اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک زاگرس

اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک زاگرس

اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

ماندگاری بلیچینگ دندان

سفید کردن دندان در سال‌های اخیر به طور فزاینده‌ای محبوب شده است. دندان‌های سفید اغلب به عنوان نشانه‌ای از سلامت، جوانی و جذابیت دیده می‌‌شوند. در نتیجه، مردم بیش از هر زمان دیگری زمان و پول خود را صرف محصولات و خدمات سفید‌کننده دندان می‌‌کنند. با این حال، یک سوال رایج که مطرح می‌‌شود این است که آیا بلیچینگ دندان دائمی است یا خیر؟ در این مقاله از کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس پیرامون ماندگاری بلیچینگ دندان صحبت خواهیم کرد.

چه زمانی دندان ‌های ما به بلیچینگ نیاز دارند؟

زمانی‌که دندان‌ها به دلایل مختلف مانند افزایش سن، مصرف برخی غذاها و نوشیدنی‌ها (مانند قهوه، چای، شراب قرمز)، سیگار کشیدن، بهداشت نامناسب دهان و دندان، داروها یا بیماری‌ها دچار تغییر رنگ یا لکه شده‌اند، ممکن است نیاز به بلیچینگ داشته باشند. علاوه بر این، ممکن است دندان‌ها به دلایل زیبایی برای بهبود ظاهر لبخند، نیازمند بلیچینگ باشند. همیشه توصیه می‌‌شود با دندانپزشک مشورت کنید تا مشخص شود سفید کردن دندان برای یک فرد بر اساس علت و شدت تغییر رنگ، مناسب است یا خیر.

انواع بلیچینگ دندان

چندین نوع بلیچینگ وجود دارد که در این بخش از مقاله توضیحاتی درباره هرکدام داده شده است. انواع بلیچینگ دندان بدین شرح است:

آفیس بلیچینگ 

این یک روش حرفه‌ای سفید کردن دندان است که توسط دندانپزشک انجام می‌‌شود. این فرآیند شامل استفاده از ژل سفید‌کننده قوی روی دندان‌ها و فعال کردن آن با نور مخصوص است. این نوع بلیچینگ تنها در یک بار ویزیت می‌‌تواند رنگ دندان‌ها را به طرز چشمگیری تغییر دهد.

هوم بلیچینگ

این نوع سفید کردن دندان شامل استفاده از سینی‌های سفارشی است که با ژل سفید‌کننده پر شده است. سینی‌ها بسته به محصول هر روز یا شب برای مدت زمان مشخصی پوشیده می‌‌شوند. این روش باعث سفید شدن تدریجی بیشتر می‌‌شود و می‌‌توان آن را در راحتی در خانه انجام داد.

نوارهای سفید کننده

نوارهای سفید‌کننده نوارهای نازک و انعطاف پذیری هستند که از قبل با ژل سفید‌کننده پوشانده شده‌اند. آنها هر روز برای مدت معینی مستقیما روی دندان‌ها اعمال می‌‌شوند. استفاده از این روش نسبتا آسان است و می‌‌تواند نتایج قابل توجهی را در مدت زمان کوتاه‌تری ارائه دهد.

خمیر دندان سفید کننده

خمیر دندان سفید‌کننده حاوی مواد ساینده است که می‌‌تواند به از بین بردن لکه‌های سطحی روی دندان کمک کند. در حالی که این روش ممکن است برخی از نتایج سفید‌کننده ایجاد کند، به اندازه روش‌های دیگر موثر نیست.

درمان‌های طبیعی

گفته شده است که برخی از داروهای طبیعی مانند روغن کشیدن یا استفاده از جوش شیرین و پراکسید هیدروژن، اثرات سفید کنندگی روی دندان‌ها دارند. با این حال، اثربخشی این روش‌ها از نظر علمی ثابت نشده است و ممکن است برای همه افراد بی خطر نباشد.

