اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک زاگرس

اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک زاگرس

اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

عوارض بلیچینگ دندان

دندان‌ها در شرایط مختلف دچار تغییر رنگ می‌شوند. اما جای نگرانی نیست می‌توانید آنها را حتی سفید تر از روز اول کنید. برای درخشان کردن دندان‌ها روش‌های مختلفی مانند بلیچینگ در مطب و در خانه برای سفید کردن دندان وجود دارد. در این روش‌ها مواد استفاده شده معمولا هیچ عارضه ای ایجاد نمی کنند. اما مانند هر روش دندانپزشکی دیگر ممکن است عوارض نادری داشته باشند. ما در این مقاله از کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس قصد داریم تا شما را با بلیچینگ و عوارض آن و همچنین علت‌های تغییر رنگ دندان آشنا کنیم. 

بلیچینگ دندان چیست؟

در صورت تغییر رنگ دندان‌ها، حرفه ای ترین روش برای از بین بردن لکه‌ها انجام بلیچینگ یا سفید کردن حرفه ای دندان است. در این روش با مواد مخصوص رنگدانه‌های غیر طبیعی که به مینای دندان‌ها چسبیده اند حذف می‌شوند. 

عوارض بلیچینگ دندان 

هر چند که بلیچینگ دندان در حالت کلی بدون عارضه بوده و درمانی ایمن به حساب می‌آید اما مانند هر روش دیگر دندانپزشکی ممکن است عوارض جانبی ایجاد نماید. 

در ادامه برخی از عوارضی که پس از سفید کردن دندان‌ها ممکن است با آنها رو به رو شویم را بررسی می‌نماییم. 

حساسیت دندانی

یکی از شایعترین عوارض بلیچینگ دندان ایجاد حساسیت در دندان‌هاست. ممکن است حساسیت به غذا‌های سرد یا گرم با یک‌بار بلیچینگ یا چندین بار به سراغ شما بیاید. اما جای نگرانی نیست پس از چند روز این عارضه رفع می‌شود. دندانپزشک برای کاهش حساسیت برای شما خمیر دندان‌های حاوی نیترات پتاسیم و ژل فلوراید سدیم تجویز خواهد کرد. 

تحریک لثه‌ها

اگر در زمان استفاده از محصولات سفید کننده در منزل یا مطب، با لثه‌های شما تماس پیدا کنند باعث تحریک و قرمزی لثه‌ها می‌شوند. این عارضه با اتمام درمان سفید کننده از بین خواهد رفت. 

ایجاد واکنش‌های حساسیتی

شاید برخی از افراد به ماده سفید کننده هیدروژن پراکسید حساسیت نشان دهند. درست است که عارضه ای نادر است اما ممکن است رخ دهد. در این شرایط بهتر است استفاده از آن را متوقف کنید. 

ناراحتی و درد

ممکن است چند ساعت پس از سفید کردن حرفه ای دندان با کمی درد مواجه شوید. میزان درد از خفیف تا شدید متغیر است. درد معمولاً نتیجه التهاب در اعصاب دندان شماست که به دلایل زیر رخ می‌دهد:

  • کم آبی دندان
  • نفوذ ماده سفید کننده به اعصاب دندان
  • قرار دادن دندان‌ها در معرض دمای بالا برای مدت طولانی

نکاتی برای استفاده از مواد سفید کننده دندان

از مواد سفید کننده خانگی تنها برای دندان‌های طبیعی استفاده کنید. دندان‌های ایمپلنت شده یا دارای روکش و لمینت باید با توجه به دستورات دندانپزشک سفید شوند. 

همچنین اگر دندان‌های شما پوسیدگی فعال داشته یا تحت درمان برای رفع مشکلات دندانی هستید ممکن است روش‌های سفید کننده در منزل برای شما مناسب نباشد. قبل از گرفتن هر تصمیمی با دندانپزشک مشورت کنید. 

در صورت استفاده طولانی مدت و بیش از حد مواد سفید کننده روی دندان ممکن است حساسیت عصبی دائمی به وجود بیاید. هرگز فراموش نکنید که سفید کردن دندان فقط برای زیبایی بیشتر است که در صورت استفاده زیاد می‌تواند باعث تغییر رنگ دائمی مینای دندان و از دست دادن شفافیت آن شود. 

نکته مهم: بلیچینگ در دوران بارداری، شیردهی و در کودکان منع انجام دارد. 

