اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک زاگرس

اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک زاگرس

اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

تفاوت مراقبت‌‌های کامپوزیت با لمینت

امروزه زیبایی صورت و داشتن لبخندی زیبا بسیار حائز اهمیت است. یکی از نشانه‌‌های این زیبایی دندان‌‌های مرتب و خوش رنگ و لعاب است. تحقیقات صورت گرفته نشان‌ می‌دهد افرادی که دندان‌‌های زیبا و مرتب ندارند دارای اعتماد به نفس کمتری هستند. همین موضوع موجب شده که به لطف پیشرفت‌‌های صورت گرفته در علم دندان‌پزشکی کامپوزیت و لمینت دندان انجام شود. اما در کنار استفاده از این روش‌‌ها مراقبت‌‌های پس از آن‌‌ها نیز بسیار مهم است و هر یک شرایط نگهداری خاصی دارند.

 اگر‌ می‌خواهید با تفاوت مراقبت‌‌های کامپوزیت با لمینت بیشتر آشنا شوید پیشنهاد‌ می‌کنیم تا پایان با ما همراه باشید.

تفاوت لمینت و کامپوزیت دندان

لمینت و کامپوزیت هر دو از روش‌‌های درمانی در دندان‌پزشکی زیبایی هستند و افراد با استفاده از آن‌‌ها‌ می‌توانند داشتن لبخندی زیبا را تجربه کنند. هر یک از این روش‌‌ها مزایا و معایب مختلفی دارند و دارای پروسه ساخت متفاوتی هستند. از مهم‌ترین تفاوت‌‌های  این دو روش‌ می‌توان به موارد زیر اشاره نمود.

  • جنس ماده
  • لمینت سرامیکی نیاز به تراش و قالب‌گیری دارد.
  • کامپوزیت ونیر بدون نیاز به تراش و قالب‌گیری انجام‌ می‌شود.
  • مدت زمان مورد نیاز برای ساخت لمینت سرامیکی تقریبا سه هفته است.
  • مدت زمان مورد نیاز برای ساخت کامپوزیت ونیر یک جلسه درمانی است.
  • در روش کامپوزیت‌گذاری در صورت لب پر شدن دندان امکان ترمیم وجود دارد.
  • در لمینت سرامیکی امکان ترمیم وجود ندارد و باید لمینت تعویض شود.
  • کامپوزیت ونیر در فواصل زمانی یک سال یا بیشتر به پالیش نیاز دارد.

آیا مراقبت‌‌های پس از کامپوزیت دندان با لمینت سرامیکی متفاوت هستند؟

پیشرفت‌‌هایی که در علم دندان‌پزشکی صورت گرفته موجب شده که گاهی اوقات لمینت سرامیکی جایگزین کامپوزیت دندان شود. همین مسئله موجب شده که این سوال در ذهن خیلی از افراد شکل بگیرد که تفاوت مراقبت‌‌های کامپوزیت با لمینت چیست؟ آیا این مراقبت‌‌ها با یکدیگر متفاوت هستند؟ در پاسخ به این سوال‌ می‌توان گفت از نظر دندان‌پزشکان مراقبت‌‌های  پس از کامپوزیت دندان و لمینت کاملا با یکدیگر متفاوت هستند. زیرا دندان‌‌هایی که با لمینت روکش‌ می‌شوند نسبت به کامپوزیت خیلی سخت‌تر و محکم‌تر هستند، ازاین‌رو دارای مراقبت‌‌های متفاوتی خواهند بود. 

افرادی که از کامپوزیت برای دندان‌‌های  خود استفاده‌ می‌کنند نیاز به مراقبت‌‌های  سخت‌تری دارند و باید با دقت بیشتری نکات بهداشتی و مراقبتی را رعایت نمایند. زیرا نوع متریال و روش نصب کامپوزیت کاملا با لمینت متفاوت است و کامپوزیت‌‌ها از ظرافت بیشتری برخوردار هستند. به‌طوری‌که مسواک زدن و کشیدن نخ دندان با لمینت یا همان ونیرهای سرامیکی خیلی راحت‌تر است و نیازی به استفاده از خمیردندان یا مسواک مخصوص ندارد.

