اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک زاگرس

اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک زاگرس

اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

تاثیر قهوه بر رنگ دندان

وقتی نوبت به شروع روز می‌رسد، مانند بسیاری از افراد، ممکن است با یک فنجان قهوه روز خود را شروع کنید. تا به حال به این فکر کرده اید که با دندان‌های شما چه می‌کند؟ دوستداران قهوه توجه داشته باشند: روتین صبحگاهی شما می‌تواند بر سلامت دندان شما تأثیر بگذارد.

هر چیزی که بتواند لباس‌های شما را لکه دار کند، می‌تواند دندان‌های شما را نیز لکه دار کند. این قانون در مورد قهوه نیز صادق است. قهوه حاوی موادی به نام تانن است که نوعی پلی فنول است که در آب تجزیه می‌شود. تانن همچنین در نوشیدنی مانند چای وجود دارد.

تانن‌ها باعث چسبیدن ترکیبات رنگی به دندان شما می‌شوند. هنگامی که این ترکیبات می‌چسبند، می‌توانند رنگ زرد ناخواسته ای را ایجاد کنند. فقط یک فنجان قهوه در روز برای ایجاد لکه دندان لازم است.

در این مقاله از کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس قصد داریم تا با تاثیر قهوه بر رنگ دندان و راه‌های پیشگیری و درمان آن صحبت کنیم.

راه‌های پیشگیری از تیرگی دندان با مصرف قهوه

مصرف زیاد قهوه می‌تواند دهان ما را اسیدی کرده و باعث بوی بد دهان شود. برای کاهش اثرات مضر کافئین می‌توان مراحل زیر را انجام دهید:

  • استفاده از خمیر دندان سفید کننده
  • نوشیدن قهوه با نی برای کاهش تماس مستقیم با دندان
  • رعایت درست بهداشت دهان و دندان (مسواک زدن مداوم و کشیدن نخ دندان)
  • شستن دهان بلافاصله پس از نوشیدن قهوه 
  • خوردن یک لقمه نان و پنیر بعد از نوشیدن قهوه نیز می‌تواند اثرات کافئین بر دندان‌ها را کاهش دهد.
  •  قطع مصرف قند و شیر در قهوه نیز می‌تواند به کاهش اثرات کافئین روی دندان کمک کند.

یک فنجان قهوه در صبح زود راهی عالی برای شروع روزمان است و دلیلی وجود ندارد که اگر سلامت دهان و دندان خوبی دارید، از قهوه اجتناب کنید. اما اگر دندان شما دچار پوسیدگی یا از دست دادن مینای دندان است، قطع مصرف قهوه ممکن است وضعیت را بهتر کند. اما برای افرادی که معتاد به قهوه هستند، ممکن است بسیار دشوار باشد.

راه حل این است که قهوه را همزمان با اقدامات پیشگیرانه مصرف کنید. شستشوی دهان بلافاصله پس از مصرف غذا و نوشیدنی می‌تواند به کاهش آسیب کمک کند. چندین بار مسواک زدن می‌تواند به پاک کردن تمام ذرات غذا و نوشیدنی از دهان شما کمک کننده باشد. نکته ای که باید به خاطر داشته باشید این است که قهوه ماهیتی بسیار اسیدی دارد. نوشیدنی‌ها و مواد غذایی با محتوای اسیدی بالا می‌توانند از باکتری‌ها و پلاک‌ها استقبال کنند و باعث ایجاد حفره شوند. مصرف قهوه مشکلی ندارد اما باید با احتیاط انجام شود تا بتوانیم آن را در طول زندگی به خوبی مصرف نماییم.

چه مقدار کافئین برای سلامت بدن و دندان‌ها مناسب است؟

کافئین در مقادیر متوسط برای مصرف بی خطر در نظر گرفته می‌شود. اما مصرف مقادیر زیاد نوشیدنی‌ها و غذاهای حاوی کافئین می‌تواند به دندان‌های شما آسیب برساند. مقدار کافئینی که مصرف می‌کنید می‌تواند به طور مستقیم بر سلامت و ظاهر دندان‌های شما تأثیر بگذارد. دانستن این موضوع می‌تواند به شما کمک کند مصرف کافئین و میزان مصرف روزانه خود را محدود کنید. مصرف قهوه چند فنجان در فواصل زمانی کل روز بسیار زیاد در نظر گرفته می‌شود و باید به هر قیمتی از آن را ترک کنید.

قهوه بر چه قسمت‌هایی از دندان‌ها تاثیر می‌گذارد؟ 

قسمت قابل مشاهده دندان‌ها تاج دندان است که اگر در معرض مواد اسیدی قرار بگیرد می‌تواند به دندان آسیب برسانند. در ادامه برخی از این آسیب‌ها را با هم بررسی می‌کنیم. 

