اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک زاگرس

اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک زاگرس

اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

لمینت بهتر است یا کامپوزیت؟

ظاهر زیبای دندان نقش قابل توجهی در اعتماد به نفس شما دارد. بسیاری از مردم دوست دارند لبخندی عالی با دندان‌های سفید و سالم داشته باشند. با این حال، دندان‌های طبیعی یک فرد ممکن است دارای شکل یا موقعیت ناهمواری باشد. با افزایش سن، دندان‌ها پوسیده یا تغییر رنگ می‌دهند و مینای دندان به مرور زمان از بین می‌رود. استفاده از روکش‌های دندانی مانند لمینت یا کامپوزیت که سطح جلوی دندان را می‌پوشانند، راه‌حلی محبوب برای پنهان کردن عیوب است. بنابراین، برای پاسخ به این سوال که آیا لمینت بهتر است یا کامپوزیت؟ باید تفاوت‌ها و مزایای هر کدام را بدانیم. لطفاً در ادامه با ما همراه باشید.

لمینت چیست و چگونه باعث زیبایی دندان‌های شما می‌شود؟

لمینت دندان یک روش دندانپزشکی برای پوشاندن مینای دندان با مواد مصنوعی است که به شما امکان می‌دهد شکل و رنگ آن را تغییر دهید. لمینت در واقع پوسته نازکی از مواد رزین کامپوزیت است که برای بهبود ظاهر دندان‌ها به سطح جلویی دندان چسبانده می‌شود. این نوع پروتز را می‌توان در هر سنی روی دندان‌ها نصب کرد و زیبایی لبخند را به شما بازگرداند.

لازم به ذکر است که این روکش دارای یک صفحه نازک از جنس سرامیک بوده که با استفاده از ترکیبی خاص در قسمت جلویی دندان که از قبل آماده شده است، متصل می‌شود. لمینت‌ها در لابراتور دندانپزشکی ساخته می‌شوند. حال سوال اینجاست که از نظر کیفیت و انعکاس نور با بیشترین شباهت نسبت به مینای دندان لمینت بهتر است یا کامپوزیت؟

ویژگی‌های مواد لمینت و تناسب دقیق با ویژگی‌های چهره هر فرد در ناحیه لبخند، باعث گردیده لمینت‌هایی با کیفیت بالا ایجاد شوند که از مینای طبیعی، غیر قابل تشخیص باشند. کاربرد لمینت‌ها بسیار فراوان است و علاوه بر مواردی که گفته شد، اغلب برای عمل جراحی میکروپروتز، زمانی که مینای دندان دچار آسیب دیدگی شدید شده باشد، استفاده می‌شوند، اما تفاوت‌های قابل توجهی هم دارند.

کامپوزیت چیست و مهم‌ترین مزایای استفاده از آن کدامند؟

اگر بخواهیم تخصصی‌تر این نوع روکش دندانی رایج را تعریف کنیم، کامپوزیت در واقع معروف‌ترین ماده پرکننده در دندانپزشکی است که با استفاده از فناوری‌های بهینه نانو ساخته شده است. کامپوزیت ماده‌ای است که شامل اجزایی مانند بازدارنده پلیمر، پرکننده معدنی، کاتالیزورها، برخی ترکیبات آلی و رنگ‌های مختلف است. تناسب صحیح این اجزاء در کنار هم یکی از بادوام‌ترین و مؤثرترین مواد دندانی همان‌طور که در کامپوزیت‌ها مشاهده می‌شود، فراهم می‌آورد.

از کامپوزیت برای ترمیم مستقیم دندان استفاده می‌گردد. آن‌ها پرکننده‌هایی با اندازه ذرات ۳.۵ میکرون هستند که دارای ماندگاری بالا، مقاوم در برابر سایش و ضربه و همچنین برای کار بر روی حفره‌های کوچک و بزرگ دندان که دسترسی به آن‌ها محدود است، عملکرد بسیار خوبی دارند.