علت تغییر رنگ دندان‌ها چیست؟

دندان‌ها به دو دلیل تغییر رنگ پیدا می‌کنند. 

تغییر رنگ بیرونی یا خارجی

تغییر رنگ بیرونی زمانی رخ می‌دهد که از مواد غذایی و نوشیدنی‌های رنگی، زیاد استفاده کرده باشیم. به طور مثال خوردنی‌هایی مانند قیمه، قرمه سبزی، بستنی‌های رنگی، قهوه، چای،رب و آبنبات می‌توانند باعث تغییر رنگ دندان شوند. همچنین افراد سیگاری و کسانی که تنباکو مصرف می‌کنند رنگ دندان‌هایشان تغییر خواهد کرد. 

در برخی موارد این تغییر رنگ خارجی با مسواک زدن و خمیر دندان مخصوص از بین می‌رود. اما گاهی نیاز به بلیچینگ حرفه ای در مطب پیدا می‌کنید.

تغییر رنگ داخلی دندان

این تغییر رنگ از قسمت داخلی دندان به دلایل مختلفی مانند استفاده از دارو‌های خاص، بیماری‌های خاص، تروما به دندان، بالا رفتن سن و عفونی شدن پالپ دندان رخ می‌دهد. 

این تغییر رنگ با اقدامات دندانپزشکی مانند عصب کشی، روکش، لمینت و کامپوزیت قابل حل است. در برخی موارد بلیچینگ حرفه در مطب نیز به بیماران کمک زیادی می‌کند. 

نکته: با توجه به نوع لکه‌هایی که روی دندان‌های شما وجود دارد دندانپزشک تصمیم می‌گیرد که چه درمانی مورد نیاز است. 

روش‌های سفید کردن دندان 

۳ روش برای سفید کردن دندان وجود دارد که با توجه به نوع لکه دندان قابل انجام هستند. این روش‌ها با محصولات سفید کننده گاهی در منزل و گاهی در مطب انجام می‌شوند. معمولا برای سفید کردن دندان از کاربامید پراکسید استفاده می‌شود. مواد تشکیل دهنده این ماده با رنگ دندان واکنش داده و لکه را از روی سطح دندان پاک می‌کند. 

  1. آفیس بلیچینگ که توسط دندانپزشک ماهر و با تجربه در کلینیک و مطب انجام می‌شود. 
  2. هوم بلیچینگ که زیر نظر دندانپزشک، در منزل انجام می‌شود.
  3. بدون نسخه و به صورت آزاد با تشخیص خود فرد در منزل قابل انجام است. این روش شامل خمیر دندان یا زغال فعال موجود در داروخانه‌ها می‌شود. 

آفیس بلیچینگ یا سفید کردن دندان در مطب

این روش سفید کردن حرفه ای به دلیل آنکه زودتر تاثیر می‌گذارد بسیار مورد توجه مراجعه کنندگان قرار گرفته است. در این روش سفیدی دندان‌ها برای مدت زمان بیشتری باقی خواهد ماند. برخی از افراد با توجه به میزان لکه‌هایی که دارند نیاز به یک جلسه درمان دارند. اما برخی دیگر چند جلسه برای سفید کردن نیاز دارند. در آفیس بلیچینگ به دلیل آنکه هیدروژن پراکسید بیشتری استفاده می‌شود اثر بهتر و طولانی مدتی خواهد داشت. از این رو بیشتر از هوم بلیچینگ مورد استقبال قرار گرفته است. 

افرادی که لثه‌های حساس یا عقب رفتگی لثه دارند بهتر است روش سفید کردن حرفه ای دندان در کلینیک را انتخاب نمایند. در این روش احتمال عوارض و حساسیت لثه کمتر است. 

هوم بلیچینگ یا سفید کردن دندان در خانه زیر نظر دندانپزشک

برای این روش از سینی سفید کننده استفاده می‌شود. در این روش ژل سفید کننده را باید داخل سینی ریخته و روی دندان‌ها به مدت ۳۰ دقیقه قرار دهید. این روش را باید هر روز به مدت چند هفته انجام دهید تا به نتیجه دلخواه برسید. 