لمینت‌ها دارای مقاومت و دوام بیشتری هستند، ازاین‌رو در نوشیدن، استفاده از مایعات رنگی و غذا محدودیتی وجود ندارد و یا اینکه مشکلی در مورد انجام ورزش‌‌هایی که دارای ارتباط مستقیمی با صورت هستند ایجاد نمی‌شود. از طرفی با دندان‌‌های لمینت شده نسبت به کامپوزیت راحت‌تر‌ می‌توان فرآیند جویدن یا گاز زدن غذاهای سفت را انجام داد. 

نحوه مراقبت از لمینت دندان

برای داشتن لبخندی زیبا و ماندگار و دندان‌‌هایی زیبا و درخشان قطعا هزینه زیادی صرف خواهد شد. ازاین‌رو مراقبت از آن‌‌ها بسیار حائز اهمیت است، تا بتوان مدت زمان بیشتری از زیبایی و مزایای آن‌‌ها بهره‌مند گردید. برای مراقبت از لمینت‌‌های سرامیکی نیاز است که موارد زیر رعایت شود. 

  • استفاده مرتب از مسواک و نخ دندان

حتما در برنامه روزانه مراقبت از دهان و دندان خود مسواک زدن و کشیدن نخ دندان را قرار دهید. بهترین حالت این است که بعد از هر بار مصرف مواد غذایی از مسواک و نخ دندان استفاده کنید تا باقی‌مانده مواد غذایی مانده بین دندان‌‌ها از بین روند و به این ترتیب از پوسیدگی دندان جلوگیری کنید. حداقل دو بار در روز از نخ دندان و یک‌بار در روز از نخ دندان استفاده کنید.

  • استفاده از خمیر دندان مخصوص

پس از لمینت دندان نباید از هر نوع خمیر دندانی استفاده کنید و باید خمیردندانی که دندان‌پزشک معالج شما تجویز کرده است را تهیه نمایید. در واقع این خمیر دندان باید غیر ساینده باشد تا موجب آسیب دیدن لمینت‌‌ها نشود. 

  • استفاده از دهان‌شویه

حتما از یک دهان‌شویه مخصوص روزی یک الی دو مرتبه استفاده کنید. این دهان‌شویه باید آنتی سپتیک و بدون الکل باشد، زیرا در صورتی که الکل در آن وجود داشته باشد موجب‌ می‌شود که پیوند محکم ایجاد شده میان مینای دندان و لمینت سریع‌تر از بین برود و روکش لمینتی از روی دندان جدا شود. 

  • چکاپ منظم

در تفاوت مراقبت‌‌های کامپوزیت با لمینت باید اشاره کنیم که در هر دو روش چکاپ منظم بسیار حائز اهمیت است و باید هر ۶ ماه یکبار فرد برای انجام معاینات دوره‌ای به دندانپزشک مراجعه کند تا مانع از بروز بیماری‌‌های  پریودنتال، عفونت و یا ایجاد پوسیدگی در دندان و لثه‌‌ها شود. همچنین با چکاپ مرتب‌ می‌توان در صورت نیاز درمان به موقع بیماری‌‌های دهان و دندان را انجام داد و اگر لمینت‌‌ها و کامپوزیت‌ها به ترمیم یا تعویض نیاز پیدا کنند به موقع انجام‌ می‌شود. 

  • مراقبت‌‌های لثه

اگر فرد بهداشت دهان و دندان را به خوبی رعایت کند‌ می‌تواند از بروز بیماری‌‌های لثه جلوگیری کند و آن را کاهش دهد و مانع از تحلیل لثه شود. درصورتی‌که فرد به عفونت‌‌های لثه و بیماری‌‌های پریودنتال مبتلا شود لثه‌ها تحلیل‌ می‌روند که‌ می‌تواند تاثیرات نامطلوبی بر روی لمینت‌ها داشته باشد. قسمتی از لثه که با لمینت دندان در ارتباط است تاثیر بسیاری بر روی ظاهر لبخند فرد دارد و موجب افزایش طول عمر لمینت خواهد شد. اما در صورتی که دندان پوسیدگی پیدا کند و به موقع برای درمان آن اقدام نشود این عفونت بیشتر شده و موجب آسیب زدن به لمینت دندان خواهد شد.  

