اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک زاگرس

اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک زاگرس

اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

عوارض عصب کشی نکردن دندان

عصب کشی دندان یک روش دندانپزشکی رایج است که برای درمان دندان‌های عفونی یا آسیب دیده استفاده می‌شود. با این حال، بسیاری از افراد ممکن است به دلیل ترس یا نگرانی از هزینه، انجام عصب کشی دندان را به تعویق می اندازند یا از آن اجتناب کنند. متاسفانه، به تاخیر انداختن یا انجام ندادن عصب کشی دندان می‌تواند منجر به چندین عارضه جدی شود که می‌تواند نه تنها بر سلامت دندان بلکه بر سلامت کلی بدن تأثیر بگذارد. در این مقاله از کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس به بررسی جامع عوارض بالقوه عصب کشی نکردن دندان و اینکه چرا درمان به موقع ضروری است خواهیم پرداخت.

چه زمانی دندان نیاز به عصب کشی دارد؟

دندان‌ها معمولاً زمانی نیاز به عصب کشی دارند که داخل دندان که حاوی رگ‌های خونی و اعصاب است، عفونی شده یا آسیب ببیند. برخی از علائم رایجی که نشان می‌دهد دندان ممکن است به عصب کشی نیاز داشته باشد عبارتند از درد شدید دندان، حساسیت به دمای گرم یا سرد، تورم یا حساسیت در لثه‌ها، یا تیره شدن دندان. اگر مشکوک هستید که ممکن است نیاز به عصب کشی دندان داشته باشید، مهم است که در اسرع وقت برای معاینه دقیق به دندانپزشک مراجعه کنید.

علل آسیب پالپ و نیاز به عصب کشی

دلایل متعددی وجود دارد که چرا پالپ داخل دندان ممکن است آسیب ببیند یا عفونی شده و نیاز به عصب کشی دندان داشته باشد. از علل شایع نیاز دندان به عصب کشی می‌توان به پوسیدگی یا حفره‌های عمیق، ضربه یا آسیب به دندان، ترک یا شکستگی در دندان، اقدامات تکراری دندانپزشکی روی یک دندان و بیماری لثه اشاره کرد. هنگامی که پالپ آسیب دیده یا عفونی شود، می‌تواند باعث درد شدید، حساسیت و تورم گردد. در برخی موارد، فرد حتی ممکن است دچار آبسه یا عفونت شود که در صورت عدم درمان، این عفونت می‌تواند به سایر قسمت‌های بدن سرایت کند. عصب کشی دندان اغلب برای برداشتن پالپ آسیب دیده و بازگرداندن دندان به عملکرد طبیعی خود ضروری است.

چرا نباید عصب کشی دندان را به تعویق انداخت؟

به تعویق انداختن عصب کشی دندان می‌تواند منجر به مشکلات متعددی گردد. یک دندان عفونی یا آسیب دیده می‌تواند باعث درد و ناراحتی شدید شده و همچنین می‌تواند بر توانایی فرد برای خوردن، خوابیدن و انجام فعالیت‌های روزانه تأثیر بگذارد. علاوه بر این، به تاخیر انداختن عصب کشی دندان می‌تواند باعث گسترش عفونت به سایر دندان‌ها و لثه‌ها شود. اگر سایر دندان‌ها نیز درگیر شوند به کار دندانپزشکی گسترده‌تر و درمان بالقوه پرهزینه‌تری نیاز است. در برخی موارد، عفونت ریشه درمان نشده حتی می‌تواند به سایر قسمت‌های بدن نیز سرایت کند و عوارض جدی برای سلامتی ایجاد کند. اگر حس می‌کنید که ممکن است به عصب کشی دندان نیاز داشته باشید، مهم است که در اسرع وقت به دندانپزشک مراجعه کنید تا در مورد گزینه‌های درمانی خود صحبت کرده و از عوارض احتمالی جلوگیری کنید.

علائم دندانی، که نیاز به عصب کشی دارد چیست؟

علائم دندانی که نیاز به عصب کشی دندان دارد ممکن است متفاوت باشد، اما در این بخش به تشریح علائم رایج خواهیم پرداخت. برخی از این علائم عبارتند از:

  • درد شدید دندان، به ویژه هنگام جویدن یا فشار آوردن به دندان یکی از مهم‌ترین نشانه‌هاست.
  • حساسیت به دماهای گرم یا سرد که حتی پس از رفع گرما یا سرما نیز باقی می‌ماند.
  • تورم یا حساسیت در لثه در نزدیکی دندان آسیب دیده نباید نادیده گرفته شود.
  • تغییر رنگ دندان که ممکن است خاکستری یا تیره‌تر از دندان‌های اطراف به نظر برسد.
  • یک برآمدگی یا جوش کوچک روی لثه نزدیک دندان آسیب دیده که ممکن است نشان دهنده آبسه یا عفونت باشد.
  • مزه یا بوی بد در دهان که ممکن است ناشی از عفونت باشد.

