اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک زاگرس

اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک زاگرس

اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

فواید لیزر در جراحی دندان

دندانپزشکان همیشه به دنبال راه‌های جدید و پیشرفته برای درمان و مراقبت از دندان هستند. به همین دلیل است که پیشرفت‌های جدید و دائمی در صنعت دندانپزشکی وجود دارد. یکی از این رویکردهای توسعه یافته، لیزر دندانپزشکی بخصوص جراحی دندان با لیزر است. برای آشنا شدن با فواید جراحی دندان با لیزر تا انتهای این مقاله از کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس با ما همراه بمانید.

لیزر دندانپزشکی چیست؟

لیزر دندانپزشکی به معنی استفاده از لیزر برای درمان تعدادی از بیماری‌های مختلف دندانی است. در سال ۱۹۸۹ به طور تجاری در دندانپزشکی بالینی برای روش‌های مربوط به بافت دندان استفاده شد. دندانپزشکی با لیزر در مقایسه با مته‌ها و سایر ابزارهای غیر لیزری به طور بالقوه گزینه درمانی راحت‌تری را برای تعدادی از روش‌های دندانی شامل بافت سخت یا نرم ارائه می‌دهد.

لیزر، انرژی نوری را در یک پرتو بسیار باریک و متمرکز ایجاد می‌کند. این نور لیزر زمانی که به بافت برخورد می‌کند واکنشی ایجاد می‌کند که به آن اجازه می‌دهد بافت را جدا کند یا شکل دهد.

لیزر دندانپزشکی در روش‌های مختلفی استفاده می‌شود، از جمله:

  • درمان حساسیت
  • درمان پوسیدگی دندان
  • درمان بیماری لثه
  • سفید کردن دندان
  • جراحی دندان

کنترل لیزر آسان است و به دندانپزشکان اجازه می‌دهد بدون ایجاد درد در بیمار، بافت را برش داده یا تبخیر کنند، پوسیدگی دندان‌ها را از بین ببرند و بافت نرم را از لثه‌ها جدا کنند. لیزر می‌تواند درمان‌های دندانی را کارآمدتر، مقرون به صرفه‌تر و راحت‌تر کند.

آیا جراحی دندان با لیزر بدون درد است؟

جای تعجب نیست که وقتی بسیاری از روش‌های دندانپزشکی نیاز به تزریق مواد بی‌حسی، بخیه و زمان بهبودی زیادی دارند، مردم از رفتن به دندانپزشک می‌ترسند. خوشبختانه پیشرفت علم در زمینه ورود لیزر به درمان‌های دندانپزشکی، این مشکلات را تا حدود زیادی کاهش داده است.

فناوری نور با انرژی بالا یا همان نسبت به روش‌های سنتی بسیار کمتر تهاجمی است. استفاده از دریل و چاقوی جراحی را در بسیاری از عمل‌های دندانپزشکی بخصوص جراحی دندان با لیزر حذف می‌کند و دیگر نیازی به بی‌حسی موضعی وجود ندارد. با کمک لیزر، حتی بیوپسی و پر کردن حفره نیز بدون درد انجام می‌شود.

تمام روش‌ها برای محافظت از بافت‌های اطراف با دقت انجام می‌شوند و هیچ بخیه‌ای برای بعد از جراحی وجود ندارد. به عنوان یک امتیاز اضافی، لیزرها در حین حرکت استریل می‌شوند که خطر عفونت‌های باکتریایی دردناک را نیز کاهش می‌دهد.

مزایای جراحی دندان با لیزر

جراحی کم تهاجمی

جراحی دندان ممکن است برای کسانی که به روش سنتی آن را انجام داده‌اند، ترسناک و بسیار دردناک به نظر برسد. استفاده از لیزر باعث می‌شود که کل این روش تهاجمی به حداقل برسد و نیاز به استفاده از بی‌حسی دندان برای پر کردن حفره‌ها و برش لثه برای رسیدن به دندان نهفته را از بین می‌برد.

