اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک زاگرس

اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک زاگرس

اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

مراقبت بعد از عصب کشی دندان کودکمراقبت بعد از عصب کشی دندان کودکمراقبت بعد از عصب کشی دندان کودک

کودک شجاع شما به تازگی عصب کشی دندان را با موفقیت پشت سر گذاشته است. اما بعد از آن چه اتفاقی خواهد افتاد؟ هر کاری که ممکن است برای کاهش ناراحتی و خوشحالی آنها انجام‌می دهید، اما نمی دانید که چه کاری باید انجام دهید؟ در این مرحله کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس به کمک شما آمده و چند نکته برای نحوه مراقبت بعد از عصب کشی دندان کودک را به شما آموزش‌می دهد. تا انتها همراه ما باشید. 

چگونه با علائم احتمالی پس از عصب کشی دندان کودک مقابله کنیم؟

مانند هر روش و درمان دیگری، پس از عصب کشی به یک دوره بهبودی نیاز داریم. خوشبختانه، از آنجایی که عصب کشی مانند پر کردن دندان کم تهاجمی و ساده است، روند بهبودی کودک شما سریع خواهد بود. با این حال، در صورت بروز مشکل باید چه اقداماتی را انجام داد. در ادامه با این موارد آشنا‌می شوید. 

درد پس از عصب کشی دندان کودک

ممکن است کودک شما بعد از عصب کشی دچار درد یا ناراحتی شود. خوشبختانه، اکثر کودکانی که تحت درمان عصب کشی قرار‌می‌گیرند،‌می‌توانند با مصرف مسکن‌های بدون نسخه که مخصوص کودکان طراحی شده است، علائم خود را تسکین دهند. حتماً دارو را دقیقاً طبق دستورالعمل استفاده کنید. اگر سوالی در مورد مصرف بهترین داروها برای فرزندتان دارید، حتما از دندانپزشک متخصص کودکتان بپرسید.

علائم عفونت پس از عصب کشی

اگر کودک شما تب، تورم یا درد شدید را تجربه‌می‌کند، در لثه‌هایش یک پاکت پر از چرک ایجاد شده و همه اینها نشانه‌های عفونت است. تنها راه درمان مناسب عفونت دندان این است که فوراً به دندانپزشک کودک مراجعه کنید.

مسواک زدن 

از آنجایی که عصب کشی دندان کودک نیازی به بخیه یا برش ندارد، لازم نیست در هنگام مسواک زدن و نخ دندان کشیدن زیاد مراقب باشید. کودک شما‌می تواند به مسواک زدن و نخ دندان کشیدن دندان به طور معمول ادامه دهد. رعایت بهداشت دهان و دندان بسیار مهم است. کودک شما باید دو بار در روز مسواک بزند و روزانه نخ دندان بکشد تا لبخند سالم تری بعد از عصب کشی داشته باشد.

اجتناب از خوردن غذا‌های سر و گرم

اجتناب از خوردن غذا‌های سرد و گرم در مراقبت بعد از عصب کشی دندان کودک اهمیت زیادی دارد. به دلیل آنکه عصب دندان از بین رفته ممکن است دندان کمی حساس شود. برای جلوگیری از درد و تیر کشیدن دندان، از غذا‌ها سرد و گرم استفاده نشود تا دندان چند روز استراحت کرده و به سرعت بهبود یابد. 

غذا‌های نرم بخورید

چه بزرگسال باشید و چه کودک، بعد از عصب کشی بهتر است از غذا‌های نرم استفاده کنید. با دندانی که تازه عصب کشی کرده اید غذا نجوید. تا زمانی که بی حسی به طور کامل از بین نرفته است غذا نخورید زیرا ممکن است فشار زیادی به دندان آورده و دچار ترک و شکستگی شود. سوپ، پوره سیب زمینی، سیر برنج، موز، کیک و هر غذایی که نیاز به جویدن ندارد به کودک خود بدهید. 

کیسه یخ برای کاهش درد و تورم

اگر کودک دچار درد و تورم شد حتما از کیسه یخ استفاده کنید. اگر کیسه مخصوص یخ در منزل نداشتید، تکه ای یخ را در پلاستیک فریزر بریزید و روی صورت کودک خود بگذارید.

عصب کشی دندان کودکان چیست؟

اگر دندان شیری کودک شما دچار پوسیدگی، عفونت یا ضربه شدید شود، احتمالا به پالپ دندان آسیب‌می زند. درد، پوسیدگی قابل مشاهده، تیره شدن‌مینای دندان، حساسیت، قرمزی، چرک یا جوش روی لثه‌می تواند از علائم آسیب یا عفونت پالپ باشد و باید بلافاصله توسط دندانپزشک بررسی شود.

