اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک زاگرس

اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک زاگرس

اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

نگهداری کامپوزیت طرح لبخند راحت تر است یا لمینت

برای آنکه دندان‌هایی زیبا و سالم داشته باشید اصلاح طرح لبخند می‌تواند گزینه مناسبی باشد. برای این منظور از دو روش کامپوزیت و لمینت استفاده می‌کنند. در این مقاله از کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس قصد داریم تا این دو روش را با هم مقایسه کنیم و در نهایت ببینیم نگهداری کدام یک راحت تر است؟ 

لمینت کامپوزیت و لمینت سرامیک

برای ساخت لمینت از دو ماده کامپوزیت و سرامیک استفاده می‌شود. هر دو ماده برای ساخت دندان‌هایی زیبا و یکدست مناسب هستند اما باید این کار را دندانپزشک متخصص زیبایی با تجربه انجام دهد. شاید برایتان سوال باشد که کدام نوع ماده لمینت برای دندان‌های ما مناسب است؟ بهتر است ابتدا نیار‌های و شرایط دندانی خود را بدانید تا بتوانید گزینه مناسب را انتخاب نمایید. هر دو این روش‌ها می‌توانند فاصله بین دندانی، لب پریدگی، ترک، بی نظمی و تیرگی دندان‌ها را برطرف کنند. در ادامه با تفاوت‌های این دو نوع لمینت آشنا می‌شوید تا تصمیم بگیرید کدامیک برای شما مناسب تر بوده و نگهداری آسان تری دارد.

لمینت یا کامپوزیت کدامیک طبیعی تر هستند؟

تمام لمینت‌ها و روکش‌ها به هدف هماهنگی با سایر دندان‌ها و دادن جلوه ای یکدست و همرنگ به تمام دندان‌ها ساخته می‌شوند. زیرا هدف نهایی اصلاح طرح لبخند است. 

لمینت‌ها در مجموع جلوه طبیعی تری نسبت به کامپوزیت دارند. دلیل آن هم انعکاس نور در سرامیک است که کاملا مطابق با دندان‌های اصلی فرد عمل می‌کند. اما لمینت‌های کامپوزیتی نیز پس از پولیش خوردن تا حدی مطابق با دندان‌های طبیعی فرد می‌شوند. 

برای دندان‌های بهم ریخته با مشکلات زیاد از کامپوزیت کمک بگیریم یا لمینت؟

اگر فاصله بین دندان‌های شما زیاد باشد، یا در اثر سیگار و بیماری دچار تغییر رنگ شدید شده باشید باید از لمینت سرامیکی استفاده کنید. همچنین اگر دندان‌ها بهم ریخته ای دارید بهترین راه درمان آن لمینت سرامیکی است. 

اگر مشکلات دندانی کمی دارید کامپوزیت می‌تواند به شما کمک زیادی بکند. دقت داشته باشید در صورت وجود مشکلات زیاد و ناهماهنگی و کجی بیش از حد دندان‌ها، احتمالا هیچ کدام از این دو روش قابل انجام نبوده و به جای آن از ارتودنسی و روکش‌های کامل دندان باید استفاده می‌کنند. اگر دندان خود را به هر دلیلی از دست داده باشید ایمپلت و بریج دندان تنها راه حل‌های جایگزین موجود هستند. 

لمینت و کامپوزیت کدام طول عمر بیشتری دارد؟

لمینت‌ها اگر به خوبی از آنها مراقبت شود بین ۱۰ تا ۲۰ سال دوام می‌آورند. همچنین در صورت رعایت بهداشت دهان و دندان و استفاده درست، کامپوزیت عمری بین ۵ تا ۸ سال خواهند داشت. در حالت کلی کامپوزیت‌ها نصف لمینت‌ها دوام و ماندگاری دارند. البته نباید نادیده بگیرید که قیمت و طول درمان با کامپوزیت بسیار کمتر از لمینت است.