تفاوت دو روش هوم بلیچینگ و آفیس بلیچینگ

هوم بلیچینگ معمولا شامل خرید کیتی است که حاوی غلظت کمتری از پراکسید هیدروژن است که کاربر آن را با استفاده از یک سینی سفارشی روی دندان‌های خود اعمال می‌‌کند. این کیت طی چند روز یا چند هفته برای سفید کردن آهسته دندان‌ها استفاده می‌‌شود.

از سوی دیگر، آفیس بلیچینگ توسط دندانپزشک یا متخصص دندانپزشکی انجام می‌‌شود و از غلظت بالاتری از پراکسید هیدروژن استفاده می‌‌شود. عامل بلیچینگ مستقیما روی دندان‌ها اعمال می‌‌شود و با استفاده از نور مخصوص فعال می‌‌شود. نتایج معمولا پس از یک نوبت مشاهده می‌شود و در برخی موارد می‌تواند دندان‌ها را تا هشت درجه سفید کند.

در حالی‌که هوم بلیچینگ معمولا هزینه کمتری دارد، دستیابی به نتایج قابل توجه بیشتر طول می‌‌کشد. آفیس بلیچینگ گران‌تر است اما نتایج سریع‌تری را ارائه می‌دهد و همچنین می‌تواند بر اساس نیازهای خاص فرد سفارشی شود. مهم است که قبل از انجام هرگونه درمان سفید‌کننده با دندانپزشک مشورت کنید تا مطمئن شوید که آنها برای شرایط فردی شما ایمن و موثر هستند.

مزایا و معایب بلیچینگ دندان

قبل اقدام برای بلیچینگ دندان بهتر است با مزایا و معایب آن آشنا شوید. در ادامه مقاله به بررسی دقیق این موارد پرداخته‌ایم:

مزایا

  • بهبود ظاهر: بلیچینگ دندان روشی موثر برای زیباتر کردن ظاهر دندان‌ها و افزایش زیبایی لبخند است.
  • اعتماد به نفس را افزایش می‌‌دهد: دندان‌های لکه‌دار می‌‌توانند باعث خجالت و اعتماد به نفس پایین شوند. اما بلیچینگ دندان می‌‌تواند به افراد کمک کند تا با دندان‌های خود اعتماد به نفس بیشتری داشته باشند.
  • غیر تهاجمی: بلیچینگ دندان یک درمان غیر تهاجمی است، بنابراین نیازی به سوزن، بیهوشی یا جراحی ندارد.
  • مقرون به صرفه بودن: بلیچینگ دندان یک گزینه نسبتا کم هزینه برای بهبود زیبایی دندان در مقایسه با سایر روش‌ها مانند روکش‌های دندانی است.

معایب

  • حساسیت دندان: بلیچینگ دندان می‌‌تواند باعث ایجاد حساسیت یا درد دندان شود. به ویژه در افرادی که از قبل حساسیت دندانی دارند.
  • نتایج موقت: بلیچینگ دندان نتایج دائمی را تضمین نمی‌‌کند و ماندگاری نتایج به رژیم غذایی، بهداشت دهان و دندان و عادات سبک زندگی فرد بستگی دارد.
  • آسیب به مینای دندان: بلیچینگ مداوم دندان می‌‌تواند مینای دندان را فرسایش دهد، به ساختار دندان آسیب برساند و دندان‌ها را مستعد پوسیدگی کند.
  • تحریک لثه: سفید کردن دندان‌ها همچنین می‌‌تواند بافت‌های لثه را تحریک کرده و باعث قرمزی، تورم یا درد شود.

طول عمر و دوام بلیچینگ دندان

طبق مطالعات علمی، طول عمر و دوام بلیچینگ دندان به عوامل مختلفی بستگی دارد. این عوامل عبارتند از:

عوامل فردی

دندان‌های هر فرد منحصر به فرد است و توانایی دندان‌ها در واکنش به عوامل سفید‌کننده می‌‌تواند از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد.

عوامل سبک زندگی

برخی از انتخاب‌های سبک زندگی مانند مصرف تنباکو، قهوه، نوشابه، شراب قرمز یا چای می‌توانند باعث لکه‌دار شدن دندان‌ها شوند و در نتیجه دوام فرآیند سفید کردن دندان‌ها را کاهش دهند.

