اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک زاگرس

اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک زاگرس

اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

آیا بلیچینگ دندان درد دارد؟

داشتن یک لبخند زیبا با دندان‌های سفید از مهم‌ترین فاکتورها در زیبایی چهره محسوب می‌‌شود و تاثیر بسزایی در افزایش اعتماد به نفس فرد دارد. ازاین‌رو داشتن دندان‌های سفید طرف‌داران بسیاری پیدا کرده است و امروزه از روش‌های مختلفی برای سفید کردن دندان‌ها استفاده می‌‌شود. یکی از بهترین روش‌ها برای سفید کردن دندان و از بین بردن لکه‌ها بلیچینگ است که می‌‌تواند به صورت حرفه‌ای و خانگی انجام شود. گاهی اوقات افراد بعد از بلیچینگ دچار حساسیت و درد می‌‌شوند. این روش نیز همانند هر روش درمانی دیگری دارای عوارضی است.

 اگر می‌‌خواهید در مورد درد ناشی از بلیچینگ دندان اطلاعات بیشتری کسب کنید پیشنهاد می‌‌کنیم تا پایان این مقاله از کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس با ما همراه باشید. 

بلیچینگ دندان چیست؟

دندان‌ها معمولا در اثر افزایش سن و استفاده از مواد غذایی رنگدانه‌دار دچار تغییر رنگ می‌‌شوند. برای سفید کردن این دندان‌ها از روش بلیچینگ درمانی با ماده شیمیایی هیدروژن پروکساید استفاده می‌‌شود که به خوبی جرم‌ها و بدرنگی‌های دندان را می‌‌زداید. بلیچینگ در واقع یک روش درمانی است که ماده مورد استفاده در آن با نفوذ به مینای دندان موجب سفید شدن آن‌ها خواهد شد. از این روش برای از بین بردن بعضی از بدرنگی‌های ژنتیکی نیز استفاده می‌‌شود و زیبایی و تمیزی را به دندان‌ها هدیه می‌‌کند. 

مراقبت‌های پس از بلیچینگ 

بلیچینگ نیز همانند هر روش درمانی دیگری دارای مراقبت های پس از درمان است که با رعایت آن‌ها می‌‌توان ضمن افزایش ماندگاری بلیچینگ عوارض آن را به میزان قابل توجهی کاهش داد. 

  • پس از بلیچینگ دندان‌ها و لثه‌ها را باید کاملا با آب گرم ماساژ دهید که موجب افزایش خون رسانی و کاهش التهاب می‌‌شود. 
  • مصرف مسکن‌ها و داروهای ضد التهاب
  • پرهیز از مصرف بیش از حد مواد غذایی خیلی سرد یا گرم و غذاهای اسیدی در نخستین روزهای پس از درمان
  • رعایت بهداشت دهان و دندان به صورت کاملا اصولی
  • استفاده از خمیر دندان‌های ضد حساسیت

عوارض بلیچینگ دندان

معمولا بیشتر افراد هیچ گونه عارضه جانبی را تجربه نخواهند کرد. اما لازم است که دندان‌پزشک قبل از انجام بلیچینگ دندان عوارض و خطرات احتمالی این روش را به بیمار یادآوری کند تا بتواند بهتر تصمیم‌گیری نماید. از جمله عوارض بلیچینگ می‌‌توان به موارد زیر اشاره نمود. 

  • حساسیت به غذا و نوشیدنی‌های سرد و گرم
  • ایجاد احساسی مثل شوک الکتریکی در دندان‌های درمان شده

این عوارض موقت هستند و معمولا تا ۴۸ ساعت بعد از بلیچینگ از بین می‌‌روند. برای جلوگیری از این عارضه‌ها دندان‌پزشک محصولات حساسیت‌زدایی مثل خمیردندان یا ژل مخصوص دندان‌های حساس تجویز می‌‌کند. اما در صورتی که عوارض جانبی و احساس ناراحتی تا ۴۸ ساعت بعد ادامه داشته باشد باید حتما به دندان‌پزشک معالج مراجعه شود. 