خونریزی و تورم را به حداقل می ‌رساند

لیزر دندانپزشکی از پرتوهای نور بسیار متمرکز، برای اعمال درمان‌ها و انجام جراحی‌های دندان استفاده می‌کند. این پرتوهای نور باعث می‌شوند خونریزی و تورم بعد از جراحی به حداقل ممکن برسند. اگر از لیزر استفاده نشود، بدون شک خونریزی یک مشکل بزرگ بعد از جراحی دندان خواهد بود.

آسایش بیمار

یکی از مزایای کلیدی لیزر درمانی این است که بیمارانی که معمولا از دندانپزشک می‌ترسند، می‌توانند در طول عمل احساس آرامش و راحتی بیشتری داشته باشند. با لیزر، صداها و لرزش‌های زیاد و ترسناک مته دندان از بین می‌رود.

سرعت بالای بهبودی

در هنگام انجام هر گونه عمل دندانپزشکی، آخرین انتظار یک روش ناراحت کننده و طولانی با دوره بهبودی طولانی و دردناک است. با لیزر دندانپزشکی، خونریزی و تورم کمتری وجود دارد که به معنای بهبود سریع‌تر خواهد بود.

همچنین، نه تنها درمان‌های با لیزر کمتر تهاجمی هستند، بلکه بهبودی نیز کمتر آسیب زا خواهد بود. معمولا درمان پریودنتیت نیاز به خراش دادن و بررسی لثه‌ها و دندان‌ها دارد که می‌تواند منجر به درد طاقت فرسا، خونریزی، تورم و ناراحتی در دوره بهبودی شود. جراحی دندان با لیزر باعث خونریزی، تورم و ناراحتی کمی در طول و بعد از جراحی و در دوره بهبودی می‌شود. در نتیجه، بهبودی بسیار سریع‌تر اتفاق می‌افتد و سریع‌تر به زندگی عادی خود برمی‌گردید.

کاهش احتمال عفونت

لیزر دندانپزشکی بسیار ارزشمند است و در سراسر جامعه دندانپزشکی مورد استفاده قرار می‌گیرد، عمدتا به این دلیل که به استریل کردن ناحیه تماس با آنها کمک می‌کند. برخی از درمان‌های لیزری نیازی به بخیه ندارند. بنابراین، به معنای کمترین ضربه به لثه و دندان و کمتر شدن احتمال عفونت است.

معایب جراحی دندان با لیزر

مانند تمام روش‌های درمانی، استفاده از لیزر نیز مزایا و معایبی دارد. حال که با مزایای بسیار زیاد این روش درمانی جدید آشنا شدیم، بهتر است کمی هم درباره معایب آن بدانیم. از جمله معایب جراحی دندان با لیزر که ممکن است با آن روبرو شویم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • لیزر را نمی‌توان روی دندان‌هایی که از قبل دارای انواع خاصی از پر کردن هستند، مانند آمالگام فلزی استفاده کرد.
  • برخی از روش‌های لیزر هنوز نیاز به بی‌حسی دارند.
  • هنوز هم گاهی اوقات برای تکمیل پر کردن، نیازمند مته‌ها هستیم. شکل دادن، تنظیم و صیقل دادن پر کردگی از جمله مواردی هستند که هنوز باید برای انجام آن‌ها از مته‌ها استفاده کرد.
  • بسته به بافت اطراف یا اجزای مرتبط با دندان یا لثه، برخی از روش‌های درمانی را نمی‌توان با لیزر انجام داد.
  • خطر آسیب لثه وجود دارد.

البته باید بدانید که خطرات لیزر دندانپزشکی نسبتا کم است. پیدا کردن یک کلینیک دندانپزشکی واجد شرایط بسیار مهم است. زیرا استفاده از طول موج یا سطح قدرت اشتباه می‌تواند به بافت آسیب برساند.

