتی که روی دندان انجام می‌شود، کار گذاشتن لمینیت دندانی جزو درمان‌های محافظه کارانه برای دندان‌ها بشمار می‌آید.

لمینیت‌های دندانی به دلیل انعکاس طبیعی نور، درست همانند دندان طبیعی نشان داده می‌شوند. از این رو، دستیابی به ظاهری طبیعی را آسان‌تر می‌کنند. البته گزینه‌های رنگی نیز در بین لمینیت‌ها وجود دارد که بسته به سلیقه بیمار، می‌توان از آن‌ها استفاده کرد.

به دلیل ظرافت زیادی که لیمینت دندانی دارد، در جایی‌که دندان‌ها و لثه‌ها به هم می‌رسند، می‌تواند تناسب خوبی ایجاد کند. از دیگر مزایای لمینیت دندان، این است که زمان کمی برای ساخت و جای‌گذاری آن روی دندان صرف می‌شود. زیرا در این روش دیگر نیازی به پولیش، زیرساخت و تراش دندان وجود ندارد. لمینیت‌ها از پیش پولیش شده هستند و از آنجایی‌که در کوره با درجه جلای بالا ساخته می‌شوند، در برابر سایش نیز مقاوم هستند. در عین حال لمینیت‌های دندانی تحت تأثیر موادی مانند چای، قهوه، سیگار قرار نمی‌گیرند و روی آن‌ها رسوب تشکیل نمی‌شود.

معایب لمینت ‌های دندانی چیست؟

با اینکه مزایای لمینیت‌های دندانی بسیار زیاد است و می‌توانند بهترین گزینه انتخابی برای شما باشند، اما مانند تمامی درمان‌های دیگر، معایبی نیز دارند. در این بخش از مقاله به بررسی معایب لمینیت‌های دندانی خواهیم پرداخت.

لمینت‌های دندانی از آماده‌سازی دندان‌ها تا مرحله اندازه‌گیری، نیاز به کار بسیار ظریفی دارند. به همین دلیل انتخاب دندانپزشک و کلینیک مناسب بسیار حائز اهمیت خواهد بود. پس از این مرحله، حساسیت و دقت بالا در ساخت لمینیت‌های دندانی در آزمایشگاه نیز به چشم می‌خورد. در واقع، ضخامت لمینیت دندانی حدود ۰.۵ میلی‌متر است. علاوه بر این، چسباندن آن‌ها با چسب مخصوص، که مقاومت زیادی به آن‌ها می‌دهد، مرحله‌ای است که نیاز به دقت بسیار بالایی دارد.

از دیگر مواردی که شاید بتوان جزو معایب لمینیت دندانی در نظر گرفت هزینه تمام شده آن است. لمینیت‌های دندانی از سایر درمان‌های زیبایی گران‌تر هستند. البته با این وجود و به دلیل نتیجه نهایی فوق‌العاده زیبا، همچنان جزو گزینه‌های اول بیماران برای ترمیم ظاهر دندان‌ها هستند.

مراحل ساخت و اجرای لمینت‌ های دندانی 

فرآیند لمینت دندان شامل چندین مرحله است. اما قبل از شروع درمان، باید برخی از آماده‌سازی‌ها انجام شود و مناسب‌ترین طرح لبخند برای بیماران انتخاب شود. با هم به بررسی مراحل لیمینت دندان از ابتدا تا انتها خواهیم پرداخت.

مشاوره اولیه

در اولین جلسه، بیمار اهداف و نگرانی‌های خود را با دندانپزشک در میان می‌گذارد، دندانپزشک دندان‌های او را ارزیابی می‌کند و تشخیص می‌دهد که آیا لمینت دندان درمان مناسبی است یا خیر. نکات زیادی وجود دارد که دندانپزشک باید در همان جلسه اول در نظر بگیرد. به عنوان مثال لثه‌ها باید سالم باشند. 