مهم‌ترین مزایای استفاده از لمینت دندان

در مواردی که میزان آسیب دیدگی به دندان‌ها بسیار شدید و فرد درد فراوانی را تحمل می‌کند و همچنین ممکن است دچار عفونت در نواحی ریشه دندان شود، استفاده از لمینت بهتر است یا کامپوزیت؟ لمینت به دلیل داشتن روکشی از جنس سرامیک و عملکرد فوق‌العاده‌ای که در ترمیم دندان دارد، بهتر است. در زیر، به مهم‌ترین مزایای استفاده از لمینت دندان اشاره شده است:

  • از لمینت‌ها می‌توان برای تغییر رنگ، شکل و اندازه دندان‌ها و همچنین ترمیم شکاف‌ها استفاده کرد.
  • لمینت اگر به طور صحیح مراقبت شود می‌تواند سال‌ها دوام بیاورد.
  • لمینت‌ها می‌توانند دندان‌ها را متقارن‌تر و یکدست‌تر کنند.
  • جایگزینی مناسب برای درمان ارتودنسی سنتی در برخی از بیماران است.
  • آن‌ها از مقاومت خوبی در برابر ضربه، سایش و تغییر رنگ برخورداراند.
  • این نوع روکش فضاهای بیش از حد بین دندان‌ها را می‌بندد و تا حد زیادی لکه‌ها را پنهان می‌کند.

توجه به این نکته ضروری است که لمینت برای همه افراد مناسب نیست، بنابراین باید همه جوانب را در نظر گرفت که لمینت گذاری نباید آسیبی به دندان‌های شما وارد کند. داشتن یک برنامه تشخیص و درمان مناسب قبل از دریافت لمینت بسیار مهم است. لمینت اگر به درستی قرار نگیرد یا خیلی ضخیم باشد می‌تواند وضعیت دندان‌های طبیعی شما را به مرور زمان بدتر کند.

به طور کلی، لمینت زمانی توسط یک دندانپزشک انجام می‌شود که شرایط لازم را داشته باشید، اما مانند هر روش جراحی دندان، مهم است که قبل از تصمیم گیری، خطرات و مزایای احتمالی آن را با دندانپزشک خود در میان بگذارید.

از نظر سرعت درمان لمینت بهتر است یا کامپوزیت؟

برای اینکه بخواهید ترمیم دندان در کمترین زمان ممکن انجام شود لمینت بهتر است یا کامپوزیت؟ باید گفت که از نظر طول درمان، استفاده از کامپوزیت بسیار سریع‌تر از لمینت است و معمولاً در یک جلسه انجام می‌شود. از طرفی، لمینت گذاری ممکن است مدت زمان بیشتری حدوداً یک ماه طول بکشد. چون دندانپزشک پس از معاینه و تشخیص در جلسات مختلف، باید ابتدا در آزمایشگاه روکش شما را تا زمان عمل جراحی آماده کند. در این مدت دندانی که قرار است لمینت شود باید توسط دندانپزشک آماده سازی گردد و این کار زمان می‌برد.

بنابراین کامپوزیت سریع‌تر انجام می‌شود و محبوبیت بیشتری در میان افراد با توجه به زمان و سهولت استفاده دارد.

از نظر ماندگاری لمینت بهتر است یا کامپوزیت؟

قبل از هر چیز، ماندگاری روکش‌های دندانی به نحوه مراقبت شما و بهداشت دهان و دندان بستگی دارند. اینکه از نظر طول عمر لمینت بهتر است یا کامپوزیت؟ باید به این نکته اشاره کنیم که طول عمر لمینت‌ها بین ۱۰ تا ۲۰ سال است که اگر به دستورالعمل‌های پزشک توجه شود، می‌توانند مدت زمان بیشتری دوام بیاورند.

روکش‌های کامپوزیتی دارای طول عمر کمتری هستند و به طور معمول بین ۵ تا ۷ سال دوام می‌آورند. علت آن به خاطر جنس روکش‌ها است که کامپوزیت‌ها مقاومت کمتری دارند، البته باید توجه داشت که در استفاده از لمینت باید هزینه و زمان بیشتری صرف کرد. از طرفی با گذشت زمان، این روکش‌ها درخشندگی خود را از دست می‌دهند و رنگ آن تغییر می‌کند که باید به طور دوره‌ای بررسی و تعویض گردند.

