تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس

شهرک اکباتان، سه راه مخابرات، روبه روی فاز 1، خ عظیمی، پ 42، طبقه اول

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس

شهرک اکباتان، سه راه مخابرات، روبه روی فاز 1، خ عظیمی، پ 42، طبقه اول

لمینت دندان یک درمان زیبایی دندانپزشکی محبوب است که می‌تواند به بهبود ظاهر دندان‌ها کمک کند. لمینت‌ها پوسته‌های نازک و سفارشی هستند که به جلوی دندان‌ها چسبانده می‌شوند و لبخندی با ظاهر طبیعی و بادوام ایجاد می‌کنند که می‌تواند سال‌ها روی دندان باقی بمانند. اگر به فکر لمینت دندان هستید، مهم است که مراحل مربوط به این فرآیند را درک کنید. پس با این مقاله از کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس همراه باشید.

مراحل لمینت دندان

لمینت دندان یک روش دندانپزشکی زیبایی است که شامل چسباندن یک لایه نازک از مواد دندانی، که معمولا از جنس پرسلن یا رزین کامپوزیت هستند، به سطح جلویی دندان برای بهبود ظاهر آن است. در اینجا مراحل انجام لمینت دندان به همراه توضیح هر مرحله آورده شده است:

مشاوره اولیه

اولین قدم این است که برای مشاوره با دندانپزشک خود برنامه ریزی کنید. در این جلسه در مورد اهداف خود از این روش صحبت کنید و تعیین کنید که آیا لمینت دندان برای شما مناسب است یا خیر. دندانپزشک دندان‌های شما را معاینه کرده و عکس اشعه ایکس می‌گیرد تا مطمئن شود که دندان‌ها به اندازه کافی برای این عمل سالم هستند.

آماده سازی دندان

وقتی‌که تصمیم به لمینیت دندان گرفتید، دندانپزشک با برداشتن یک لایه نازک مینا از سطح جلویی دندان، آن را آماده می‌کند. این کار برای ایجاد فضایی برای مواد لمینت و اطمینان از طبیعی به نظر رسیدن دندان انجام می‌شود.

قالب گیری

پس از آماده شدن دندان، دندانپزشک از دندان شما قالب می‌گیرد تا قالبی از دندان ایجاد کند. این قالب برای ایجاد لمینت سفارشی که کاملا روی دندان قرار می‌گیرد استفاده می‌شود.

لمینت موقت

در حالی‌که لمینت دائمی در حال ساخته شدن است، دندانپزشک یک لمینت موقت روی دندان قرار می‌دهد تا از آن محافظت کرده و ظاهر آن را بهبود بخشد.

لمینت دائمی

هنگامی‌که لمینت دائمی آماده شد، دندانپزشک، لمینت موقت را برمی دارد و با استفاده از چسب مخصوص دندان، لمینت دائمی را به دندان می‌چسباند. لمینت با دقت قرار داده شده و تنظیم می‌شود تا از تناسب کامل آن اطمینان حاصل شود.

تنظیمات نهایی

پس از اینکه لمینت به دندان چسبانده شد، دندانپزشک تنظیمات نهایی را انجام می‌دهد تا مطمئن شود که ظاهر و کاربرد طبیعی دارد. این ممکن است شامل شکل دادن به لمینت، تنظیم رنگ یا سایر تغییرات جزئی باشد.

پولیش

زمانی‌که لمینت در جای خود قرار گرفت و تنظیمات نهایی انجام شد، دندانپزشک لمینت را پولیش می‌دهد تا ظاهری صاف و براق به آن ببخشد.

به طور کلی، لمینت دندان یک روش دندانپزشکی زیبایی نسبتا ساده و کم تهاجمی است که می‌تواند ظاهر دندان‌های شما را به طور چشمگیری بهبود بخشد. در حالی‌که این فرآیند ممکن است بسته به نیازهای فردی و مواد خاص مورد استفاده کمی متفاوت باشد، این مراحل یک نمای کلی از آنچه می‌توانید در طول لمینت دندان انتظار داشته باشید را ارائه می‌دهد.