لمینت یا کامپوزیت کدام قابل تعمیر است؟

استحکام لمینت به دلیل جنس ماده ای که در آن به کار رفته بیشتر از از کامپوزیت است. از طرفی لمینت‌ها در لابراتوار و تحت شرایط خاص و مناسب با دندان‌های فرد ساخته می‌شوند. لمینت در صورت خرابی یا شکستگی قابل ترمیم نیست و باید حتما تعویض شوند. اما کامپوزیت‌ها را می‌توان ترمیم کرد. به همین دلیل هزینه بیشتری نسبت به کامپوزیت دارد. 

لکه پذیری کدام نوع لمینت کمتر است؟

دندان‌های طبیعی و دندان‌های لمینت شده هر چه تمیز تر و درخشان تر باشند زیبایی بیشتری دارند. کامپوزیت‌ها هرچه نازک تر باشند طبیعی تر به نظر می‌رسند اما مشکل اینجاست که در صورت نازک بودن سایه دندان‌های طبیعی که تیره هستند قابل مشاهده است و دیگر نمی توان بدرنگی آنها را پوشاند. تنها راه استفاده از کامپوزیت مات است که جلوه طبیعی به دندان‌ها نمی دهد. به همین دلیل در صورت تیرگی بیش از حد دندان‌ها نمی توانید از کامپوزیت شفاف استفاده کنید. از طرفی کامپوزیت‌ها در اثر خوردن مواد غذایی رنگی، نسبت به لمینت زودتر تغییر رنگ پیدا می‌کنند. 

لمینت‌ها لکه پذیری کمتری نسبت به کامپوزیت دارند. اما همچنان مانند کامپوزیت، باید بهداشت دهان و دندان را رعایت کنید تا تغییر رنگ نداده و آسیبی به آنها وارد نشود. چای، قهوه و غذا‌های حاوی زرد چوبه و رنگی را کمتر مصرف کنید.بهتر است بلافاصله پس از خوردن غذا‌های رنگی، دندان‌های خود را مسواک کنید.

لمینت یا کامپوزیت کدام درمانی فوری است؟

کامپوزیت‌ها معمولا در مطب و در طی یک جلسه گذاشته می‌شوند. نیاز به آماده سازی و تراشیدن دندان‌ها ندارند. مستقیم روی دندان‌ها قرار گرفته و با مهارت دندانپزشک متخصص زیبایی روی دندان‌ها فرم می‌گیرند. در انتها با کمک نوری مخصوص مواد روی دندان‌ها سفت می‌شود. سپس آنها را صیقل می‌دهند تا جلوه ای زیبا و طبیعی بگیرند. 

در مقابل لمینت‌ها نیاز به چند جلسه مراجعه به دندانپزشک دارند. یک جلسه برای آماده سازی دندان‌ها نیاز است که آنها را به اندازه قطر پوسته‌های لمینت تراشیده و قالبگیری کنند. قالب‌ها به لابراتوار ساخت لمینت فرستاده می‌شوند و پس از طی دو هفته به مطب ارسال می‌شوند. مجددا باید به مطب مراجعه کنید تا آنها را روی دندان‌های شما بچسبانند. شاید نیاز به یک جلسه دیگر برای بررسی بیشتر قرارگیری لمینت‌ها روی دندان‌ها باشد. لمینت کردن پروسه ای طولانی تر از کامپوزیت است. 

هزینه کامپوزیت بیشتر است یا لمینت؟

کامپوزیت‌ها قیمت ارزانتری نسبت به لمینت دارند. ما در نظر داشته باشید که ماندگاری کمتری نیز داشته و باید زودتر آنها را تعویض کنید. اگر کامپوزیت‌ها آسیب ببینند می‌توانید آنها را برای همیشه از روی دندان‌های خود بردارید یا بخشی از آن را ترمیم کنید. اما لمینت‌ها باید تعویض شوند و قابلیت برگشت پذیری نخواهند داشت. 

با وجود تمام تفاوت‌هایی که این دو نوع ماده لمینت با هم دارند این شما و دندانپزشک هستید که انتخاب می‌کنید کدام یک برای شما مناسب تر است. در ادامه با روش‌های نگهداری کامپوزیت و لمینت آشنا می‌شویم تا انتخاب بهتر و دقیق تری داشته باشید. 

