اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک زاگرس

اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک زاگرس

اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

فرق لمینت و کامپوزیت

لبخند زیبا از اجزای اصلی زیبایی صورت محسوب‌ می‌شود و تاثیر بسزایی در اعتماد به نفس افراد دارد. ازاین‌رو امروزه همه به دنبال استفاده از روش‌های زیباسازی دندان‌ها هستند. کامپوزیت و لمینت از جمله روش‌هایی است که برای این منظور مورد استفاده قرار‌ می‌گیرد. این دو روش یکسان نیستند و تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند و در موارد مختلفی برای رفع عیوب ظاهری دندان به کار برده‌ می‌شوند.

 یکی از مهم‌ترین سوالات مراجعه‌کنندگان در جلسه ویزیت و مشاوره اولیه از دندان‌پزشک تفاوت این روش‌ها است. اگر شما نیز تصمیم به زیباسازی ظاهر دندان‌های خود گرفته‌اید و می‌خواهید اطلاعات بیشتری در مورد فرق لمینت و کامپوزیت کسب کنید پیشنهاد‌ می‌کنیم تا پایان این مطلب از کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس با ما همراه باشید. 

چرا استفاده از لمینت یا کامپوزیت دندان توصیه‌ می‌شود؟

به‌طورکلی در روش‌های کامپوزیت و لمینت مواد خاصی توسط دندان‌پزشک بر روی دندان‌ها قرار‌ می‌گیرد تا ایرادات دندان را کاملا برطرف نماید و پوشش دهد. این مواد لایه‌ای نازک هستند و با اتصال به قسمت جلویی دندان‌ها‌ می‌توانند مشکلاتی مانند بدرنگی، فاصله باز میان دندان ها، بهم ریختگی دندان و ترک‌ها و شکستگی‌ها را برطرف نمایند.

 این دو روش اگرچه هدف یکسانی دارند اما در جزئیات با یکدیگر متفاوت هستند. ازاین‌رو برای آنکه بتوانید تصمیم‌گیری کنید که لمینت برای دندان‌های شما بهتر است یا کامپوزیت نیاز است که تفاوت‌های آن‌ها را به خوبی بررسی کنید. 

لمینت و کامپوزیت چه تفاوتی با هم دارند؟

اصلی‌ترین فرق لمینت و کامپوزیت در مواد تشکیل دهنده و ساختار آن‌ها است. این تفاوت‌های ساختاری موجب‌ می‌شود هر یک از آن‌ها کاربرد، ویژگی‌ها و مراحل درمان متفاوتی داشته باشد. این دو نوع روکش زیباسازی دندان را‌ می‌توان از جنبه‌های زیر مورد ارزیابی قرار داد. 

  • نحوه نصب و اجرا
  • زیبایی دندان
  • طول عمر و دوام
  • کاربرد
  • هزینه
  • برگشت‌پذیری

تفاوت کامپوزیت و لمینت از لحاظ مراحل نصب و ترمیم

می‌توان گفت مهم‌ترین فرق لمینت و کامپوزیت در نصب مربوط به مرحله قالب‌گیری‌ است. در واقع در روش کامپوزیت دندان، به قالب‌گیری نیازی نیست و نصب و جای‌گذاری کامپوزیت به صورت مستقیم به روی دندان‌های بیمار انجام‌ می‌شود. به همین دلیل نصب کامپوزیت معمولا به یک جلسه درمانی نیاز دارد. 

این در حالی است که پروسه لمینت‌گذاری حدود دو هفته الی ۱ ماه زمان نیاز دارد. به این صورت که دندان‌پزشک با معاینه دندان‌های بیمار قالب‌گیری را انجام‌ می‌دهد و برای ساخت لمینت‌ها آن را به لابراتوار‌ می‌فرستد. پس از آماده شدن لمینت‌ها در یک جلسه درمانی جداگانه دندان‌پزشک حدود نیم میلی‌متر از مینای دندان فرد را می‌تراشد تا بتواند نصب مواد روی دندان‌ها را به خوبی انجام دهد. 