آماده سازی

از آنجایی‌که انتظارات زیبایی در پروسه لمینیتی که باید انجام شود بسیار بالاست، ابتدا باید از درمان‌هایی مانند تمیز کردن تارتار و کورتاژ استفاده شود. همچنین در صورت وجود مشکل، شکل لثه باید اصلاح شود. همچنین دندانپزشک مقدار کمی مینای دندان را از جلوی دندان جدا می‌کند تا جایی برای لمینت ایجاد شود و دندان‌ها از ردیف اصلی خود جلوتر نیایند.

قالب گیری

در ابتدا قالب‌گیری‌های دهانی برای حفظ وضعیت اولیه دندان‌ها و انجام مطالعات اولیه لازم و ضروری است. اگر دندان عقب‌تر از حد طبیعی باشد، در صورت لزوم نیازی به سایش نیست. اگر نیاز به سایش دندان بود، از بی‌حسی موضعی استفاده می‌شود. دندان‌ها بی‌حس شده و یک لایه بسیار نازک فقط از سطوح جلویی دندان‌ها برداشته می‌شود و یک پله ایجاد می‌شود. سپس اندازه‌گیری واقعی و قالب‌گیری برای آماده‌سازی لمینت‌های دندانی انجام می‌شود. این پروسه، رویه‌هایی هستند که باید در دهان بیمار انجام شوند و در مقایسه با سایر درمان‌ها در زمان کوتاه‌تری تکمیل می‌شوند.

تمیز کردن و شکل دهی

دندانپزشک با استفاده از ابزارهای مخصوص، بافت پالپ آسیب دیده یا عفونی را از محفظه پالپ و کانال‌های ریشه خارج می‌کند. سپس با استفاده از فایل‌ها، کانال‌ها را برای برداشتن بافت‌های باقی‌مانده و ایجاد فضایی برای مواد پرکننده شکل می‌دهد.

شستشو

دندانپزشک کانال‌ها را با محلول ضد میکروبی شستشو می‌دهد تا هرگونه آلودگی را از بین ببرد و محل را ضد عفونی کند.

عملیات آزمایشگاهی

پس از انجام مراحل اولیه، کار دقیق ساخت لمینیت دندان باید در آزمایشگاه انجام شود. لمینیت‌ها از پرسلان تقویت شده به روش Cad-cam یا روش‌های مرسوم دیگر تهیه می‌شوند.  5 یا ۶ روز طول می‌کشد تا لمینیت‌های دندانی در آزمایشگاه آماده شوند. این زمان ممکن است بسته به تکنیک ساخت و سطح دشواری کار، متفاوت باشد.

تست اولیه

پس از آماده‌سازی اولیه در آزمایشگاه، پروتزها یا همان لمینیت‌ها در دهان بیمار بطور موقت تست می‌شوند. زیرا نظر بیمار در حین کار برای مقایسه ظاهر زیبایی دهان بیمار و اینکه آیا انتظارات او را برآورده می‌کند، پرسیده می‌شود. سپس در صورت وجود بخش‌هایی که نیاز به اصلاح دارند، لمینیت‌ها برای اصلاح مشکلات مجددا به لابراتوار بازگردانده می‌شوند. 

مرحله نهایی

پس از رفع نواقص احتمالی در لابراتوار، جلسه نهایی در مطب دندانپزشک تعیین می‌شود. در این مرحله که مرحله آخر نیز هست، چسباندن لمینت‌های دندانی آغاز می‌شود. این فرایند به کار بسیار دقیق و ظریفی نیازمند است. دندانپزشک با دقت هرچه تمام به چسباندن ورقه‌های لمینیت با باندینگ می‌پردازد و کار به اتمام می‌رسد. اکنون شما در کوتاه‌ترین زمان ممکن، به لبخندی دلخواه و زیبا دست یافته‌اید.