اگر هر یک از این علائم را تجربه می‌کنید، مهم است که در اسرع وقت به دندانپزشک مراجعه کنید تا مشخص شود که آیا عصب کشی دندان مورد نیاز است یا خیر.

مراحل عصب کشی دندان

عصب کشی دندان یک روش دندانپزشکی است که شامل برداشتن پالپ آسیب دیده یا عفونی از داخل دندان و جایگزینی آن با مواد پر کردنی است. در این قسمت از مقاله، یک نمای کلی از مراحل مربوط به عمل عصب کشی دندان آورده شده است:

بی حسی موضعی

دندانپزشک یک بی حس‌کننده موضعی برای بی حس کردن دندان و ناحیه اطراف آن تزریق می‌کند.

دسترسی به پالپ

سپس یک سوراخ کوچک در بالای دندان ایجاد می‌کند تا به محفظه پالپ دسترسی پیدا کرده و پالپ آسیب دیده یا عفونی را خارج نماید.

تمیز کردن محفظه پالپ

دندانپزشک از ابزارهای تخصصی مختلفی برای تمیز کردن محفظه پالپ و کانال‌های ریشه دندان استفاده می‌کند و باکتری‌ها یا آلودگی‌های باقی مانده را از بین می‌برد.

پر کردن دندان

در انتهای درمان، فضایی که از پالپ برداشته شده است با ماده‌ای لاستیک مانند به نام گوتاپرکا پر می‌شود. سپس دندان با مواد پر کردنی یا روکش مهر و موم می‌شود تا از آسیب یا عفونت بیشتر جلوگیری گردد.

مراقبت‌های بعدی

دندانپزشک یک ویزیت بعدی را برای نظارت بر پیشرفت سلامت دندان و اطمینان از بهبود صحیح آن تعیین می‌کند.

مدت زمان عصب کشی دندان ممکن است بسته به پیچیدگی دندان و شدت عفونت، متفاوت باشد. در برخی موارد، این روش ممکن است به چندین قرار ملاقات نیاز داشته باشد. با این حال، با مراقبت مناسب، عصب کشی دندان می‌تواند دندان آسیب دیده یا عفونی را نجات داده و آن را ترمیم کند.

مراقبت بعد از عصب کشی دندان

پس از تمام شدن عصب کشی دندان، مراقبت از آن برای بهبود و جلوگیری از آسیب بیشتر یا بروز عفونت بسیار مهم است. در اینجا چند نکته برای مراقبت از دندان بعد از عصب کشی وجود دارد:

  • داروهای مسکن و آنتی بیوتیک‌های تجویز شده را طبق دستور دندانپزشک مصرف کنید.
  • از جویدن با دندان درمان شده تا زمانی که دندانپزشک شما یک پرکردگی یا روکش دائمی قرار نداده است اکیدا خودداری کنید.
  • با مسواک زدن و نخ دندان کشیدن منظم، بهداشت دهان و دندان را به خوبی رعایت کنید.
  • از خوردن غذاهای سفت یا سخت که احتمال دارد به دندان یا پرکردگی آن آسیب برساند، خودداری کنید.
  • برای نظارت بر روند بهبودی در هر قرار ملاقات بعدی با دندانپزشک خود حتما شرکت کنید.
  • برای محافظت از دندان در برابر آسیب بیشتر، روکش یا ترمیم دیگری باید انجام شود.
  • اگر بعد از عصب کشی دندان، هرگونه درد یا تورم را تجربه کردید، فوراً با دندانپزشک خود تماس بگیرید.

پیروی از این نکاتی که بیان شد، می‌تواند به اطمینان از بهبود موفقیت آمیز پس از عصب کشی دندان کمک کرده و سلامت دهان و دندان را در دراز مدت بهبود بخشد.

درمان‌های جایگزین عصب کشی دندان

در حالی‌که روش سنتی عصب کشی دندان به طور کلی به عنوان یک استاندارد طلایی برای درمان دندان‌های آسیب دیده یا عفونی در نظر گرفته می‌شود، اما چندین روش درمانی جایگزین وجود دارد که ممکن است برای برخی از بیماران مناسب‌تر باشد. در اینجا چند نمونه از این روش‌های جایگزین برای عصب کشی دندان را برشمردیم:

  • پوشش پالپ: پوشش پالپ یک روش درمانی کم تهاجمی است که شامل قرار دادن یک پوشش محافظ روی پالپ آسیب دیده به جای برداشتن کامل آن است. پوشش پالپ معمولا فقط برای مناطق کوچک آسیب یا پوسیدگی که هنوز به کانال ریشه نرسیده اند، توصیه می‌شود.
  • اندودنتیکس ترمیمی: این درمان یک تکنیک جدیدتر است که شامل استفاده از سلول‌های بنیادی و سایر عوامل رشد برای بازسازی پالپ آسیب دیده به جای برداشتن آن است. اندودنتیکس ترمیمی هنوز یک درمان تجربی محسوب می‌شود و به طور گسترده در دسترس همه نیست.
  • اپیکو کتومی: اپیکو کتومی یک روش جراحی است که شامل برداشتن نوک ریشه دندان و بافت عفونی اطراف آن می‌شود. اپیکو کتومی به طور معمول تنها زمانی توصیه می‌شود که عصب کشی دندان به روش سنتی شکست خورده و دندان همچنان عفونی باقی مانده باشد.