تیره کردن رنگ دندان

نوشیدنی‌های حاوی کافئین لکه‌های چسبناکی را روی دندان‌های ما باقی می‌گذارند که به سختی از بین می‌روند و دندان‌های ما را کثیف می‌کنند. کاهش مقدار کافئین مطمئناً می‌تواند به جلوگیری از لکه شدن بیشتر دندان‌ها کمک کند. اما معمولا کاهش میزان مصرف قهوه یک گزینه آسان و همیشگی نیست. برای افرادی که به قهوه معتاد هستند، کاهش کامل قهوه می‌تواند بر سلامت و کار آنها تأثیر بگذارد. برای آنها مصرف جایگزین‌هایی مانند مکمل‌های کافئین و غیره می‌تواند کمک کننده باشد.

آسیب به مینای دندان

مینای دندان ماده سختی است که به محکم و سالم نگه داشتن دندان‌ها کمک می‌کند. با مصرف شیرینی‌ها و نوشیدنی‌ها، دندان‌های شما در معرض محتویات اسیدی قرار می‌گیرند و بیشتر و بیشتر در برابر پوسیدگی و بیماری آسیب پذیر می‌شوند. نوشیدنی‌های کافئین دار مانند قهوه همیشه سرشار از قند و اسید هستند. 

تاثیر قهوه بر دندان‌ها 

مانند هر نوشیدنی به جز آب، قهوه می‌تواند رشد باکتری در دهان را افزایش دهد. باکتری‌ها منجر به فرسایش دندان و مینای دندان شده که این باعث نازک و شکننده شدن دندان‌های شما می‌شود. همچنین قهوه می‌تواند باعث بوی بد دهان شود، زیرا به زبان می‌چسبد. برای جلوگیری از این مشکلات، قبل از نوشیدن قهوه غذا بخورید و پس از اتمام نوشیدن از مسواک زبان استفاده کنید.

چگونه می‌توانید بدون ترک قهوه از تغییر رنگ دندان جلوگیری کنید؟

  • اگر عاشق قهوه هستید وحشت نکنید. دندانپزشکان می‌توانند لکه‌های قهوه را با کمک ابزار حرفه ای و با کمک جرمگیری از بین ببرند. به همین دلیل باید مراجعات منظمی به دندانپزشکی داشته باشید. 
  • همچنین می‌توانید تمیز کردن و سفیدی حرفه ای در مطب را با درمان‌های خانگی تکمیل کنید. به عنوان مثال، مسواک زدن دندان‌های خود با جوش شیرین دو بار در ماه می‌تواند دندان‌ها را سفیدتر کند.
  • با استفاده از خمیردندان‌های سفید کننده و نوارهای سفید کننده به طور منظم لکه‌های قهوه را کاهش دهید.
  • در کنار استفاده از خمیر دندان سفید کننده، با دندانپزشک خود در مورد وسایل سفید کننده خانگی صحبت کنید.
  • می توانید مسواک برقی را جایگزین مسواک دستی کنید. زیرا قدرت تمیز کنندگی بیشتری را فراهم می‌کند.
  • مطمئن شوید که حداقل دو بار در روز به مدت دو دقیقه مسواک می‌زنید.
  • اگر ترک نوشیدنی صبحگاهی مورد علاقه اتان ممکن نیست، با کاهش دادن و نوشیدن کمتر قهوه از ایجاد لکه جلوگیری کنید. می‌توانید صبح‌ها یک فنجان قهوه و در اواخر روز چای سبز مصرف کنید.
  • از خوردن خامه و شکر خودداری کنید، زیرا اینها فقط رشد باکتری‌های تغییر رنگ را تسریع می‌کنند. 
  • قهوه خود را به جای جرعه جرعه‌های کوچک یکباره بنوشید تا از تجمع باکتری جلوگیری شود. علاوه بر این، پس از اتمام قهوه، یک لیوان آب بنوشید تا دهان و دندان‌ها شسته شوند.
  • اگر قهوه سرد را ترجیح می‌دهید، بهتر است با نی بنوشید تا خطر ایجاد لکه کاهش یابد. 
  • به یاد داشته باشید، قهوه اسیدی است. مسواک زدن بلافاصله پس از خوردن یا نوشیدن هر چیز اسیدی مینای دندان را ضعیف و ایجاد لکه می‌کند.
  • خوردن برخی غذاها نیز ممکن است به درمان لکه‌ها کمک کند. میوه‌ها و سبزیجات خام مانند توت فرنگی و لیمو حاوی الیاف طبیعی هستند که با از بین بردن باکتری‌ها دندان‌ها را تمیز می‌کنند.
  • در نهایت، حدود ۳۰ دقیقه پس از نوشیدن قهوه و فقط پس از شستشوی دهان با آب، دندان‌های خود را مسواک بزنید.

