اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک زاگرس

اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک زاگرس

اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

عوارض بیهوشی کودکان برای ترمیم دندان

بیهوشی عمومی‌در کودکان یکی از شایع ترین راه‌های درمان دندانپزشکی است. اکثر جراحی‌های دندانپزشکی کودکان برای درمان پوسیدگی دندان انجام می‌شود. درمان پوسیدگی دندان ممکن است شامل ترمیم دندان‌ها و کشیدن آنها باشد. همچنین جرم گیری دندان‌ها برای جلوگیری از مشکلات پریودنتال در دندانپزشکی کودکان معمولا مورد استفاده قرار می‌گیرد. در کودکان، این روش‌ها اغلب با مقدار قابل توجهی درد و اضطراب همراه است، که برای آن درمان و دارو‌های خاصی مورد نیاز است.

در برخی موارد از بیهوشی برای ترمیم دندان کودکان استفاده می‌شود. در این مقاله از کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس قصد داریم تا شما را با بیهوشی و عوارض آن برای ترمیم دندان کودکان آشنا کنیم. اگر کودکی دارید که می‌خواهید تحت درمان دندانپزشکی قرار بگیرد تا انتها همراه ما باشید.

درک درد در کودکان

درک کودکان از درد با رشد شناختی آنها مرتبط است. قبل از ۲ سالگی، کودک به طور کلی قادر به تشخیص فشار و درد نیست. به همین دلیل، همه اشکال درمان دندان معمولاً برای این کودکان کوچک نیاز به بیهوشی عمومی‌دارند. در سنین ۲ تا ۱۰ سالگی، کودک ممکن است بتواند احساس درد را درک کرده و آن را از سایر احساسات مانند فشار یا لرزش متمایز کند. با این وجود، بسیاری از روش‌های دندانپزشکی همچنان به بیهوشی عمومی‌در این گروه سنی نیاز دارند. کودکان بالای ۱۰ سال به احتمال زیاد توانایی تفکر انتزاعی و پاسخ مناسب به توضیحات را دارند. بنابراین کودکان در این گروه سنی ممکن است بتوانند با درمان دندانی که تحت بی حسی موضعی انجام می‌شود، همکاری کنند. توانایی کودک برای کنار آمدن با درمان دندانپزشکی علاوه بر سن، تحت تأثیر عوامل دیگری مانند ترس، آموزش‌های خانواده و تجربیات قبلی درد قرار دارد.

انواع روش‌های کاهش درد در کودکان

مناسب ترین روش برای کاهش درد در کودکان با توجه به سن، وضعیت پزشکی کودک و همچنین پیچیدگی روش پیشنهادی جراحی دندان تعیین می‌شود. سه نوع بی حسی دندان داریم: 

  • بیهوشی عمومی
  • آرامبخشی IV خوراکی، استنشاقی
  • بی حسی موضعی

چرا از بیهوشی عمومی‌در دندانپزشکی کودکان استفاده می‌شود؟

اغلب اوقات، استفاده از بیهوشی عمومی‌در دندانپزشکی اطفال از تجربیات آسیب زا برای کودکان خردسال جلوگیری می‌کند. زیرا کودکان می‌توانند به جای بیدار ماندن در طول انجام روش‌های طولانی دندانپزشکی، آرام بخوابند. کودکان پس از بیداری هیچ چیز از پروسه را به خاطر نمی‌آورند. به همین دلیل بیهوشی به آنها آرامش داده و با جلوگیری از تکان‌های احتمالی و آسیب رساندن به سایر قسمت‌های دهان و صورت کودک، درمانی ایمن تر خواهند داشت. 

عوارض بیهوشی کودکان برای ترمیم دندان چیست؟

شامل سردرد پس از عمل، حالت تهوع و استفراغ به ویژه اگر خون بلعیده شده باشد از عوارض جزئی بیهوشی عمومی‌برای دندانپزشکی کودکان است. گاهی ممکن است به بافت‌های نرم یا دندان‌های مجاور محل عمل آسیب وارد شود. سرفه و گلودرد پس از کار‌های دندانپزشکی به دلیل لوله گذاری یا تحریک گلو رخ خواهد داد. یکی دیگر از عوارض عمده شامل تنگی نفس در اثر استنشاق مواد خارجی است. اما اگر به بهترین دکتر دندانپزشک اطفال و کلینیک‌های معتبر مراجعه کنید معمولا عارضه ای به سراغ فرزند شما نخواهد آمد. 

آیا نگرانی برای به هوش آمدن پس از کار‌های دندانپزشکی وجود دارد؟

برخی از والدین نگران مشکلات بعد از بیهوشی کودکان در کار‌های دندانپزشکی هستند. اما جای هیچ نگرانی نیست اگر کلینیک‌ها و مطب‌های دارای مجوز را انتخاب کنید اتفاقی برای کودکان شما رخ نخواهد داد. موارد انگشت شماری از فوت بعد از بیهوشی در دنیا گزارش شده است که دلایل آن با بیماری‌های سیستماتیک بدن کودک مرتبط بوده و به دارو‌های بیهوشی ارتباطی نداشته اند. 