انواع لمینت دندان، مقایسه و کاربرد آن ها

دو نوع اصلی لمینت دندان وجود دارد: لمینت سرامیکی و لمینت کامپوزیت. در اینجا مقایسه هر یک از انواع و کاربردهای آن‌ها آورده شده است:

لمینت سرامیکی

  • ساخته شده از پوسته‌های نازک سرامیکی که به صورت سفارشی ساخته شده‌اند تا روی جلوی دندان‌ها قرار بگیرند.
  • لمینت سرامیکی بسیار بادوام و مقاوم در برابر لکه هستند.
  • این لمینت‌ها در حین آماده سازی به تراش کمتری از سطح دندان نیاز دارند.
  • آن‌ها گرانتر از لمینت کامپوزیت هستند.
  • لمینت سرامیکی بیشتر برای افرادی با تغییر رنگ شدید، دندان‌های ترک خورده، شکسته یا بد شکل مناسب هستند.
  • آن‌ها معمولا بیشتر از لمینت کامپوزیت و از ۱۰ تا ۱۵ سال عمر می‌کنند.

لمینت کامپوزیت

  • این نوع لمینت ساخته شده از رزین کامپوزیت همرنگ دندان است که به صورت لایه لایه روی دندان شکل می‌گیرد تا ظاهری طبیعی ایجاد کند.
  • لمینت کامپوزیت قیمت کمتری نسبت به لمینت سرامیکی دارند.
  • دوام کمتری نسبت به لمینت سرامیکی دارند و ممکن است نیاز به نگهداری بیشتری داشته باشند.
  • در طول آماده سازی نیاز به برداشتن سطح بیشتری از دندان دارند.
  • لمینت کامپوزیت بیشتر برای افرادی با مشکلات زیبایی جزئی مانند ترک‌ها، شکستگی‌ها یا لکه‌های کوچک مناسب هستند.
  • معمولا بین ۵ تا ۷ سال دوام می‌آورند.

به طور کلی، لمینت سرامیکی بادوام‌تر و با عمر طولانی‌تری هستند، در حالی‌که لمینت کامپوزیت مقرون به صرفه‌تر هستند.

معیارهای انتخاب رنگ لمینت دندان

انتخاب رنگ مناسب برای لمینت دندان یک نکته مهم برای تضمین لبخند طبیعی و زیبا است. در اینجا چند معیار وجود دارد که ممکن است هنگام انتخاب رنگ لمینت دندان در نظر گرفته شود:

رنگ پوست

رنگ پوست می‌تواند بر ظاهر دندان‌ها تأثیر بگذارد. افرادی‌که پوست روشن‌تری دارند اغلب با دندان‌های روشن‌تر و سفیدتر، ظاهر زیباتری دارند، در حالی‌که افرادی‌که پوست تیره‌تری دارند با سایه‌های ملایم‌تر بهتر به نظر می‌رسند.

رنگ طبیعی دندان ها

رنگ دندان‌های طبیعی یکی دیگر از عواملی است که باید در نظر گرفت. دندانپزشک رنگ لمینت‌های دندان را با دندان‌های طبیعی شما مطابقت می‌دهد تا اطمینان حاصل شود که آنها به طور یکپارچه ترکیب می‌شوند.

رنگ چشم

رنگ چشمان نیز می‌تواند بر لبخند فرد تاثیر بگذارد. افرادی‌که چشم‌های آبی یا خاکستری دارند ممکن است با دندان‌های سفیدتر بهتر به نظر برسند، این در حالی است که افراد با چشم‌های قهوه‌ای یا سبز، با رنگ‌های کمی تیره‌تر، طبیعی‌تر جلوه می‌کنند.