بلیچینگ با چه خطرات احتمالی همراه است؟

بلیچینگ دندان می‌‌تواند در مطب توسط دندان‌پزشک و یا در منزل با استفاده از کیت‌های خانگی انجام شود و در صورتی که با راهنمایی‌های پزشک اجرا شود میزان خطرات ناشی از آن خیلی کمتر می‌‌شود. از جمله خطرات سفید کردن نامناسب دندان‌ها می‌‌توان به موارد زیر اشاره نمود. 

  • احساس سوختگی یا سوزش در اثر تماس مواد سفید کننده با پوست، لثه و چشم و غشاهای مخاطی
  • ایجاد التهاب در مرکز پالپ دندان‌هایی که ترک خورده‌اند یا عاج نمایان شده دارند. 
  • در صورتی که مواد سفید کننده بلعیده شود می‌‌تواند موجب تحریک گلو و معده و خونریزی شود. 

محصولات سفید کننده خانگی که بدون نسخه عرضه می‌‌شوند میزان هیدروژن پراکسید یا پراکسید کاربامید در آن‌ها به ترتیب نباید بیشتر از ۶% و ۱۸% باشد. استفاده از محصولاتی با غلظت بیشتر تنها توسط دندان‌پزشک امکان پذیر است.

چگونه می‌‌توان احساس حساسیت پس از بلیچینگ را از بین برد؟

تحقیقات و بررسی‌های صورت گرفته نشان می‌‌دهد بالغ بر ۷۰% افرادی که برای سفید کردن دندان‌های خود از بلیچینگ استفاده می‌‌کنند پس از آن دچار حساسیت‌های دندانی و دندان درد می‌‌شوند. علم پزشکی هنوز نتوانسته است که به یک جواب قطعی برای این حساسیت‌ها دست یابد، اما ماده کربامید پروکساید که بخش اصلی محصول سفید کننده دندان را تشکیل می‌‌دهد می‌‌تواند در ایجاد حساسیت در دندان خیلی موثر باشد. زیرا این ماده با تحریک عصب دندان و با ایجاد التهاب موجب مور مور شدن و حساسیت دندان می‌‌گردد. 

این عمل زیبایی دندان که بلیچینگ نام دارد خواه ناخواه با حساسیت‌ها و دردهایی همراه است اما با رعایت نکات ساده زیر می‌‌توان این حساسیت‌ها را به میزان قابل توجهی کاهش داد.

  • ایجاد مقاومت در مقابل حساسیت

یکی از موثرترین روش‌ها جهت از بین بردن حساسیت دندان ناشی از بلیچینگ بالا بردن مقاومت خود در برابر حساسیت است. ازاین‌رو بهتر است که از یک هفته قبل از بلیچینگ برای مسواک زدن از خمیردندان یا ژل‌های مناسب استفاده نمایید. در واقع با این کار نمی‌‌توانید حساسیت را از بین ببرید و تنها می‌‌تواند آن را کاهش دهید. 

  • استفاده از ژل و خمیر دندان مخصوص

احساس حساسیت در دندان‌ها بعد از سفید کردن دندان به بالاترین سطح خود می‌‌رسد، ازاین‌رو واجب است که پس از بلیچینگ از خمیر دندان و ژل‌های مخصوصی که دندان‌پزشک معالج تجویز می‌‌کند استفاده شود. معمولا بیشترین حساسیت در ۴۸ ساعت اولیه رخ می‌‌دهد و استفاده از خمیردندان و ژل مخصوص در این ساعات کاملا الزامی‌‌است، اما بعد از آن می‌‌توان از خمیردندان معمولی استفاده نمود.

