اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک زاگرس

اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک زاگرس

اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

عوارض لمینت دندان چیست؟

لمینت‌ها پوسته‌های نازکی از سرامیک یا کامپوزیت هستند که بر روی دندان‌ها کشیده می‌شوند. از این روش برای اصلاح طرح لبخند کمک می‌گیرند. فاصله بین دندان‌ها، دندان‌های لب پر یا ترک خورده، دندان‌های کج و موارد زیاد دیگری را با لمینت اصلاح می‌کنند. لمینت‌ها گاهی عوارض نیز دارند. اما به خودی خود مشکلی ایجاد نمی کنند. باید شرایطی فراهم شود تا گرفتار عوارض آنها شوید. 

ممکن است در مورد عوارض احتمالی لمینت دندان کنجکاو شوید. پس تا انتهای این مقاله از کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس با ما همراه باشید تا با تمام عوارضی که ممکن است لمینت‌ها ایجاد کنند آشنا شوید. 

شایع ترین عوارض جانبی لمینت چیست؟

مانند هر روش دندانپزشکی، لمینت‌ها نیز ممکن است عوارض جانبی داشته باشند. در این قسمت از مقاله عوارض جانبی شایع لمینت را به شما خواهیم گفت تا از آنها مطلع شوید. درست است که عوارض احتمالی و نادر است اما بهتر است قبل از هر تصمیمی از آن اطلاع داشته باشید. 

  1. مشکل در تطابق رنگ
  2. حساسیت دندان
  3. التهاب بافت لثه
  4. ضربه به دندان و پوسیدگی پالپ
  5. پوسیدگی احتمالی دندان
  6. قرار گیری نادرست لمینت
  7. واکنش آلرژیک به مواد بی حسی

در ادامه هر عارضه را مورد بررسی قرار می‌دهیم. 

۱- مشکل در تطابق رنگ

در برخی موارد، این احتمال وجود دارد که روکش‌های لمینت به طور کامل با دندان‌های مجاور خود مطابقت نداشته باشند. ممکن است در مقایسه با لمینت، دندان تیره تری داشته باشید. شاید دندان‌های مجاور تغییر رنگ داده باشند. 

این تغییر رنگ در اثر رطوبت بیش از حد در هنگام آب بندی روکش‌ها ایجاد می‌شود. معمولاً اگر دندانپزشک بی تجربه باشد این اتفاق می‌افتد. چنین بی نظمی‌هایی در رنگ بسیار نادر است و توسط دندانپزشک متخصص و با تجربه به راحتی قابل اجتناب است. 

۲- حساسیت دندان

برداشتن مینای دندان در این نوع از روش دندانپزشکی زیبایی ممکن است باعث حساسیت دندان شود. مینا قوی ترین ماده در بدن ماست و از دندان‌ها در برابر عوامل خارجی و حساسیت‌های احتمالی محافظت می‌کند.

این بدان معناست که ممکن است هنگام خوردن غذا و نوشیدنی بسیار گرم و سرد، حساسیت دندان را تجربه کنید. این یک عارضه جانبی شایع در لمینت‌های زیبایی دندان است. اما به راحتی قابل حل است. فقط از غذاها یا نوشیدنی‌های خیلی گرم یا سرد پرهیز کنید و به دندان‌های طبیعی خود فرصت دهید تا بهبود یابند. از خمیر دندان ضد حساسیت کمک بگیرید. دندانپزشکان بهترین راه حل را به شما پیشنهاد می‌دهد.

آیا لمینت باعث ایجاد دندان‌های حساس می‌شود؟ 

تصور غلط عمومی این است که ونیرهای چینی یا کامپوزیت ممکن است باعث ایجاد دندان‌های حساس در هر بیمار شود. این معمولاً به مرحله آماده سازی دندان در فرآیند لمینت توسط دندانپزشک بستگی دارد. در برخی از بیماران، لمینت به عنوان محافظ برای دندان‌های آسیب دیده یا دندان‌های شکسته عمل می‌کنند. اگر بعد از لمینت دندان‌های حساسی دارید، احتمالاً موقتی است و باید تا مرحله بهبود صبر کنید. معمولاً در عرض یک هفته این حساسیت به خودی خود از بین می‌رود.