درمان‌های بعدی

پیگیری‌های منظم پس از بلیچینگ اولیه می‌تواند به حفظ درخشندگی دندان‌های شما کمک کند.

کیفیت محصول

کیفیت محصولات سفید‌کننده دندان نقش مهمی در تعیین موفقیت فرآیند دارد. محصولات با کیفیت بالا نتایج طولانی مدت را ارائه می‌‌دهند.

به طور کلی، طول عمر و دوام بلیچینگ دندان‌ها بسته به عادات افراد، بهداشت کلی دندان و مدت زمانی که آنها به روال نگهداری از سفید کردن دندان پایبند هستند، متفاوت است.

عوامل موثر در افزایش ماندگاری بلیچینگ دندان

اینکه بتوانیم حداکثر دوام را به بلیچینگ دندان خود بدهیم نیازمند عواملی است. این عوامل را در ادامه برشمرده‌ایم.

غلظت درمان

غلظت بالاتر ماده سفید‌کننده اثر ماندگارتری بر سفیدی دندان دارد. به این دلیل است که غلظت‌های بالاتر مقدار ماده موثره را در سطح دندان افزایش می‌‌دهد و در نتیجه نفوذ بهتر و در نتیجه نتایج بهتری را به همراه دارد.

مدت زمان درمان

هرچه دندان‌ها بیشتر در معرض ماده سفید‌کننده قرار گیرند، اثر ماندگاری بیشتری خواهد داشت. با این حال، درمان‌های طولانی‌تر ممکن است بسته به سطح حساسیت فرد، مشکلات حساسیت ایجاد کند.

نگهداری

استفاده منظم از محصولات نگهداری مانند خمیر دندان سفید‌کننده یا نوارها می‌‌تواند به حفظ سفیدی دندان برای مدت طولانی‌تری کمک کند.

عوامل سبک زندگی

برخی عادات مانند سیگار کشیدن، نوشیدن قهوه یا چای و مصرف غذاها یا نوشیدنی‌های تیره رنگ می‌‌تواند دندان‌ها را لکه دار کند و طول عمر سفید کردن دندان‌ها را کاهش دهد.

بهداشت دهان و دندان

رعایت بهداشت دهان و دندان از جمله مسواک زدن دو بار در روز، نخ دندان کشیدن منظم و مراجعه به دندانپزشک برای تمیز کردن حرفه‌ای نیز می‌‌تواند به طول عمر سفید کردن دندان‌ها کمک کند. این همچنین می‌‌تواند از ایجاد پلاک و تارتار که می‌‌تواند به مرور زمان دندان‌ها را تیره کند، جلوگیری کند.

عوامل شخصی

نتایج و طول عمر هر فردی از سفید کردن دندان بر اساس دندان‌های فردی و عوامل سبک زندگی متفاوت است. ژنتیک همچنین می‌‌تواند در سرعت تغییر رنگ دندان‌ها و مدت زمان ماندگاری نتایج پس از سفید کردن دندان نقش داشته باشد.

مراقبت‌های لازم پس از بلیچینگ دندان

روزهای اولیه بعد از بلیچینگ دندان بسیار مهم هستند. به توصیه‌های دندانپزشک با دقت گوش داده و به آن‌ها عمل کنید. رعایت اکثر این نکات باید تبدیل به عادات زندگی فرد شود. 