لازم است که اشاره کنیم پس از نصب لمینت امکان جابه‌جایی و یا ترمیم آن وجود ندارد. ازاین‌رو اگر لمینت دچار شکستگی یا لب پریدگی شود باید حتما آن را تعویض نمود. این در حالی است که کامپوزت‌ها قابل ترمیم هستند. بنابراین همانطور که اشاره شد کامپوزیت و لمینت در نحوه ساخت و نصب کاملا با یکدیگر متفاوت هستند. 

تفاوت لمینت و کامپوزیت از لحاظ ظاهری و زیبایی

یک فرق لمینت و کامپوزیت‌ می‌تواند مربوط به ظاهر و زیبایی آن‌ها باشد. در واقع ظاهر کامپوزیت و لمینت سرامیکی یکسان نیست و لمینت از درخشندگی و زیبایی بیشتری برخوردار است. اما کامپوزیت نیز به ولیل ویژگی‌های خاصی که دارد بسیار محبوب است. ازاین‌رو انتخاب میان لمینت و کامپوزیت باید به سلیقه مراجعه کننده و با مشورت دندان‌پزشک صورت گیرد.

تفاوت لمینت و کامپوزیت از لحاظ شفافیت

اکثر دندان‌پزشکان معتقد هستند که در میان انواع روکش‌های زیبایی دندان، لمینت‌ها دارای زیباترین و طبیعی‌ترین ساختار ممکن هستند و شفاف بودن رنگ آن‌ها موجب شده که شباهت بسیاری به مینای دندان طبیعی داشته باشند.

فرق کامپوزیت و لمینت از لحاظ ظرافت

لمینت‌ها دارای ظرافت و زیبایی ظاهری بیشتری نسبت به کامپوزیت‌ها هستند.

تفاوت لمینت و کامپوزیت در جذب رنگ

لمینت‌ها به دلیل خاصیت لعابی و استحکام بالایی که دارند در مقابل جذب رنگ و خرد شدن بسیار مقاوم هستند. کامپوزیت‌ها نیز رنگ‌پذیر هستند، ازاین‌رو پس از نصب کامپوزیت و یا لمینت لازم است که بیشتر به رژیم غذایی خود توجه داشته باشید و از مصرف مواد غذایی که رنگی هستند و لکه ایجاد‌ می‌کنند بپرهیزید.

تفاوت لمینت و کامپوزیت دندان از لحاظ پوشش پوسیدگی

گاهی اوقات تیرگی‌ها و لکه‌هایی که بر روی سطح دندان‌ها ایجاد‌ می‌شود خیلی عمیق هستند. در چنین مواقعی با استفاده از کامپوزیت نمی‌توان این ایرادات را پوشش داد و باید لمینت را برای رفع این مشکل انتخاب کرد.

از لمینت همچنین برای تغییر اندازه دندان‌ها نیز استفاده‌ می‌شود. برخی از افراد به دلیل مشکلاتی مانند ساییدگی دندان‌های کوتاه و بلندی دارند که موجب شده زیبایی و صحبت کردن آن‌ها تحت تاثیر قرار بگیرد. در چنین مواردی دندان‌های فرد در حین خندیدن به شکل نامرتبی نمایان‌ می‌شوند، اما با نصب لمینت‌ می‌توان این مشکلات را برطرف نمود. 

به منظور اصلاح مشکلات ظاهری دندان مانند اصلاح لبه‌های دندان، اصلاح ناصافی و ناهمواری‌های سطح دندان نیز استفاده از لمینت توصیه‌ می‌شود. زیرا با استفاده از این روش‌ می‌توان لبه‌های دندان ناصاف و کج و دندانه‌دار را کاملا پوشاند. به‌طورکلی‌ می‌توان گفت مهم‌ترین فرق لمینت و کامپوزیت از لحاظ ظاهری در رنگ طبیعی و زیبا لمینت‌های سرامیکی است. بنابراین اگر‌ می‌خواهید دندان‌هایی با زیبایی طبیعی داشته باشید ما به شما نصب لمینت را پیشنهاد‌ می‌کنیم.