۳- التهاب بافت لثه

ممکن است التهاب جزئی لثه به وجود بیاید. زیرا تا با دندان‌های جدید خود سازگار شوید و بتوانید به راحتی خوراکی‌ها را گاز بگیرید کمی زمان می‌برد و باعث ناراحتی و تحریک لثه می‌شود. اما التهاب‌های طولانی‌ مدت یا دردناک‌تر طبیعی نیستند و باید سریع تر بررسی شوند.

دندانپزشک ممکن است برخی از داروهای بدون نسخه را برای آرام کردن درد توصیه کند. اگر متوجه شدید که التهاب بعد از یک هفته از بین نمی رود، باید برای ویزیت بعدی با دندانپزشک خود تماس بگیرید.

گاهی اوقات اگر دندانپزشک از سیمان بیش از حد برای چسباندن روکش‌ها استفاده کند، ممکن است تا زمانی که باقیمانده سیمان حل نشده باشد، دچار التهاب مزمن شوید. برای برداشتن لمینت باید یک روش اصلاحی انجام دهید. دندانپزشک مقدار کافی سیمان را به روکش‌ها می‌مالد و دوباره آنها را می‌چسباند. اگر این وضعیت را نادیده بگیرید، التهاب می‌تواند به عفونت تبدیل شده و گسترش یابد.

۴- ضربه به دندان و پوسیدگی پالپ

دندانپزشک برای ایجاد فضایی برای لمینت، دندان‌های طبیعی را کمی می‌تراشد. این به معنای از بین بردن لایه کوچکی از مینای دندان است. این روش دندانپزشکی ممکن است باعث ضعیف شدن دندان‌ها و ایجاد ضربه به دندان شود. به همین دلیل دندان‌ها ممکن است حساس تر شده و پالپ داخل آنها بمیرد.

این مورد زمانی اتفاق می‌افتد که دندانپزشک بیش از حد مینای دندان‌های شما را بتراشد. پوسیدگی پالپ با علائمی مانند تغییر رنگ، درد، بو یا طعم بد و گاهی اوقات جوش روی لثه همراه است. این فرآیند التهابی جریان خون را قطع می‌کند. در این شرایط عصب گرسنگی می‌کشد و باعث از بین رفتن پالپ دندان می‌شود. 

۵- پوسیدگی احتمالی دندان

مینای دندان شما لایه ای است که از دندان‌های شما در برابر خطرات احتمالی مانند پوسیدگی دندان محافظت می‌کند. مشکلات پوسیدگی دندان زمانی اتفاق می‌افتد که دندانپزشک بیش از حد مینای دندان‌های شما را بر دارد. همچنین اگر پروسه به درستی انجام نشود و بین لمینت‌ها و سطح طبیعی دندان شما فاصله ای وجود داشته باشد، باکتری‌ها می‌توانند وارد آن قسمت شده و حفره و پوسیدگی در زیر لمینت‌ها ایجاد کنند.

۶- قرارگیری نادرست لمینت

یکی دیگر از مشکلاتی که ممکن است رخ دهد، مشکل در محل دقیق قرارگیری لمینت است. این کار ممکن است باعث درد یا تحریک لثه شود. وقتی حاشیه روکش‌ها را با لبه‌های جونده تراز می‌کنید، این کار می‌تواند باعث خرد شدن لمینت شود. اگر خیلی کم از مینای دندان‌ها تراشیده شوند، روکش ضخیم ایجاد می‌شود. همچنین قرارگیری نامناسب لمینت می‌تواند باعث ایجاد مشکلاتی گفتاری شود. از این رو روش قرار دادن لمینت دندان کاری دقیق است و اگر می‌خواهید از عوارض جانبی لمینت جلوگیری کنید باید یک دندانپزشک بسیار با تجربه و کاربلد را انتخاب نمایید.

