اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک زاگرس

اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک زاگرس

اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

عمر لمینت بیشتر است یا کامپوزیت

ظاهر زیبای دندان در افزایش اعتماد بنفس تاثیر زیادی دارد. یکی از مهمترین ارکان در زیبایی صورت، دندان‌ها هستند. برای داشتن لبخندی زیبا نیاز به دندان‌های سفید و مرتب داریم. برای بیمارانی که می‌خواهند دندان‌هایی روشن تر و صاف تر داشته باشند گزینه‌های زیادی وجود دارد. شاید با دیدن بازیگران و افراد مشهور از پشت تلویزیون گیج شوید که چگونه دندان‌های سفید و مرتبی دارند؟ اما بهتر است بدانید راز پشت پرده این دندان‌های زیبا لمینت یا کامپوزیت است. این دو روش می‌تواند به بیمارانی که به دنبال لبخند زیبا هستند کمک کند. در حالی که این دو درمان مشابه هستند و نتایج قابل مقایسه ای را به همراه دارند، تفاوت‌های قابل توجهی نیز دارند که باید از آنها مطلع باشید.

در این مقاله از کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس در مورد لمینت و کامپوزیت و طول عمر هر کدام صحبت می‌کنیم. تا انتها همراه ما باشید تا بتوانید تصمیم درستی درباره انتخاب هر کدام بگیرید.

لمینت دندان چیست؟

لمینت‌ها روکش‌هایی از جنس سرامیک هستند که در لابراتوار دندانپزشکی ساخته می‌شوند. لمینت‌های آماده شده، در مطب توسط دندانپزشک متخصص روی دندان‌ها چسبیده و فیکس می‌شوند. معمولا روی دندان‌هایی که در زمان لبخند زدن دیده می‌شود قرار می‌گیرند. لمینت‌ها برای رفع عیوبی مانند ترک، فاصله بین دندانی، نامرتبی دندان‌ها و پوشاندن لکه‌ها موثر هستند. 

کامپوزیت دندان چیست؟

شاید بتوان آن را جایگزین مناسبی برای لمینت دانست. کامپوزیت‌ها مواد رزینی همرنگ دندان هستند که به سطح بیرونی و در معرض دید در زمان لبخند زدن چسبانده می‌شوند. در این روش نیاز به ساخت در لابراتوار دندانپزشکی نیست. در یک جلسه و توسط دندانپزشک متخصص روی دندان‌ها قرار می‌گیرد. 

لمینت و کامپوزیت چه عیوبی را برطرف می‌کنند؟

از لمینت و کامپوزیت برای رفع ایرادات دندانی استفاده می‌شود. هر دو موادی هستند که به قسمت جلویی دندان چسبانده شده و مشکلات زیادی را برطرف می‌کنند. در ادامه با برخی از این مشکلات آشنا می‌شویم. 

  • تغییر رنگ دندان 
  • اصلاح فاصله زیاد بین دندان‌ها
  • پوشاندن ترک‌ها و شکستگی‌ها
  • درمان نامرتبی و بی نظمی دندان‌ها

لمینت و کامپوزیت هر دو برای رفع یک عیوب دندانی مورد استفاده قرار می‌گیرند. تفاوت آنها در موارد جزئی تر مانند جنس مواد استفاده شده در آن و طول عمر هر کدام است. تفاوت‌های این دو روش را با هم بررسی می‌کنیم. 

لمینت و کامپوزیت چه تفاوتی دارند؟

  • اولین تفاوتی که این دو روش دارند در ماده سازنده آن‌هاست. به همین دلیل مراحل درمان و کارایی آنها متفاوت می‌شود. 
  • تفاوت این دو روش در نحوه ساخت و چسباندن آن است. 
  • زیبایی این دو روش کمی با هم متفاوت است.
  • ماندگاری لمینت و کامپوزیت در انتخاب آنها تاثیر می‌گذارد. 
  • هزینه‌های متفاوتی دارند.
  • اگر می‌خواهید برای مدت کوتاهی از این دو روش استفاده کنید به برگشت پذیری هر کدام دقت نمایید.

