اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک زاگرس

اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک زاگرس

اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

مراحل کامپوزیت زیبایی دندان

کامپوزیت زیبایی دندان یک روش دندانپزشکی غیر تهاجمی است که برای ترمیم، بازسازی و بازیابی دندان استفاده می‌شود. این روش یکی از مقرون به صرفه‌ترین درمان‌های ارائه شده توسط دندانپزشکان است. اما هزینه پایین آن به معنای کاربرد و کارایی کم آن نیست و همچنان یک روش دندانپزشکی مفید است. کامپوزیت زیبایی روشی است که در آن یک ماده رزینی همرنگ دندان (یک ماده پلاستیکی بادوام) روی دندان قرار می‌گیرد و با نور مخصوص سخت می‌شود. در نهایت ماده را به دندان می‌چسبانده و فرم می دهند تا لبخند فرد ترمیم یا بهبود پیدا کند. 

ما در این مقاله از کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی قصد داریم ضمن معرفی نکات مهم پیرامون کامپوزیت زیبای دندان، به بیان انجام مراحل کامپوزیت زیبایی بپردازیم.

کاربردهای کامپوزیت‌زیبایی چیست؟

درمان دندان‌ها با رزین کامپوزیت نیازی به تغییر دائمی در وضعیت دندان در حال ترمیم ندارد. بنابراین افرادی که دندان‌های خود را با کامپوزیت ترمیم می‌کنند، می‌توانند در آینده گزینه‌های دیگر را نیز بررسی نمایند. کامپوزیت معمولاً در دندانپزشکی زیبایی برای رفع مشکلاتی مانند موارد زیر استفاده می‌شود:

  • دندان‌های شکسته یا ترک خورده
  • دندان‌های تغییر شکل یافته
  • تغییر رنگ دندان‌ها
  • آسیب دندان‌ها در اثر پوسیدگی 
  • شکاف‌های دندان‌ها

جایگزین‌های باندینگ کامپوزیت چیست؟

گزینه‌های جایگزین معمول برای کامپوزیت عبارتند از:

لمینت ها

لمینت یک قالب نازک است که به صورت سفارشی از پرسلن (چینی) ساخته می‌شود و به سطح جلویی دندان چسبانده می‌شود. همچنین می‌توان از آن‌ها برای پوشاندن شکاف‌های دندانی که ممکن است با درمان ارتودنسی برطرف نشوند، استفاده کرد.

روکش ها

روکش یک کلاه دندانی شکل است که روی تمام قسمت قابل مشاهده دندان شما قرار می‌گیرد. روکش مانند دندان‌های دیگر شما احساس و عملکرد خواهد داشت. اگر روکش پرسلن را انتخاب کنید، عملاً از سایر دندان‌های شما قابل تشخیص نیست.

هر دوی این جایگزین‌ها باعث آسیب به دندان می‌شوند. روکش‌ها گزینه‌ای محبوب هستند که می‌توانند سال‌ها دوام بیاورند، اما از آنجایی که از پرسلن (چینی) ساخته شده‌اند، دندان باید برای جا افتادن آن‌ها تراشیده شود که باعث آسیب دائمی ‌می‌شود. به طور مشابه، برای نصب روکش، دندانپزشک باید بخشی از قسمت سالم دندان شما را بردارد.

کامپوزیت زیبایی دندان یک روش سریع، کم هزینه و غیر تهاجمی ‌است و در صورت آسیب یا شکستگی به راحتی قابل ترمیم است.

مراحل کامپوزیت زیبایی دندان چیست؟

کامپوزیت زیبایی یکی از ساده‌ترین و کم هزینه‌ترین روش‌های دندانپزشکی زیبایی است. کامپوزیت زیبایی برای بهبود ظاهر دندان‌های شکسته شده یا تغییر رنگ دندان استفاده می‌شود. در فرآیند کامپوزیت از رزین استفاده می‌شود و به شکل دهی و صیقل دادن دندان‌های اطراف کمک می‌کند. کامپوزیت زیبایی برای ترمیم دندان‌های پوسیده، ترک خورده، شکسته یا تغییر رنگ داده شده استفاده می‌شود. 