مواد سفید کننده دندان در منزل

برخی از مواد سفید کننده هستند که می‌توانید از داروخانه خریداری نمایید. این مواد پراکسید کاربامید ندارند یا مقادیر بسیار کمی دارند که تاثیر فوری و زیادی روی دندان‌ها نخواهند داشت. در برخی موارد اگر تغییر رنگ داخلی رخ داده و درمان شده باشند تاثیر چندانی در از بین بردن لکه باقی مانده ندارند. در ادامه برخی از مواد سفید کننده خانگی دندان را بررسی می‌کنیم.

خمیر دندان‌های سفید کننده

در مواد تشکیل دهنده این خمیر دندان‌ها کاربامید پراکسید وجود ندارد. اما دارای مواد ساینده و شیمیایی هستند که روی لکه‌ها به مرور زمان تاثیر می‌گذارند. در استفاده از این خمیر دندان‌ها عجله نداشته باشید زیرا زمان زیادی می‌برد تا به نتیجه دلخواه خود برسید. ماده کوارین آبی که در این خمیر دندان به کار رفته با یک بار مسواک زدن تاثیر خود را می‌گذارد و جلوه ای سفید تر به دندان‌ها می‌دهد اما نه به اندازه تاثیر آفیس بلیچینگ.

نوارهای سفید کننده

گاهی می‌توانید از نوار‌های سفید کننده که در داروخانه‌ها موجود است روی دندان‌های خود استفاده کنید. در ساخت این نوار‌های سفید کننده مقدار کمی هیدروژن پراکسید به کار رفته است. تا دو بار در روز برای مدت زمان مشخصی می‌توانید از این نوار‌ها استفاده کنید. پس از گذشت مدت زمان نعیین شده لکه‌ها کم کم از بین رفته و دندان‌هایتان چند درجه سفید می‌شوند. 

کربن فعال

اگر می‌خواهید در منزل دندان‌های خود را سفید کنید کربن فعال به شما کمک خواهد کرد. 

نکته: برای استفاده از هر کدام از مواد سفید کننده در منزل بهتر است با دندانپزشک مشورت نمایید. در غیر این صورت امکان آسیب رساندن به مینا و لثه‌ها وجود دارد.

عوامل موثر بر انتخاب روش سفید کردن دندان

با توجه به موارد زیر می‌توانید یکی از روش‌های بلیچینگ دندان را انتخاب کنید. 

  • علت تغییر رنگ دندان
  • هزینه مورد نظر شما
  • روش درمان (با لیزر یا سنتی)
  • سن بیمار (در سنین پایین و کودکی ملاحظات خاصی دارد)
  • سوابق قبلی دندانپزشکی مانند پر کردن، روکش و لمینت

دندانپزشک متخصص در مورد روش‌های مختلف بلیچینگ دندان با شما صحبت می‌کند و با توجه به نیاز شما یک روش انتخاب و انجام می‌شود. 

نکته: مدت زمانی که طول می‌کشد تا دندان‌ها سفید شوند به نوع تیرگی دندان و روش‌های بلیچینگ بستگی دارد. 

مراقبت‌های بعد از بلیچینگ دندان برای کاهش عوارض

دندان‌ها بعد از بلیچینگ کمی متخلخل خواهند شد. بهتر است بعد از انجام پروسه تا دو روز از خوردن مواد رنگی اجتناب کنید. در ادامه برخی از مراقبت‌ها پس از سفید کردن دندان آورده شده که با رعایت آنها دوام سفیدی و درخشندگی آنها حفظ و ایجاد عارضه کاهش می‌یابد. 

  • نوشیدنی‌های رنگی مانند چای، قهوه، اسموتی و نوشابه را تا ۳ روز کنار بگذارید. زیرا دندان‌ها مستعد جذب تمامی رنگ‌ها هستند.
  • میوه‌هایی مانند انگور قرمز، توت فرنگی، توت سیاه و گوجه فرنگی و مواد غذایی مانند سس، ماکارونی، قیمه و قرمه سبزی مصرف نکنید. 
  • نوشیدنی‌های خیلی گرم و خیلی سرد را ننوشید زیرا دندان‌ها پس از سفید کردن حساس شده اند و باعث ایجاد درد و ناراحتی می‌شوند. 
  • سیگار را کنار بگذارید تا دندان‌های سفید و بدنی سالم داشته باشید.

نکته: در صورت مصرف مواد غذایی و نوشیدنی‌های رنگی بلافاصله دندان‌های خود را با خمیر دندان مخصوص مسواک کنید. به یاد داشته باشید هر چیزی که پارچه سفید را لکه دار می‌کند همان تاثیر را روی دندان‌های شما خواهد داشت. 

