اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک زاگرس

اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک زاگرس

اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

چند ساعت بعد از کشیدن دندان گاز استریل را برداریم؟

دندان عقل مانند هر دندان دیگری مستعد ابتلا به انواع مشکلات از جمله عفونت، آسیب و پوسیدگی است. دندان عقل نهفته نیز بسیار رایج است. دندان عقل نهفته دندانی است که قادر به بیرون آمدن از لثه نیست. در عوض به پهلو یا با زاویه عجیبی در زیر خط لثه رشد می کند. نیازی به گفتن نیست که این مدل رویش دندان می تواند بسیار دردناک باشد.

اگر از مشکلات دندان عقل یا سایر دندان ها رنج می برید، ممکن است دندانپزشک شما چاره دیگری جز کشیدن دندان نداشته باشد. اگر این تنها گزینه ای است که دندانپزشک شما دارد، طبیعتاً متعجب خواهید شد که این روش شامل چه چیزی است و مراقبت های بعد از آن برای بهبودی چگونه است. به عنوان مثال چند ساعت بعد از کشیدن دندان گاز استریل را برداریم؟ به این سوال و سوالات دیگر که بعد از کشیدن دندان برای شما مطرح می شود در این مقاله از کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس پاسخ خواهیم داد. 

کشیدن دندان شامل چه مواردی است؟

در حالی که هیچ کس از مراجعه به دندانپزشک، برای کشیدن دندان لذت نمی برد، خبر خوب این است که کشیدن دندان یک روش معمول و نسبتاً غیر تهاجمی است که دندانپزشک شما احتمالاً می تواند با چشمان بسته نیز آن را انجام دهد.

این کار توسط دندانپزشک یا جراح ماهر و واجد شرایط انجام خواهد شد. ابتدا، یک عکس با اشعه ایکس از دهان شما گرفته می شود تا شدت مشکل مشخص شود و نوع روش مورد نیاز برای کشیدن را تشخیص دهند. سپس یک بی حسی موضعی تزریق می شود تا دندان و ناحیه اطراف آن بی حس شود. دندانپزشک یک برش کوچک در لثه ایجاد می کند تا به دندان دسترسی پیدا کند. دندان با دقت برداشته می شود و سپس ناحیه به طور کامل تمیز شده تا به کاهش خطر عفونت کمک کند.

اگر برشی ایجاد شده باشد، با بخیه های قابل جذب دوخته می شود. دندانپزشک گازی را در محل بیرون آمدن دندان قرار می دهد. از شما می خواهند که آن را گاز بگیرید و فشار وارد کنید تا خونریزی قطع شود. 

چه مدت بعد از کشیدن دندان باید از گاز استریل استفاده کرد؟

پس از برداشتن دندان، دندانپزشک گازی را روی محل کشیدن دندان قرار دهد تا به جلوگیری از خونریزی کمک کند.دندانپزشک از شما می خواهد که گاز استریل را به آرامی گاز بگیرید تا فشار روی آن را حفظ کنید. گاز استریل حدود ۳۰ تا ۴۵ دقیقه باید در جای خود نگه داشته شود. 

پس از گذشت ۳۰ تا ۴۵ دقیقه باید گاز را بردارید و در صورت خونریزی آن را با گاز جدید و تمیز جایگزین کنید. مطمئن شوید که گاز مستقیم روی محل کشیدن دندان قرار دارد.

گاز استریل را یک ساعت دیگر در جای خود نگه دارید. در این زمان باید به طور کامل خونریزی متوقف شده باشد. اگر نه، این روند را دوباره تکرار کنید یا اگر نگران خونریزی هستید با دندانپزشک خود صحبت کنید.