سن

با افزایش سن، دندان‌های ما به طور طبیعی تیره می‌شوند. بیماران مسن‌تر ممکن است بخواهند سایه کمی تیره‌تر را برای حفظ ظاهر طبیعی انتخاب کنند.

ترجیح شخصی

در نهایت، رنگ لمینت‌های دندان شما باید یک اولویت شخصی باشد. دندانپزشک شما می‌تواند طیف وسیعی از گزینه‌های رنگی را در اختیار شما قرار دهد تا بتوانید رنگی را که برای شما مناسب‌تر است را پیدا کنید.

عوامل افزایش طول عمر لمینت دندان

پس از گرفتن لمینت‌های دندان، مراقبت صحیح از آن‌ها برای اطمینان از ماندگاری تا حد امکان بسیار مهم است. در اینجا چند نکته وجود دارد که باید در نظر داشته باشید:

  • از غذاهای سفت یا چسبنده اجتناب کنید: لمینت‌های دندان ممکن است قوی باشند، اما همچنان مهم است که از غذاهای سفت یا چسبنده که می‌توانند به آنها آسیب بزنند، خودداری کنید. جویدن اجسام سخت یا خوردن غذاهای چسبنده می‌تواند باعث آسیب یا حتی شکستن لمینت‌های دندان شما شود. بنابراین، بهتر است از خوردن غذاهای سفت مانند آجیل یا گاز گرفتن یخ و غذاهای چسبنده مانند کارامل، تافی یا آب نبات صمغی خودداری کنید.
  • به طور مرتب مسواک بزنید و نخ دندان بکشید: تمیز نگه داشتن دندان‌ها برای حفظ سلامت لمینت‌های دندانی مهم است. حتما روزی دو بار مسواک بزنید و روزی یک بار نخ دندان بکشید تا پلاک‌ها از بین بروند و از ایجاد حفره جلوگیری شود.
  • از محافظ شب یا نایت گارد استفاده کنید: اگر در شب دندان قروچه می‌کنید، استفاده از محافظ شب می‌تواند به محافظت از لمینت‌های دندان شما در برابر آسیب کمک کند.
  • به طور منظم به دندانپزشک خود مراجعه کنید: معاینات منظم با دندانپزشک می‌تواند به شما کمک کند تا مشکلات مربوط به لمینیت‌های دندانی را زودتر تشخیص دهید، قبل از اینکه به مشکلات بزرگتری تبدیل شوند.
  • پرهیز از فشردن دندان‌ها: فشردن یا ساییدن دندان‌های معمولی می‌تواند باعث ساییدگی و پارگی لمینت‌های دندان شما شود. اگر دندان‌های خود را به هم فشار می‌دهید یا به هم می‌سایید، با دندانپزشک خود در مورد محافظ دهان یا راه‌های دیگر برای کاهش استرس دندان‌هایتان صحبت کنید.

لمینت دندان برای چه افرادی مناسب است؟

لمینت‌های دندان برای طیف وسیعی از افراد‌که به دنبال بهبود ظاهر دندان‌های خود هستند، مناسب است. از لمینت‌های دندان می‌توان برای رفع انواع مشکلات زیبایی استفاده کرد، از جمله این مشکلات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

دندان‌های تغییر رنگ یافته

لمینت‌های دندانی را می‌توان برای پوشاندن دندان‌هایی که تغییر رنگ داده‌اند و با روش‌های سنتی سفید کردن دندان‌ها نمی‌توان سفید کرد، استفاده شود.

فاصله بین دندان ها

از لمینت‌های دندانی می‌توان برای پر کردن شکاف بین دندان‌ها استفاده کرد. با این کار بیمار می‌تواند لبخندی یکنواخت‌تر را تجربه کند.

دندان‌های نامرتب

از لمینت‌های دندانی می‌توان برای پوشاندن دندان‌هایی که کمی کج هستند، استفاده کرد و ظاهر دندان‌های صاف‌تری را به وجود آورد.