۷- واکنش آلرژیک به مواد بی حسی

حساسیت به ماده بی حسی بسیار بعید است اما غیرممکن نیست. در طی یک واکنش آلرژیک، ممکن است دچار تنگی نفس، تورم زبان، بثورات پوستی، کهیر، خارش پوست و سرفه شوید. به همین دلیل قبل از شروع پروسه، معاینه دقیق دهان و صحبت در مورد هرگونه مسائل بهداشتی یا آلرژیکی که دارید بسیار اهمیت دارد.

آیا هر یک از عوارض لمینت دندان طولانی مدت است؟

خیر. اگر دندانپزشک ماهری لمینت را برای شما گذاشته باشد دیگر جای نگرانی نیست. عوارض جانبی ونیرها موقتی هستند. بعد از ۲ هفته کاملا خوب می‌شوند.

آیا لمینت‌ها دندان‌های شما را خراب می‌کنند؟

باید بگوییم که خیر. برای گذاشتن لمینت فقط یک لایه کوچک از مینای دندان را بدون هیچ آسیبی به دندان‌ها کمی می‌تراشند. پزشکان بی تجربه ممکن است بیش از حد مینای دندان را بردارند و مشکلاتی مانند حساسیت دندان ایجاد کنند. اما پزشکان متخصص و با تجربه هرگز این کار را انجام نمی دهند. لمینت به ظاهر دندان‌ها کمک می‌کند و آنها را شبیه دندان‌های سالم می‌کند.

آیا لمینت دندان درد دارند؟

درد می‌تواند یکی از عوارض جانبی لمینت‌ها باشد، به همین دلیل دندانپزشکان کل فرآیند را با بی حسی موضعی انجام می‌دهند تا در طول ویزیت‌های دندانپزشکی راحت تر باشید. اکثر بیمارانی که روکش لمینتی گرفته اند، هیچ دردی را گزارش نکرده اند، اما بین ویزیت‌ها و در طول دوره، ممکن است به دلیل روکش‌های موقت، ناراحتی ایجاد شود.

معمولا کمی درد دندان پس از پروسه طبیعی است. اما در صورت طولانی شدن درد باید با دندانپزشک خود صحبت کنید. در ادامه برخی از علت‌های درد طولانی مدت که از عوارض لمینت دندان است را با هم بررسی می‌کنیم. 

تراز نبودن لمینت

گاهی تزار نبودن دندان‌ها باعث حس بد در حین خوردن خوراکی‌ها می‌شود. این عامل ممکن است به دلیل ارتفاع نامناسب و یکدست نبودن لمینت‌ها رخ دهد.

مشکلات دهان و دندان

اگر بهداشت دهان و دندان به درستی رعایت نشود ممکن است درد و ناراحتی ایجاد شود. همانطور که دندان‌های طبیعی نیاز به مراقبت دارند، لمینت‌ها نیز باید نگهداری و مراقبت شوند تا دچار درد و عوارض لمینت دندان نشوید. 

شکستن لمینت

لمینت سرامیکی دوام و قدرت زیادی دارد اما اگر از آن نگهداری نکنید آسیب دیده و درد ایجاد می‌شود. 

آیا در اولین ویزیت دندان‌ها درد می‌گیرند؟

اولین مرحله واقعی در لمینت کردن، برداشتن مینای دندان است که دلیل اصلی افراد است. از آنجایی که این مرحله شامل تراشیدن لایه رویی مینا با ابزاری به نام فرز دندانی است، دندانپزشکان از بی حسی موضعی تزریق شده به لثه در فک بالا و پایین استفاده می‌کنند تا از احساس درد بیماران جلوگیری شود. این تزریق معمولاً باعث ایجاد گزش بسیار خفیف از نظر درد می‌شود. بیمار در صورت احساس درد یا ناراحتی پس از آن، ممکن است از داروهای مسکن بدون نسخه استفاده کند.

در جلسه اول با گذاشتن روکش‌های موقت دردی احساس می‌شود؟

در این دوره، دندان‌های شما ممکن است نسبت به اجسام خارجی حساس‌تر باشند. زیرا مینای دندان برداشته شده، به این معنی که مانع کمتری بین پایانه‌های عصبی روی دندان‌ها و عوامل خارجی وجود دارد.