نحوه نگهداری لمینت دندان

برای آنکه لمینتی زیبا و طبیعی داشته باشید هزینه و زمان زیادی صرف کرده اید. پس باید مراقب آنها باشید تا ماندگاری بالایی داشته باشند. در ادامه نحوه نگهداری لمینت دندان را با هم بررسی می‌کنیم.

مسواک زدن به صورت عادتی روزانه و همیشگی

به صورت روتین از مسواک و نخ دندان استفاده کنید. حداقل روزی دو بار دندان‌ها را با مسواک نرم و خمیر دندان مخصوص لمینت که غیر ساینده است مسواک کنید. این کار به تمیزی دندان‌ها و جلوگیری از پوسیدگی کمک می‌کند. همچنین از نخ دندان حداقل یک بار در روز استفاده کنید. 

شستن دهان با دهانشویه

با دهانشویه مخصوص روزی یک یا دو بار دندان‌های خود را بشویید. دهانشویه‌های حاوی الکل به لمینت‌ها آسیب می‌رسانند به همین دلیل باید از نوع فاقد الکل استفاده کنید. 

سالی دو بار مراجعه به دندانپزشک 

برای نحوه نگهداری از کامپوزیت و لمینت باید بگوییم که هر دو نیاز دارند تا سالی دو بار توسط دندانپزشک متخصص چکاپ شوند. این کار باعث جلوگیری از بیماری‌های لثه، عفونت و پوسیدگی دندان‌ها می‌شود. در این شرایط اگر برای دندان‌ها و لثه مشکلی بوجود آمده باشد سریع تشخیص داده و درمان می‌کنند. همچنین اگر لمینت‌ها دچار آسیب شده باشند به سرعت تعویض شده و از ایجاد مشکل جلوگیری می‌شود. 

لثه‌های سالم 

داشتن لثه سالم به زیبایی و ماندگاری لمینت کمک می‌کند. اگر دچار بیماری لثه شده باشید قسمتی از لثه که با لمینت در ارتباط است تحلیل رفته و ظاهری زشت به لبخند شما می‌هد. لثه‌های ناسالم باعث آسیب زدن به لمینت می‌شود. 

اجتناب از خوردن غذا‌های سفت

اگر دندان‌های خود را لمینت کردید نباید میوه‌ها و غذا‌های سفت را بجوید. این کار باعث شکستگی لمینت‌ها شده و ناچار می‌شوید هزینه اضافه کرده و آنها را تعویض نمایید. ته دیگ، آجیل، ناخن خوردن، چیپس، شکلات، باز کردن درب بطری با دندان و جویدن آدامس می‌تواند به لمینت دندان آسیب برساند. 

دندان قروچه به لمینت آسیب می‌رساند

اگر دندان قروچه دارید با دندانپزشک خود مطرح نمایید. می‌توانید برای جلوگیری از آسیب رساندن به لمینت‌ها از محافظ دندان استفاده کنید. در غیر این صورت دچار شکستگی، ترک، افتادن و ساییده شدن لمینت‌ها می‌شوید. 

اجتناب از خوردن مواد غذایی رنگدانه دار

دندان‌های لمینت شده در صورت عدم رعایت بهداشت دهان و دندان دچار تغییر رنگ می‌شوند. از این رو باید از خوردن مواد غذایی که حاوی رنگ زیاد هستند مانند قهوه، چای و زردچوبه پرهیز کنید. علاوه بر تغییر رنگ لمینت، این مواد غذایی باعث تغییر رنگ در مینای اصلی دندان‌ها شده و آنها را تیره تر می‌کند. سایه تیره دندان‌های طبیعی باعث تیره تر شدن ظاهر لمینت‌ها می‌شود. 

سیگار را کنار بگذارید

سیگار و قلیان با گذشت زمان باعث تغییر رنگ دندان می‌شود. همچنین موجب پوسیدگی و گسترش عفونت شده و طول عمر دندان طبیعی و لمینت را کاهش می‌دهد. 

