اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک زاگرس

اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک زاگرس

اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

طول عمر لمینت سرامیکی

لمینت یکی از روش‌های ‌زیبایی دندان است که امروزه خیلی رواج پیدا کرده و می‌‌تواند جذابیت لبخند را چندین برابر کند. این روش درمانی و زیبایی برای رفع شکستگی‌ها، تغییر رنگ دندان‌ها، فاصله میان دندان‌ها و مشکلاتی از این قبیل مورد استفاده قرار می‌‌گیرد. لمینت‌های ‌سرامیکی دوام و طول عمر بالایی دارند و با رعایت بهداشت دهان و دندان می‌‌توان طول عمر آن‌ها را افزایش داد.

 اگر شما نیز علاقمند به استفاده از این متد جدید زیبایی در دندان‌پزشکی هستید و می‌‌خواهید اطلاعات بیشتری در مورد طول عمر لمینت سرامیکی کسب کنید پیشنهاد می‌‌کنیم تا پایان این مقاله از کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس با ما همراه باشید.

لمینت دندان چیست؟

لمینت‌ها در واقع نوعی روکش هستند که ضمن استحکام بالایی که دارند از ظرافت و زیبایی بی‌نظیری برخوردارند. با استفاده از روکش‌های ‌لمینتی می‌‌توان خیلی از مشکلات و عیوب دندان‌ها مانند ترمیم شکل ظاهری و رنگ آن‌ها را درمان نمود. 

لمینت‌ها از متریالی تهیه شده‌اند که بسیار با کیفیت هستند و رنگی مشابه رنگ دندان‌های ‌طبیعی دارند. به همین دلیل خیلی محبوب شده‌اند و با کمک آن‌ها می‌‌توان زیبایی خیره کننده‌ای را ببخشید. به‌طورکلی از لمینت دندان معمولا برای از بین بردن مشکلات زیر استفاده می‌‌کنند.

  • شکستگی یا ترک‌خوردگی دندان
  • تغییر شکل دندان‌ها به دلیل ساییدگی
  • از بین بردن فاصله میان دندان‌ها
  • رفع ناهمواری و بی‌نظمی دندان‌ها

انواع لمینت دندان

لمینت‌های ‌دندان دارای انواع مختلفی هستند و به‌طورکلی به دو نوع سرامیکی و کامپوزیتی تقسیم‌بندی می‌‌شوند. 

  • لمینت سرامیکی

این لمینت‌ها روکش‌های ‌سرامیکی خیلی نازک و از پیش ساخته شده‌ای هستند که بر روی دندان بیمار چسبانده می‌‌شوند. درصورتی‌که بیمار بخواهد از لمینت سرامیکی برای درمان مشکلات و نواقص دندانی خود استفاده کند به بیش از یک جلسه درمانی نیاز خواهد داشت. زیرا باید دندان‌پزشک ابتدا از دندان‌های ‌بیمار قالب‌گیری انجام دهد تا بر اساس آن‌ها روکش‌ها ساخته شود و در جلسه بعدی لمینت‌های ‌سرامیکی روی دندان نصب شوند. طول عمر لمینت سرامیکی و استحکام بالای آن موجب شده این نوع لمینت‌ها طرف‌داران زیادی داشته باشند.

  • لمینت کامپوزیتی

درصورتی‌که از مواد کامپوزیتی برای درمان مشکلات و عیوب دندان‌ها استفاده شود به این روش لمینت کامپوزیتی می‌‌گویند. این روش درمانی معمولا در یک جلسه درمانی انجام می‌‌شود. طول عمر این لمینت‌ها نسبت به طول عمر لمینت سرامیکی کمتر است و دارای مقاومت کمتری در مقابل تغییر رنگ و ایجاد لکه هستند. اما با این وجود به دلیل قیمت مناسبی که دارند در میان بیماران دارای طرفداران بیشتری در مقایسه با لمینت‌های ‌سرامیکی هستند. 

طول عمر و ماندگاری لمینت دندان

یکی از بهترین و طبیعی‌ترین روش‌های ‌درمان دندان‌ها و رفع عیوب آن‌ها لمینت دندان است. یکی از مهم‌ترین دغدغه‌ها ‌و نگرانی‌های ‌افرادی که می‌‌خواهند برای لمینت دندان‌های ‌خود اقدام کنند میزان طول عمر و دوام آن‌ها است. لمینت‌ها طول عمر بالایی دارند و معمولا بیش از ۷ سال ماندگاری دارند. البته طول عمر لمینت‌ها رابطه مستقیمی با نحوه مراقبت از آن‌ها و رعایت نکات بهداشت دهان و دندان دارد و می‌‌تواند این زمان را افزایش و یا کاهش دهد.

