اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک زاگرس

اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک زاگرس

اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

تاثیر قهوه بر لمینت دندان

قهوه از محبوب‌ترین نوشیدنی‌ها در سراسر دنیا است و خیلی از افراد به مصرف روزانه آن عادت کرده‌اند. اما نوشیدن زیاد قهوه موجب لکه‌دار شدن و تغییر رنگ دندان‌ها‌ می‌شود. در واقع تانن موجود در قهوه که نوعی پلی فنول است هنگام تجزیه در آب ترکیبات رنگی ایجاد نموده و موجب به وجود آمدن لکه به روی دندان‌ها‌ می‌شود.

 قهوه حتی‌ می‌تواند موجب تغییر رنگ لمینت‌ها نیز شود. لمینت‌‌های تازه نصب شده دارای رنگ پذیری کمی هستند اما به مرور زمان با توجه به جنس، شکل و سایز آن‌ها میزان رنگ پذیری متفاوتی دارند. بنابراین نباید در مصرف قهوه زیاده‌روی نمود. اگر‌ می‌خواهید در مورد تاثیر قهوه بر لمینت دندان اطلاعات بیشتری کسب کنید پیشنهاد‌ می‌کنیم تا پایان این مقاله از کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس با ما همراه باشید.  

لمینت دندان

لمینت‌ها انواع مختلفی دارند که از نظر جنس با یکدیگر متفاوت هستند. بیشتر لمینت‌ها از جنس کامپوزیت و سرامیک هستند و موجب تغییر شکل، رنگ، اندازه دندان‌ می‌شوند. در واقع لمینت‌ها موجب زیباسازی ظاهر دندان‌ می‌شوند و نوعی روش درمانی هستند که طی آن لایه‌ای نازک سرامیکی به روی دندان نصب‌ می‌شود. این لایه ظریف دارای استحکام بالایی است و آسیب‌ها، جاهای خالی دندان و بدرنگی آن را به طور کامل بهبود‌ می‌بخشد. 

استحکام بالای لمینت‌ها موجب شده که ماندگاری خوبی داشته باشند. لمینت‌‌های  سرامیکی نسبت به کامپوزیت‌ها هزینه بیشتری دارند، اما کمتر دچار تغییر رنگ و شکستگی‌ می‌شوند و از این بابت در امان هستند. با رعایت نکات بهداشتی‌ می‌توان لمینت‌‌های سرامیکی را همچنان زیبا و تمیز نگه داشت و از آسیب دیدن آن‌ها جلوگیری کرد.

تاثیر انواع نوشیدنی‌ها بر تغییر رنگ لمینت

لمینت‌‌های کامپوزیتی و سرامیکی همواره در معرض تغییر رنگ قرار دارند. افراد با توجه وضعیت دندان‌ها و فک خود و همچنین نظر دندان‌پزشک معالج‌ می‌توانند یکی از مدل‌‌های  لمینت را انتخاب کنند. هر کدام از لمینت‌ها به مراقبت و نگهداری خاصی نیاز دارند. از مهم‌ترین ویژگی لمینت‌ها‌ می‌توان به ماندگاری بالا، زیبایی و پالیش پذیری اشاره نمود، اما متاسفانه در معرض سایش و تغییر رنگ به دلیل عوامل داخلی و خارجی نیز قرار دارند. به‌طوری‌که گاهی اوقات فرد مجبور به تعویض لمینت‌‌های خود خواهد شد.  

از جمله این عوامل خارجی‌ می‌توان به رژیم غذایی، انواع نوشیدنی‌ها، بهداشت ضعیف دهان و دندان و استعمال سیگار اشاره نمود. در واقع به دلیل جذب مواد رنگی توسط ماتریکس رزینی لمینت تغییر رنگ در آن‌ها رخ‌ می‌دهد. این موضوع در مورد نوشیدنی‌‌های  رنگی بیشتر اتفاق‌ می‌افتد، زیرا گاهی اوقات شکاف ریزی میان ماتریکس و فیلر ایجاد‌ می‌شود و موجب‌ می‌شود که نفوذ رنگ به لمینت افزایش یابد. به‌طورکلی عدم توجه و رعایت بهداشت دهان و دندان عامل اصلی تغییر رنگ لمینت‌ها است. 

تاثیر قهوه بر تغییر رنگ لمینت‌ها

تغییر رنگ لمینت‌ها‌ می‌تواند تاثیرات نامطلوبی بر زیبایی دندان‌ها داشته باشد. ازاین‌رو نیاز است یک رژیم غذایی مناسب داشته باشیم و در مصرف نوشیدنی‌ها بیشتر توجه کنیم. چای و قهوه از رایج‌ترین نوشیدنی‌ها در میان افراد جامعه است که روزانه چند بار مصرف‌ می‌شود.  ازاین‌رو ممکن است این سوال در ذهن خیلی از افراد شکل بگیرد که نوشیدن قهوه‌ می‌تواند موجب تغییر رنگ لمینت‌ها شود یا خیر؟

 بر اساس تحقیقات انجام شده تاثیر قهوه بر لمینت دندان و رنگ پذیری آن رد شده است، اما واقعا نمی‌توان تاثیر گذاری استفاده بیش از حد این نوشیدنی‌ها بر لمینت دندان و تغییر رنگ آن‌ها را انکار نمود. مخصوصا در مواردی که چندین سال از نصب لمینت‌ها گذاشته باشد بیشتر در معرض تغییر رنگ در اثر نوشیدن چای و قهوه هستند و باید به این موضوع توجه نمود.