توجه به این نکته مهم است که اگرچه درمان‌های جایگزین عصب کشی دندان ممکن است برای برخی بیماران مناسب باشند، اما برای همه مناسب نیستند. ضروری است که همه گزینه‌های درمانی خود را با دندانپزشک خود در میان بگذارید تا بهترین اقدام را برای نیازهای فردی خود تعیین کنید.

جمع بندی

عصب کشی دندان یک عمل دندانپزشکی رایج و ضروری است که می‌تواند از عوارض خطرات جدی برای سلامت بدن جلوگیری کرده و دندان‌های طبیعی شما را حفظ کند. تأخیر یا اجتناب از انجام این درمان، می‌تواند منجر به درد، ناراحتی و خطرات بالقوه سلامتی مانند عفونت، آبسه و حتی از دست دادن دندان شود. اگر علائمی را تجربه می‌کنید که ممکن است نشان دهنده نیاز به عصب کشی دندان باشد، بسیار مهم است که در اسرع وقت به دنبال درمان باشید. به یاد داشته باشید، مراقبت‌های پیشگیرانه همیشه بهتر از مراقبت‌های واکنشی است و مراقبت از سلامت دندان‌ها می‌تواند منجر به زندگی شادتر و سالم‌تر شود. در اینخصوص می‌توانید به متخصصین باتجربه و حرفه‌ای ما در کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس اعتماد کنید. هدف کلینیک ما همیشه حفظ دندان طبیعی، سلامتی شما و انجام بهترین درمان‌ها خواهد بود.

سوالات متداول

  1. آیا ممکن است هرگز عصب کشی دندان نداشته باشیم؟

هیچ راهی برای اطمینان کامل از اینکه هرگز در طول زندگی خود عمل عصب کشی دندان را انجام نخواهید داد وجود ندارد، اما با رعایت بسیاری از توصیه‌ها برای حفظ سلامت دهان و دندان، شانس خود را افزایش می‌دهید که مجبور به تحمل این روش نباشید.

  1. آیا عصب کشی دندان بهتر است یا کشیدن؟

عصب کشی دندان روش بهتری برای درمان دندان عفونی نسبت به کشیدن دندان است. با این حال، استثناهایی وجود دارد، مانند اینکه دندان آسیب شدیدی دیده باشد. دندانپزشک شما قبل از ارائه توصیه درمانی، سلامت دهان و دندان شما را به دقت تجزیه و تحلیل می‌کند.

  1. به جای روت کانال چه کاری می توان انجام داد؟

جایگزین‌های درمان دندان برای عصب کشی شامل پوشاندن مستقیم پالپ، پالپوتومی، پالپوتومی، درمان مجدد ریشه، جراحی ریشه، کشیدن دندان، ایمپلنت‌های دندانی، بریج یا پروتز است.

  1. عصب کشی دندان چقدر فوری است؟

یک عصب کشی دندان معمولاً زیر چتر دندانپزشکی اورژانسی در نظر گرفته می‌شود. عفونت‌های دندان بسیار دردناک و ناراحت‌کننده هستند و در صورت عدم درمان می‌توانند عوارض جدی از جمله مرگ دندان عفونی را ایجاد کنند.

  1. آیا می توانید عصب کشی دندان را به طور طبیعی درمان کنید؟

پاسخ کوتاه این است که خیر، دندانی که نیاز به عصب کشی دارد نمی‌تواند به طور طبیعی خودش را بهبود بخشد. پاسخ طولانی نسبتاً ساده است. بافت عفونی داخل دندان به خودی خود بهبود نمی‌یابد و در صورت عدم درمان به مرور زمان بدتر می‌شود. حتی اگر دردی نداشتید، باز هم باید به دنبال درمان باشید.

  1. دندان عفونی چقدر می تواند در دهان بماند؟

دندان عفونی می‌تواند روزها یا حتی ماه‌ها در دهان بماند. با این حال، مشکل این است که گذاشتن دندان در دهان می‌تواند شما را مستعد عفونت کند، می‌تواند باعث درد و ناراحتی شود و همچنین بسیار ناخوشایند به نظر می‌رسد.

۲/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button