 هر یک از لمینت‌ها دارای طول عمر متفاوتی هستند. به عنوان مثال لمینت‌های ‌سرامیکی نسبت به لمینت‌های ‌کامپوزیتی ماندگاری بیشتری داشته و اگر به خوبی مراقبت شوند می‌‌توانند عمری بین ۱۰ الی ۲۰ سال داشته باشند. به‌طورکلی طول عمر لمینت سرامیکی و کامپوزیتی به عوامل مختلفی بستگی دارد که از جمله آن‌ها می‌‌توان به موارد زیر اشاره نمود.

  • جنس مواد تشکیل دهنده لمینت
  • کیفیت لمینت
  • رعایت توصیه‌های ‌تغذیه‌ای بعد از لمینت
  • رعایت بهداشت دهان و دندان و توجه به آن‌ها
  • معاینه مرتب دندان‌ها و مراجعه به دندان‌پزشک
  • تخصص و مهارت دندان‌پزشک برای اجرای لمینت

چگونه طول عمر لمینت دندان را می‌‌توان افزایش داد؟

 نکات و راهکارهای مختلفی وجود دارد که با رعایت آن‌ها می‌‌توان طول عمر لمینت‌ها را افزایش داد. 

  • رعایت بهداشت دهان و دندان

مهم‌‌ترین اقدامی که می‌‌توانید برای افزایش طول عمر لمینت انجام دهید توجه و رعایت بهداشت دهان و دندان است. برای مراقبت از این روکش‌ها نباید کار خاص و دشواری انجام دهید و می‌‌توانید با مراقبت‌های ‌ساده روزانه از دندان‌های ‌طبیعی از آن‌ها نیز مراقبت کنید. از جمله این مراقبت‌ها می‌‌توان به کشیدن نخ دندان، دو بار مسواک روزانه  و استفاده از دهان‌شویه اشاره نمود. 

  • کاهش مصرف مواد غذایی رنگی، اسیدی و قلیایی

یکی از مهم‌ترین ویژگی لمینت‌ها مقاومت بالا در برابر جذب مواد رنگی است. اما استفاده بیش از حد از مواد غذایی و نوشیدنی‌های ‌اسیدی، قلیایی مانند توت‌های ‌رنگی، شکلات، قهوه، شراب قرمز، چای و نوشیدنی‌های ‌گازدار موجب می‌‌شود که به مرور زمان دندان‌های ‌لمینت شده دچار تغییر رنگ شوند . بنابراین توصیه می‌‌شود که مصرف این مواد را کاهش دهید و پس از خوردن آن‌ها حتما از نخ دندان و مسواک استفاده کنید. همچنین اگر امکان استفاده از مسواک پس از مصرف آن‌ها وجود نداشت حتما دهان خود را با آب بشویید.

  • استفاده از محافظ شبانه برای افرادی که دندان قروچه دارند

گاهی اوقات اضطراب موجب ایجاد دندان قروچه در افراد می‌‌شود، به‌طوری‌که فرد مبتلا به آن دندان‌های ‌خود را با فشار زیادی روی هم می‌‌ساید. این مسئله می‌‌تواند ماندگاری لمینت‌ها را تحت تاثیر قرار دهد و سبب ساییدگی و لب پر شدن آن شود. ازاین‌رو افرادی که درگیر دندان قروچه هستند و دندان‌های ‌خود را لمینت کرده‌اند برای جلوگیری از آسیب به لمینت‌ها باید حتما از محافظ مخصوص دندان‌های ‌خود استفاده کنند. 

  • پرهیز از مصرف سیگار

مصرف دخانیات و سیگار نیز سلامت لمینت‌ها را تحت تاثیر قرار می‌‌دهد. به‌طوری‌که موجب تغییر رنگ لمینت‌ها، پوسیدگی دندان و ایجاد بیماری لثه می‌‌شود و در نهایت طول عمر لمینت‌ها را کاهش می‌‌دهد. ازاین‌رو اگر لمینت را برای زیبایی بخشیدن به دندان‌های ‌خود انتخاب کرده‌اید از مصرف سیگار و سایر دخانیات بپرهیزید. 

  • خودداری از استفاده از دندان‌ها به عنوان ابزار

روکش‌های ‌لمینت سرامیکی دارای استحکام بالایی هستند، اما نباید از آن‌ها به عنوان ابزاری جهت باز کردن درب بطری، بریدن چسب و باز کردن درب کیسه‌های ‌پلاستیکی استفاده کرد، زیرا موجب لب پر شدن، ترک خوردن و یا شکستگی لمینت می‌‌شوند. 