دندان‌ های شکسته یا ترک خورده

لمینت‌های دندانی را می‌توان برای ترمیم دندان‌های ترک خورده یا شکسته بکار برد.

دندان های نامنظم

از لمینت‌های دندانی می‌توان برای تغییر شکل دندان‌هایی که شکل نامنظم دارند نیز استفاده نمود.

با این حال، لمینت دندان ممکن است برای همه مناسب نباشد. مهم است که با یک دندانپزشک مجرب مشورت کنید تا مشخص شود لمینت‌های دندان برای نیازهای خاص دندان، انتخاب مناسبی هستند یا خیر. علاوه بر این، افرادی‌که پوسیدگی دندان یا بیماری لثه قابل توجهی دارند، ممکن است کاندیدای مناسبی برای لمینت دندان نباشند.

مزایا و معایب لمینت دندان

هر پروسه دندانپزشکی با مزایا و معایبی همراه است. لمینت دندان نیز شامل این موارد می‌شود که در ادامه مقاله به بررسی آن‌ها خواهیم پرداخت.

مزایا

  • بهبود ظاهر: لمینت‌های دندان می‌توانند به بهبود ظاهر دندان‌هایی که تغییر رنگ داده یا بدشکل شده‌اند یا سایر مشکلات زیبایی دارند، کمک کنند. آنها می‌توانند لبخندی سالم‌تر و طبیعی‌تر به بیمار هدیه دهند.
  • دوام: لمینت‌های دندان از مواد کامپوزیتی یا سرامیکی با کیفیت بالا ساخته می‌شوند که محکم و بادوام هستند. آنها می‌توانند سال‌ها با مراقبت مناسب دوام بیاورند.
  • حداقل تراش مینای دندان: لمینت‌های دندان معمولا در مقایسه با روکش‌های دندانی فقط به مقدار کمی تراش مینای دندان نیاز دارند که می‌تواند به حفظ بیشتر ساختار طبیعی دندان کمک کند.
  • مقاوم در برابر لکه: لمینت‌های دندان در برابر لک شدن و تغییر رنگ بسیار مقاوم هستند، به این معنی که می‌توانند لبخند شما را درخشان و زیبا نگه دارند.

معایب

  • هزینه: لمینت دندان می‌تواند گران‌تر از سایر درمان‌های دندانپزشکی زیبایی مانند باندینگ دندان یا سفید کردن آن باشد.
  • برگشت ناپذیر بودن: فرآیند دریافت لمینت دندان شامل برداشتن مقدار کمی مینا از جلوی دندان است. این به این معنی است که این روش برگشت ناپذیر است و در صورت آسیب یا فرسودگی لمینت‌ها باید تعویض شوند.
  • حساسیت :برخی از افراد ممکن است پس از لمینت دندان، حساسیت بیشتری نسبت به دمای سرد یا گرم داشته باشند. این حساسیت معمولا طی چند روز یا چند هفته خود به خود از بین می‌رود، اما در این بین می‌تواند ناراحت‌کننده باشد.
  • نگهداری: در حالی‌که لمینت‌های دندانی بادوام هستند، همچنان برای نگهداری در شرایط خوب نیاز به مراقبت‌های مناسب دارند. این مراقبت‌ها شامل مسواک زدن منظم، نخ دندان کشیدن و همچنین پرهیز از برخی غذاها و نوشیدنی‌هایی است که می‌توانند لمینت‌ها را لکه دار یا آسیب‌پذیر کنند.
  • برای همه مشکلات دندانی مناسب نیست: در حالی‌که لمینت‌های دندان می‌توانند انواع مختلفی از مشکلات زیبایی دندان را برطرف کنند، ممکن است برای مشکلات دندانی شدیدتر مانند پوسیدگی قابل توجه دندان یا بیماری لثه مناسب نباشند.

