اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک زاگرس

اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک زاگرس

اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

پر کردن دندان با لیزر و فواید و عوارض آن 

پیشرفت‌های تکنولوژی موجب شده که انقلابی بزرگ در جنبه‌های مختلف ‌‌دندان‌پزشکی ایجاد شود. به‌طوری‌که امروزه شاهد استفاده از لیزر در درمان‌های مختلف ‌‌دندان‌پزشکی هستیم. لیزر درمانی نسبت به روش‌های سنتی دارای دقت و سرعت عمل بیشتری است و بیمار در حین درمان احساس راحتی بیشتری خواهد داشت. یکی از درمان‌‌هایی که با استفاده از لیزر انجام می‌شود پرکردن دندان است که به دلیل ویژگی‌های خاصی که دارد در طی چند سال اخیر بسیار محبوب شده است.

اگر می‌خواهید در مورد پر کردن دندان با لیزر و فواید و عوارض آن اطلاعات بیشتری کسب کنید پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مقاله از کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس با ما همراه باشید.

چگونه از لیزر در درمان‌های ‌‌دندان‌پزشکی استفاده می‌کنند؟

تمامی ‌لیزر‌‌ها از طریق ارسال انرژی به شکل نور عمل می‌کنند و در درمان‌های ‌‌دندان‌پزشکی نیز لیزر همانند یک ابزار دقیق برای ایجاد برش یا تبخیر بافتی که در تماس با آن است عمل می‌کند. در سفید کردن دندان نیز به عنوان یک منبع حرارتی که عامل بلیچینگ را فعال می‌کند مورد استفاده قرار می‌گیرد.

پر کردن و عصب کشی دندان با لیزر

عصب کشی و پر کردن دندان با لیزر معمولا بدون نیاز به بی‌حسی انجام می‌شود. در واقع در این فرآیند دندان با استفاده از دستگاه لیزر تراشیده شده و سپس بافت‌‌‌ها و نواحی عفونی و پوسیده خارج می‌شود. پس از آن ‌‌دندان‌پزشک حفره ایجاد شده را با استفاده از مواد پر کننده مخصوص پر می‌کند و با شکل دهی به آن سطح صاف و صیقلی را برای دندان ایجاد می‌کند. در پایان کار نیز دندان و پرکردگی آن پولیش داده می‌شود. 

مزایای پر کردن دندان با لیزر در ‌‌دندان‌پزشکی

استفاده از لیزر در پر کردن دندان‌‌‌ها موجب می‌شود که درمان راحت‌تر، دقیق‌تر و با هزینه‌ای مقرون‌به‌صرفه انجام شود. از مهم‌ترین مزایای لیزر درمانی در ‌‌دندان‌پزشکی می‌توان به موارد زیر اشاره نمود.

  • در برخی موارد عدم نیاز به بی‌حسی
  • کاهش نیاز به بخیه
  • کاهش میزان خونریزی در بافت نرم
  • کاهش ریسک عفونت باکتریایی به سبب استریل کامل قسمت تحت درمان
  • بهبود سریع‌تر بافت‌‌‌ها و افزایش بازسازی بافت‌ها
  • کاهش احتمال صدمه دیدن بافت‌های سالم اطراف ناحیه تحت درمان به علت دقت بالای نور لیزر

پرکردن دندان با لیزر چگونه انجام می‌شود؟

بیشتر درمان‌های ‌‌دندان‌پزشکی که با استفاده از لیزر انجام می‌شوند شباهت زیادی به روش‌های رایج و سنتی دارند. به عنوان مثال در فرآیند درمان حفره و خرابی دندان با لیزر ‌‌دندان‌پزشک همان پروسه روش سنتی را تکرار می‌کند اما به جای مته جهت از بین بردن بافت آسیب دیده از لیزر استفاده می‌شود. 

با توجه به درمانی که دندان آسیب دیده نیاز دارد احتمال دارد به بی‌حس کننده جهت بی‌حسی بافت داخل دهان نیاز باشد. البته در لیزر درمانی خرابی‌های سطحی دندان معمولا تزریق بی‌حس کننده انجام نمی‌شود. اما در درمان آسیب دیدگی و پوسیدگی‌های شدید با لیزر ‌‌دندان‌پزشک ابتدا مواد بی‌حس کننده در لثه فرد تزریق می‌کند. 

در فرآیند پر کردن دندان با لیزر ‌‌دندان‌پزشک پس از بررسی وضعیت خرابی دندان بیمار و آماده سازی دهان بیمار جهت درمان، از لیزر دندانی مخصوص برای درمان کمک می‌گیرد و به جداسازی بافت خراب و آسیب دیده دندان می‌پردازد. 

با جداسازی قسمت‌های پوسیده دندان با لیزر در دندان یک حفره ایجاد می‌شود که ‌‌دندان‌پزشک از مواد پر کننده مخصوصی برای پر کردن آن استفاده می‌کند. همانطور که اشاره شد این روند در روش سنتی نیز به همین صورت است و فقط برای جدا کردن قسمت‌های پوسیده دندان به جای مته از لیزر استفاده می‌شود. 