  • عدم استفاده از غذاهای سفت

استفاده از غذاهای سفت، شکستن پوست تخمه و آجیل و جویدن یخ تهدید بزرگی برای سلامت دندان‌ها محسوب می‌‌شود و می‌‌تواند به سلامت آن‌ها آسیب وارد نماید. ازاین‌رو توصیه می‌‌کنیم که برای آنکه روکش‌های ‌لمینتی دوام بیشتری داشته باشند از انجام این کارها و مصرف غذاهای سخت خودداری کنید. 

  • استفاده از محافظ‌های ‌دندان

افرادی که در رشته‌های ‌ورزشی مختلف مشغول به فعالیت هستند مانند ورزش‌های ‌رزمی و بوکس، احتمال اینکه ضربه به صورت آن‌ها وارد شود خیلی بیشتر است. ازاین‌رو ممکن است لمینت‌های ‌سرامیکی آن‌ها آسیب ببیند و دچار شکستگی شود. اما با استفاده از محافظ دندان می‌‌توان از صدمه دیدن لمینت جلوگیری نمود. محافظ‌ها می‌‌توانند در میزان طول عمر لمینت سرامیکی موثر باشند.  

  • انجام چکاپ‌های ‌۶ ماهه دندان‌پزشکی

اگر می‌‌خواهید همیشه دندان‌هایی زیبا و سالم داشته باشید حتما هر ۶ ماه یک‌بار جهت چک کردن سلامت دندان‌های ‌طبیعی و لمینت شده خود به دندان‌پزشک مراجعه کنید. به این ترتیب اگر به هر یک از دندان‌ها یا لمینت‌ها آسیبی وارد شده باشد می‌‌توان با درمان به موقع از آسیب دیدن بیشتر آن‌ها پیشگیری نمود. 

چه عواملی بر میزان ماندگاری لمینت دندان موثر هستند؟

  • جنس لمینت

یکی از مهم‌ترین فاکتورها بر میزان ماندگاری و طول عمر لمینت سرامیکی، جنس موادی است که مورد استفاده قرار می‌‌گیرد. لمینت‌هایی که از برندهای معتبر و با کیفیت هستند دارای طول عمر بیشتری می‌‌باشند. 

  • تخصص و مهارت دندان‌پزشک در نصب لمینت

انتخاب دندان‌پزشک ماهر و متخصص در انجام کارهای زیبایی دندان مانند لمینت بسیار موثر است. زیرا این کارها به ظرافت و دقت خیلی بالایی نیاز دارند و درصورتی‌که دندان‌پزشک تبحر کافی در این زمینه نداشته باشد نمی‌توان به نتایج رضایت بخشی دست یافت. از طرفی موجب صرف وقت و هزینه بیشتر می‌‌شود و همچنین تاثیرات منفی بر سلامت دهان و دندان دارد.  

  • سن بیمار

به مرور زمان با افزایش سن، لثه عقب نشینی کرده و دندان‌ها بیشتر نمایان می‌‌شوند و طول آن‌ها افزایش پیدا می‌‌کند. این مسئله موجب ایجاد فاصله میان لثه و لمینت‌های ‌دندان‌ها می‌‌شود و ظاهر نامطلوبی را برای دندان‌ها به وجود می‌‌آورد. 

عوارض عدم رعایت بهداشت دهان و دندان پس از لمینت 

بی‌توجهی و رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان موجب ایجاد بیماری‌های ‌لثه و پوسیدگی دندان‌ها می‌‌شود. بیماری لثه، عقب‌نشینی دندان‌ها و به وجود آمدن فاصله میان دندان‌ها را در پی دارد. در نتیجه ظاهری ناخوشایند برای دندان‌ها ایجاد می‌‌کند. این عارضه همچنین با ایجاد فاصله میان دندان‌ها و لثه موجب تجمع پلاک‌ها و باکتری‌ها اطراف دهان و پوسیدگی دندان‌ها می‌‌شود. در مواردی که پوسیدگی در دندان‌های ‌لمینت شده ایجاد شود، دیگر نمی توان این روکش‌ها را نگهداشت و طول عمر لمینت‌ها خیلی کاهش پیدا می‌‌کند. 

چه زمانی لمینت دندان نیاز به تعویض دارد؟

اگر فرد نکات و مراقبت‌های ‌بعد از لمینت دندان را به خوبی رعایت نکند، خیلی زودتر به تعویض لمینت نیاز پیدا می‌‌کند. در هنگام نصب و چسباندن مجدد لمینت سرامیکی، درصورتی‌که دندان زیر لمینت آسیب دیده و پوسیده باشد باید ابتدا پوسیدگی‌ها برداشته شود و زیرسازی‌های ‌لازم انجام شود تا مجدد برای نصب لمینت آماده گردد. اما درصورتی‌که دندان همچنان سالم باشد به انجام زیرسازی نیازی نخواهد بود. در ادامه به مواردی که بیمار باید برای تعویض لمینت اقدام نماید اشاره می‌‌کنیم.