انواع لیزرهای دندانپزشکی و کاربرد آن ها

لیزرهای دندانپزشکی دیود، Nd:YAG، CO2 و اربیوم از سری لیزرهای رایج هستند. هر نوع لیزر دارای اثرات بیولوژیکی خاص است. درک کامل هر یک از این دسته از دستگاه‌ها برای هر دندانپزشکی که میخواد از لیزر را در درمان‌های خود استفاده کند، ضروری است.

لیزر دیود

لیزرهای دیود به دلیل اندازه جمع و جور و قیمت نسبتا مقرون به صرفه بسیار محبوب شده اند. لیزرهای دیود فقط بافت نرم هستند. کروموفورها رنگدانه‌هایی مانند هموگلوبین و ملانین هستند که شبیه به طیف جذبی Nd:YAG هستند. با این حال، اکثر روش‌های جراحی با دیودها در نتیجه تعامل فوتون‌های لیزر با بافت نیستند. این نوع لیزر برای بسیاری از روش‌های درمانی بافت نرم داخل دهانی مانند برداشتن لثه، بیوپسی، برداشتن قالب و فرنکتومی کاملا موثر هستند. لیزرهای دیود همچنین قابلیت باکتری کشی دارند و می‌توانند برای روش‌های کمکی پریودنتال استفاده شوند. آنها همچنین برای سفید کردن دندان به کمک لیزر استفاده می‌شوند. لیزرهای دیود دارای خواص بی مدولاسیون نوری عالی نیز هستند.

لیزر Nd:YAG

لیزرهای Nd:YAG اولین نوع لیزرهای پالسی واقعی بودند که به طور انحصاری برای استفاده دندانپزشکی در سال ۱۹۹۰ به بازار عرضه شدند. این لیزرها عمدتاً برای درمان‌های پریودنتال استفاده می‌شوند. تمایل آنها به بافت‌های رنگدانه‌ای امکان دبریدمان و ضدعفونی موثر بخش‌های پریودنتال را فراهم می‌کند. آلودگی‌زدایی باکتریایی در بافت‌های تحت درمان با انرژی لیزر Nd:YAG نیز به رفع عفونت پریودنتال کمک می‌کند. لیزر Nd:YAG همچنین می‌تواند برای چندین روش بافت نرم مانند برداشتن لثه، فرنکتومی، قالب گیری و بیوپسی استفاده شود. نفوذ عمیق و طول موج مادون قرمز نزدیک این لیزرها نیز آنها را برای روش‌های فوتوبیو مدولاسیون ایده آل می‌کند.

لیزر CO2 

لیزرهای CO2 از اوایل دهه ۱۹۷۰ در پزشکی در دسترس بوده‌اند و بیش از ۲۵ سال است که در دندانپزشکی مورد استفاده قرار می‌گیرند. لیزرهای CO2 برای برش بافت برای درمان‌های مختلف بسیار کاربردی هستند. بیوپسی‌های اینسیزیونال و اکسیزیونال ، فرنکتومی، ژنژیوکتومی، روش‌های قبل از پروتز و مواردی از این دست همگی با هموستاز عالی به دست می‌آیند. با استفاده از لیزرهای CO2 تقریبا بی‌نیاز از بخیه زدن محل جراحی می‌شوید و تاثیر حرارتی کنترل شده و مهر و موم شدن انتهای عصب اغلب تجربه بسیار راحت و بدون دردی را پس از جراحی برای بیمار بهمراه دارد.