  • تا ۴۸ ساعت اول پس از درمان از مصرف غذاها و نوشیدنی‌های رنگارنگ یا لکه دار مانند چای، قهوه، شراب قرمز، انواع توت‌ها، سس سویا و سس گوجه فرنگی خودداری کنید.
  • سیگار نکشید و تنباکو نجوید زیرا می‌‌تواند دندان‌های شما را لکه دار کند و اثربخشی درمان سفید کردن دندان را کاهش دهد.
  • از مصرف غذاهای اسیدی و شیرین که می‌‌توانند به مینای دندان شما آسیب برسانند، خودداری کنید.
  • بهداشت دهان و دندان خود را با مسواک زدن دو بار در روز با خمیر دندان حاوی فلوراید، نخ دندان کشیدن روزانه و شستشو با دهانشویه آنتی باکتریال حفظ کنید.
  • از خمیر دندان سفیدکننده استفاده کنید که می‌‌تواند به از بین بردن لکه‌های سطحی کمک کند و دندان‌های شما را سفید نگه دارد.
  • برای حفظ بهداشت دهان و دندان و اطمینان از نتایج درمان سفید کردن دندان، معاینات و تمیز کردن منظم دندان‌ها را برنامه ریزی کنید.
  • بسته به نوع درمان سفید‌کننده دندانی که دریافت کرده‌اید، برای حفظ سفیدی دندان، درمان‌های دیگر را در نظر بگیرید.

جمع بندی

بلیچینگ دندان می‌‌تواند راهی موثر برای بهبود ظاهر دندان‌های شما باشد، اما راه حل دائمی نیست. مدت زمان اثرات سفید‌کننده بسته به عوامل مختلفی از جمله نوع درمان مورد استفاده، عادات بهداشت دهان و دندان و انتخاب سبک زندگی شما متفاوت خواهد بود. با مراقبت مناسب از دندان‌ها و اجتناب از عادت‌هایی که می‌‌توانند باعث ایجاد لکه شوند، می‌‌توانید به طولانی شدن اثرات سفید کردن دندان‌ها کمک کنید. با متخصصین ما در کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس مشورت کنید تا بهترین رویکرد را برای سلامت دندان و اهداف زیبایی‌شناسی خود تعیین نمایید.

سوالات متداول

  1. دوام بلیچینگ دندان چقدر است؟

اثرات سفید کردن دندان‌ها می‌‌تواند تا از ۶ ماه تا ۳ سال ادامه داشته باشد. از فردی به فرد دیگر متفاوت است. مواردی که به سرعت دندان‌های شما را لکه دار می‌‌کند و سفیدی شما را کوتاه مدت می‌‌کند عبارتند از: سیگار کشیدن، رعایت نادرست بهداشت دهان و دندان و استفاده از مواد غذایی رنگی مانند زردچوبه، قیمه و قرمه سبزی.

  1. آیا سفید کردن دندان ۱۰ سال دوام می‌‌آورد؟

هر تجربه سفید کردن منحصر به فرد است. نتایج می‌‌تواند از شش ماه تا ۳ سال باقی بماند. برخی از مطالعات نتایجی را حتی تا ۱۰ سال نشان داده‌اند. مهم است که به یاد داشته باشید که سفید کردن یک درمان دائمی نیست.

  1. آیا بعد از بلیچینگ دندان‌ها به سفید ماندن ادامه می‌‌دهند؟

پس از سفید کردن دندان‌های شما همیشه روشن‌تر از رنگ اصلی خود خواهند بود. اگر شما یک درمان سفید‌کننده عمیق داشته اید، تا زمانی که از روال نگهداری آسان دندان ها در خانه پیروی کنید، آنها برای تمام عمر سفید می‌‌مانند.

  1. چرا گاهی دندان‌ها بعد از بلیچینگ هنوز زرد هستند؟

اگر سلامت دهان و دندان شما ضعیف است یا بیماری زمینه‌ای دارید که روی دندان‌ها تأثیر می‌گذارد، روش سفید کردن دندان‌ها ممکن است دندان‌ها را زرد کند. این به این دلیل است که عاج زیر مینا رنگ زرد دارد. بنابراین، هنگامی که مینای دندان نازک می‌‌شود، دندان‌های شما شفاف می‌‌شوند و ممکن است زرد به نظر برسند.

  1. چند بار می‌‌توانم دندان‌هایم را سفید کنم؟

درمان‌های حرفه‌ای سفید کردن دندان معمولا بیش از یک بار در سال انجام نمی‌‌شود. این درمان‌ها شامل استفاده از عوامل سفید‌کننده قوی است. زیاده روی در این درمان‌ها می‌‌تواند منجر به آسیب دائمی به مینای دندان شود.

متا:

نظر دهید post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button