  • آسیب دیدن لمینت

در مواردی که لمینت سرامیکی دچار شکستگی، لب پرشدگی و یا ترک شود باید هر چه سریع‌تر برای تعویض لمینت اقدام نمود.

  • پوسیدگی دندان

اگر دندان زیر لمینت دچار پوسیدگی شده باشد، نیاز است که لمینت برداشته شود و پس از رفع پوسیدگی دندان مجددا بر روی دندان قرار بگیرد. 

  • عدم رضایت بیمار

اگر دندان‌پزشک متخصص زیبایی دندان مهارت و تجربه کافی نداشته باشد و نصب لمینت‌ها را به درستی و اصولی انجام ندهد، بیمار نمی‌تواند نتایج رضایت بخشی را دریافت کند و درصورتی‌که رضایت کافی نداشته باشد ممکن است تصمیم به تعویض لمینت‌ها بگیرد. 

روش‌های ‌سفید کردن لمینت‌های ‌سرامیکی و کامپوزیتی

به همان اندازه که طول عمر لمینت سرامیکی و کامپوزیتی حائز اهمیت است، رنگ آن‌ها و سفید و براق بودنشان نیز برای بیماران مهم است. لمینت‌ها نیز همانند سایر روکش‌های ‌زیبایی به مرور زمان و پس از مدت زمانی مقداری دچار تغییر رنگ می‌‌شوند و افراد به دنبال ترفندهایی برای سفید کردن مجدد دندان‌های ‌خود هستند. 

لازم به ذکر است که بگوییم لمینت‌های ‌سرامیکی با استفاده از سفید کننده‌ها خیلی تغییر رنگ پیدا نمی‌کنند. ازاین‌رو لازم است که قبل از استفاده از محلول‌های ‌سفید کننده حتما با دندان‌پزشک معالج خود مشورت کنید. البته این موضوع به معنی آن نیست که هرگز نمی‌توان لمینت‌ها را مجددا سفید نمود، بلکه می‌‌توان از روش‌های ‌حرفه‌ای برای تمیز کردن اصولی و زدودن لکه‌ها از روی دندان استفاده کرد و شاهد تغییرات چشمگیر آن بود. 

جمع بندی

طول عمر لمینت سرامیکی در مقایسه با کامپوزیت بیشتر است، اما با این وجود درصورتی‌که به تعویض لمینت نیاز داشته باشید چاره‌ای جز هزینه مجدد نخواهید داشت. البته اگر بهداشت دهان و دندان را به خوبی رعایت کنید، میزان مصرف دخانیات را کاهش دهید و عادات نادرست خود را حذف کنید می‌‌توانید طول عمر لمینت‌ها را افزایش دهید و برای مدت زمان طولانی‌تری از زیبایی و مزایای آن‌ها بهره‌مند شوید.

سوالات متداول

برای مسواک زدن دندان لمینت شده از چه نوع مسواک و خمیر دندانی باید استفاده نمود؟

اگر دندان‌های ‌خود را لمینت کرده‌اید بهتر است که از مسواک با موهای نرم و خمیردندان‌هایی که حاوی فلوراید هستند استفاده کنید. 

تعویض لمینت دندان چگونه انجام می‌‌شود؟

این پروسه دقیقا مانند نصب اولیه آن است. اما در آن دیگر نیازی به تراش مجدد مینای دندان نخواهد بود و لمینت‌های ‌جدید پس از آماده شدن روی دندان بیمار نصب می‌‌شوند. 

لمینت‌ها هر چند وقت یک‌بار به تعویض نیاز پیدا می‌‌کنند؟

اگر مراقبت‌های ‌پس از لمینت به صورت اصولی انجام شوند، این روکش‌ها می‌‌توانند تا ۲۰ سال دوام و ماندگاری داشته باشند. گاهی اوقات عواملی مثل آسیب دیدگی و یا سن موجب می‌‌شوند که بیمار سریع‌تر به تعویض لمینت دندان نیاز پیدا کند. 

آیا لمینت سرامیکی دندان یک روش دائمی محسوب می‌‌شود؟

لمینت‌های ‌دندان دائمی نیستند و تنها اگر به خوبی از آن‌ها مراقبت شود می‌‌توانید مدت زمان طولانی از آن‌ها استفاده کنید و زیبایی لبخند خود را دو چندان نمایید. 

آیا ساختار و جنس دندان بر لمینت تاثیرگذار است؟

اگر جنس دندان‌های ‌بیمار خوب باشد و ساختاری سالم و مستحکم داشته باشد، احتمال شکستن، آسیب دیدن دندان و جدا شدن لمینت از آن خیلی کاهش می‌‌یابد.

نظر دهید post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button