  • از مسواک نرم استفاده کنید و به آهستگی مسواک بزنید

برای کاهش میزان حساسیت دندان‌پزشکان توصیه می‌‌کنند که به آهستگی مسواک بزنید و از آب ولرم و مسواک‌های نرم استفاده نمایید. 

  • استفاده از خمیر دندان برای چند دقیقه روی دندان

خیلی از دندان‌پزشکان معتقد هستند که به منظور کاهش حساسیت دندان‌ها بهتر است که هنگام مسواک زدن چند دقیقه خمیردندان را روی دندان‌های خود قرار دهید تا با تاثیرگذاری بر روی دندان‌ها موجب کاهش حساسیت آن شوید. 

  • پرهیز از استفاده از نوشیدنی‌های خیلی داغ و سرد

هرگز از نوشیدنی‌های سرد استفاده نکنید و سعی کنید بیشتر از نوشیدنی‌های ولرم و گرم استفاده نمایید. علاوه بر این مصرف نوشیدنی‌های خیلی داغ و نوشیدنی‌های داغ و رنگی مثل قهوه و چای نیز توصیه نمی‌‌شود، زیرا می‌‌تواند لکه‌هایی را روی دندان تازه سفید شده به وجود آورد.

  • مراجعه به دندان‌پزشک یا دریافت مشاوره آنلاین

در صورتی که میزان حساسیت شما بعد از ۴۸ ساعت همچنان ادامه داشت و کاهش نیافت با حتما به دندان‌پزشک معالج خود مراجعه نمایید و یا مشاوره آنلاین دریافت کنید.

  • استفاده از مسکن‌ها و ایبوپروفن

در نهایت اگر نمی‌‌توانید درد ناشی از بلیچینگ دندان را تحمل کنید و با حساسیت مبارزه نمایید بهتر است که از ایبوپروفن و مسکن‌های ضد التهاب استفاده نمایید. 

چه افرادی کاندید مناسبی برای بلیچینگ نیستند؟

  • افرادی که دارای پوسیدگی‌های دندانی هستند.
  • افرادی که درگیر تحلیل لثه هستند و ریشه‌های دندان‌ها در محیط دهان باز هستند.
  • افرادی که مینای دندان آن‌ها ساییدگی پیدا کرده است. 
  • افرادی که دارای پوسیدگی درمان نشده هستند، پیش از بلیچینگ باید تمامی ‌‌پوسیدگی‌ها ترمیم شوند، زیرا مواد بلیچینگ می‌‌تواند به داخل پوسیدگی‌ها نفوذ کند و موجب حساسیت در دندان‌ها شود. 
  • افرادی که دارای روکش‌ها و ترمیم‌های متعددی بر روی دندان‌های خود هستند. 

بهترین روش‌های جایگزین بلیچینگ

اگر شما نیز علاقمند به سفید کردن دندان‌های خود هستید و نمی‌‌توانید از بلیچینگ استفاده کنید می‌‌توانید با مشورت دندان‌پزشک از روش‌های جایگزین زیر استفاده نمایید.

  • جرم گیری دندان جهت از بین بردن پلاک‌های موجود روی دندان
  • استفاده از ونیر کامپوزیت برای ایجاد تغییر در ظاهر دندان‌ها
  • بهبود بهداشت دهان و دندان جهت کاهش دادن پلاک‌های ایجاد کننده تیرگی و پوسیدگی دندان
  • پرهیز از مصرف سیگار
  • عدم استفاده از غذاها و نوشیدنی‌هایی مثل شراب قرمز، چای و سس گوجه فرنگی
  • نوشیدن مایعات با استفاده از نی به منظور کاهش دادن تماس مایعات با دندان‌های جلو
  • مراجعه مرتب به دندان‌پزشک