  • پرهیز از جویدن مواد غذایی سفت

هرگز نباید از دندان‌‌های لمینت شده برای میوه‌‌های سفت، آجیل و غذاهای سخت استفاده کنید، زیرا موجب شکستگی دندان و روکش آن خواهد شد. به‌طوری‌که جویدن مواد سفت پس از گذشت مدتی موجب‌ می‌شود آسیب‌‌های جبران ناپذیری به لمینت‌‌ها وارد شود. مواردی مانند خوردن ته‌دیگ، شکستن آجیل، آبنبات، جویدن ته مداد، جویدن ناخن، باز کردن درب بطری‌‌های فلزی موجب شده که لمینت به شدت آسیب ببیند. 

ازاین‌رو دندان‌پزشکان توصیه‌ می‌کنند که از جویدن مواد غذایی خیلی خشک و سفت خودداری کنید تا بتوانید طول عمر لمینت‌ها را افزایش دهید. البته این موضوع به معنی محدودیت در مصرف برخی از مواد غذایی نیست و تنها باید با احتیاط و رعایت نکات لازم این مواد غذایی را استفاده کنید و برای جویدن آن‌ها از دندان‌‌های عقب کمک بگیرید.

  • پرهیز از ساییدن دندان‌ها به یکدیگر ( دندان قروچه)

درصورتی‌که عادت دارید دندان‌‌های خود را روی هم فشار دهید یا در خواب دندان قروچه دارید حتما به دندان‌پزشک خود اطلاع دهید. زیرا این عادات رفتاری غلط موجب‌ می‌شود که به دندان‌ها فشار زیادی وارد شود. افرادی که چنین عاداتی دارند حتما باید از نایت گارد استفاده کنند، زیرا در مدت زمان کوتاهی لمینت‌‌های آن‌‌ها آسیب‌ می‌بیند. در واقع دندان قروچه‌ می‌تواند موجب شکسته شدن، ترک خوردن، افتادن لمینت یا ساییده شدن دندان شود. اما با استفاده از محافظ شبانه‌ می‌توانید از میزان استرسی که به لمینت‌‌ها وارد بکاهید. 

  • پرهیز از مصرف مواد خوراکی دارای رنگدانه

اگر‌ می‌خواهید دندان‌‌های خود را لمینت کنید سعی کنید مصرف مواد خوراکی رنگی مانند چای، قهوه و نوشابه را کاهش دهید، زیرا با گذشت زمان رنگ روکش‌‌های سرامیکی تغییر خواهد کرد. در واقع این مواد خوراکی علاوه بر لمینت دندان بر روی رنگ مینای طبیعی دندان‌‌ها نیز اثر‌ می‌گذارند. بنابراین پس از نصب لمینت سعی کنید مصرف مواد غذایی و نوشیدنی‌‌هایی که موجب زرد شدن و تغییر رنگ دندان‌ می‌شوند را محدود کنید، زیرا موجب زرد شدگی دندان و از بین رفتن پیوند میان لمینت و مینا دندان‌ می‌شوند. 

  • عدم مصرف دخانیات

سعی کنید مصرف دخانیات مانند سیگار، قلیان را کاملا قطع کنید، زیرا پس از مدتی موجب تغییر رنگ لمینت دندان خواهد شد. در واقع استفاده از سیگار، قلیان و سایر دخانیات موجب شده که دندان‌‌ها سریع‌تر دچار پوسیدگی شوند و عفونت گسترش یابد و در نتیجه عمر دندان‌‌ها کوتاه‌تر شود. بنابراین پیش از اقدام برای انجام لمینت مصرف هر نوع دخانیات را کاملا قطع کنید. 