مرحله نهایی گذاشتن لمینیت دندان
مرحله نهایی گذاشتن لمینیت دندان

عمر لمینیت‌ های دندانی چقدر است؟

موارد زیادی در طولانی‌تر کردن عمر مفید لمینیت‌های دندانی موثر هستند. از جمله این موارد می‌توان به نحوه صحیح چسباندن لمینیت‌ها، استفاده از مواد اولیه با کیفیت و نحوه کار دندانپزشک اشاره کرد. اگر تمام مراحل مربوط به دندانپزشکی با کیفیت بالا انجام شد، حال نوبت به مراقبت‌های پس از آن می‌رسد. بیماران باید مراقبت‌های دهان و دندان خود را به خوبی و با دقت زیاد انجام دهند. آنگاه می‌توانند سال‌ها از لبخند زیبا و سالم خود مانند روز اول لذت ببرند.

چه کسانی می ‌توانند از لمینیت دندانی استفاده کنند؟

در این بخش از مقاله به بررسی مشکلات دندانی خواهیم پرداخت که برای رفع آن‌ها بهتر است از لمینیت دندانی استفاده کنید. اگر درگیر هریک از موارد زیر هستید، در اولین فرصت با کلینیک ما تماس بگیرید:

  • اگر دندان‌های قدامی شما تغییر رنگ داده است بهتر است از لمینیت استفاده کنید.
  • وجود دندان‌های نامنظم و کج با مشکلات ‌تراز از زیبایی لبخند شما می‌کاهد.
  • اگر دندان‌های شما از هم فاصله دارند بهترین گزینه لمینیت دندان است.
  •  برای پرکردگی‌های قدیمی و بزرگ که سطح دندان را ناخوشایند کرده‌اند می‌توان از لمینیت دندانی استفاده کرد.
  • ترمیم دندان‌های فرسوده و شکسته یکی دیگر از مواردی است که لمینیت دندانی آن را می‌پوشاند.
  • در تغییر رنگ‌هایی که با سفید کردن دندان‌ها قابل درمان نیستند، لمینیت دندان نجات‌دهنده است. این تغییر رنگ پایدار ممکن است ناشی از مصرف آنتی بیوتیک و فلوراید اضافی باشد.

گاهی بیمار هیچ‌یک از مشکلات بالا را ندارد، اما از نظر زیبایی از دندان‌های خود ناراضی نیست. لمینت‌های دندانی بهترین چاره این مشکل خواهند بود.

مراقبت ‌های پس از کار گذاشتن لمینیت دندان

مراقبت از لمینیت دندانی هیچ تفاوتی با دندان‌های طبیعی ندارد. این لمینیت‌ها می‌توانند برای سال‌ها با شیوه‌های خوب مراقبت از دهان و دندان، سالم مانده و استفاده شوند. همه به یک لبخند زیبا نیاز دارند و برای داشتن این لبخند زیبا، لمینیت‌های دندانی ‌ترمیم‌های شیک و بادوامی بشمار می‌آیند که بدون کار زیاد، روی بافت دندان قرار می‌گیرند. 

هنگامی‌که لایه‌های لمینیت به دندان‌ها می‌چسبند، ساختاری که به طور طبیعی می‌تواند با دندان‌های شما ترکیب شود، تشکیل خواهد شد. اما برای اینکه لمینیت‌ها آسیبی نبیند، عاداتی مانند جویدن چیزهای سفت، دندان قروچه، جویدن ناخن و جویدن مداد را باید کنار گذاشت. همچنین از مراجعه منظم به دندانپزشک به مدت ۶ ماه نیز نباید غافل شد.