غذاها و نوشیدنی‌هایی که دندان‌ها را لکه دار می‌کنند!

البته قهوه تنها عامل ایجاد لکه دندان نیست. برای حفظ لبخند سفید، مراقب سایر غذاها و نوشیدنی‌هایی باشید که می‌توانند رنگ زردی از خود به جای بگذارند. این خوراکی‌ها شامل موارد زیر می‌شوند:

  • شراب قرمز
  • انواع توت‌ها، زغال اخته، شاه توت، گیلاس
  • سس گوجه فرنگی 
  • کولا
  • چای سیاه
  • بستنی
  • آبنبات
  • نوشیدنی‌های ورزشی

چگونه از قهوه لذت ببرید و از ایجاد لکه جلوگیری کنید؟ 

به زبان ساده، در حد اعتدال بنوشید. دندانپزشکان بیش از دو فنجان در روز توصیه نمی کنند. علاوه بر این، از مسواک زدن منظم و مراجعه دو بار در سال به مطب دندانپزشکی غافل نشوید. با این کار هنوز هم می‌توانید قهوه بنوشید و لبخندی سفید و سالم داشته باشید.

جمع بندی

در حالی که کافئین برای ما مضر نیست، مصرف بیش از حد کافئین می‌تواند به دندان‌ها آسیب برساند. عمدتاً چای، قهوه و نوشابه از عناصر اصلی آسیب به دندان‌های ما هستند. اما اگر به اندازه کافی مراقب باشیم، به دندان‌های ما آسیب نمی رسانند و در مقابل در بسیاری از موارد مفید هم واقع می‌شوند.

یک فرد بالغ در مجموع ۳۲ دندان دارد. تاج هر دندان در دهان قابل مشاهده است. ریشه هر دندان در داخل فک قرار دارد. دندان انسان به گونه ای عمل می‌کند که به طور داوطلبانه مواد غذایی را با بریدن و خرد کردن آنها تجزیه می‌کند تا قابل هضم شود. به همین دلیل باید مراقب دندان‌ها باشیم تا سلامت عمومی بدن نیز رعایت شود. 

برای چکاپ‌های سالانه می‌توانید با شماره‌های کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس تماس بگیرید. متخصصان با تجربه ما بهترین خدمات را به شما ارائه می‌دهند.

سوالات متداول

چرا قهوه دندان‌های  را لکه دار می‌کند؟ 

در حالی که مینای دندان سخت ترین ماده در بدن انسان است، اما منافذ ریز دارد. هنگامی که قهوه می‌نوشید، تانن‌های موجود در قهوه به آن منافذ نفوذ می‌کند و لکه‌های عمیقی را ایجاد می‌کند. از آنجایی که قهوه اسیدی است، می‌تواند مینای دندان را نیز به مرور زمان از بین ببرد و منجر به لکه‌های بیشتری شود.

آیا قهوه بر بلیچینگ دندان‌ها تأثیر می‌گذارد؟

دندانپزشکان به بیماران توصیه می‌کنند که مصرف قهوه و چای را کاهش دهند و از استعمال دخانیات یا هر عادت دیگری که ممکن است باعث لکه شدن دندان‌ها شود، به ویژه پس از درمان بلیچینگ خودداری کنند. زیرا برخی مطالعات گزارش داده اند که مواد سفید کننده می‌توانند بافت و مورفولوژی مینای دندان را تغییر دهند.

آیا قهوه دندان‌ها را تیره می‌کند؟

با گذشت زمان، مصرف منظم قهوه دندان‌ها را لکه دار می‌کند. به همین دلیل است که قهوه خورها اغلب متوجه تغییر رنگ و زرد شدن دندان می‌شوند. تانن‌ها همچنین در سایر نوشیدنی‌های لکه دار مانند چای سیاه یافت می‌شوند. در واقع، بسیاری از چای‌ها تقریبا دو برابر قهوه تانن دارند.

چه مقدار قهوه دندان‌های شما را زرد می‌کند؟

فقط یک فنجان قهوه در روز برای ایجاد لکه دندان لازم است. تانن‌ها باعث چسبیدن ترکیبات رنگی به دندان شما می‌شوند. هنگامی که این ترکیبات می‌چسبند، می‌توانند رنگ زرد ناخواسته ای را پشت سر بگذارند. 

چه چیزی باعث تیره شدن دندان‌ها با بالا رفتن سن می‌شود؟

معمولاً تیره شدن دندان به عنوان یک اثر طبیعی پیری رخ می‌دهد. با افزایش سن، بافت سخت بیرونی پوشاننده دندان‌ها، به نام مینا، فرسوده شده و عاج تیره‌تر زیر آن را نمایان می‌کند. این می‌تواند باعث شود دندان‌های ما بیشتر خاکستری یا زرد به نظر برسد تا سفید. 

۵/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button