در طی چند سال اخیر در بیشتر موارد برای پر کردن دندان‌‌‌ها از رزین‌های کامپوزیتی استفاده می‌شود. بیمارانی که درمان ‌‌دندان‌پزشکی با لیزر را انجام داده‌اند نسبت به افرادی که قبلا روش‌های سنتی را برای درمان دندان آسیب دیده خود تجربه کرده‌اند درد کمتری را احساس می‌کنند. از طرفی لیزر درمانی موجب بهبود سریع‌تر اعصاب دهان می‌شود، در نتیجه بیمار زودتر بهبود پیدا می‌کند و به وضیعت عادی خود بر می‌گردد.

برای پر کردن دندان از چه نوع لیزری استفاده می‌کنند؟

به طور کلی برای درمان مشکلات و آسیب‌های دندان در ‌‌دندان‌پزشکی از دو نوع لیزر بافت سخت و لیزر بافت نرم استفاده می‌کنند. لیزر بافت سخت برای جداسازی قسمت‌های خراب و پوسیده دندان از بافت سالم استفاده می‌شود. اما لیزر بافت نرم برای درمان مشکلات و بیماری‌های لثه کاربرد دارد. با استفاده از این لیزر‌‌ها درمان دندان‌‌‌ها با ظرافت و سرعت بالاتری صورت می‌گیرد و دندان‌‌‌ها آماده پر شدن خواهند شد.

پر کردن دندان با لیزر بدون کوچک‌ترین صدایی انجام می‌شود و لیزر موجب می‌شود که میکروب‌های موجود در حفره دندان نیز به طور کامل از بین روند. در نتیجه پر کردن دندان‌‌‌ها با کمترین آسیب به بافت دندان‌‌‌ها انجام می‌شود.

پر کردن دندان با لیزر چه عوارض و خطراتی به همراه دارد؟

لیزر درمانی از جمله روش‌های بسیار بی‌خطر است. اما حتما باید توسط یک ‌‌دندان‌پزشک متخصص و ماهر انجام شود، زیرا درصورتی‌که ‌‌دندان‌پزشک مهارت کافی نداشته باشد و از پالس‌های لیزر با طول موج نامناسب استفاده کند احتمال اینکه به بافت لثه و دندان آسیب وارد شود زیاد است. از جمله معایب درمان دندان‌ها با لیزر می‌توان به موارد زیر اشاره نمود.

  • برای درمان پوسیدگی‌‌ها و خرابی‌های بین دندان‌ها امکان استفاده از لیزر وجود ندارد. 
  • هزینه لیزر درمانی نسبت به سایر روش‌های رایج و سنتی در ‌‌دندان‌پزشکی بالاتر است.
  • در درمان دندان‌‌‌ها به کمک لیزر برخی مواقع نیاز است که از مته ‌‌دندان‌پزشکی نیز استفاده شود. در واقع تراشیدن خرابی‌های گسترده‌تر و یا فرم دهی به مواد ترمیمی‌ پرکننده دندان به تنهایی با لیزر امکان پذیر نیست و باید با مته ‌‌دندان‌پزشکی انجام شود.
  • امکان استفاده از لیزر جهت درمان دندان‌‌هایی که در گذشته پر یا روکش شده‌اند وجود ندارد. علاوه بر این به کارگیری پالس‌های لیزر برای ایمپلنت و پروتز دندان امکان‌پذیر نیست.
  • در برخی از روش‌های درمان با لیزر نمی‌توان فرآیند درمان را بدون بیهوشی انجام داد، ازاین‌رو نیاز است که ‌‌دندان‌پزشک پیش از شروع درمان مواد بی‌حسی به بیمار تزریق کند.
  • استفاده از لیزر ممکن است موجب آسیب دیدن چشم های بیمار شود. از این رو ضروری است که بیمار پیش از شروع درمان حتما عینک مخصوص که در اختیار او قرار می‌گیرد را به روی چشم های خود قرار دهد.
  • همچنین در درمان دندان‌‌‌ها با لیزر ممکن است که بافت‌های داخل دهان آسیب ببینند. در واقع درصورتی‌که ‌‌دندان‌پزشک طول موج نامناسبی را انتخاب کند به بافت‌های داخل دهان آسیب وارد می‌شود. ازاین‌رو توصیه می‌شود که حتما پیش از اقدام برای لیزر درمانی اطمینان حاصل کنید که ‌‌دندان‌پزشک از مهارت کافی درمان با لیزر برخوردار است و آموزش‌های لازم را گذرانده است.

هزینه پر کردن دندان با لیزر

هزینه درمان دندان با لیزر با توجه به نوع درمان و دستگاه لیزری که مورد استفاده قرار می‌گیرد متفاوت است. لیزر درمانی نسبت به سایر روش‌های درمانی رایج در ‌‌دندان‌پزشکی دارای هزینه بیشتری است. البته با توجه به اینکه درمان به کمک لیزر به جلسات درمانی کمتری نیاز دارد این روش مقرون‌به‌صرفه‌تر خواهد بود.