مراقبت‌های کودکان پس از بیهوشی

پیروی از این دستورالعمل‌ها به تسهیل بهبودی کودک شما پس از درمان دندانپزشکی تحت آرامبخشی IV و بیهوشی عمومی‌کمک می‌کند.

  • یک بزرگسال مسئول باید کودک را به خانه برساند و تا زمانی که کودک کاملا هوشیار باشد، تحت نظارت مستقیم او بماند.
  • طبیعی است که کودک پس از بیهوشی احساس خستگی، فراموشی و گیجی کند. قدرت قضاوت و قدرت ذهنی مختل خواهد شد. باقی مانده روز را باید استراحت کند.
  • پس از جراحی، ممکن است در طول روز ناراحتی جزئی را تجربه کنید. ممکن است در محل تزریق IV کبودی و حساسیت داشته باشید یا گلو خراشیده شود. این کوتاه مدت است و جای نگرانی نیست.
  • بی‌حسی موضعی (داروهای بی‌حس‌کننده) که در طول جراحی تجویز می‌شود، معمولاً ۴ تا ۶ ساعت اثر آنها باقی می‌ماند. مهم است که اقدامات لازم برای کنترل ناراحتی و درد بعد از بین رفتن اثر دارو‌ها را انجام دهید.
  • تهوع و استفراغ بعد از جراحی شایع است. برای به حداقل رساندن علائم، کودک باید دراز بکشد. از محصولات لبنی پرهیز کنید. داروهای مسکن همراه با مقدار کمی‌غذا مصرف کنید و مایعات شفاف بنوشید تا زمانی که بهبودی حاصل شود.
  • رژیم غذایی کودک باید فقط برای چند ساعت اول پس از جراحی شامل مایعات شفاف مانند آب و آب سیب باشد. مایعات برای جلوگیری از کم آبی بدن مهم هستند. اولین وعده غذایی کودک باید شامل غذاهای نرم (سوپ، ژله، پوره سیب زمینی و غیره) به مقدار کم باشد. پس از بهبودی می‌توانید به تدریج رژیم غذایی کودک را به سمت غذاهای جامد پیش ببرید. 
  • لطفاً در صورت بروز هرگونه واکنش غیرمنتظره، فوراً با دندانپزشک اطفال کودک خود تماس بگیرید. اگر محل IV قرمز و حساس شد، استفراغ بیش از ۴ ساعت ادامه داشت، بیش از ۲۴ ساعت تب کردید، یا هر موضوع دیگری مرتبط با بیهوشی باعث نگرانی شما شد، با متخصص بیهوشی خود تماس بگیرید.

رعایت رژیم غذایی قبل از بیهوشی

قبل از اینکه فرزندتان برای ویزیت به مطب بیاورید، دستورالعمل‌هایی در مورد اقداماتی که باید در خانه انجام دهید به شما ارائه می‌شود. یکی از این دستورالعمل‌ها رعایت رژیم غذایی است. کودک شما باید چند ساعت قبل از حضور در دندانپزشکی از خوردن یا نوشیدن خودداری کند.

با در نظر گرفتن حداکثر ایمنی برای کودک، بیهوشی عمومی‌داخل مطب دندانپزشکی اطفال یا کلینیک‌های معتبر انجام می‌شود. متخصص بیهوشی برای ارائه داروهای لازم و نظارت بر علائم حیاتی کودک در طول انجام کار‌های دندانپزشکی حضور دارد. 

برای چه کودکانی از بیهوشی استفاده می‌کنند؟

هر کودکی به بیهوشی نیاز ندارد. ۳ دلیل وجود دارد که ممکن است منجر به توصیه دندانپزشک اطفال بر بیهوشی عمومی‌برای روش‌های دندانپزشکی کودک شود:

۱- کودکانی که دارای اضطراب شدید دندانپزشکی هستند

هنگامی‌که کودک از کار‌های دندانپزشکی عصبی شده یا ترسیده باشد، آرام کردن او ممکن است سخت باشد. برای کودکان طبیعی است که اضطراب دندانپزشکی را تجربه کنند، زیرا محیط مطب برای آنها جدید است.

در حالی که روی برخی از کودکان آرام‌بخشی خفیف خوراکی یا گاز خنده خوب عمل می‌کند، برخی دیگر آنقدر اضطراب دارند که فقط بیهوشی عمومی‌کافی است. اگر کودک شما در نشستن روی صندلی دندانپزشکی مشکل دارد، دندانپزشک اطفال می‌تواند با شما در مورد دندانپزشکی تحت بیهوشی صحبت کند. هنگامی‌که بیهوشی انجام می‌شود، کودک شما خواب است، هیچ دردی احساس نمی‌کند و کار دندانپزشکی را به یاد نمی‌آورد.