چه کسانی نمی ‌توانند از لمینیت دندان استفاده کنند؟

این تصور غلط است که داشتن لمینیت دندان فقط به اراده شما بستگی دارد. دندانپزشک شما در جلسه اول معاینه تشخیص خواهد داد که آیا شما می‌توانید از گزینه لمینیت دندان استفاده کنید یا خیر. مواردی وجود دارند که مانع استفاده از لمینیت دندان می‌شوند. در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت:

  • برای افرادی که فک پایین بسیار جلو آمده‌ای دارند نمی‌توان لمینیت دندان کار گذاشت.
  • این درست نیست که بگوییم در بیمارانی که ساختارهای دندانی آن‌ها سر به سر بوده و بسیار به هم چسبیده است، نمی‌توان لمینیت دندان انجام داد. با تغییرات جزئی در شکل آن می‌توان به ظاهر مورد نظر دست یافت.
  • اگر فردی بافت مینای کافی نداشته باشد، دندان توان نگه‌داری از لمینیت را نخواهد داشت.
  • در مورد افرادی که فلوئوروزیس پیشرفته دارند، لمینیت دندان قابل استفاده نیست. در این افراد، لمینیت‌ها به خوبی به دندان نمی‌چسبند.
  • اگر بیماران عادات مضری مانند دندان قروچه دارند، لمینیت دندان نباید قبل از درمان این مشکلات، استفاده شود.

جمع بندی

عدم اعتماد به نفس در لبخند روی تمام جنبه‌های دیگر زندگی شما تأثیر می‌گذارد. لمینت دندان یک راه حل ساده است که می‌تواند در این زمینه کمک کند. اگر به لبخند خود اطمینان ندارید، لمینیت دندان زندگی شما را برای بهتر شدن تغییر خواهد داد. اما این پروسه نیاز به انتخاب صحیح دندانپزشک و تیم حرفه‌ای ایشان دارد تا نتیحه مطلوب حاصل شود. همکاران ما در کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس آماده پاسخوگیی به تمام سوالات و ابهامات شما در زمینه لمینیت دندان هستند. هدیه ما لبخندی درخشان و سالم به شماست.

سوالات متداول

  1. آیا لمینیت دندان خوب است؟

لمینت‌ها می‌توانند هر نوع آسیبی را پنهان کنند. این ترمیم‌ها می‌توانند یک دندان یا حتی چندین دندان را بهبود بخشند. لمینت‌های دندانی همچنین می‌توانند دندان‌های ناهموار و نامرتب را ترمیم کنند. 

  1. ماندگاری لمینت دندان چقدر است؟

لمینت‌های دندان معمولا ۷ تا ۱۵ سال عمر می‌کنند و پس از آن باید تعویض شوند. لمینت‌های چینی محکم هستند و با مراقبت مناسب می‌توانند ۱۰ تا ۱۵ سال دوام بیاورند. بسته به نوع سایش یا آسیب وارد شده ممکن است به تعمیر یا تعویض گاه به گاه آن‌ها نیاز باشد.

  1. لمینت دندان به چه معناست؟

لمینت‌های دندان لایه‌های نازکی از مواد چینی هستند (اگرچه ممکن است گزینه‌های مواد دیگری نیز در دسترس باشد). آنها معمولا روی سطح قابل مشاهده دندان‌های جلو اعمال می‌شوند تا ظاهر هر دندان را بازگردانند و از دندان‌ها در برابر آسیب یا لکه شدن بیشتر محافظت کنند.

  1. لمینت دندان چگونه انجام می‌شود؟

لمینت دندان (لمینت پرسلن که به ونیر پرسلن معروف است) پوسته‌ای نازک است که بر اساس نیاز فرد توسط مواد رنگی دندان طراحی می‌شود. این پوسته‌ها به منظور تغییر رنگ، شکل، اندازه یا طول دندان‌ها و بهبود ظاهر آن‌ها به سطح جلویی دندان‌ها چسبانده می‌شوند.

  1. آیا لمینیت دندان دردناک است؟

حقیقت این است که بیماران با گرفتن روکش دندان درد جدی را تجربه نمی‌کنند. در واقع، بسیاری از مردم مطب دندانپزشکی را با تعجب از آسان بودن این عمل ترک می‌کنند. این ناراحتی باید در طول فرآیند تراشیدن مینای دندان رخ دهد.

۵/۵ - (۳ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button