  • عدم انجام فعالیت‌‌های ورزشی سنگین

بعضی از افراد فعالیت‌‌های فیزیکی و ورزشی سنگینی دارند و به صورت حرفه‌ای ورزش‌ می‌کنند. ورزش‌‌هایی مثل کشتی حرفه‌ای، فوتبال حرفه‌ای، کاراته و تکواندو‌ می‌توانند یک خطر بزرگ برای لمینت دندان‌‌ها باشند. بنابراین اگر‌ می‌خواهید دندان‌‌های خود را لمینت کنید در زمان انجام ورزش‌‌های  حرفه‌ای و سنگین حتما از محافظ دندان استفاده کنید تا دندان‌‌های شما کمتر آسیب ببینند.  

مراقبت‌‌های پس از کامپوزیت دندان

تفاوت مراقبت‌‌های کامپوزیت با لمینت چندان زیاد نیست و در اکثر موارد یکسان است. اما کامپوزیت‌‌ها به مراقبت بیشتری نسبت به لمینت نیاز دارند و حساس‌تر هستند. در واقع کامپوزیت‌‌ها همانند دندان‌‌های  طبیعی هستند و دقیقا باید مثل دندان‌‌های طبیعی از آن‌ها مراقبت نمود. مراقبت‌‌های پس از کامپوزیت به صورت کوتاه مدت و بلند مدت هستند که در ادامه به آن‌‌ها اشاره‌ می‌کنیم.

  • احتیاط در مصرف مواد غذایی تا هنگام برطرف شدن بی‌حسی

گاهی اوقات هنگام انجام کامپوزیت ممکن است به بی‌حسی موضعی دندان نیاز باشد، در چنین شرایطی بعد از نصب کامپوزیت تا زمانی که بی‌حسی دندان‌‌ها کاملا از بین نرفته ، بهتر است که در جویدن غذاهای سفت و سخت احتیاط شود، زیرا فرد به خوبی نمی‌تواند سفتی غذا و نحوه گاز گرفتن را احساس کند و احتمال دارد که فشار زیادی به کامپوزیت‌ها وارد نماید و موجب آسیب دیدن آن‌ها شود. ازاین‌رو دندان‌پزشکان توصیه‌ می‌کنند تا از بین نرفتن اثر کامل بی‌حسی از مایعات و غذاهای نرم و سرد استفاده کنید تا از صدمه دیدن کامپوزیت‌‌ها جلوگیری کنید. 

  • رفع عیوب و ایرادهای کامپوزیت

اگر در نخستین روز‌ها پس از کامپوزیت حین جویدن غذا احساس عجیبی داشتید و یا اینکه تیزی در کامپوزیت‌ها احساس کردید حتما به دندان‌پزشک معالج خود مراجعه نمایید. تا به این ترتیب بتوانید مشکل را رفع کنید و از بروز درد و ناراحتی در طولانی مدت جلوگیری کنید.  

  • رعایت بهداشت دهان و دندان

اولین و اصلی‌ترین اقدام برای محافظت از کامپوزیت‌‌ها رعایت بهداشت دهان و دندان است. از‌این‌رو بهتر است که حتما دو بار در روز مسواک بزنید و از خمیر دندان‌‌های حاوی فلوراید استفاده کنید. با کشیدن نخ دندان و استفاده از دهان‌شویه نیز‌ می‌تواند ذرات باقی‌مانده غذا بین دندان‌‌ها را از بین ببرید و از تشکیل جرم و پلاک روی دندان که موجب پوسیدگی آن‌ می‌شود جلوگیری کنید.  

  • رعایت اصول مسواک زدن

مسواک زدن را باید به آرامی و با دقت کامل انجام دهید، زیرا مسواک زدن غیر اصولی موجب عقب‌نشینی لثه و آسیب دیدن آن خواهد شد. اگر این اتفاق بیافتد میان لثه و کامپوزیت فاصله ایجاد‌ می‌شود و زیبایی آن را تحت‌تاثیر قرار‌ می‌دهد، به‌طوری‌که در نهایت فرد به ترمیم و تعویض روکش‌ها نیاز پیدا‌ می‌کند. 