تفاوت کامپوزیت و لمینت از لحاظ دوام و طول عمر

کامپوزیت‌های دندان هر چند دارای مزایای بسیاری هستند اما از نظر دوام و طول عمر نمی‌توانند با لمینت‌های سرامیکی رقابت کنند. بخش اصلی کامپوزیت را ماده‌ای به نام رزین تشکیل داده است که کیفیتی عالی دارد، اما با این وجود لمینت‌ها از استحکام بیشتری نسبت به کامپوزیت برخوردار هستند. ازاین‌رو لمینت‌ها به طور میانگین‌ می‌توانند عمری حدود ۱۰ الی ۱۵ سال داشته باشند. همچنین درصورتی‌که فرد بهداشت دهان و دندان و مراقبت‌ها را به خوبی رعایت کند این مدت‌ می‌تواند افزایش یابد. اما در مقابل کامپوزیت‌ها حدود ۵ الی ۷ سال دوام و ماندگاری دارند. بنابراین‌ می‌توان گفت لمینت‌ها خیلی با دوام‌تر از کامپوزیت هستند. 

تفاوت لمینت و کامپوزیت از لحاظ کاربرد

از دیگر تفاوت‌های لمینت و کامپوزیت‌ می‌توان به کاربرد آن‌ها اشاره نمود. در واقع در ابتدا باید مشخص شود که مراجعه کننده با چه هدفی‌ می‌خواهد برای اقدامات ترمیمی و زیبایی دندان‌های خود اقدام نماید. در کاربرد و انتخاب این روش عوامل مختلفی مانند شرایط بیمار، سن بیمار و شرایط فک بیمار نقش دارند. 

نقش سن بیمار در انتخاب روش لمینت یا کامپوزیت

کودکان و نوجوانان به دلیل تحرک و جنب‌وجوش بیشتری که دارند احتمال اینکه دچار حوادث مختلفی شوند خیلی بیشتر است و خطر شکستگی و آسیب‌دیدگی دندان بیشتر آن‌ها را تهدید‌ می‌کند. از طرفی امروزه نوجوانان به دلیل پیروی از مد خیلی بیشتر طرف‌دار خدمات زیبایی دندان هستند، ازاین‌رو بیشتر کامپوزیت دندان را انتخاب‌ می‌کنند. 

برای افراد زیر ۱۸ سال انتخاب لمینت دندان توصیه نمی‌شود. زیرا همانطور که اشاره شد برای نصب لمینت‌های سرامیکی نیاز است که مینای دندان مقداری تراشیده شود و از سویی دیگر رشد فک و دندان‌ها نیز هنوز کامل نشده و با نصب لمینت در روند رشد آن‌ها اختلال ایجاد‌ می‌شود. علاوه بر این رشد فک و دندان حتی‌ می‌تواند موجب جدا شدن لمینت از دندان‌ها شود. دختران از سن ۱۷ سالگی و پسران از سن ۲۰ سالگی‌ می‌توانند برای نصب لمینت دندان‌های خود اقدام کنند. 

فرق لمینت و کامپوزیت از لحاظ قیمت

 کامپوزیت و لمینت دندان اختلاف قیمتی زیادی دارند، عوامل مختلفی موجب این تفاوت قیمت شده است که در ادامه به آن‌ها اشاره‌ می‌کنیم.  