لیزر اربیوم

لیزرهای اربیوم بافت سخت و نرمی دارند. کروموفور اولیه آنها آب است، اما جذب هیدروکسی آپاتیت به میزان کمتری اتفاق می‌افتد. آماده سازی دندان با دستگاه‌های اربیوم بسیار کارآمد است و بسیاری از روش‌ها را می‌توان بدون بی حسی موضعی انجام داد. لایه اسمیر عملا از بین می‌رود و لیزر اثر ضد عفونی کنندگی قابل توجهی بر روی عاج و مینای دندان دارد که قرار است ترمیم شود. برش استخوان با لیزر اربیوم منجر به حداقل ضربه حرارتی و مکانیکی به بافت‌های مجاور می‌شود. لیزرهای اربیوم همچنین می‌توانند برای لایه‌برداری ایمن سطوح ریشه در طی درمان‌های پریودنتال استفاده شوند که مزیت اضافی ضدعفونی سطح ریشه را دارد.

جمع بندی

لیزر درمانی به دلیل مزایای بسیاری که برای بیماران دندانپزشکی دارد، هر روز محبوب‌تر می‌شود. اگر شما از بیمارانی هستید که می‌خواهید از خدمات لیزر دندانپزشکی بهره‌مند شوید، اکنون وقت آن است که برای اطلاعات بیشتر با ما در کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس تماس بگیرید. از آنجایی‌که همکاران ما همیشه برای هرگونه سوال مرتبط با لیزر بخصوص جراحی دندان با لیزر آماده پاسخگویی هستند، همین حالا با شماره های موجود تماس بگیرید و نوبت ویزیت دریافت نمایید.

سوالات متداول

  1. کدام لیزر در جراحی دندان استفاده می ‌شود؟

لیزرهای دندانپزشکی رایج امروزی اربیوم، Nd:YAG، دیود و CO2 هستند. هر نوع لیزر دارای اثرات بیولوژیکی خاص و روش‌های مرتبط با آن‌ها است.

  1. آیا جراحی دندان با لیزر بی خطر است؟

تا زمانی‌که اقدامات احتیاطی خاصی مانند استفاده از عینک محافظ رعایت شود، می‌توان از لیزرهای دندانی با خیال راحت برای درمان بیماران استفاده کرد. لیزرها مانند ابزارهای معمولی دندانپزشکی مانند مته‌ها صدا و ارتعاش ایجاد نمی‌کنند، بنابراین لیزر درمانی اغلب گزینه بهتری برای افرادی است که با اضطراب دندان سر و کار دارند.

  1. لیزر دندان چیست؟

لیزر دندان نوعی لیزر است که به طور خاص برای استفاده در جراحی دهان یا دندانپزشکی طراحی شده است. در ایالات متحده، استفاده از لیزر بر روی لثه برای اولین بار توسط سازمان غذا و داروی آمریکا در اوایل دهه ۱۹۹۰ تایید شد و استفاده بر روی بافت‌های سخت مانند دندان یا استخوان فک پایین در سال ۱۹۹۶ تایید شد.

  1. بهترین لیزر برای اندودنتیکس چیست؟

لیزر واترلیز به طور موثری با عفونت ریشه مبارزه می‌کند و می‌تواند ضد عفونی و تمیز کردن، باز کردن لوله‌های عاجی، ضد عفونی کردن قبل از انسداد، پالپوتومی و خارج کردن پالپ و برداشتن لایه اسمیر در کانال را انجام دهد.

  1. خطرات جراحی دندان با لیزر چیست؟

اگر مشکلی در طول لیزر درمانی ایجاد شود، معمولا آسیب به بافت لثه اطراف یا آسیب به پالپ دندان است. آسیب بافت لثه یک عارضه جانبی بالقوه در هر نوع کار دندانپزشکی، از جمله روش‌های سنتی و لیزری ممکن است پدید آید.

کلمه کلیدی:جراحی دندان با لیزر

متا تایتل: جراحی دندان با لیزر ، مزایا، معایب و انواع لیزر دندانپزشکی|کلینیک دندانپزشکی زاگرس

متا دیسکریپشن: جراحی دندان با لیزر باعث می‌شود بسیاری از مشکلات ناشی از جراحی در روش سنتی از بین برود. درد، خونریزی و ترس بیمار به حداقل خود کاهش می‌یابد.

۵/۵ - (۳ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button