  • رعایت رژیم غذایی مناسب کامپوزیت

با توجه به اینکه کامپوزیت‌‌ها خیلی رنگ پذیر هستند باید پس از نصب آن‌ها به روی دندان در مصرف مواد غذایی رنگی دقت بیشتری داشته باشید. مصرف سس‌‌های  رنگی، توت، چای، قهوه، شراب قرمز، سایر نوشیدنی‌‌های  رنگی و دخانیات‌ می‌تواند موجب تغییر رنگ کامپوزیت‌‌ها شود، به‌طوری‌که به مرور زمان قهوه‌ای یا زرد شوند. بنابراین بهتر است که تا حد امکان مصرف این مواد را کاهش دهید و در صورت استفاده از آن‌‌ها حتما پس از مصرف دهان خود را با آب بشویید و مسواک بزنید تا از تغییر رنگ کامپوزیت‌ها جلوگیری کنید. اگر کامپوزیت‌ها دچار تغییر رنگ شوند نمی‌توان با استفاده از بلیچینگ آن‌‌ها را سفید نمود و به پالیش کردن و یا تعویض نیاز دارند.

  • پرهیز از استفاده از دندان‌ها به عنوان ابزار

عادت‌‌های رفتاری اشتباه مثل جویدن ناخن، یخ و باز کردن درب بطری با دندان موجب آسیب رسیدن به دندان‌ها و ترک خوردن، لب پریدگی و شکستگی کامپوزیت‌‌ها‌ می‌شود. کامپوزیت‌‌ها به صورت لایه‌ای نازک به روی دندان‌ها هستند و نباید فشار زیادی به آن‌ها وارد شود، زیرا کامپوزیت‌ها آسیب جدی‌ می‌بینند و به ترمیم نیاز پیدا‌ می‌کنند. 

  • انجام چکاپ 

 دندان‌پزشکان توصیه‌ می‌کنند که هر ۶ ماه یکبار حتما به کلینیک دندان‌پزشکی مراجعه کنید تا از سلامت دهان و دندان خود اطمینان حاصل نمایید. بعد از نصب کامپوزیت‌ها نیز باید حتما چکاپ‌‌های مرتب انجام شود. زیرا کامپوزیت‌ها نیز همانند دندان به مراقبت نیاز دارند و تجمع پلاک روی دندان‌‌ها موجب پوسیده شدن آن‌‌ها‌ می‌شود. 

رژیم غذایی مناسب پس از کامپوزیت دندان

در مراقبت‌‌های پس از کامپوزیت رعایت رژیم غذایی مناسب نیز بسیار حائز اهمیت است و‌ می‌تواند در افزایش طول عمر کامپوزیت ‌ها خیلی موثر باشد. استفاده از مواد غذایی که برای دندان‌‌ها مضر هستند موجب صدمه زدن به کامپوزیت‌‌ها‌ می‌شوند. در ادامه عادات غذایی سالم و ناسالم را پس از کامپوزیت را بیشتر مورد بررسی قرار‌ می‌دهیم.

  • عادات غذایی سالم

این موارد موجب افزایش طول عمر کامپوزیت‌‌ها‌ می‌شود.

  • استفاده از غذاهای نرم

مصرف غذاهای نرمی مثل ماکارونی، تخم مرغ، ماهی، گوشت نرم، غذاهای کنسروی از آسیب رسیدن به کامپوزیت‌ها جلوگیری‌ می‌کند. 

  • نوشیدن آب پس از وعده‌‌های  غذایی

پس از هر وعده غذایی حتما دهان خود را با آب بشویید تا از رنگی شدن کامپوزیت‌ها جلوگیری کنید. با این کار ذرات باقیمانده مواد غذایی بین دندان‌ها تا حدود خارج شده و از به وجود آمدن پلاک بین دندان‌ها و آسیب به کامپوزیت جلوگیری‌ می‌شود. 

  • عادت‌‌های غذایی ناسالم
  • پرهیز از مصرف مواد غذایی شیرین

استفاده از مواد غذایی و نوشیدنی‌‌هایی که سرشار از قند هستند مثل آبمیوه‌ها، آب نبات، نان سفید به علت داشتن مقادیر فراوانی قند موجب پوسیدگی دندان‌ها‌ می‌شود. ازاین‌رو واجب است که پس از مصرف آن‌ها حتما مسواک بزنید.