مزایای کلی لمینت

برای بیمارانی که مایل به دریافت لمینت هستند، گزینه ای بسیار موثر و ماندگار برای بهینه سازی شکل لبخند آنهاست. لمینت می‌تواند رنگ دندان‌ها را بهبود بخشد و شکل ظاهری دندان‌ها را برای لبخندی متقارن و روشن بهینه کند. استفاده از سرامیک در ساخت لمینت باعث افزایش دوام می‌شود و در عین حال دندان‌های شما را در برابر لکه مقاوم تر می‌کند.

معایب کلی لمینت

یکی از نقاط منفی لمینت تغییر دائمی دندان است. برای آنکه بهتر به سطح دندان‌ها بچسبد نیاز به تراشیدن مقدار کمی از مینای دندان دارید. اگر دندان‌ها را نتراشند روکش‌ها بسیار بزرگ به چشم می‌آیند. اما اگر از قبل دندان‌های پرشده یا روکش شده دارید تراشیدن سطح دندان‌ها می‌تواند عوارض داشته باشد و ایجاد نگرانی کند. 

مزایا کلی کامپوزیت

کامپوزیت نسبت به لمینت هزینه کمتری دارد و دائمی نبودن آن از نقاط مثبت آن است که باعث شده بیماران زیادی این روش را به لمینت ترجیح دهند. 

معایب کلی کامپوزیت

در حالی که چسبندگی کامپوزیت مدت زمان قابل توجهی دوام خواهد داشت، اما به اندازه روکش‌ها بادوام یا مقاوم در برابر لکه و سایش نیستند. بنابراین، نسبت به روکش‌ها به نگهداری بیشتر و تعویض زودتر نیاز دارند.

چرا دندان‌ها آسیب می‌بینند؟

دندان‌های برخی از افراد به دلیل وارد شدن ضربه به دهان مشکلات زیبایی پیدا می‌کند. ضربه محکم به صورت یا گاز گرفتن چیز‌های سفت می‌تواند دندان را بشکند. افتادن با صورت، نیز می‌تواند به دندان آسیب برساند و نیاز به درمان داشته باشد.

در شرایط دیگر، فرد به دلیل عدم رعایت بهداشت نامناسب دهان مقصر است. مسواک نزدن یا نخ دندان نکشیدن می‌تواند دندان‌ها را ضعیف کرده و رو به زوال ببرد. دندان‌ها می‌توانند مستعد آسیب شوند و بر لبخند فرد تأثیر بگذارند. پوسیدگی و عفونت دندان نیز می‌تواند منجر به از دست دادن دندان شود.

اگر این شرایط برای دندان‌های فرد ایجاد شود دندان‌هایی زشت و نامتناسب پیدا خواهند کرد. در این مواقع لمینت، کامپوزیت و اصلاح طرح لبخند نیاز می‌شود. 

آیا لمینت و کامپوزیت، هر دو می‌توانند ظاهر دندان‌ها را بهبود بخشند؟

هم کامپوزیت‌ها و هم لمینت‌های دندان می‌توانند لبخند زیبا را به فرد بازگردانند. این درمان‌ها می‌توانند شکل و اندازه دندان‌هایی را که دچار تروما شده‌اند، تغییر دهند. هر دو به جلوی دندان چسبیده و لکه‌ها را می‌پوشانند. این دو روش دندان را کامل سالم نشان می‌دهند. همچنین می‌توانند برای اصلاح سایر مشکلات دندانی نیز کارایی داشته باشند.

از آنجایی که کامپوزیت و لمینت از رزین و سرامیک ساخته می‌شوند، دندانپزشک می‌تواند آنها را به رنگ دلخواه و همرنگ سایر دندان‌ها بسازد. از طرفی این دو روش برای سفید کردن دندان‌های تغییر رنگ داده شده استفاده می‌شود. کامپوزیت‌ها و لمینت‌ها دندان‌های کج را صاف تر کرده و فاصله‌های بین دندان‌ها را می‌پوشانند.