جمع بندی

دندان‌های سفید مرواریدی ظاهر را بهبود می‌بخشد. با این حال، هنگام سفید کردن دندان‌ها محتاط باشید، زیرا اکثر این درمان‌ها برای پوشش‌هایی مانند روکش‌های سرامیکی مناسب نیستند. محلول سفید کننده ممکن است روی پوشش‌های دندان مانند روکش و لمینت سرامیکی تاثیر بگذارد و باعث تغییر رنگ شود. پیشنهاد می‌کنیم برای محافظت از دندان‌ها و جلوگیری از چنین شرایط ناخوشایندی با متخصص دندانپزشکی مشورت کنید.

کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس آماده ارائه انواع خدمات زیبایی مانند بلیچینگ، لمینت، روکش، ایمپلنت، کامپوزیت و ترمیم دندانی برای مراجعان عزیز است. تمامی خدمات توسط دندانپزشکان متخصص و با تجربه انجام خواهد شد. زمان را از دست ندهید و همین حالا با شماره‌های موجود در سایت تماس بگیرید و نوبت ویزیت خود را دریافت نمایید. 

سوالات متداول

شایع ترین عارضه سفید کردن دندان کدام است؟

شایع ترین عارضه جانبی درمان سفید کردن دندان، حساسیت است. اما بعد از چند ساعت تا چند روز از بین می‌رود. 

چه مدت بعد از سفید کردن دندان باید مراقب بود؟

به مدت ۴۸ ساعت پس از سفید کردن دندان‌های حرفه‌ای، توصیه می‌شود از مصرف غذاها و نوشیدنی‌های اسیدی و رنگدانه‌دار اجتناب کنید و غذاهای بی رنگ مصرف نمایید. این رژیم معمولاً رژیم سفید نامیده می‌شود. یک رژیم غذایی کوتاه مدت متشکل از غذاها و نوشیدنی‌های سفید و روشن. 

آیا بعد از بلیچینگ دندان مسواک بزنیم؟

بله، مسواک زدن دندان‌ها پس بلیچینگ بخش مهمی از فرایند است. مسواک زدن دندان‌ها به حذف هر گونه عامل سفید کننده اضافی کمک می‌کند. همچنین برای کاهش حساسیت دندان‌ها موثر است. 

هر چند وقت یکبار سفید کردن دندان‌ها بی خطر است؟

سفید کردن حرفه ای دندان‌ها در مطب دندانپزشکی هر ۱۲ تا ۱۸ ماه بسته به مدت زمان ماندگاری توصیه می‌شود. کیت‌های خانگی را می‌توان هر چهار تا شش ماه یک بار استفاده کرد.

روش سفید کردن با نوار‌های سفید کننده

نوارهای سفید کننده دندان از پراکسید برای از بین بردن لکه استفاده می‌کنند. بنابراین آنچه اتفاق می‌افتد این است که پراکسید به طور موقت تخلخل مینای دندان را افزایش می‌دهد. این فرایند اجازه می‌دهد تا پراکسید به مولکول‌های تغییر رنگ در دندان‌های شما برسد و آنها را از بین ببرد.

آیا سفید کردن دندان بی خطر است؟

اگر هدف شما این است که لبخندی سفید و درخشان داشته باشید، سفید کردن دندان می‌تواند یک گزینه مطمئن باشد. اما مهم است که ابتدا با دندانپزشک در مورد گزینه‌های خود صحبت کنید. تحقیقات نشان می‌دهد که محصولات پراکسید هیدروژن ممکن است به پروتئین‌های موجود در لایه عاج دندان شما آسیب برساند. این مورد نادر است به همین دلیل باید توسط دندانپزشک ماهر این کار را انجام دهید.

بهترین زمان برای سفید کردن دندان در منزل چه زمانی است؟

دندانپزشکان توصیه می‌کنند که شب‌ها قبل از رفتن به رختخواب از سینی‌های سفید کننده استفاده کنید. به این دلیل است که دندان‌ها دارای منافذ هستند و هنگامی که ژل سفید کننده را روی دندان‌های خود می‌گذارید، این منافذ کمی باز می‌شوند و مستعد جذب رنگ‌های مواد خوراکی می‌شوند.

نظر دهید post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button