اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک زاگرس

اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک زاگرس

اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

چند ساعت بعد از کشیدن دندان آب بخوریم؟

داشتن لثه‌ها و دندان‌های سالم برای سلامت کلی بدن مهم است. برای حفظ سلامت دهان و دندان، زمان‌هایی وجود دارد که باید تحت عمل جراحی دهان مانند کانال ریشه، کشیدن دندان یا کشیدن دندان عقل قرار بگیرید. گاهی پس از انجام این روند دچار درد می‌شوید. با این حال، جای نگرانی نیست زیرا راه‌های مختلفی وجود دارد که می‌توانید با مصرف مسکن‌ها و برخی آنتی بیوتیک‌ها، بهبودی را تسریع کنید. اما آیا می‌دانستید که آب به تنهایی می‌تواند به بهبودی سریع کمک کند؟

دستورالعمل‌ها و سوالات متعددی در مورد مراقبت‌های بعد از کشیدن دندان مربوط به خوردن، آشامیدن، مسواک زدن و شستشو و غیره وجود دارد. بسیاری از مردم در مورد خوردن یا نوشیدن بعد از کشیدن دندان سردرگم هستند. ما در این مقاله از کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس تمام سوالات مربوط به مراقبت‌های پس از کشیدن دندان و جنبه‌های مختلفی از مراقبت‌های پس از کشیدن دندان مانند زمان‌های مصرف آب و نوشیدنی‌ها را بررسی کرده ایم. همراه ما باشید.

چرا خوردن آب به بهبود سریعتر کمک می‌کند؟

می دانیم که نوشیدن آب تعادل مایعات را در بدن حفظ می‌کند و باعث افزایش تولید بزاق می‌شود که در دوران نقاهت پس از جراحی مهم است. به غیر از نوشیدن آب خالص، راه‌های دیگری نیز وجود دارد که می‌تواند به تسریع بهبودی شما کمک کند. در ادامه با این راه‌ها آشنا می‌شویم.

آب نمک

یکی از رایج ترین نکات که می‌تواند به بهبود سریعتر پس از جراحی دهان کمک کند استفاده از آب نمک است. تنها چیزی که نیاز دارید این است که یک قاشق چایخوری نمک را در یک لیوان آب ولرم مخلوط کنید. پس از هر وعده غذایی و میان وعده یا حداقل چهار بار در روز، باید دهان خود را با آب نمک بشویید تا بقایای مواد غذایی از بین برود. به این ترتیب می‌توانید دهان خود را تمیز نگه دارید و به حداقل رساندن خطر عفونت کمک کنید.

آب یخ و آب نارگیل

به غیر از استفاده از کمپرس یخ روی صورت و گونه‌ها پس از جراحی، باید آب سرد یا یخ نیز بنوشید. یخ نه تنها تورم را کاهش می‌دهد، بلکه سردی آن نیز یک مسکن عالی است. ناحیه ای از دهان شما را که تحت تاثیر جراحی قرار گرفته را بی حس می‌کند. نوشیدن آب نارگیل سرد راه دیگری برای تسریع بهبودی جراحی دهان است. شما قادر به خوردن غذاهای جامد نخواهید بود و این روی خون شما تأثیر می‌گذارد. آب نارگیل به بهبودی شما کمک می‌کند و سطح قند خون را پایین نگه می‌دارد.

توجه: مراقبت‌های بعد از کشیدن دندان برای بهبود سریع دندان درد یا تورم بعد از جراحی بسیار ضروری است. به خصوص زمانی که کشیدن دندان بعد از علائم پوسیدگی دندان انجام شود. مراقبت‌های عمومی برای کشیدن دندان شامل استراحت مناسب، پرهیز از هرگونه ساییدن دندان‌ها به هم یا جویدن و پرهیز از غذای سرد یا گرم است. 

چه مدت بعد از کشیدن دندان می‌توانیم آب بخوریم؟

شما می‌توانید به سادگی بعد از یک یا دو ساعت آب معمولی بنوشید. اما اگر به دنبال نوشیدن نوشابه، نوشیدنی اسیدی یا الکل هستید، باید حداقل یک هفته بعد از کشیدن دندان صبر کنید. این نوشیدنی‌ها پس از کشیدن دندان به شدت ممنوع هستند. حتی یک آب ساده که خیلی سرد یا خیلی گرم باشد نیز نمی توانید مصرف کنید. تنها آب معمولی و هم دما با محیط باید بنوشید.

آیا در زمان کشیدن دندان درد دارید؟

در حین کشیدن دندان که تحت تاثیر بیهوشی انجام می‌شود، هیچ گونه دردی احساس نمی کنید. اما فوران خون و بخیه‌ها ممکن است باعث آسیب شود، بنابراین به شما توصیه می‌شود بلافاصله پس از جراحی از گاز استریل دهان استفاده کنید. برای چند روز از خوردن، آشامیدن یا جویدن خودداری کنید. در صورت درد، دارو‌های مسکن کمک کننده است. 