لمینت‌های دندان نازک تر از کامپوزیت هستند؟

لمینت یک پوسته نازک شبیه به ناخن مصنوعی است. با سیمان دندان به جلوی دندان می‌چسبد. لمینت‌ها حتی نازک تر از روکش‌ها و کامپوزیت‌ها هستند. این پوسته‌ها به اندازه عرض یک لنز تماسی چشمی است. برخی از بیماران این تفاوت را ترجیح می‌دهند و لمینت را انتخاب می‌کنند. 

کامپوزیت‌ها کمتر تهاجمی هستند

در گذاشتن لمینت دندانپزشک باید کمی دندان‌ها را تغییر دهد. پس از بی حس کردن دندان‌ها، دندانپزشک دندان را به گونه ای تغییر می‌دهد که روکش به درستی جا بیفتد. دندانپزشک مقداری از مینای دندان را بر می‌دارد و دندان را حکاکی کرده تا زبر شود. این فرآیند به پیوند و چسباندن لمینت کمک می‌کند. اما در کامپوزیت دندان، دندانپزشک دندان طبیعی را دست نخورده تر می‌گذارد.

مقایسه هزینه‌های دو روش

بیماران باید در نظر بگیرند که برای هر درمان چقدر هزینه می‌کنند. توجه داشته باشید که بیمه دندانپزشکی ممکن است هیچ یک از این گزینه‌ها را پوشش ندهد. زیرا کار‌های زیبایی شامل بیمه نمی شود. معمولاً برای تهیه لمینت‌های دندانی نسبت به کامپوزیت‌ها باید هزینه بیشتری بکنید. افرادی که بودجه کمی دارند باید این عوامل را در نظر بگیرند.

یک لبخند جدید در انتظار هر دو انتخاب است

تصمیم گیری در مورد کامپوزیت یا لمینت دندان به شما بستگی دارد. به این فکر کنید که این درمان‌ها چگونه انجام می‌شوند و چه فوایدی دارند. سپس، تفاوت‌های بین این دو را در نظر بگیرید. دندانپزشک می‌تواند به شما کمک کند که کدامیک برای نیازهای شما مناسب تر است.

لمینت در مقابل کامپوزیت: کدام بهتر است؟

ونیرهای لمینت چینی پوسته‌های نازکی از پرسلن هستند که به جلوی دندان چسبانده می‌شوند. ونیرهای کامپوزیت از مخلوط مصنوعی رزین (پلاستیک) با شیشه ساخته می‌شوند و به صورت یک لایه روی دندان‌ها کشیده می‌شوند. اکنون که مزایا و معایب کلی بین این دو روش را فهمیدیم، بیایید به مقایسه دقیق تر این دو روش بپردازیم.

مقایسه مزایا و معایب کامپوزیت و لمینت

ونیرهای رزین کامپوزیت به صورت تک لایه به هر دندان اضافه می‌شود و توسط دندانپزشک در جای خود تراشیده می‌شوند تا به شکل دلخواه در بیایند. این روش تنها یک جلسه طول می‌کشد تا کامل شود.

مزایای کامپوزیت ونیر:

  • درمان را می‌توان در یک بار ویزیت کامل کرد.
  • ارزان تر از لمینت‌های سرامیکی هستند.
  • آسیب به روکش‌ها قابل ترمیم است (تراشه‌ها و ترک‌ها)
  • مینای کمتری از دندان‌های طبیعی حذف می‌شود.

معایب کامپوزیت ونیرها:

  • رزین کامپوزیت به راحتی لکه دار می‌شود.
  • دوام کمتری نسبت به لمینت پرسلن دارد.
  • اغلب تراشه‌ها و شکستگی‌های تعمیر شده قابل مشاهده هستند.
  • طول عمر کوتاه تر (حدود هشت سال) نسبت به لمینت دارند.

مزایای روکش‌های سرامیکی

  • مواد قوی تر و بادوام تر نسبت به کامپوزیت دارند. 
  • طول عمر بیشتری (حداقل ۱۰ سال، اما اغلب بیشتر تا ۱۵ سال) دارند.
  • نسبت به کامپوزیت طبیعی تر هستند زیرا مانند دندان طبیعی نور را منعکس می‌کنند.
  • در برابر لکه‌ها بسیار مقاوم هستند. 
  • در لابراتوار دندانپزشکی ساخته می‌شوند تا کاملاً با رنگ، شکل و اندازه دندان‌های مورد نیاز افراد مطابقت داشته باشند.