  • روش نصب و جایگذاری مواد روی دندان

اصلی‌ترین تفاوت در جای‌گذاری این روکش‌ها مربوط به تراش مینای دندان برای نصب لمینت سرامیکی است. در روش کامپوزیت‌گذاری هیچ نوع تراشی به روی مینای دندان ایجاد نمی‌شود و مواد با استفاده از تکنیک لایه گذاری روی دندان گذاشته‌ می‌شوند. در نهایت برای افزایش استحکام مواد بر روی دندان دندان‌پزشک از لیزر استفاده‌ می‌کند. مهارت دندان‌پزشک در نصب کامپوزیت خیلی مهم است و باید بتواند سطحی صاف و صیقلی بر روی دندان ایجاد کند. اما لمینت‌های سرامیکی واحدهایی از پیش ساخته شده در لابراتوار هستند که با تراش دندان، دندان‌پزشک آن‌ها را روی دندان نصب‌ می‌کند. به همین دلیل لمینت‌های سرامیکی دارای قیمت بالاتری هستند. 

  • جنس ونیر دندان

لمینت‌ها با توجه به جنس و نوع ساخت به دو نوع لمینت سرامیکی و ونیر کامپوزیت تقسیم‌بندی‌ می‌شوند.

  • لمینت سرامیکی

این ونیرها از ماده‌ای به نام پرسلین تولید شده و از دندان در مقابل ساییدگی، زردی و ضربه محافظت‌ می‌کنند. لمینت‌های سرامیکی استحکام و مقاومت دندان را افزایش‌ می‌دهند و هیچ‌گونه رژیم غذایی خاصی پس از نصب آن‌ها وجود ندارد. به‌طوری‌که فرد‌ می‌تواند همانند همیشه هر آنچه که می پسندد استفاده کند. زیرا لمینت‌ها تا ۱۰ سال در مقابل لکه و زرد شدن مقاوم هستند. 

  • کامپوزیت

ونیر کامپوزیت‌ها از رزین ساخته شده‌اند، این مواد نسبت به سرامیک از مقاومت و استحکام کمتری برخوردار هستند و قیمت پایین‌تری نیز دارند. 

بنابراین‌ می‌توان گفت علت اصلی تفاوت قیمت لمینت سرامیکی و کامپوزیت جنس و نوع مواد سازنده آن‌ها است. به‌طوری‌که افرادی که کامپوزیت انجام‌ می‌دهند دیگر نمی‌توانند همانند گذشته انواع نوشیدنی‌ها و مواد غذایی رنگی و گرم و سرد را استفاده کنند و باید خیلی مراقبت باشند که دندان‌های آن‌ها دچار تغییر رنگ و یا لب‌پر شدن نشود. 

 معایب لمینت سرامیکی نسبت به لمینت کامپوزیتی

لمینت‌های سرامیکی در کنار تمامی مزایایی که نسبت به لمینت کامپوزیتی دارند دارای معایبی هستند که نباید از آن‌ها غافل شد. از جمله این معایب‌ می‌توان به موارد زیر اشاره نمود.

  • لمینت‌های سرامیکی برای هر فردی باید به صورت منحصر به فرد در لابراتوار ساخته شوند. به همین دلیل همیشه در دسترس نیستند و پروسه نصب آن‌ها حداقل به دو جلسه نیاز دارد. در یک جلسه معاینه بیمار و قالب‌گیری از دندان‌ها انجام‌ می‌شود و پس از ساخت لمینت در جلسه بعدی تراشیدن مینای دندان و نصب لمینت‌ها صورت‌ می‌گیرد و پروسه‌ای زمان‌بر دارد. 
  • لمینت‌های سرامیکی برای نصب به تراش مینای دندان نیاز دارند. این در حالی است که برای کامپوزیت‌گذاری اصلا نیازی به تراش دندان نیست و تنها در برخی موارد ممکن است به تراش بسیار اندک دندان نیاز باشد. اما در لمینت سرامیکی باید بخش قابل توجهی از دندان تراشیده شود تا نصب لمینت به خوبی روی دندان انجام شود و روشی برگشت‌ناپذیر محسوب‌ می‌شود.
  • لمینت سرامیکی هزینه بالاتری نسبت به کامپوزیت دارد. قیمت هر یک از پروسه‌های زیبایی دندان بر اساس واحد در نظر گرفته‌ می‌شود. معمولا لمینت و یا کامپوزیت برای ۸ واحد فک بالا یا همان هشت دندان در فک بالا انجام‌ می‌شود و برخی از مراجعه‌کنندگان اقدامات زیبایی را برای هر دو فک انجام‌ می‌دهند. قیمت هر واحد لمینت سرامیکی تقریبا چندین برابر کامپوزیت است و کامپوزیت‌ها خیلی مقرون‌به‌صرفه‌تر هستند. 