هزینه بلیچینگ دندان

هزینه بلیچینگ دندان‌ها با توجه به اینکه به روش خانگی انجام شود و یا در مطب متفاوت است. ماده‌ای که در سفید کننده‌های خانگی استفاده می‌‌شود با سفید کننده‌های مورد استفاده در مطب کاملا متفاوت هستند. ازاین‌رو هزینه های آن‌ها نیز متفاوت است. علاوه بر این اگر بخواهید بلیچینگ را در مطب دندان‌پزشک انجام دهید هزینه آن برای هر دو فک و یا یک فک یکسان نیست و دندان‌پزشک نیز برای سفید کردن دندان‌ها هزینه‌ای جداگانه دریافت می‌‌کند. بنابراین فاکتورهای مختلفی در سفید کردن دندان‌ها موثر هستند و به همین دلیل نمی‌‌توان قیمت دقیقی را برای این روش درمانی اعلام نمود.

جمع بندی

بلیچینگ دندان از بهترین و موثرترین روش‌ها برای درمان لکه‌ها و بدرنگی‌های روی دندان و سفید کردن آن‌ها است. این روش معمولا بدون عوارض بوده و تنها ممکن است در برخی از افراد حساسیت و درد دندانی ایجاد کند. عوارض جزئی آن نیز ظرف چند روز از بین می‌‌روند. بنابراین می‌‌توان گفت از بهترین و کم هزینه‌ترین روش‌های زیبا سازی دندان‌ها است و اگر مراقبت‌های پس از آن به خوبی صورت گیرد می‌‌تواند تاثیرات طولانی‌تری داشته باشد. اگر شما نیز می‌‌خواهید رنگ دندان‌های خود را تا حدودی سفیدتر و زیبا‌تر کنید پیشنهاد می‌‌کنیم که از روش بلیچینگ در مطب استفاده کنید که نتایج چشمگیری دارد.

سوالات متداول

  • آیا بلیچینگ دندان دارای عوارض است؟

بله همانطور که در بالا اشاره شد بلیچینگ نیز می‌‌توانند مانند هر روش درمانی دیگری دارای عوارض مختلفی باشد.

  • بلیچینگ در خانه بهتر است یا مطب؟

درمان بلیچینگ می‌‌تواند در خانه و یا مطب انجام شود. مواد سفید کننده‌ای که در مطب‌های دندان‌پزشکی استفاده می‌‌شود دارای غلظت بیشتری است و نتایج آن سریع‌تر قابل مشاهده است. ولی بلیچینگی که در خانه انجام می‌‌شود دارای نتایج ماندگارتری است.

  • آیا بلیچینگ دندان با درد همراه است؟

بلیچینگ گاهی اوقات ممکن است عوارضی داشته باشد اما این روش درمانی اصولا بدون درد و با کمترین عوارض ممکن است. عوارض ناشی از آن نیز در صورت وجود به راحتی قابل حل هستند و پس از چند روز از بین می‌‌روند. 

  • چرا دندان‌ها دچار تغییر رنگ می‌‌شوند؟

از اصلی‌ترین دلایل تغییر رنگ دندان‌ها می‌‌توان به سیگار کشیدن، افزایش سن، عدم رعایت بهداشت دهان و دندان، مصرف نوشیدنی های رنگی مثل قهوه، چای و غیره اشاره نمود. البته مصرف بعضی از داروها و کیست و آبسه دندانی نیز می‌‌تواند موجب تغییر رنگ در دندان‌ها شود. 

  • کدام روش بلیچینگ دندان توصیه می‌‌شود؟

انتخاب روش بلیچینگ کاملا به سلیقه شخص بستگی دارد. اما لازم است که اشاره کنیم انجام بلیچینگ دندان در خانه خیلی بیشتر از مطب دندان‌پزشکی زمان می‌‌برد. علاوه بر این احتمال دارد که به دلیل اشتباه در ترکیب مواد و استفاده از آن دندان‌ها حساس‌تر شوند. این در حالی است که سفید کردن دندان‌ها در مطب با استفاده از ابزارهای حرفه‌ای انجام می‌‌شود.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button