دوام کامپوزیت زیبایی چندین سال است و پروسه کامپوزیت زیبایی برای هر دندان حدود ۳۰ تا ۶۰ دقیقه طول می‌کشد. بیهوشی برای این فرآیند ضروری نیست، مگر اینکه کامپوزیت برای دندان پوسیده استفاده شود.

آشنایی با مراحل و جزئیات فرآیند کامپوزیت زیبایی 

در ادامه قصد داریم تا با مراحل گذاشتن کامپوزیت بیشتر آشنا شویم. 

ارزیابی وضعیت دندان

بررسی دندان آسیب دیده، اولین مرحله قبل از کامپوزیت زیبایی است. دندانپزشک زیبایی دهان و دندان شما را معاینه می‌کند تا ناحیه آسیب دیده را بررسی کند و میزان کامپوزیت مورد نیاز برای اصلاح وضعیت دندان را ارزیابی می‌کند. این مرحله برای ادامه مراحل کامپوزیت زیبایی کاملا ضروری است.

انتخاب رنگ کامپوزیت زیبایی

دندانپزشک زیبایی رنگ کامپوزیت مشابه رنگ دندان شما را انتخاب می‌کند. همچنین از راهنمای سایه استفاده می‌کند تا رنگ دندان کامپوزیت را با بقیه دندان‌ها شبیه کند. انتخاب رنگ امری ضروری است تا تشخیص کامپوزیت از دندان واقعی از نظر ظاهر امری دشوار باشد.

سایش جزیی دندان

پس از انتخاب رنگ، دندان آسیب دیده تراشیده می‌شود تا سطح دندان نهفته زبر و‌ هاشور خورده گردد. چراکه سطح ناهموار دندان به پیوند بهتر کمک می‌کند. پس از این که دندان زبر شد، با مایع حالت دهنده پوشانده می‌شود و این مایع حالت دهنده به چسباندن مواد کامپوزیت روی دندان کمک می‌کند.

روش اجرا کامپوزیت زیبایی دندان چیست؟

هنگامی که دندان آماده شد، دندانپزشک زیبایی، رزین بتونه مانند را روی قالب قرار می‌دهد. دندان قبل از سخت شدن کامپوزیت ها قالب گیری می‌شود و به شکل مناسب خود صاف می‌شود. برای سخت شدن کامپوزیت از نور فرابنفش یا لیزر استفاده می‌شود. هنگامی که کامپوزیت دندان سخت شد، دندان تراش داده می‌شود و شکل بیشتری می‌گیرد. سپس دندان صیقلی می‌شود تا جایی که با بقیه دندان‌ها از نظر درخشش روی سطح آنها مطابقت پیدا کند. دوام کامپوزیت دندان شما به مقدار رزین و کامپوزیت انجام شده و عادات بهداشت دهانی شما بستگی دارد. مدتی پس از انجام کامپوزیت زیبایی، اگر دندان‌هایتان هنگام گاز گرفتن احساس عجیبی کرد یا متوجه لبه‌های تیز شد، مهم است که با دندانپزشک زیبایی خود مشورت کنید.

مراقبت بعد از کامپوزیت زیبایی چیست؟

کامپوزیت رزین مورد استفاده در دندانپزشکی ترکیبی از پلاستیک و شیشه است. این ماده به مراقبت تخصصی نیاز ندارد. رعایت بهداشت دهان و دندان کافی است تا اطمینان حاصل شود که کامپوزیت حداقل چند سال دوام می‌آورند. بهداشت دهان و دندان شامل دو بار مسواک زدن در روز، نخ دندان کشیدن یک بار در روز و استفاده از دهان شویه ضد باکتری برای از بین بردن باکتری‌های دهان است.