جمع بندی

لمینت سرامیکی و کامپوزیت روش‌های خوبی جهت بهبود ظاهر دندان‌ها و ساخت لبخندی زیبا و جذاب هستند. این روش‌ها‌ می‌توانند بیمار را در مدت زمان خیلی کوتاه‌تری نسبت به ارتودنسی به نتایج دلخواه خود برسانند. اکنون که با فرق لمینت و کامپوزیت آشنا شده‌اید راحت‌تر‌ می‌توانند در مورد انتخاب آن‌ها تصمیم گیری کنید. اما در نهایت اینکه کدام روش درمانی‌ می‌تواند برای شما مناسب‌تر باشد کاملا به سلیقه و انتظار شما و نظر دندان‌پزشک معالج بستگی دارند. 

درصورتی‌که قصد ایجاد اصلاحات کوچک در طراحی لبخند و یا فرم تعدادی از دندان‌های خود را دارید کامپوزیت‌ می‌تواند روش مناسبی باشد. اما اگر هدف شما اصلاح شکل، اندازه و فاصله میان دندان‌ها است و به دنبال ایجاد یک تغییر اساسی در دندان‌های خود با ثبات رنگ بالا هستید بهتر است که لمینت‌های سرامیکی را انتخاب کنید. 

 سوالات متداول

اصلی‌ترین تفاوت لمینت سرامیکی و لمینت کامپوزیتی چیست؟

مهم‌ترین تفاوت این دو نوع لمینت در دوام و طول عمر، متریال، قیمت و میزان استحکام و مقاومت است.

در چه مواردی ونیر کامپوزیت یا لمینت دندان توصیه نمی‌شود؟

در مواقعی که دندان‌ها دچار پوسیدگی یا آسیب شدید شده باشند و یا اینکه فرد مبتلا به بیماری فعال لثه باشد، دندان در جای نامناسبی رشد کرده باشد نصب کامپوزیت یا لمینت سرامیکی توصیه نمی‌شود و بهتر است که بیمار ابتلا آن مشکلات را درمان کند. 

آیا استفاده از لمینت سرامیکی یا کامپوزیتی برای تمامی افراد امکان پذیر است؟

قبل از هر اقدامی لازم است که تعیین شود که برای فرد کدام روش درمانی‌ می‌تواند گزینه مناسب‌تری باشد. زیرا کامپوزیت و یا لمینت نمی‌توانند برای هر فرد یا دندانی انتخاب مناسبی باشند. در واقع اصلی‌ترین عامل موفقیت این روش‌های درمانی به انتخاب درست یکی از این دو روش بستگی دارد. 

دوام و ماندگاری کامپوزیت‌ها بیشتر است یا لمینت‌های سرامیکی؟

طول عمر لمینت‌های سرامیکی بین ۱۰ الی ۲۰ سال و ماندگاری لمینت کامپوزیتی بین ۵ الی ۷ سال است، بنابراین‌ می‌توان گفت لمینت‌های سرامیکی از دوام و ماندگاری خیلی بیشتری برخوردار هستند.

هزینه کامپوزیت بیشتر است یا لمینت؟

لمینت‌های سرامیکی با توجه به نوع متریال سازنده آن‌ها و مقاومت و استحکام بالاتر و همچنین پروسه نصب متفاوتی که دارند دارای هزینه بیشتری هستند، به‌طوری‌که‌ می‌توان گفت قیمت هر واحد لمینت چندین برابر کامپوزیت است.

۳.۱/۵ - (۱۰ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button