معایب احتمالی لمینت سرامیکی

  • قابل تعمیر نیستند، بنابراین در صورت آسیب باید تعویض شوند.
  • تکمیل درمان نسبت به کامپوزیت بیشتر طول می‌کشد. (معمولاً سه جلسه)

عمر لمینت بیشتر است یا کامپوزیت؟ 

از نظر طول عمر، لمینت بین ۱۰ تا ۱۵ سال ماندگاری دارد. اما در این مدت باید به دندانپزشک مراجعه کنید تا در صورت ترک یا خرابی آنها را تعویض کنند. طول عمر کامپوزیت در صورت نگهداری خوب، چیزی بین ۵ تا ۸ سال است. در زمان انتخاب این دو روش اگر می‌خواهید به دندان‌هایتان آسیب کمتری برسد و ماندگاری و عمر آن برایتان اهمیتی ندارد از کامپوزیت استفاده کنید. اما اگر عمر و دوام برایتان مهم است لمینت دندان گزینه بهتری خواهد بود. 

جمع بندی

در کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس، کامپوزیت و لمینت برای بیمارانی که می‌خواهند لبخند خود را بهبود بخشند، ارائه می‌شود. در ابتدا دندانپزشکان متخصص وضعیت دهان و دندان‌های فرد را مورد بررسی قرار می‌دهند. سپس به بیماران توصیه متناسب با وضعیت آنها را پیشنهاد می‌دهند. برای داشتن لبخندی زیبا زمان را از دست ندهید و امروز با ما تماس بگیرید تا نوبت مشاوره به شما داده شود. 

سوالات متداول

کامپوزیت یا لمینت کدام یک بهتر است؟

لمینت‌ها بسیار قوی تر از رزین‌های کامپوزیت هستند، به این معنی که کمتر در معرض خرد شدن قرار می‌گیرند. با این حال، آنها را نمی توان مانند ونیرهای کامپوزیت ترمیم کرد. اگر لمینت چینی آسیب ببیند، باید تعویض شود. این کار نسبتاً پرهزینه است.

تفاوت لمینت دندان و کامپوزیت چیست؟

لمینت‌های دندان عملکردی مشابه کامپوزیت‌ها دارند و گاهی اوقات این دو اصطلاح به جای هم استفاده می‌شوند. لمینت‌ها از این نظر متفاوت هستند که بسیار نازک تر بوده و برای قرار دادن آنها نیاز به حذف مینای کمتری دارند.

آیا گذاشتن لمینت کامل دندان‌ها ارزش هزینه کردن دارد؟

لمینت‌های پرسلن یا سرامیک نه تنها بادوام و ماندگار هستند بلکه در برابر لک مقاوم بوده و لبخند شما را سفیدتر نگه می‌دارند. این روش بهترین گزینه برای دندان‌هایی است که آسیب‌های زیادی دارند. به همین دلیل ارزش هزینه کردن دارند.

کامپوزیت چقدر می‌تواند دوام بیاورد؟

رزین کامپوزیت معمولاً ۵ تا ۸ سال دوام می‌آورد. با این حال، برخی از افراد موفق می‌شوند کامپوزیت را برای مدت طولانی تری نگه دارند. مدت زمان ماندگاری کامپوزیت‌ها به رعایت مناسب بهداشت دهان و دندان بستگی دارد.

ماندگاری لمینت دندان چقدر است؟

لمینت‌های دندان به طور متوسط حدود پانزده سال عمر می‌کنند. با این حال، طول عمر لمینت‌های دندان می‌تواند از کمتر از ده سال تا بیست سال متغیر باشد. مانند مینای دندان‌های طبیعی، آنها نیز در برابر آسیب‌هایی مانند چیپس و ترک ناشی از ضربه‌های دندانی، دندان قروچه، گاز گرفتن غذاهای سفت و غیره آسیب پذیر هستند.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button