زمانی که فرد دندان‌هایی داشته باشد که با رزین کامپوزیت ترمیم شده اند، مراجعه دو سالانه به دندانپزشک مهم است. دندانپزشک می‌تواند در صورت نیاز، درمان‌های تاچ‌آپ را برای خلاص شدن از شر هرگونه لکه‌ای که روی کامپوزیت ایجاد می‌شود، انجام دهد و ترمیم‌های انجام شده را بازیابی کند. همچنین بیماران باید از عاداتی مانند جویدن یخ که می‌تواند منجر به تجزیه کامپوزیت شود، اجتناب کنند.

مزایای کامپوزیت زیبایی دندان چیست؟

کامپوزیت زیبایی دندان در مقایسه با سایر درمان‌های زیبایی فواید زیادی دارد. به عنوان مثال، روش کار به این صورت است:

  • کم تهاجمی‌است.در حالی که روکش‌های دندان نیاز به تغییرات قابل توجهی در دندان دارند، کامپوزیت زیبایی دندان معمولاً نیازی به برداشتن مینا ندارد.
  • مقرون به صرفه است. کامپوزیت زیبایی دندان یکی از کم هزینه‌ترین روش‌های دندانپزشکی زیبایی موجود است.
  • همه کاره است. کامپوزیت زیبایی دندان می‌تواند طیف گسترده‌ای از عیوب زیبایی از جمله ترک‌ها، شکاف‌ها و تغییر رنگ دندان را پنهان کند.
  • سریع و راحت است. سایر روش‌های زیبایی مانند روکش‌ها نیاز به جلسات متعدد دارند. کامپوزیت زیبایی دندان تنها با یک بار مراجعه به مطب انجام می‌شود.

مضرات کامپوزیت زیبایی دندان چیست؟

اگرچه مواد کامپوزیت زیبایی دندان تا حدودی در برابر لکه مقاوم هستند، اما مانند ترمیم‌های پروکوئین (چینی) در برابر لکه‌ها مقاوم نیستند. یکی دیگر از معایب این است که کامپوزیت زیبایی به اندازه سایر گزینه‌های ترمیمی مانند روکش‌ها ماندگار نیست. همچنین، مواد پیوند دهنده می‌توانند در طول زمان از بین بروند.

به طور کلی، کامپوزیت زیبایی دندان یک راه حل عالی برای ایجاد تغییرات کوچک زیبایی است. اگر به دنبال تحول چشمگیر تری هستید، ممکن است برای درمان‌های دیگر مانند روکش‌های چینی مناسب‌تر باشد.

میزان درد در حین کامپوزیت زیبایی دندان چقدر است؟

باندینگ دندان معمولاً دردناک نیست. زیرا دندانپزشک شما در نزدیکی عصب حس کننده درد داخل دندان شما کار نمی‌کند. در بیشتر موارد، بی حسی حتی در طول فرایند کامپوزیت زیبایی ضروری نیست. برخی از افراد ممکن است پس از کامپوزیت زیبایی دندان حساسیت موقتی را تجربه کنند که مسکن‌های بدون نسخه می‌توانند به کاهش این ناراحتی کمک کنند.

هزینه کامپوزیت زیبایی چقدر است؟

هزینه کامپوزیت زیبایی بسته به مقیاس کاری که انجام می‌دهید، می‌تواند متفاوت باشد. دندانپزشک شما می‌تواند هزینه را پس از انجام ارزیابی بالینی تایید کند.

آیا کامپوزیت زیبایی تحت پوشش بیمه است؟

خیر! از آنجایی که کامپوزیت زیبایی یک عمل زیبایی محسوب می‌شود، تحت پوشش بیمه قرار نمی‌گیرد. با این وجود کامپوزیت زیبایی به عنوان یک درمان صرفاً زیبایی در دسترس نیست و درموارد نادری با دستور پزشک امکان پوشش دادن بخشی از آن توسط بیمه وجود دارد. 

آیا کامپوزیت زیبایی برای شما مناسب هستند؟

اگر شما:

  • به دنبال جایگزین‌های مقرون به صرفه روکش چینی هستید.
  • برای عروسی یا رویدادهای خاص دیگر، لبخندی بهتر می‌خواهید.
  • راحتی قرار دادن در همان روز را می‌خواهید.
  • تمایل به یک روش کم تهاجمی برای حفظ ساختار بیشتر دندان دارید.
  • مایل به روکش‌هایی هستید که در صورت آسیب دیدگی به سرعت و به راحتی قابل ترمیم باشند.