باید ها و نباید ها بعد از کشیدن دندان 

اگر دندان خود را کشیده اید، مطمئن شوید که مراحل زیر را پس از آن انجام خواهید داد:

  • تف نکنید.
  • سیگار نکشید.
  • از نی برای نوشیدن استفاده نکنید.
  • ناحیه جراحی را با دست لمس نکنید زیرا باکتری روی انگشتان شما می تواند منجر به عفونت شود.
  • به مدت ۲۴ ساعت از شستشوی دهان خودداری نمایید.
  • از نی برای نوشیدن استفاده نکنید.
  • به مدت ۴۸ ساعت ورزش شدید نکنید.
  • به مدت ۲۴ ساعت در خوردن یا نوشیدن غذا و مایعات داغ مراقب باشید.
  • ۴۸  ساعت سیگار نکشید.
  • به مدت ۴۸ ساعت از خوردن الکل جدا خودداری نمایید.
  • ۲۴ ساعت پس از کشیدن دندان، شستشوی ملایم با آب نمک را پس از صرف غذا شروع کنید تا محل استخراج را تمیز نگه دارید. این درمان را به مدت ۵ روز یا تا زمان بهبودی زخم ادامه دهید.
  • استفاده از کمپرس یخ ممکن است به کاهش تورم و مدیریت درد کمک کند.
  • دندان های خود را به طور معمول مسواک بزنید و مراقب اطراف محل کشیدن دندان باشید. آن قسمت را مسواک نزنید.
  • در صورت تجویز به مصرف آنتی بیوتیک ادامه دهید.

چگونه تورم پس از کشیدن دندان را از بین ببریم؟

پس از برداشتن دندان عقل یا هر دندان دیگری، کاملا طبیعی است که شما مقداری تورم در ناحیه آسیب دیده و اطراف آن داشته باشید. برای کمک به کاهش تورم، از کیسه یخ استفاده کرده و آن را روی ناحیه آسیب دیده بمالید.

بعد از کشیدن دندان چه بخوریم؟

ناگفته نماند که پس از برداشتن دندان عقل یا هر دندان دیگری، باید هنگام غذا خوردن و جویدن بسیار مراقب باشید. البته باید غذا بخورید، اما از غذاهای سفت و ترد اجتناب کرده و در عوض غذاهای نرم را انتخاب کنید. حتما با سمت دیگر دهان خود بجوید.

بعد از کشیدن دندان چه کار هایی را انجام دهیم؟ 

دو راه بعد از کشیدن دندان وجود دارد که با رعایت آن دچار مشکلات بعد از برون آوردن دندان نمی شوید. در ادامه این دو راه را بررسی می کنیم.

رعایت بهداشت دهان

پس از برداشتن دندان، بزرگترین خطر عفونت است. تنها چیزی که فرد نمی خواهد این است که باکتری ها وارد زخم باز شده و ایجاد عفونت کنند. به همین دلیل است که بهداشت دهان و دندان بسیار مهم است. روزانه دهان خود را با آب نمک گرم بشویید و به آرامی آب را از دهان خارج کنید. هرگز تف نکنید. این کار به استریل نگه داشتن زخم و از بین بردن باکتری های مضر کمک می کند.

مصرف داروی مسکن 

اگر درد شدید دارید، از مسکن استفاده کنید. در مورد داروهای ضد درد با دندانپزشک خود صحبت کنید و مطمئن شوید که هرگز از دوز توصیه شده روزانه تجاوز نمی کنید.

این دو کار باعث می شود دوران نقاهت کم شده و زودتر بهبودی حاصل شود. 

روش استفاده از گاز استریل در منزل بعد از کشیدن دندان

گاز استریل را به مدت ۳۰ دقیقه پس از کشیدن دندان در محل نگه دارید. به شما یک بسته حاوی گاز استریل داده می شود. اگر خونریزی عود کرد، یک گازی استریل دیگر را تا کرده و در محل استخراج قرار دهید. با گاز گرفتن به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه فشار وارد نمایید. در صورت نیاز گاز استریل را بردارید و تعویض کنید.

جمع بندی

اگر متوجه شدید که دندان عقل یا هر دندان دیگری برای شما مشکل ایجاد کرده، ننشینید و امیدوار باشید که درد خود به خود برطرف شود. ما می توانیم در مورد انواع مسائل مربوط به دندان عقل و همچنین سایر مسائل دهان و دندان در این زمینه به شما کمک کنیم. همین حالا با کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس تماس بگیرید و نوبت ویزیت خود را دریافت نمایید.در صورت نیاز دندان شما توسط دندانپزشکان باتجربه کشیده خواهد شد. 