در واقع گاهی اوقات انتخاب یک روش ارزان‌تر می‌تواند در نهایت خیلی گران‎تر و پرهزینه‌تر باشد. با انتخاب یک روش گران‌تر می‌توان به نتایج مطلوب‌تر و با کیفیت‌تری دست یافت و احتمال اینکه درمان با مشکلاتی همراه شود به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد. عوامل مختلفی بر هزینه پر کردن دندان با استفاده از لیزر موثر هستند که از جمله آن‌‌‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره نمود.

  • تجربه و مهارت ‌‌دندان‌پزشک
  • موقعیت جغرافیایی کلینیک ‌‌دندان‌پزشکی
  • تعداد دندان‌‌هایی که به درمان نیاز دارند.
  • خصوصی یا دولتی بودن کلینیک

جمع بندی

لیزر درمانی یکی از بهترین روش‌هایی است که برای درمان دندان‌های آسیب دیده و به طور کلی بافت سخت و بافت نرم در دهان مورد استفاده قرار می‌گیرد. یکی از رایج‌ترین کاربردهای لیزر در دندان‌پزشکی پر کردن دندان‌‌ها است. با استفاده از این روش فرایند درمان با دقت و ظرافت بیشتری در کوتاه‌ترین زمان ممکن بدون آسیب دیدن بافت‌های سالم مجاور انجام می‌شود.

 با کمک لیزر درمان پر کردن دندان‌‌‌ها در صورت سطحی بودن بدون نیاز به بی‌حسی انجام می‌شود و بیمار در حین درمان هیچ‌گونه درد و ناراحتی احساس نخواهد کرد. اگر شما نیز نسبت به دردهای درمان پوسیدگی و آسیب دیدگی دندان‌های خود و روش‌های ‌‌دندان‌پزشکی سنتی خیلی حساس هستید پیشنهاد می‌کنیم که از روش لیزر درمانی استفاده کنید و بدون هیچ‌گونه دغدغه‌ای دندان‌های طبیعی خود را با درمان به موقع حفظ کنید. همین حالا با کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس تماس بگیرید و نوبت ویزیت خود را دریافت نمایید. 

سوالات متداول

میزان دقت ‌‌دندان‌پزشک در استفاده از لیزر چگونه است؟

دقت و میدان دید ‌‌دندان‌پزشک هنگام برداشتن پوسیدگی دندان نسبت به روش معمولی خیلی گسترده‌تر است. ازاین‌رو ‌‌دندان‌پزشک به راحتی می‌تواند قسمت‌های آسیب دیده را مشاهده نماید و بدون صدمه زدن به سطح سالم دندان پوسیدگی‌‌‌ها را به طور کامل جدا نماید. 

چه افرادی کاندید مناسبی برای استفاده از لیزر برای پر کردن دندان هستند؟

تمامی‌ افراد به جز بیمارانی که قبلا دندان‌های خود را ترمیم کرده‌اند می‌توانند از لیزر برای ترمیم و پر کردن دندان‌های خود استفاده کنند. با استفاده از لیزر به راحتی می‌توان بالغ بر ۹۰ درصد خرابی‌‌‌ها و پوسیدگی‌های دندان را بدون آسیب دیدن بافت سالم دندان از بین برد.

آیا استفاده از لیزر در ‌‌دندان‌پزشکی کودکان بی خطر است؟

بله، این روش برای درمان خرابی و آسیب دیدگی دندان‌های کودکان و بزرگ‌سالان کاملا بی خطر است.

آیا ترمیم دندان با استفاده از لیزر به بی‌حسی نیاز دارد؟ 

بر اساس اینکه شما از چه روش درمانی می‌خواهید استفاده کنید ممکن است که پیش از شروع درمان به بی‌حسی نیاز باشد یا خیر. معمولا در خرابی‌های سطحی نیازی به مواد بی‌حسی نیست اما در خرابی‌های عمیق حتما پیش از شروع درمان باید تزریق مواد بی‌حسی انجام شود.

پر کردن دندان با استفاده از لیزر چقدر زمان بر است؟

با توجه به اینکه شدت خرابی دندان‌‌‌ها چقدر است، پر کردن دندان‌ها با لیز می‌تواند بین ۱۰دقیقه الی ۱ ساعت طول بکشد. همچنین اینکه کدام دندان به ترمیم نیاز دارد و میزان خرابی دندان چقدر عمیق است نیز در مدت زمان درمان موثر هستند.

هزینه پر کردن دندان‌ها با لیزر چقدر است؟

لیزر درمانی نسبت به سایر روش‌های رایج و سنتی در دندان‌پزشکی برای پر کردن دندان دارای هزینه بیشتری است. البته با توجه به اینکه به تعداد جلسات درمانی کمتری نیاز دارد و مزایای زیادی دارد می‌تواند یک روش مناسب و مقرون‌به‌صرفه باشد.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button