اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک زاگرس

اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک زاگرس

اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

چند ساعت بعد از کشیدن دندان غذا بخوریم؟

بسیاری از افراد وقتی دندانپزشک به آنها می‌گوید نیاز به کشیدن دندان دارند، مضطرب شده و حتی می‌ترسند. اغلب این افراد سؤالات زیادی در مورد روش، مراقبت‌های پس از درمان و بهبودی می‌پرسند، که بسیار عالی است. زیرا داشتن دانش دقیق در مورد هر روش پزشکی که قرار است انجام دهید عاقلانه است. یکی از سوالات متداول در مورد کشیدن دندان این است که چه مدت بعد از کشیدن دندان می‌توانیم غذا بخوریم؟ در این مقاله از کلینیک دندانپزشکی زاگرس به بررسی این سوال خواهیم پرداخت.

بعد از کشیدن دندان چه زمانی و چه چیزی بخوریم؟

درست است که کشیدن دندان یک روش بی خطر است اما مراقبت‌های بعد از آن نقشی حیاتی در بهبود موفقیت آمیز آن دارد. شما باید بدانید پس از کشیدن دندان چه زمانی، چه چیزی بخورید و این مواد غذایی را چگونه مصرف کنید. در این صورت می‌توانید مطمئن شوید که کاری انجام می‌دهید که مانع بهبودی یا بدتر شدن چای دندان کشیده شده نمی شود و یا حتی بهبودی را به تاخیر نمی اندازید. 

اگر اخیراً اقدام به کشیدن دندان کرده اید، باید بدانید که بعد از کشیدن چه بخورید. بهداشت دهان و دندان و رژیم غذایی نقش زیادی در روند بهبودی دهان پس از کشیدن دارد. اگر بعد از کشیدن بی احتیاط می‌کنید که چه بخورید، خطر عفونت استخوان و لثه به وجود می‌آید. در بسیاری از موارد، در صورت عدم رعایت نکات لازم عارضه استئومیلیت رخ می‌دهد. در این عارضه پس از کشیدن، عفونت به استخوان زیرین می‌رسد.

حتما دندانپزشک شما دستورالعمل‌های دقیقی را در مورد اینکه چه زمانی می‌توانید بعد از کشیدن دندان شروع به غذا خوردن کنید و چه چیزی باید بخورید، به شما ارائه می‌دهد. اما باز هم ما چند نکته ضروری مراقبتی بعد از کشیدن دندان به شما می‌گوییم تا از هر گونه مشکلی جلوگیری شود.

به طور معمول، شما می‌توانید ظرف چند ساعت پس از جراحی شروع به مصرف غذا کنید. خوردن غذا نقش مهمی در مراقبت‌های بعدی دارد. اما نوع غذا کمی متفاوت از حالت معمول است.

۲۴ ساعت اول بعد از کشیدن دندان

در حالت ایده آل، باید از خوردن هر چیزی که نیاز به جویدن دارد در ۲۴ ساعت اول کشیدن دندان اجتناب کنید. سعی کنید فقط مایعات بخورید. اما اگر با سوپ و غذا‌های مایع سیر نمی شوید بهتر است مواد غذایی جامد و نرم مانند پوره سیب زمینی، پودینگ و فرنی را انتخاب نمایید.

یکی دیگر از مواردی که باید به آن دقت کنید این است که از نی استفاده نکنید. ممکن است روشی راحت‌ برای مصرف غذا‌های مایع به نظر برسد، اما مکش ناشی از نوشیدن از طریق نی می‌تواند لخته خون را در زخم از بین ببرد و منجر به خونریزی، درد و تاخیر در بهبودی شود.

پس از گذشت ۲۴ ساعت بعد از کشیدن دندان

۲۴ ساعت بعد از کشیدن دندان می‌توانید شروع به خوردن غذاهای نرمی کنید که نیاز به جویدن کمی دارند. با این حال مراقب باشید از سمتی که دندان از آن کشیده شده غذا را نجوید.

در چند روز اول بعد از کشیدن دندان غذای گرم مصرف نکنید. گرما جریان خون را به زخم افزایش می‌دهد و می‌تواند لخته را از جای خود خارج کند. همچنین حداقل تا دو روز پس از جراحی از مصرف نوشیدنی‌های الکلی خودداری کنید زیرا ممکن است با داروهای شما تداخل داشته باشد و بهبودی را به تاخیر بیندازد.

دو هفته بعد از کشیدن دندان

تا حدود دو هفته بعد از کشیدن دندان از جویدن با آن طرفی که دندان کشیده شده خودداری کنید تا روند بهبودی مختل نشود. در واقع ۳ روز بعد از کشیدن دندان می‌توانید شروع به خوردن غذاهای معمولی کنید، اما بهتر است از غذاهای بسیار داغ، تند، اسیدی، چسبناک و ترد، تا زمانی که لثه و استخوان فک شما به طور کامل بهبود پیدا نکرده است خودداری کنید.

بعد از کشیدن دندان عقل چه بخوریم؟

در بسیاری از افراد دندان عقل نیاز به کشیدن پیدا می‌کند. دندان‌های عقل که دندان آسیاب سوم نیز گفته می‌شود در صورت خرابی درد زیادی ایجاد می‌کنند. از طرف دیگر، حفره‌ها نیز می‌توانند به دندان آسیب بزنند تا حدی که کشیدن دندان تنها گزینه برای دندانپزشک باشد. در هر دو مورد، بیمار باید برای مراقبت‌های بعد از کشیدن دندان آماده باشد و رژیم غذایی نقش بسزایی در آن دارد.

رایج ترین توصیه دندانپزشکان این است که از یک رژیم غذایی نرم استفاده کنید که برای دندان‌ها و همچنین هضم معده فرد آسان باشد.