در نهایت، تصمیم برای دریافت لمینت دندان باید با مشورت یک دندانپزشک مجرب گرفته شود، که می‌تواند به بیمار کمک کند تا مزایا و معایب این درمان زیبایی دندان را درک و تعیین کند که آیا این درمان برای نیازهای فردی وی انتخاب مناسبی است یا خیر.

درمان های جایگزین لمینت دندان

گاهی افراد درمان‌های دیگری را بجای لمینت دندان ترجیح می‌دهند. انجام این موارد تنها با تایید دندانپزشک امکان‌پذیر خواهد بود. برخی از درمان‌های جایگزین لمینت دندان در این بخش آورده شده است:

باندینگ دندان

باندینگ دندان یک روش دندانپزشکی زیبایی است که شامل استفاده از مواد رزین همرنگ روی دندان‌ها برای بهبود ظاهر آن‌ها می‌شود. این رزین با استفاده از نور مخصوص شکل داده و سخت می‌شود و می‌توان از آن برای ترمیم شکستگی‌ها، ترک‌ها و شکاف‌های دندان استفاده کرد. باندینگ دندان نسبت به لمینت دندان هزینه کمتری دارد، اما ممکن است به این اندازه دوام نداشته باشد و به مرور زمان تغییر رنگ دهد.

روکش های دندانی

روکش‌های دندانی کلاهک‌هایی به شکل دندان هستند که روی کل دندان قرار می‌گیرند تا ظاهر آن را بهبود بخشند و از آسیب بیشتر محافظت کنند. روکش‌های دندان معمولا از پرسلن یا سرامیک ساخته می‌شوند و می‌توانند برای پوشاندن دندان‌هایی که به شدت آسیب دیده، بدشکل یا تغییر رنگ داده‌اند، استفاده گردند. روکش‌های دندانی تهاجمی‌تر از لمینت‌های دندانی هستند، اما می‌توانند ماندگاری بیشتری داشته باشند و محافظت بیشتری برای دندان ایجاد کنند.

سفید کردن دندان

سفید کردن دندان یک روش دندانپزشکی زیبایی است که شامل سفید کردن دندان‌ها برای تمیزتر و روشن‌تر نشان دادن آنها می‌شود. سفید کردن دندان‌ها را می‌توان در مطب یا در خانه با استفاده از پکیج‌های سفارشی انجام داد. با این کار لکه‌ها و تغییر رنگ ناشی از مصرف غذا، نوشیدنی و تنباکو را از بین می‌رود. سفید کردن دندان نسبت به لمینت‌های دندانی یا روکش‌های دندانی کم تهاجمی است و هزینه کمتری دارد. اما ممکن است برای همه انواع تغییر رنگ یا دندان‌های به شدت آسیب دیده موثر نباشد.

درمان ارتودنسی

درمان ارتودنسی مانند بریس‌ها یا ترازهای شفاف می‌تواند جایگزینی برای لمینت‌های دندانی برای دندان‌هایی باشد که نامرتب هستند یا بین آنها فاصله وجود دارد. درمان ارتودنسی می‌تواند دندان‌ها را صاف کند و ظاهر کلی لبخند را بهبود بخشد، اما ممکن است بیشتر از لمینت‌های دندان طول بکشد و ممکن است برای همه بیماران مناسب نباشد.

ونیر‌ها

ونیر‌های دندانی شبیه به لمینت‌های دندانی هستند زیرا پوسته‌های نازک و سفارشی هستند که برای بهبود ظاهر دندان‌ها به جلوی دندان‌ها متصل می‌شوند. با این حال، ونیرها معمولا از پرسلن یا سرامیک ساخته می‌شوند و نسبت به باندینگ دندان تهاجمی‌تر بوده اما نسبت به روکش‌های دندان کم تهاجمی‌تر هستند. از ونیرها می‌توان برای پوشاندن لکه‌ها، شکستگی‌ها و شکاف‌های دندان استفاده کرد. ونیر‌ها بیشتر از باندینگ دندان و کمتر روکش‌های دندان دوام دارند.