البته، میزان درد یا ناراحتی به تجربه فردی و سطح حساسیت بستگی دارد. طبیعی است که در این مرحله زمانی که منتظر قرار دادن لمینت‌های اصلی خود هستید، نوعی ناراحتی را تجربه کنید. زمانی که لمینت‌های موقتی دارید ممکن است هنگام خوردن و جویدن غذا حساسیت بیشتری داشته باشید. 

آیا در ویزیت دوم درد به وجود می‌آید؟

در این مرحله، دندانپزشک شما از یک مته برای بیرون آوردن روکش‌های موقت استفاده می‌کند. همین کار می‌تواند باعث اضطراب در بیماران در مورد احساس درد یا ناراحتی شود. برخی از دندانپزشکان در این مرحله نیز از بی حس کننده‌های موضعی استفاده می‌کنند تا مطمئن شوند که بیماران با دندان‌های حساس، احساس ناراحتی نمی کنند.

پس از این مرحله، حتما یک ویزیت دیگر داشته باشید تا دندانپزشک شما بتواند لمینت‌ها و وضعیت سلامت دندان شما را بررسی کند.

آیا بعد از اتمام فرایند گذاشتن لمینت، درد به سراغ افراد می‌آید؟

معمولاً بعد از پروسه کمی درد وجود دارد زیرا به داشتن لمینت عادت ندارید. درد همچنین به تعداد واحد‌های لمینت بستگی دارد. اگر فقط یک یا چند روکش روی دندان‌ها داشته باشید، درد معمولا نخواهید داشت. 

به عنوان مثال اگر برای تمام دندان‌های بالایی خود روکش دارید، ممکن است درد بیشتری را تجربه کنید. با این حال، درد نباید بیش از یک یا دو روز طول بکشد و با عادت کردن به دندان‌های جدید و گاز گرفتن به تدریج از بین می‌روند. در این مدت، مطمئن شوید که غذاهای نرم تری میل می‌کنید که باعث ایجاد درد اضافی در شما نشوند.

می توانید جلوی پوسیدگی دندان‌های لمینت شده را بگیرید؟

  • روزی دو بار به مدت دو دقیقه مسواک بزنید.
  • از مسواک‌های نرم استفاده کنید. در صورت استفاده از مسواک‌های سخت به لمینت‌ها آسیب وارد می‌شود.
  • نخ دندان یکبار در روز فراموش نشود.
  • چکاپ‌های منظم دندانپزشکی داشته باشید. هر ۶ ماه یکبار زمان مناسبی برای مراجعه به دندانپزشک است.

چه افرادی نمی توانند لمینت کنند؟

  • اگر مینای دندان ضعیف و دندان‌های شکننده دارید نمی توانید از لمینت استفاده کنید.
  • در صورت داشتن پر کردگی بزرگ در دهان خود، آن دندان لمینت نمی شود. 
  • افرادی که در شب دندان قروچه دارند یا دندان‌های خود را به هم می‌فشارند.
  • افرادی که ترک‌های بزرگ دندانی دارند نمی توانند از لمینت کمک بگیرند و حتما باید روی دندان‌ها روکش کامل بکشند. 

چه کار‌هایی عوارض لمینت دندان را کاهش می‌دهند؟

اگر تصمیم دارید دندان‌های خود را لمینت کنید اما از عوارض آن می‌ترسید موارد زیر را به دقت بخوانید. در صورت رعایت آن لمینت به زیبایی و سلامت بیشتر دندان‌های شما کمک کند و هیچ عارضه ای نخواهد داشت. 

داشتن روتین بهداشتی دهان و دندان

در صورتی که می‌خواهید از تمام مزایای این روش استفاده کنید باید بهداشت روزانه دهان و دندان را رعایت کنید. اگر دندان‌های شما سالم بمانند لمینت‌ها نیز زیبا و سالم مانده و به لبخند زیبای شما کمک خواهند کرد. 