ورزش‌های سنگین تماسی انجام ندهید

ورزش‌هایی مانند کاراته، بوکس و تکواندو که ضربات فیزیکی به فرد وارد می‌کند را کنار بگذارید. ضربه باعث آسیب به لمینت می‌شود. در صورت تمایل می‌توانید از گارد دندان نیز استفاده کنید.

نحوه نگهداری کامپوزیت دندان

در حالت کلی اغلب مراقبت‌هایی که از لمینت و کامپوزیت می‌شود یکسان است. اما کامپوزیت‌ها به دلیل ماده ای که در ساخت آنها استفاده می‌شود آسیب پذیر تر بوده و نیاز به مراقبت بیشتری دارند. کامپوزیت‌ها لکه پذیری بیشتری نسبت به لمینت دارند و دقت بیشتری باید به مواد خوراکی مصرف شده داشته باشید. 

در ادامه برخی از روش‌های مراقبت از کامپوزیت را با هم بررسی می‌کنیم. 

رعایت بهداشت دهان و دندان و مسواک زدن صحیح

اصلی ترین کار در حفظ سلامت و نگهداری از کامپوزیت، رعایت بهداشت دهان و دندان است. به همین منظور دو بار در روز با خمیر دندان بدون ماده ساینده و حاوی فلوراید مسواک بزنید. روش صحیح مسواک زدن را از دندانپزشک خود بپرسید. اگر مسواک زدن به صورت اصولی انجام نشود لثه‌ها عقب نشینی کرده و فاصله ای بین کامپوزیت و لثه ایجاد می‌شود. این فاصله باعث ایجاد لبخند نازیبا شده و مجبور می‌شوید کامپوزیت‌ها را ترمیم نمایید. مسواک زدن و نخ دندان کشیدن اصولی مانع تشکیل جرم و پلاک روی دندان‌ها و کامپوزیت می‌شود. 

استفاده از مواد غذایی بی رنگ 

کامپوزیت‌ها خیلی سریع تر از لمینت‌ها دچار تغییر رنگ می‌شوند. به همین دلیل باید دقت بیشتری در خوردن مواد غذایی داشته باشید. سس‌ها، چای، قهوه، شربت‌های رنگی، توت فرنگی، شاه توت، قورمه سبزی، ماکارونی و از جمله خوراکی‌هایی هستند که باعث تغییر رنگ کامپوزیت‌ها می‌شوند. باید خوردن این مواد غذایی را بسیار کم کرده و پس از استفاده سریعا مسواک بزنید. از بلیچینگ برای سفید کردن کامپوزیت‌های تغییر رنگ داده استفاده نمی کنند. تنها راه حل پولیش کردن یا تعویض آنهاست. 

دندان‌های شما ابزار باز کننده درب شیشه نیستند

باز کردن درب بطری‌ها، باز کردن گره‌های کور، جویدن یخ و ناخن از جمله کار‌هایی هستند که به کامپوزیت‌ها آسیب می‌رسانند. لایه نازک کامپوزیت که روی دندان‌ها کشیده شده با این کار‌ها دچار شکستگی و پریدگی می‌شوند و باید آنها را ترمیم کرد. 

چکاپ روتین توسط دندانپزشک

مراجعه منظم به دندانپزشکی در فواصل ۶ ماه یک بار، می‌تواند بر سلامت کلی دندان‌ها و کامپوزیت‌ها تاثیر بگذارد. دندان‌های کامپوزیت شده نیاز به رسیدگی بیشتری دارند تا باکتری و پلاک ایجاد شده با جرمگیری به‌موقع از بین رفته و از سلامت دندان‌ها اطمینان حاصل شود. 

مصرف غذا‌های مناسب بعد از کامپوزیت و لمینت 

برخی از مواد غذایی بر حفظ سلامت لمینت و کامپوزیت تاثیر می‌گذارند. مصرف این مواد غذایی باعث افزایش ماندگاری آنها می‌شوند. 