پالپ بافت زنده و حاوی اعصاب و عروق خونی است. پالپ در اتاقک پالپ قرار دارد. عفونت و التهاب در پالپ دندان‌می تواند باعث از دست دادن زودرس دندان شود. عفونت‌می تواند به لثه و استخوان اطراف سرایت کند. در برخی موارد، رشد دندان دائمی در زیر دندان شیری آسیب دیده مختل‌می شود.

با درمان سریع ریشه،‌می توان یک دندان شیری را نجات داد. پالپوتومی و پالپکتومی رایج ترین روش‌هایی هستند که برای درمان آسیب‌های پالپ استفاده‌می شوند:

  • پالپوتومی

روش پالپوتومی که کانال ریشه کودک نیز نامیده‌می‌شود، زمانی توصیه‌می‌شود که پالپ داخل یا نزدیک تاج دندان تحت تأثیر پوسیدگی، عفونت یا ضربه قرار گرفته باشد در حالی که پالپ ریشه سالم است. پس از بی حس کردن ناحیه، پالپ ملتهب یا عفونی داخل تاج دندان برداشته‌می شود و کانال‌های ریشه دست نخورده باقی‌می مانند. پالپ سالم باقی مانده با یک ماده مخصوص برای محافظت و کمک به بهبود دندان پوشیده‌می شود.

  • پالپکتومی

هنگامی که التهاب یا عفونت پالپ به کانال‌های ریشه و همچنین اتاقک پالپ گسترش یابد، روش سنتی عصب کشی اغلب بهترین گزینه است. پس از بی حس کردن ناحیه اطراف دندان، تمام بافت پالپ از داخل تاج و ریشه جدا‌می شود. سپس محفظه پالپ و کانال‌های ریشه تمیز، ضدعفونی، شکل داده و پر‌می شوند.

  • روکش‌ها

روکش معمولاً پس از عصب کشی روی دندان قرار‌می گیرد. هنگامی که دندان شیری با پالپوتومی یا پالپکتومی درمان‌می شود، دندان شکننده تر و مستعد شکستگی‌می شود. یک روکش تمام سطح قابل مشاهده دندان را‌می پوشاند و از آن در برابر آسیب بیشتر محافظت‌می کند. روکش‌های سرامیکی برای دندان‌های کودکان به‌ویژه دندان‌های آسیاب استفاده‌می‌شوند.

معایب از دست دادن زودهنگام دندان شیری

حتی اگر دندان‌های شیری با دندان‌های بالغ جایگزین شوند، از دست دادن زودرس دندان شیری‌می تواند اثرات کوتاه مدت و بلندمدت بر سلامت کودک داشته باشد:

  • دندان شکسته، پوسیده یا عفونی‌می تواند بسیار دردناک باشد.
  • مجموعه ای از دندان‌های شیری سالم به کودک کمک‌می کند تا عادات مناسب جویدن و غذا خوردن را ایجاد کند. دندان شیری به تلفظ و رشد گفتار کمک زیادی‌می کند. 
  • هر دندان شیری به عنوان یک نگهدارنده برای دندان بالغ عمل‌می کند که جایگزین آن‌می شود. اگر یک دندان شیری خیلی زود از دست برود، دندان‌های شیری باقی‌مانده‌می‌توانند از جای خود خارج شده و تراز دندان‌های دائمی را مختل کنند.
  • از دست دادن دندان‌ها‌می تواند اعتماد به نفس را تحت تاثیر قرار دهد.

آماده کردن کودک برای عصب کشی دندان

همانطور که‌می دانید، اکثر افسانه‌هایی که ممکن است در مورد درمان ریشه دندان کودک شنیده باشید، درست و واقعی نیستند. در واقع، این روش معمولاً ناراحتی کمی ایجاد‌می کند، اما در تسکین دندان درد کودکان کاملاً موثر است. دندانپزشکان اطفال‌می توانند از گزینه بیهوشی برای جلوگیری از احساس درد استفاده کنند. همچنین این متخصصان در آرام کردن ترس جوانان با تجربه و دوره دیده هستند.

درک‌می کنیم که کمی در مورد عصب کشی دندان کودکتان عصبی باشید اما اگر اجازه ندهید فرزندتان اضطراب شما را متوجه شود به کودک و دندانپزشک کمک زیادی کرده اید. کودک را نوازش کنید و با آرامی با او در مورد آنچه قرار است اتفاق بیفتد صحبت کنید این کار به کاهش استرس کودک کمک زیادی‌می کند. 

لزوم عصب کشی دندان کودک 

عصب کشی زمانی مورد نیاز است که دندان آسیب دیده یا عفونی شده باشد. پوسیدگی و آسیب‌می تواند باعث ساییدگی و حتی افتادن دندان در طول زمان شود. هنگامی که ترک یا عفونت به پالپ (بافت نرم داخل دندان) برسد،‌می تواند باعث درد شدید و تورم شود. برای درمان، پالپ آسیب دیده یا عفونی را از دندان خارج‌می کنند. این کار درد را تسکین داده و دندان را التیام‌می بخشد.