انتخاب متخصص زیبایی با تجربه و ماهر در زمینه لمینت

اگر به دنبال لمینت ارزان هستید باید بدانید مواد مصرفی بی کیفیت و ارزان و دندانپزشک بی تجربه می‌تواند عوارض زیادی را به دنبال داشته باشد. برای آنکه دچار عوارض لمینت دندان نشوید بهتر است به سراغ متخصصان دندانپزشکی زیبایی با تجربه بروید که از مواد با کیفیت استفاده می‌کنند. 

دوری از سیگار و سایر دخانیات

زمانی که سیگار می‌کشید دندان‌ها و لثه در معرض آسیب و پوسیدگی شدید قرار می‌گیرند. با ترک سیگار و دخانیات به سلامت عمومی بدن و دندان‌ها کمک می‌کنید. 

درمان کامل دندان‌ها قبل از لمینت 

در زمان چسباندن لمینت نباید پوسیدگی فعال و یا بیماری لثه داشته باشید. در غیر این صورت خیلی سریع دچار بیماری دندان و خرابی لمینت‌ها می‌شوید. 

جمع بندی

در این مقاله، تمام چیزهایی را که باید در مورد عوارض لمینت و نحوه برخورد با آنها بدانید بررسی کردیم. هنگام بحث در مورد عوارض جانبی لمینت‌ها، مهم است که بدانیم هر روش دندانپزشکی دارای عوارض جانبی است و لمینت‌ها از این قاعده مستثنی نیستند. لمینت‌ها به شما دندان‌هایی درخشان و سالم می‌دهند. عوارض احتمالی این روش کم است و می‌توانید با مراقب بیشتر از دندان‌ها، از مزایای آن بهره مند شده و عوارض را به صفر برسانید.

انتخاب متخصص دندانپزشکی زیبایی با تجربه و ماهر اولین قدم برای داشتن لمینت سالم و زیبا و دوری از عوارض لمینت دندان است. همین حالا با شماره‌های موجود تماس بگیرید و نوبت ویزیت خود را دریافت نمایید. دندانپزشکان با تجربه کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس آماده ارائه بهترین خدمات به مراجعین عزیز هستند. منتظر شما هستیم. 

سوالات متداول

معایب لمینت چیست؟

در صورت مصرف غذاهای سفت یا دندان قروچه مکرر، ونیرها به طور بالقوه می‌توانند بشکنند، ساییده شوند یا حتی بیفتند. باید یک برنامه منظم مراقبت از دندان داشته باشید، زیرا روکش‌ها از لبخند شما در برابر پوسیدگی محافظت نمی کنند.

آیا لمینت‌ها ایمن هستند؟

لمینت یک لایه نازک از مواد سرامیکی است که می‌تواند به صورت شیمیایی به سطح جلوی دندان متصل شود. لمینت یک راه سریع و ایمن برای رفع مشکلات زیبایی است که روی دندان‌های جلویی تأثیر می‌گذارد. مشکلاتی مانند لکه‌های دائمی، دندان‌های کج، دندان‌های نامناسب کوچک و تغییر شکل یافته را بهبود می‌بخشد.

آیا گذاشتن لمینت خطراتی دارد؟

دندانپزشک شما معمولاً نیاز به برداشتن مقداری مینای دندان دارد و روکش را به یک روش غیرقابل برگشت تبدیل می‌کند. اگرچه به ندرت خطراتی رخ می‌دهند، اما خطرات شامل افزایش حساسیت دندانی، گاز گرفتن نام متعادل، ظاهر غیر طبیعی و شکستگی می‌شود. 

ماندگاری لمینت‌های دندان چقدر است؟ 

لمینت‌های دندان به طور متوسط حدود پانزده سال عمر می‌کنند. با این حال، طول عمر لمینت‌های دندان می‌تواند از کمتر از ده سال تا بیست سال متغیر باشد. مانند مینای دندان طبیعی، آن‌ها نیز در برابر آسیب‌هایی مانند چیپس و ترک ناشی از ضربه، دندان قروچه، گاز گرفتن غذاهای سفت و غیره آسیب پذیر هستند.

۳.۲/۵ - (۴ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button