این‌ها تنها تعدادی از درمان‌های جایگزین لمینت دندان هستند. بهترین درمان برای بیمار به نیازها و ترجیحات فردی و همچنین توصیه دندانپزشک بستگی دارد.

جمع بندی

لمینت دندان می‌تواند گزینه ای عالی برای افرادی باشد که می‌خواهند ظاهر لبخند خود را اصلاح کنند. پروسه قرار گرفتن لمینت‌ها بر روی دندان می‌تواند چندین هفته طول کشیده و چندین مرحله را شامل شود. اما نتیجه آن یک لبخند زیبا و طبیعی است که با مراقبت مناسب می‌تواند سال‌ها دوام بیاورد.

اگر به لمینت‌های دندانی علاقه مند هستید، حتما با متخصصان مجرب کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس یک قرار ملاقات بگذارید. شما در این کلینیک می‌توانید در مورد گزینه‌های خود صحبت کنید و تعیین کنید که آیا آن‌ها انتخاب مناسبی برای نیازهای دندان شما هستند یا خیر. با مراقبت و نگهداری مناسب، لمینت‌های دندان می‌توانند به شما کمک کنند تا لبخند زیبا و مطمئنی را که همیشه می‌خواستید به دست آورید.

 سوالات متداول

تکنیک لمینت در دندانپزشکی چیست؟

لمینت‌ها می‌توانند تراشه یا هر نوع آسیبی را پنهان کنند. این ترمیم‌ها می‌توانند یک یا چندین دندان را بهبود بخشند. لمینت‌های دندانی همچنین می‌توانند دندان‌های ناهموار و نامرتب را ترمیم کنند. اینها حتی می‌توانند دهانه‌ها و برآمدگی‌ها را درمان کنند. برش دادن مقدار کمی از مینای دندان به پوسته‌های نازک کمک می‌کند تا بهتر روی سطوح دندان بمانند.

لمینت دندان چگونه انجام می شود؟

لمینت‌های دندان لایه‌های نازکی از مواد چینی هستند (اگرچه ممکن است گزینه‌های مواد دیگری نیز در دسترس باشد). آنها معمولا روی سطح قابل مشاهده دندان‌های جلو استفاده می‌شوند تا ظاهر هر دندان را بازگردانند و از دندان‌ها در برابر آسیب یا لکه شدن بیشتر محافظت کنند.

ونیرها چگونه ساخته می شوند؟

لمینت ونیرها توسط دندانپزشک یا متخصص دندانپزشکی اعمال می شود. این فرآیند معمولا شامل برداشتن مقدار کمی از مینای دندان از سطح جلویی دندان است تا جایی برای وینر ایجاد شود. سپس وینر با دقت شکل داده شده و با استفاده از چسب مخصوص به دندان چسبانده می‌شود.

مواد لمینت برای دندان چیست؟

انواع مختلفی از مواد از جمله پرسلن و رزین کامپوزیت در لمینت‌ها استفاده می‌شود. پرسلن ماده‌ای بسیار قوی است، اما می‌تواند متخلخل باشد و به راحتی لکه‌دار شود. رزین کامپوزیت ماده‌ای به رنگ دندان است که در برابر لکه مقاوم است اما به اندازه پرسلن قوی نیست.

بهترین نوع لمینت دندان چیست؟

روکش‌های چینی پرسلن با ارائه بهترین درمان و به عنوان یکی از محبوب‌ترین مواد روکش، انتخاب بسیار رایج بیماران دندانپزشکی برای سال‌ها بوده است.

ضخامت لمینت دندان چقدر است؟

برخی از مطالعات ضخامت ایده‌آل روکش‌های لمینت چینی را بین ۰.۳ میلی‌متر تا ۱.۵ میلی متر گزارش کرده‌اند، در حالی‌که برخی دیگر محدوده ضخامت سرامیکی ۰.۵-۱ میلی‌متر را بیان کرده‌اند. 

۴/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button