در این صورت کامپوزیت زیبایی گزینه مناسبی برای شما خواهد بود. برای بسیاری از بیماران، کامپوزیت زیبایی یک گزینه دندانپزشکی زیبایی آسان و مقرون به صرفه برای بهبود لبخند آنهاست. یک قرار ملاقات با دندانپزشک می‌تواند به شما کمک کند تا بدانید که آیا این گزینه برای شما مناسب است یا خیر.

اگر قصد دارید کامپوزیت زیبایی داشته باشید، دندانپزشک معمولاً توصیه می‌کند که ابتدا هر گونه درمان سفید کننده دندان را انجام دهید. رزین کامپوزیت به گونه‌ای انتخاب می‌شود که با رنگ دندان شما مطابقت داشته باشد، بنابراین توصیه می‌شود قبل از شروع درمان باندینگ، آنها را به رنگ دلخواه خود برسانید. هنگامی که باند کامپوزیت قرار داده شد، امکان سفید کردن بیشتر آن وجود ندارد.

جمع بندی

کامپوزیت زیبایی معمولاً برای پرکردن حفره‌ها، شکستگی‌ها یا شکاف‌های بین دندان‌ها یا برای رفع تغییر رنگ استفاده می‌شود. یک رزین کامپوزیت به دندان چسبانده می‌شود و برای بازیابی ظاهر اولیه آن شکل می‌گیرد. رنگ رزین با دندان‌های شما مطابقت دارد، بنابراین به نظر می‌رسد که بخشی طبیعی از دندان است. ما در این مقاله ابعاد مختلف و مراحل گوناگون کامپوزیت زیبایی را بررسی نمودیم. آیا شما برای یک روش غیر تهاجمی برای بهبود ظاهر دندان‌های خود آماده‌اید؟ برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد نحوه استفاده از کامپوزیت‌ها برای اصلاح لبخند خود، با کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس تماس بگیرید تا نوبت مشاوره برای شما گذاشته شود.

سوالات متداول

آیا کامپوزیت زیبایی دندان دائمی است؟

خیر. از آنجایی که کامپوزیت زیبایی دندان نیازی به برداشتن مینای دندان ندارد، می‌توان آن را در هر زمانی معکوس کرد و برداشت.

کامپوزیت زیبایی دندان چقدر دوام دارد؟

مدت زمان ماندگاری مواد کامپوزیت زیبایی به عوامل مختلفی بستگی دارد، مانند عادات دهانی شما و تعداد دندان‌هایی که درمان شده اند. با این حال، به طور معمول بین سه تا ۱۰ سال قبل از نیاز به تعویض دوام می‌آورند.

زمان بهبودی پس از کامپوزیت زیبایی دندان چقدر است؟

کامپوزیت زیبایی دندان نیاز به زمان استراحت برای بهبودی ندارد. به محض این که مطب دندانپزشک خود را ترک کردید، می‌توانید تمام فعالیت‌های عادی خود را از سر بگیرید.

آیا کامپوزیت زیبایی برای دندان‌ها خوب است؟

به طور کلی، کامپوزیت زیبایی دندان هیچ خطری برای سلامت دهان و دندان شما ندارد. اگر دندان‌ها و لثه‌های سالمی دارید، کاملا بی خطر است. با این حال، اگر پوسیدگی گسترده دندان، بیماری لثه یا سایر مسائل جدی دارید که بر سلامت دهان و دندان شما تأثیر می‌گذارد، ممکن است قبل از انجام کامپوزیت زیبایی دندان نیاز به درمان‌های دیگری داشته باشید.

کامپوزیت زیبایی چقدر رایج است؟

به طور کلی کامپوزیت زیبایی بسیار رایج است. در واقع، امروزه یکی از متداول ترین روش‌هایی است که در دندانپزشکی انجام می‌شود.

۱/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button