چه زمانی می‌توانم بعد از کشیدن دندان از نی استفاده کنیم؟

معمولا شما باید ۲۴ تا ۴۸ ساعت پس از کشیدن دندان از هرگونه فعالیت ساکشن مانند خوردن با نی اجتناب کنید. اگر این کار را انجام دهید، احتمال از دست دادن لخته خون وجود دارد که ممکن است منجر به خشکی حفره شود. بنابراین، باید ۴۸ ساعت پس از کشیدن دندان صبر کنید و سپس برای نوشیدن به سراغ نی بروید.

بعد از کشیدن دندان می‌توانیم نوشابه سرد بنوشیم؟

نوشیدن هر گونه نوشیدنی اسیدی یا نوشابه بلافاصله پس از کشیدن دندان به شدت ممنوع است. فقط یک هفته منتظر بمانید تا دندان‌های شما از آسیبِ کشیدن بیرون بیاید. اجازه ندهید بخیه‌ها یا زخم‌های شما تحت تأثیر نوشیدنی‌های اسیدی قرار گیرد.

چند ساعت بعد از کشیدن دندان سیگار بکشیم؟

قبل از شروع مجدد سیگار باید چند روز (۳ تا ۴ روز) صبر کنید. مراقبت‌های بعد از کشیدن دندان بسیار مهم تر است و شما فقط نمی توانید سیگار کشیدن یا نوشیدن الکل را بلافاصله بعد از عمل کشیدن دندان انجام دهید. بگذارید بخیه‌های جراحی قبل از انجام چنین فعالیت‌های مضری بهبود یابند.

چند ساعت بعد از کشیدن دندان غذای جامد بخوریم؟

اکیداً به شما توصیه می‌شود که حداقل ۴۸ تا ۷۲ ساعت بلافاصله پس از کشیدن دندان از خوردن غذای جامد خودداری کنید. برای ۲۴ ساعت اول، توصیه می‌شود که تنها نوشیدنی‌ها سرد مصرف کنید. روز بعد، می‌توانید از پوره سیب زمینی یا سایر سبزیجات پوره شده استفاده کنید. تا زمانی که به طور کامل بهبود نیافته اید، غذای جامد نخورید.

چند ساعت بعد از کشیدن دندان گاز روی زخم را برداریم؟

شما باید بلافاصله پس از کشیدن دندان از گاز روی دندان‌های خود استفاده کنید. زمان توصیه شده برای نگه داشتن گاز در دهان حدود ۴۵ تا ۶۰ دقیقه است. از احتمال داشتن حفره خشک جلوگیری می‌کند و باعث می‌شود لخته خون در ناحیه تشکیل شود.

چند ساعت بعد از کشیدن دندان مسواک بزنیم؟

استفاده از مسواک ۲۴ تا ۴۸ ساعت بعد از کشیدن دندان به شما توصیه نمی شود. دندان‌ها یا لثه‌های شما ممکن است زخمی یا متورم شوند. بنابراین، اکیداً به شما توصیه می‌شود که فقط از یک شستشوی معمولی برای تمیز کردن دهان خود استفاده کنید. آب یا دهانشویه را محکم در دهان خود نچرخانید و تا حد امکان آرام بشویید. 

مراقبت‌های کلی پس از کشیدن دندان

یک لخته خون در حفره ای که دندان از آن خارج شده تشکیل می‌شود. این لخته خون برای بهبود خوب زخم ضروری است و نباید کنده شود. این روند طبیعی درمان بدن شماست. می‌توانید با رعایت نکات ساده زیر به این روند بهبودی کمک کنید:

  • تا سه ساعت پس از کشیدن دندان از نوشیدن و خوردن خودداری کنید. توصیه می‌کنیم غذای نرم بخورید و با طرف دیگر دهان خود آن را بجوید.
  • زخم را نمکید یا لمس نکنید (این شامل چسباندن انگشت یا زبان در زخم می‌شود) زیرا این کار می‌تواند لخته خون را از بین ببرد و ممکن است منجر به عفونت یا خونریزی شود.
  • دهان خود را نشویید. می‌توانید آب معمولی بنوشید اما به مدت ۲۴ ساعت آب نکشید و تف نکنید.
  • استراحت کنید. بهتر است خم نشوید و اجسام سنگین را بلند نکنید. ورزش را برای چند روز کنار بگذارید.
  • به مدت ۲۴ تا ۴۸ ساعت الکل مصرف نکنید. رعایت نکردن این نکته می‌تواند باعث عفونت شود.
  • ۲۴ تا ۴۸ ساعت سیگار نکشید. زیرا می‌تواند خطر ابتلا به بیماری دردناکی به نام حفره خشک که التهاب در استخوان است را افزایش دهد.
  • آسپرین مصرف نکنید زیرا باعث رقیق شدن خون شده و می‌تواند باعث شروع مجدد خونریزی شود. مصرف داروهای روتین را طبق معمول ادامه دهید. اگر پزشک عمومی شما آسپرین را برای بیماری قلبی تجویز کرده است، لطفاً به دندانپزشک خود اطلاع دهید.
  • اگر سوکت دوباره شروع به خونریزی کرد، می‌توانید گاز روی زخم قرار دهید و در حالی که آرام نشسته‌اید به مدت ۳۰ دقیقه محکم گاز بگیرید. این کار خونریزی بیشتر را متوقف می‌کند. در صورت ادامه خونریزی و نگرانی با دندانپزشک تماس بگیرید. اگر خارج از ساعات کاری عادی است و خونریزی شدید یا طولانی مدت دارید به بخش حوادث و اورژانس محل خود مراجعه کنید.
  • در هنگام بی حسی ناشی از بی حسی موضعی مراقب باشید گونه یا لب خود را گاز نگیرید. ممکن است زمانی که بی‌حس هستید دردناک نباشد اما بعد از رفتن بی حسی درد گونه و زبان خواهید داشت.
  •  اطمینان حاصل کنید که نوشیدنی‌های ولرم می‌نوشید. نوشیدنی‌های خیلی داغ برای ناحیه زخم مناسب نیستند. 
  • وقتی به دهان خود نگاه می‌کنید، ممکن است متوجه مقداری خون شوید. شما فقط می‌توانید آن را به طور معمول قورت دهید و در صورت نیاز یک جرعه آب بنوشید. به این نکته توجه کنید که اگر مقدار کمی خون با بزاق شما ترکیب شود زیاد به نظر می‌رسد. اما در واقع احتمالاً خون کمی باشد.
  • ۲۴ ساعت پس از کشیدن دندان، می‌توانید دهان خود را با آب نمک شستشو دهید. یک قاشق چایخوری نمک را به یک فنجان آب گرم اضافه کنید و دو تا سه بار در روز به مدت سه روز به آرامی بشویید.

جمع بندی

اگر دندان شما به سادگی با لق شدن الویتور دندانپزشکی برداشته شود، ممکن است به سرعت بهبود پیدا کنید. از سوی دیگر، اگر نیاز به کشیدن جراحی داشتید یا نیاز به فرآیند برش استخوان نیز وجود داشت، باید مراقبت‌های بیشتری انجام شود. خوردن نوشیدنی‌های سرد، گرم، اسیدی یا مخدر مانند سیگار کشیدن یا نوشیدنی‌های الکلی به مدت ۷ تا ۱۰ روز را کامل محدود کنید.

مراقبت‌های بعد از کشیدن دندان به ماهیت جراحی کشیدن دندان بستگی دارد. اگر عمل جراحی به خوبی انجام شود، ممکن است به سرعت بهبود پیدا کنید. بنابراین همیشه بهترین خدمات را در زمینه کشیدن دندان توسط دندانپزشکان حرفه ای انتخاب نمایید. کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس بهترین و با کیفیت ترین خدمات را به شما ارائه خواهد داد. دندانپزشکان با سابقه کلینیک انواع خدمات مانند کشیدن دندان و توصیه‌های مراقبتی پس از آن را در بالاترین سطح به شما ارائه می‌دهند. زمان را از دست ندهید . همین حالا با شماره‌های کلینیک تماس بگیرید و نوبت ویزیت خود را دریافت نمایید. 

سوالات متداول

آیا نوشیدن آب بعد از کشیدن دندان بی خطر است؟

پس از کشیدن دندان باید آب زیادی بنوشید تا محل کشیدن دندان تمیز بماند و از عفونت جلوگیری شود. به یاد داشته باشید که با نی ننوشید. زیرا حرکت مکیدن می‌تواند لخته خون را از محل کشیدن دندان خارج کند.

آیا می‌توانم ۳ ساعت بعد از کشیدن دندان نوشیدنی الکلی مصرف کنیم؟

به طور کلی، بهتر است حداقل ۷۲ ساعت بعد از کشیدن دندان از نوشیدن الکل خودداری کنید. با این حال، برای آنکه بهبودی را سرعت بخشید ۷ تا ۱۰ روز صبر کنید تا لخته خون به طور کامل تشکیل شود و محل کشیدن دندان بهتر شود.

آیا می‌توانم ۱ ساعت بعد از کشیدن دندان آب بخوریم؟

از خوردن و آشامیدن در اولین ساعت پس از جراحی خودداری کنید (به استثنای آب مورد نیاز برای مصرف دارو). در ۲۴ ساعت بعد، مقدار زیادی مایعات بنوشید تا به خوبی هیدراته بمانید.

آیا نوشیدن آب سرد پس از کشیدن دندان اشکالی ندارد؟

بهترین نوشیدنی بعد از جراحی آب سرد است. این برای سلامت دهان و دندان بعد از کشیدن دندان عقل شما بهترین است.

آیا بعد از کشیدن دندان آب سرد و کیسه یخ مناسب است؟

به غیر از استفاده از کمپرس یخ روی صورت و گونه‌ها پس از جراحی، باید آب یخ نیز بنوشید. یخ نه تنها تورم را کاهش می‌دهد، بلکه سردی آن یک مسکن فوق‌العاده است و ناحیه‌ای درناک دهان را بی‌حس می‌کند.

۳/۵ - (۶ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button