مهم‌ترین تفاوت‌های کامپوزیت و لمینت

در درون روکش‌های دندان نوعی ماده رزینی وجود دارند که به صورت لایه‌ای بر روی دندان‌ها گذاشته می‌شوند و زیبایی دندان‌های شما را دو چندان می‌کنند. در موارد زیر به مهم‌ترین تفاوت‌های استفاده از کامپوزیت و لمینت پرداخته‌ایم:

  • کامپوزیت‌ها نسبت به لمینت‌های سرامیکی مقرون به‌صرفه‌تر هستند.
  • لمینت‌ها از نظر زیبایی بسیار طبیعی‌تر به‌نظر می‌رسند.
  • مراحل قالب‌گیری و نصب در کامپوزیت دندان بسیار سریع‌تر از لمینت‌ها است.
  • روکش‌های کامپوزیت نسبت به لمینت‌ها از رنگ‌پذیری بیشتری برخوردار است.
  • جنس لمینت‌ها از سرامیک است و از نظر ظاهری زیباتر و دوام بالاتری نسبت به روکش‌های کامپوزیت نازک دارد.
  • نفوذ رزین‌های لیمینت در قسمت خرابی دندان نسبت به کامپوزیت‌ها بیشتر است.
  • لمینت‌ها در ترمیم شکستگی بهتر عمل می‌کنند و مینای بیش از حد فرسوده را تقویت می‌نمایند.
  • در روش کامپوزیت نیازی به انجام آزمایشات و معاینات زیادی قبل از عمل نیست.
  • کامپوزیت جزو روش‌هایی است که با درد کمتری همراه بوده و موارد منع مصرف کمتری نسبت به لمینت دندان دارد.

معایب لمینت دندان

  • برای درمان هزینه زیادی را در بر می‌گیرد.
  • قابل ترمیم نیستند و در صورت آسیب دیدن باید تعویض گردند.
  • مدت زمان تکمیل درمان زیاد است و معمولاً تا ۴ جلسه طول می‌کشد.

معایب کامپوزیت دندان

  • کامپوزیت‌ها نمی‌توانند به خوبی فضاها را پر کنند و لکه‌ها بعد از مدتی کوتاه مشاهده می‌شوند.
  • مقاومت کمتری نسبت به لمینت‌ها دارد و در اثر ضربه شدید ممکن است جدا شود.
  • انعکاس نور در آن‌ها بیشتر است و از نظر ظاهری شباهت کمتری به مینای طبیعی دندان دارد.

نکاتی برای مراقبت از دندان بعد از اصلاح طرح لبخند

برای اطمینان از ماندگاری اثر روکش‌های دندانی و برای اینکه که دندان‌های شما سفید باقی بمانند، باید به توصیه‌های زیر توجه کرد:

  • فشار زیادی روی دندان‌های خود وارد نکنید.
  • تمیز کردن زیاد قسمت روکش شده دندان با ابزارهای سخت پس از لمینت توصیه نمی‌شود.
  • در صورت امکان، مصرف محصولات دارای رنگ زیاد را محدود کنید.
  • اگر آلرژی خاصی نسبت به مواد کامپوزیت دارید، بهتر است از آن استفاده نکنید و روش‌های دیگری برای ترمیم دندان نیز وجود دارد.
  • فراموش نکنید که برای معاینات پیشگیرانه و مراقبت‌های احتمالی به کلینیک دندانپزشکی مراجعه کنید.

بررسی بهترین مواد استفاده شده در انواع مختلف لمینت‌های سرامیکی دندان

برای داشتن دندان‌های سفید دائمی، قرار دادن لمینت‌های سرامیکی دندان یک انتخاب مؤثر برای رسیدن به نتایج زیبایی بی‌نظیر است. مواد سرامیکی به دلیل زیست سازگاری و مقاومت و پایداری چندین سال است که در دندانپزشکی مورد استفاده قرار می‌گیرد. هر نوع سرامیک خواص متفاوتی دارد که باید با انتظارات و شرایط دندانی بیمار سازگار باشد.

انتخاب نوع سرامیک برای استفاده به عنوان لمینت دندان نشان دهنده سازش مناسب بین عملکرد و زیبایی مواد است. این بدان معنا نیست که عوامل دیگری مانند وضعیت بالینی بیمار یا موقعیت دندان در پروسه نیز تأثیرگذار نباشد.

لمینت‌های دندانی سرامیکی را می‌توان از زیرکونیا، لیتیوم دی سیلیکات و سرامیک فلدسپات ساخت. این مواد در واقع مواد کاملاً بدون فلز هستند و بدون هیچ گونه جزء فلزی، می‌توانند نتیجه‌ای بسیار نزدیک به دندان‌های طبیعی داشته باشند. در ادامه نحوه عملکرد انواع لمینت‌های سرامیکی را بررسی می کنیم.