۲- کودکانی که نمی‌توانند در طول درمان بی حرکت بمانند

وقتی دندانپزشک اطفال روی دندان‌های کودک کار می‌کند، هر کودکی نمی‌تواند بی حرکت بماند. برخی از کودکان پریشان و مضطرب شده و درکی از محیط اطراف خود ندارند. کودکان با نیازهای ویژه یا آنهایی که مبتلا به اختلال بیش فعالی هستند، به سختی می‌توانند یک جا بنشینند. 

۳- کودکانی که نیاز به کار‌های طولانی دندانپزشکی دارند

بسته به میزان کار دندانپزشکی که کودک شما نیاز دارد، اغلب بهتر است همه موارد دندانپزشکی را در یک جلسه انجام دهید تا اینکه چندین بار به مطب مراجعه کنید. محدود کردن تعداد ویزیت‌ها می‌تواند شرایط را کم استرس تر کرده و غلبه بر آن را آسان تر کند.

برخی از روش‌های دندانپزشکی اطفال، ممکن است چند ساعت طول بکشد. با بیهوشی و آرامش کودک، دندانپزشکان می‌توانند سریع‌تر کار را انجام داده و تا حد امکان کارآمدتر کار کنند. 

جمع بندی

تمام کودکانی که نیاز به درمان دندانپزشکی دارند باید قبل از انجام کار‌های دندانپزشکی ارزیابی شوند تا مناسب ترین شکل مدیریت درد و اضطراب برای آنها مشخص شود. آمادگی کافی بیمار قبل از بیهوشی عمومی‌اهمیت ویژه ای دارد. مدیریت سیستم تنفسی کودکان نیاز به بررسی دقیق دارد. به همین دلیل باید تحت نظر مداوم متخصص بیهوشی قرار بگیرند. آرامبخش خوراکی ممکن است به عنوان جایگزینی برای بیهوشی عمومی‌برای درمان دندان در کودکان بزرگتر استفاده شود. تکنیک‌های بی حسی موضعی اغلب برای دندانپزشکی کودکان به تنهایی یا همراه با بیهوشی عمومی‌یا آرامبخش استفاده می‌شود.

در حالت کلی بیهوشی برای کودکان هیچ عارضه ای به دنبال ندارد. باید این پروسه در مطب و کلینیک‌های معتبر و مجاز انجام شود. بخش کودکان کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس با کمک متخصصان دندانپزشکی اطفال آماده ارائه بهترین خدمات به کودکان شماست. همین حالا با شماره‌های موجود تماس گرفته و نوبت ویزیت خود را دریافت نمایید. 

سوالات متداول

شایع ترین عارضه بیهوشی در کودکان چیست؟

تهوع و استفراغ بعد از عمل از شایع ترین عوارض بیهوشی در نوزادان و کودکان است و میزان بروز آن در کودکان مستعد بین ۸ تا ۴۲ درصد است. کودک در هنگام بیدار شدن از خواب بعد از جراحی احساس گیجی می‌کند. سایر عوارض جانبی رایج می‌تواند شامل لرز یا خشکی گلو به دلیل استفاده از لوله تنفس باشد. این عوارض معمولاً خطرناک نیستند و به سرعت از بین می‌روند.

آیا بیهوشی برای کودکان زیر ۳ سال خوب است؟

بیهوشی معمولاً بسیار ایمن است و اکثر بچه‌ها هیچ مشکلی ندارند. برخی تحقیقات می‌گویند که بیهوشی عمومی‌یا آرام‌بخشی طولانی مدت در کودکان زیر ۳ سال می‌تواند منجر به تغییراتی در رشد مغز شود. اما داده‌های جدیدتر اطمینان بخش است. مطالعات طولانی مدت برای بررسی این موضوع ادامه دارد.

آیا دندانپزشکی آرامبخش خوراکی برای کودکان بی خطر است؟

بله، دندانپزشکی اطفال با آرام بخش خوراکی یک روش کاملاً شناخته شده است. ثابت شده است که برای کودکان خاص و کودکانی که ترس از مراجعه به دندانپزشک دارند گزینه ای بی خطر است.

کودک چه مدت بعد از بیهوشی باید استراحت کند؟

اکثر کودکان پس از جراحی عملکرد خوبی دارند. ممکن است کودک شما در ۲۴ تا ۴۸ ساعت اول پس از ترخیص بیش از حد معمول بخوابد. او همچنین ممکن است در ابتدا ناآرام باشد، اما باید در عرض ۲۴ تا ۴۸ ساعت برطرف شود.

قانون ۷ در دندانپزشکی کودکان چیست؟

از دندان‌های خود در برابر اسید محافظت کنید. در عرض هفت دقیقه پس از صرف غذا، دهان خود را حداقل به مدت هفت ثانیه با آب بشویید. PH خنثی آب به بازگرداندن PH دهان به سطح طبیعی خود یعنی ۷.۰ کمک می‌کند. 

۳.۵/۵ - (۶ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button