  • پرهیز از مصرف مواد غذایی حاوی اسید

مواد غذایی مانند نوشابه که اسیدی هستند نیز‌ می‌توانند برای کامپوزیت‌ها مضر باشند. ازاین‌رو پس از نصب کامپوزیت باید مصرف نوشابه را تا حد امکان کاهش دهید. همچنین بهتر است پس از مصرف مواد غذایی حاوی اسید حتما مسواک بزنید.

  • پرهیز از مصرف نوشیدنی‌‌های  الکلی

الکل موجب‌ می‌شود که پیوند میان کامپوزیت و مینای دندان از بین رود و موجب نرم شدن آن شود. درواقع استفاده از الکل سرعت فرسایش کامپوزیت‌ها را افزایش‌ می‌دهد. 

جمع بندی

کامپوزیت و لمینت از بهترین روش‌ها برای رفع عیوب دندان‌ها و زیبا سازی ظاهر آن‌ها است. امروزه این روش‌ها طرف‌داران بسیاری پیدا کرده‌اند، اما هر یک دارای طول عمر مشخصی هستند و باید مراقبت‌های پس از آن‌ها به خوبی رعایت شوند تا دوام و ماندگاری بیشتری داشته باشند. تفاوت مراقبت‌های کامپوزیت با لمینت چندان زیاد نیست و متقاضیان هر دو روش باید همانند قبل بهداشت دهان و دندان را کاملا رعایت نمایند تا از آسیب رسیدن به این روکش‌ها جلوگیری نمایند.

اگر می‌خواهید برای کامپوزیت یا لمینت دندان‌های خود اقدام کنید ضمن توجه به مراقبت‌های پس از درمان حتما به یک دندان‌پزشک متخصص مراجعه کنید تا بتوانید بهترین نتایج را دریافت نمایید. همین حالا با شماره‌های کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس تماس بگیرید و نویت مشاوره خود را دریافت نمایید.

سوالات متداول

  • برای تمیز کردن کامپوزیت‌‌ها از چه نوع خمیر دندانی باید استفاده کرد؟

برای دندان‌‌های کامپوزیت شده باید از خمیر دندان‌‌هایی استفاده کرد که خاصیت سایشی نداشته باشند و حاوی موادی مانند سدیم‌کربنات، الکل و هیدروژن‌پراکسید نباشد. بهترین خمیردندان‌ها برای کامپوزیت‌ها خمیردندان‌‌های  ژله‌ای هستند. 

  • از چه نوع مسواکی برای تمیز کردن کامپوزیت‌ها باید استفاده کرد؟

مسواکی که برای تمیز کردن کامپوزیت‌ها استفاده‌ می‌شود باید موی نرمی داشته باشد، زیرا زبر بودن مسواک موجب ساییده شدن سطح کامپوزیت‌‌ها و کدر شدن آن‌ها‌ می‌شود. 

  • چرا مراقبت از لمینت دندان‌‌ها مهم است؟

اگر مراقبت صحیحی از لمینت‌‌های  دندانی صورت نگیرد موجب تخریب دندان و ایجاد عفونت و حتی پوسیدگی شدید خواهد شد، به‌طوری‌که ممکن است حتی فرد دندان‌‌های طبیعی خود را از دست دهد. 

  • کامپوزیت‌ها به مراقبت بیشتری نیاز دارند یا لمینت؟

کامپوزیت‌‌ها نسبت به لمینت حساس‌تر هستند و به مراقبت بیشتری نیاز دارند. به‌طوری‌که اگر به خوبی از آن‌‌ها مراقبت نشود سریع‌تر آسیب دیده و دچار تغییر رنگ‌ می‌شوند و به ترمیم نیاز پیدا‌ می‌کنند.

  • طول عمر کامپوزیت‌ها بیشتر است یا لمینت‌ها؟

لمینت‌‌ها طول عمر بیشتری نسبت به کامپوزیت‌‌ها دارند و به‌طور متوسط حدود ۱۰ سال عمر‌ می‌کنند اما کامپوزیت‌ها بین ۵ الی ۷ سال عمر دارند. درصورتی‌که مراقبت از لمینت و کامپوزیت‌‌ها به خوبی انجام شود این مدت زمان‌ می‌تواند بیشتر شود.

نظر دهید post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button