لمینت دندان زیرکونیا

از جمله مزایای اصلی استفاده از لمینت‌های زیرکونیا، این است که این ماده بسیار زیست سازگار و مقاوم بوده و در عین حال بسیار نازک است. علاوه بر این، لمینت‌های زیرکونیا دندان‌هایی بادوام‌تر و محکم‌تری را ایجاد می‌کنند و قرار دادن آن‌ها به زمان کوتاه‌تری برای تکمیل شدن نیاز دارد. به دلیل وجود سطوح مختلف شفافیت، کاملاً با دندان طبیعی سازگار است.

لمینت‌های لیتیوم دی سیلیکات دندان

لیتیوم دی سیلیکات ماده‌ای است که از یک شیشه سرامیک تقویت شده با نمک‌های لیتیوم ساخته شده است. به دلیل مقاومت و دوام بالای آن، برای ایجاد لیمنت و روکش استفاده می گردد. در مقایسه با سایر مواد سرامیکی، تقریباً ۳ برابر مقاومت بیشتری دارد. دی سیلیکات لیتیوم به دلیل مات بودنش می‌تواند ارزش زیبایی شناسی بی‌نظیری را به ارمغان بیاورد و به راحتی نور را بدون رنگ منعکس کند تا جلوه رنگی مطلوبی داشته باشد.

لمینت‌های دندانی سرامیکی فلدسپات

سرامیک فلدسپات ماده‌ای است که به شما امکان می‌دهد جلوه‌ای بسیار طبیعی نزدیک به ساختار دندان به دست آورید. لمینت‌های دندانی سرامیکی فلدسپات حدود ۳۰ سال است که مورد استفاده قرار می‌گیرند. آن‌ها به دلیل داشتن ورق‌هایی با ضخامت بسیار کم (حدود ۰.۳ میلی متر) پرمصرف‌ترین مواد سرامیکی برای ایجاد لمینت‌هایی زیبا هستند.

آن‌ها همچنین به دلیل وجود کریستال‌های کوارتز، لوسیت و آلبیت در ترکیب خود، بهترین نتیجه زیبایی را به همراه دارند که قادر به بازتاب نور عالی هستند. با این حال، درصد بالای شیشه موجود در سرامیک فلدسپات نیز آن را به شکننده‌ترین ماده تبدیل کرده است.

جمع بندی

لمینت‌ها مزایای بیشتری نسبت به کامپوزیت‌ها دارند، بنابراین در پاسخ به این سؤال که آیا لمینت بهتر است یا کامپوزیت؟ صرف‌نظر از هزینه درمان، لمینت بهتر و از طول عمر بیشتری برخوردار است. اما استفاده از کامپوزیت به علت سهولت و ترمیم سریع، دارای محبوبیت بالایی در میان مردم دارد. از طرفی، روکش‌های دندانی همیشه راه‌حلی مناسب برای همه مشکلات دندان نیستند؛ معاینات منظم و نظر دندانپزشک برای گرفتن نتیجه بهتر نیز بسیار مهم است.

کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس بهترین خدمات را به کاربران عزیز برای داشتن زندگی بهتر ارائه می‌دهد. لطفاً جهت کسب اطلاعات بیشتر و گرفتن مشاوره از طریق شماره‌های درج شده در این سایت با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

سوالات متداول

برای لمینت دندان کدام نوع ماده سرامیکی بهتر است؟

انتخاب نوع ماده سرامیکی به تشخیص دندانپزشک بعد از معاینات انجام می‌گیرد، البته قیمت هر کدام از آن‌ها کمی متفاوت است.

مواد پرکننده کدام روکش دندانی ممکن است ضرر بیشتری برای افرادی که دارای بیماری زمینه‌ای هستند، داشته باشد؟

اگر فشارخون بالایی دارید یا از دستگاه‌های ضربان ساز استفاده می‌کنید، بهتر است از مواد کامپوزیت که دارای مواد شیمیایی زیادی است، استفاده نگردد.

۳هزینه درمان لمینت بیشتر است یا کامپوزیت؟

غالباً لمینت به علت کیفیت جنس مواد بکار رفته و نوع ترکیبات معدنی کمیابی که دارد هزینه بیشتری نسبت به کامپوزیت دارد. 

۴/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button