سوالات متداول

آیا می توانم ۲ ساعت پس از کشیدن دندان گاز استریل را بردارم؟

پد گازی که روی ناحیه جراحی قرار داده شده است باید به مدت ۳۰ دقیقه تا ۱ ساعت در جای خود قرار گیرد. پس از این مدت اگر همچنان خونریزی وجود داشت باید هر ۱-۲ ساعت با گاز اضافی داده شده تعویض شود.

آیا برای خوردن آب می شود گاز استریل را از دهان بیرون آورد؟ 

می‌توانید گاز را برای خوردن یا نوشیدن بیرون بیاورید و بعد از اتمام کار در صورت نیاز آن را تعویض کنید. بعد از ۴۵ دقیقه دهان خود را چک کنید. اگر خونریزی متوقف شد، دیگر نیازی به گاز استریل ندارید. در غیر این صورت، این کار را با گاز تکرار کنید تا زمانی که خونریزی متوقف شود یا به طور قابل توجهی کاهش یابد.

آیا خون روی گاز ۴ ساعت پس از کشیدن دندان طبیعی است؟

پس از کشیدن دندان، معمولاً در عرض چند دقیقه خونریزی و سپس لخته شدن آن ناحیه رخ می دهد. اگر خونریزی بدون تشکیل لخته ادامه یابد یا بیش از ۸ تا ۱۲ ساعت طول بکشد، غیر طبیعی است. این به عنوان خونریزی پس از کشیدن (PEB) شناخته می شود.

آیا می توانم ۲۴ ساعت پس از کشیدن دندان گاز استریل را روی دندان نگه داریم؟

وجود خونریزی باقیمانده پس از کشیدن دندان تا ۲۴ ساعت غیرعادی نیست. توصیه می شود از روبالشی قدیمی استفاده کنید تا بالش های مورد علاقه خود را کثیف نکنید. لطفاً هنگام خوردن یا نوشیدن گاز را بردارید. با گاز در دهان نخوابید.

آیا می توانم ۳ ساعت بعد از کشیدن دندان غذا بخورم؟

در ۲۴ ساعت اول پس از جراحی برداشتن دندان، باید از مصرف هر چیزی که نیاز به جویدن دارد خودداری کنید. سعی کنید خود را منحصراً به مایعات محدود کنید. اگر شما را سیر نمی کنند و می خواهید غذای جامد مصرف نمایید، به سراغ وعده های غذایی نرمی بروید که نیازی به جویدن زیاد ندارند، مانند پودینگ یا بلغور جو دوسر.

آیا برداشتن گاز می تواند باعث خشکی سوکت شود؟

برداشتن گاز استریل که تا حدی خشک است، از روی محل کشیدن دندان، می تواند لخته در حال رشد را از حفره بیرون بکشد. این به نوبه خود می تواند باعث خشکی حفره یا همان عفونت دردناک حفره دندان شود. ۲۰ دقیقه صبر کنید و سپس گاز را زمانی که مرطوب بود از محل خارج کنید.

آیا می توانم بعد از کشیدن دندان بزاق خود را قورت دهم؟

سعی کنید تا پایان روز جراحی خود از آبکشی و تف کردن خودداری کنید. این باعث ایجاد اختلال در لخته خونی می شود که در حال شکل گیری است. بزاق را می توان قورت داد، حتی اگر کمی رنگو و طعم خون داشته باشد.

۳.۸/۵ - (۲۹ امتیاز)

2 comments on “چند ساعت بعد از کشیدن دندان گاز استریل را برداریم؟

  1. علی آذر ۱۸, ۱۴۰۲ /پاسخ

    با سلام و احترام
    تشکر از مطالب بسیار کاربردی که بیان نمودید.

  2. س اسفند ۲۶, ۱۴۰۲ /پاسخ

    تشکر از راهنمایی مفید شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button