به خاطر داشته باشید از آنجایی که بافت لثه شما در حال بهبود است، جویدن ممکن است سخت باشد، بنابراین غذای نرم یک راه حل عالی است. علاوه بر این، به دلیل تغییرات عملکرد دندان، ممکن است غذای شما به اندازه کافی جویده نشود و هضم را سخت کند. برای هضم آسان، می‌توانید از غذاهای نرم اما مغذی استفاده کنید.

۲۴-۴۸ ساعت اول در طول دوره نقاهت بسیار مهم است. باید در این مدت احتیاط بیشتری داشته باشید و غذاهای مایع یا نرم مصرف کنید. اسموتی، شیک، غذای پوره شده یا غذای له شده در این دوره عالی هستند. به آرامی و به طور پیوسته می‌توانید به سمت خوردن غذاهای جامد بروید، اما هرگز در روز‌های اول از غذاهای سفت و چسبناک استفاده نکنید. رژیم غذایی خود را حداقل تا یک ماه یا تا زمانی که محل جراحی به طور کامل بهبود یابد، حفظ کنید.

چه غذا‌هایی را در سه وعده غذایی مصرف نماییم؟

در ادامه قصد داریم در مورد غذاهای مختلف نرم و در عین حال سالم صحبت کنیم که می‌توانید برای بهبودی سریع‌تر پس از کشیدن دندان عقل یا کشیدن هر کدام از دندان‌ها برای شما مفید باشد.

برای صبحانه بعد از کشیدن دندان چه بخوریم؟

  • بلغور جو دوسر مخلوط با موز
  • تخم مرغ هم زده یا آب پز
  • پوره میوه جات
  • اسموتی موز و ماست 

برای ناهار بعد از کشیدن دندان چه چیزی بخوریم؟

  • سبزیجات پوره شده
  • حمص
  • پاستا
  • جوجه 
  • اسموتی با خرما و میوه‌های فصل

برای شام بعد از کشیدن دندان چه چیزی بخوریم؟

  • مرغ پخته شده (رنده شده سرو کنید)
  • سوپ عدس
  • سیب زمینی شیرین پخته شده
  • ماهی پخته شده

جمع بندی

بعد از کشیدن دندان رژیم غذایی مناسب نقش مهمی در سرعت بهبودی محل کشیده شده دارد. با خواندن این مقاله می‌دانید که چند ساعت بعد از کشیدن دندان می‌توانید غذا مصرف نمایید. همچنین نوع ماده غذایی مصرف شده بسیار اهمیت دارد که چه چیزی در وعده‌های غذایی بخورید. 

دندانپزشکان کلینیک زاگرس تمام توصیه‌های لازم بعد از کشیدن دندان را به شما خواهند کرد. تمامی کار‌های مربوط به سلامت دهان و دندان در این کلینیک انجام می‌شود. کافی است همین حالا با شماره‌های موجود در سایت تماس بگیرید تا نوبت ویزیت برای شما گذاشته شود. 

سولات متداول

آیا می‌توانم ۳ ساعت بعد از کشیدن دندان غذا بخورم؟

در ۲۴ ساعت اول پس از برداشتن دندان، باید از مصرف هر چیزی که نیاز به جویدن دارد خودداری کنید. سعی کنید خود را منحصراً به مایعات محدود کنید. اگر شما را سیر نمی کنند و می‌خواهید غذای جامد مصرف کنید، به سراغ وعده‌های غذایی نرمی مانند پودینگ یا بلغور جو دوسر بروید که نیاز به جویدن زیاد ندارند.

چه مدت بعد از کشیدن دندان می‌توانم به درستی غذا بخورم؟

حداقل تا ۲۴ ساعت پس از کشیدن دندان، فقط باید از مواد غذایی نرم و مایعات استفاده کنید. زمانی که احساس راحتی کردید، می‌توانید به یک رژیم غذایی عادی تر بپردازید. سعی کنید برای چند روز از غذاهایی که جویدن آنها آسان است استفاده نمایید.

۱ ساعت بعد از کشیدن دندان چه بخورم؟

  • بهترین غذاها بعد از کشیدن دندان (۰ تا ۲ روز): 
  • ماست (یخ زده یا معمولی) بدون تکه میوه یا آجیل
  • ژله
  • بستنی یا میلک شیک
  • سوپ سرد
  • پودینگ
  • تخم مرغ
  • غلات خیس خورده (بلغور جو دوسر)
  • پاستا خوب پخته شده

آیا می‌توان بعد از کشیدن دندان برنج خورد؟

از غذاهای سفت یا ترد مانند پیتزا، برنج، ذرت بو داده و همبرگر خودداری کنید. غذاهای تند و اسیدی نخورید. اکثر بیماران ممکن است تا ۷ روز پس از جراحی رژیم غذایی عادی نداشته باشند. 

آیا می‌توانم بعد از کشیدن دندان نان بخورم؟

جویدن نان معمولاً پس از کشیدن دندان عقل سخت است و معمولاً به شما توصیه می‌شود از خوردن غذاهایی که ممکن است به محل جراحی شما گیر کند اجتناب کنید. کراکرها و نان‌ها به دلیل گیرکردن روی دندان‌ها مصرف نشوند. 

۳.۳/۵ - (۲۱ امتیاز)

2 comments on “چند ساعت بعد از کشیدن دندان غذا بخوریم؟

  1. حسام دی ۱۱, ۱۴۰۲ /پاسخ

    امروز دندان کشیدم ایا میتوانم شیر موز بخورم؟

    • دکتر نادر نیکنام دی ۱۴, ۱۴۰۲ /پاسخ

      سلام آقای حسام
      بله بعد از کشیدن دندان می توانید مایعات مصرف کنید
      سپاس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button