  • مصرف غذا‌های نرم مانند ماکارونی، تخم مرغ، کته، گوشت‌های آبپز شده و سبزیجات پخته شده مانع آسیب به کامپوزیت و لمینت می‌شود. 
  • خوردن آب کافی در طول روز به ویژه بعد از وعده‌های غذایی باعث می‌شود رنگدانه‌ها از سطح دندان‌ها شسته شوند. همچنین باقیمانده ذرات غذایی از روی دندان‌ها پاک شده و پلاک و جرم تشکیل نمی شود. 
  • مصرف غذا‌های شیرین را کم کنید. قند‌ها باعث پوسیدگی دندان‌ها می‌شود.
  • غذا‌های اسیدی مانند انواع نوشابه‌ها به لمینت و کامپوزیت آسیب می‌رسانند. بهتر است بعد از مصرف مواد اسیدی برای جلوگیری از آسیب، مسواک بزنید.

جمع بندی

مهمترین روش نگهداری و مراقبت از لمینت‌های سرامیکی و کامپوزیتی رعایت بهداشت دهان و دندان است. روزی دو بار مسواک بزنید و روزی یک بار از نخ دندان استفاده کنید. معاینات منظم دندانپزشکی را فراموش نکنید. اگر دندان قروچه یا فشردن دندان‌ها در شب را دارید حتما از گارد‌های محافظ دندان استفاده کنید. 

در جواب این سوال که نگهداری کامپوزیت طرح لبخند راحت تر است یا لمینت دندان باید بگوییم که لمینت دوام بیشتری داشته و مراقبت‌های آن نیز کمتر است. اما هر دو نوع نیاز به مراقبت دقیق و ویژه ای دارند که در ماندگاری و افزایش طول عمر آنها موثر است. اینکه کدام روش را برای اصلاح طرح لبخند خود انتخاب می‌کنید به نیاز‌ها، اهداف شخصی شما و تصمیم دندانپزشک بستگی دارد. برای مشاوره‌های بیشتر می‌توانید با کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس تماس بگیرید و نوبت ویزیت خود را دریافت نمایید. دندانپزشکان متخصص و با سابقه کلینیک بهترین گزینه را به شما پیشنهاد خواهند داد. 

سوالات متداول

چگونه از دندان‌های لمینت شده مراقبت کنید؟

  • نکته ۱: بهداشت دهان و دندان را به درستی رعایت کنید.
  • نکته ۲: مسواک نرم و خمیر دندان مناسب داشته باشید.
  • نکته ۳: با معاینات مکرر دندانپزشکی از بیماری لثه جلوگیری کنید.
  • نکته ۴: از جویدن اشیا خودداری کنید. 
  • نکته ۵: ساییدن و فشردن دندان‌ها را کنار بگذارید. 
  • نکته ۶: غذاهایی که دندان‌های شما را لکه دار می‌کنند مصرف نکنید.
  • نکته ۷: سیگار را ترک کنید.

ماندگاری لمینت سرامیکی دندان چقدر است؟

با رعایت بهداشت دهان و دندان، لمینت می‌تواند بین ۱۰ تا ۱۵ سال دوام بیاورد. 

بعد از کامپوزیت و لمینت دندان از خوردن چه چیزهایی باید اجتناب کرد؟

  • غذاهای سفت، از جمله یخ، میوه و سبزیجات خام یا آب نبات
  • غذاهای چسبنده، از جمله کارامل
  • نان برشته شده
  • جویدن گوشت سفت
  • مواد غذایی رنگدانه دار، مانند گوجه فرنگی، کولا، انواع توت‌ها، سس کچاپ، چای و قهوه

چگونه از کامپوزیت‌ها مراقبت می‌کنید؟

  • استفاده از خمیر دندان‌های ساینده خشن را متوقف کنید. اگرچه رزین کامپوزیت ماندگاری طولانی دارد، اما به سختی پرسلن نیست. 
  • غذاها و نوشیدنی‌هایی که می‌توانند دندان‌های شما را لکه دار کنند، ونیرهای کامپوزیت دندان شما را نیز لکه دار می‌کنند. 
نظر دهید post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button