عصب کشی دندان کودکان روشی ایمن است؟

عصب کشی روشی بی خطر برای کودکان و بزرگسالان است. این فرآیند نسبتاً ساده است و تنها زمان کوتاهی برای تکمیل آن نیاز دارید. علاوه بر این، در طول فرایند عصب کشی از بی حسی موضعی استفاده‌می شود، بنابراین کودک شما هیچ دردی احساس نخواهد کرد.

عفونت مجدد دندان عصب کشی شده کودک 

اگرچه ابتلا به عفونت پس از درمان ریشه رایج نیست، اما این احتمال وجود دارد. عفونت‌ها‌می‌توانند ناشی از ورود باکتری‌ها به دندان و بافت نرم در طول درمان، سوراخ شدن خفیف بافت نرم دندان و یا درمان ناکافی کانال ریشه باشند. 

درمان ریشه برای کودکان چقدر طول‌می کشد؟

مدت زمان عصب کشی دندان در کودکان بسته به شرایط فردی متفاوت است. به طور کلی، این روش‌می تواند از ۳۰ دقیقه تا یک ساعت یا بیشتر طول بکشد. دندانپزشک‌می تواند بر اساس موقعیت خاص فرزندتان، بازه زمانی مشخص تری به شما بدهد.

عوارض عصب کشی دندان در کودکان 

عصب کشی به طور کلی یک روش ایمن و موثر است، اما مانند هر درمان پزشکی، همیشه خطرات و عوارض احتمالی وجود دارد. شایع ترین عوارض مرتبط با درمان ریشه در کودکان شامل درد، تورم و عفونت است. با این حال، این عوارض نادر هستند و دندانپزشک اقداماتی را برای به حداقل رساندن عوارض انجام‌می دهد.

جمع بندی

ممکن است دلیل خوبی برای کشیدن دندان شیری آسیب دیده وجود داشته باشد و یا شرایطی به وجود بیاید که عصب کشی بهترین و سالم ترین گزینه برای لبخند کودک شما باشد. در هر صورت زمانی که پالپ دندان به خطر افتاد، فوراً برای درمان ایمن، غیر تهاجمی و مؤثر به دندانپزشک کودک خود مراجعه کنید.

بخش اطفال کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس با کمک متخصصین دندانپزشکی کودک بهترین خدمات را به شما ارائه‌می دهند. همین حالا با ما تماس بگیرید و نوبت مشاوره خود را دریافت نمایید. 

سوالات متداول

چه مدت بعد از عصب کشی دندان بهبود‌می یابد؟

اکثر بیماران پس از چند روز بهبود‌می یابند. در برخی موارد، بیماران دچار عوارض‌می شوند. بهبودی این بیماران ممکن است یک تا دو هفته طول بکشد. هر درد یا تورمی که داروی مسکن نتواند آن را تسکین دهد نیاز به درمان توسط دندانپزشک متخصص دارد.

عفونت مجدد کانال ریشه چگونه اتفاق‌می افتد؟

پوسیدگی جدید‌می تواند مواد پرکننده کانال ریشه را در معرض باکتری قرار دهد و باعث عفونت جدید در دندان شود. در این شرایط روکش یا پر کردگی، ترک خورده یا‌می شکنند. 

بعد از عصب کشی چه کارهایی را نباید انجام داد؟

بلافاصله پس از عصب کشی از خوردن غذا خودداری کنید. ممکن است دهان شما همچنان بی حس باشد، که شما را مستعد گاز گرفتن لپ و سایر حوادث‌می کند. جویدن غذاهای سفت و ترد را کنار بگذارید. شما هنوز در دوران نقاهت هستید. قبل از اینکه بتوانید سبک زندگی عادی خود را از سر بگیرید، به دندان خود زمان کافی برای بهبودی بدهید.

غذاهایی که بعد از عصب کشی باید از آن اجتناب کنید؟

باید از غذاها و نوشیدنی‌های سرد و گرم که‌می توانند دندان‌های حساس را تحریک کنند اجتناب کنید. بهتر است غذاهای چسبناک مانند کارامل، آدامس، آبنبات و غذاهای سفت مانند آجیل مصرف نکنید. خوردن غذاهای جویدنی مانند استیک و نان خرد شده را کنار بگذارید. 

آیا عصب کشی دندان برای کودکان قابل انجام است؟

عصب کشی را‌می توان هم برای بزرگسالان و هم برای کودکان توصیه کرد. این روش هم روی دندان‌های دائمی و هم روی دندان‌های شیری قابل انجام هستند.

در چه سنی معمولا نیاز به عصب کشی داریم؟

اکثر افرادی که برای درمان ریشه دندان اقدام‌می کنند بین ۳۵ تا ۴۴ سال سن دارند. اما در هر سنی که قند و کربوهیدرات زیادی مصرف کنید مستعد پوسیدگی دندان و مشکلات دندانی خواهید شد. 

نظر دهید post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button