البته لازم است که اشاره کنیم نوشیدنی‌‌هایی مثل چای و قهوه نمی‌توانند به صورت فوری موجب تغییر رنگ لمینت شوند و به مرور زمان و عدم توجه کافی به بهداشت دهان و دندان به روی رنگ لمینت‌ها اثر‌ می‌گذارند. البته محققان بر این باوراند که در اکثر موارد آسیب دیدگی لمینت و مواد جانبی که به همراه قهوه مصرف‌ می‌شوند باعث جذب رنگدانه‌ها روی لمینت و تغییر رنگ آن‌ها‌ می‌شوند. 

قهوه چگونه‌ می‌تواند موجب تغییر رنگ لمینت شود؟

با توجه به مطالب ذکر شده‌ می‌توان گفت که قهوه تاثیر غیرمستقیمی بر روی تغییر رنگ دندان‌ها دارد و این اتفاق ناشی از عوامل متعددی است. بنابراین قهوه به تنهایی نمی‌تواند موجب تغییر رنگ دندان‌ها و لمینت شود. به عبارتی تغییر رنگ لمینت‌ها کاملا وابسته به جنس، سلامت و طول عمر لمینت‌ها است. به عنوان مثال لمینت‌‌های کامپوزیتی به دلیل جنس و مواد به کار رفته در آن‌ها رنگ پذیری بیشتری نسبت به لمینت‌‌های سرامیکی دارند.

از دیگر عواملی که‌ می‌تواند تاثیر قهوه بر لمینت دندان را دوچندان کند‌ می‌توان به خراشیدگی یا شکست لمینت اشاره نمود. همچنین وجود شکر در قهوه به سبب چسبندگی که در سطح لمینت به وجود‌ می‌آورد نیز موجب تشدید تغییر رنگ لمینت‌ها‌ می‌شود. به عبارتی در لمینت‌‌های کامپوزیتی عمدتا تخریب سطحی لمینت موجب جذب رنگدانه‌ها و تغییر رنگ آن‌ها‌ می‌شود. از طرفی قهوه به دلیل PH پایینی که دارد رنگ پذیری لمینت و قدرت جذب رنگدانه‌ها را بیشتر‌ می‌کند و در نهایت باعث تغییر رنگ لمینت‌ها‌ می‌شود.

در دندان‌‌های تازه لمینت شده و سالم و لمینت‌‌های پالیش شده احتمال تغییر رنگ دندان‌ها خیلی کم است. در چنین حالاتی‌ می‌توان اطمینان حاصل نمود که روکش‌ها از تغییر رنگ شدید در امان هستند و درصورتی‌که تغییر رنگ جزئی رخ دهد به راحتی‌ می‌توان با پالیش آن را برطرف نمود.

میزان تاثیر قهوه بر لمینت دندان و تغییر رنگ آن

میزان تاثیر قهوه بر تغییر رنگ لمینت دندان خیلی بیشتر از سایر نوشیدنی‌ها است.‌ می‌توانید صحت این موضوع را بر روی لمینت‌‌های خود و یا دوستان‌تان مورد بررسی قرار دهید. بنابراین اگر شما نیز دندان‌‌های خود را لمینت کرده‌اید و‌ می‌خواهید برای مدت زمان طولانی‌تری زیبایی آن‌ها را حفظ کنید باید نوشیدن قهوه را تا حد امکان کاهش دهید و در صورت امکان قطع کنید و در کنار آن مراقبت‌‌های  لمینت را به خوبی انجام دهید.

چگونه‌ می‌توان از تغییر رنگ لمینت‌ها جلوگیری نمود؟

برای جلوگیری از تغییر رنگ لمینت‌ها‌ می‌توان اقداماتی انجام داد و برای مدت زمان بیشتری زیبایی آن‌ها را حفظ نمود. از جمله این راهکارها‌ می‌توان به موارد زیر اشاره نمود.

  • افزودن شیر به قهوه

شیر حاوی پروتئین‌‌هایی است که با چسبیدن به پلی فنول‌‌های  موجود در قهوه از رنگی شدن دندان جلوگیری‌ می‌کند. به میزانی که شیر درصد چربی بیشتری داشته باشد کمتر‌ می‌تواند از دندان‌ها محافظت کند.

  • تغییر در روش مصرف

سعی کنید قهوه را با نی بنوشید، زیرا نوشیدن قهوه با فنجان موجب تماس مستقیم با دندان‌ها شده و لکه‌‌های  زرد به روی دندان به وجود‌ می‌آورد. اینکار شاید بنظرتان مسخره باشد اما با نوشیدن قهوه با نی‌ می‌توانید از برخورد مستقیم دندان با آن جلوگیری کنید. در نتیجه دیگر لکه قهوه روی دندان‌ها باقی نخواهد ماند و دندان‌ها زرد نمی‌شوند.

  • استفاده از قهوه با کافئین کمتر

درصورتی‌که قهوه میزان کافئین کمتری داشته باشد، لکه‌‌های کمتری را به روی دندان به جای‌ می‌گذارد. ازاین‌رو بهتر است قهوه با کافئین پایین انتخاب کنید تا از صدمه دیدن دندان‌‌های تان جلوگیری نمایید.

  • مسواک زدن پس از مصرف قهوه

برای از بین بردن تاثیر قهوه بر دندان‌ها توصیه‌ می‌شود که پس از مصرف قهوه دندان‌‌های خود را بشویید. در صورتی که شرایط مسواک زدن دندان‌ها فراهم نبود حتما با آب دهان خود را بشویید. 

  • از نوشیدن قهوه بعد از مصرف دخانیات بپرهیزید

اگر علاقمند به نوشیدن قهوه هستید پس از مصرف دخانیات آن را میل نکنید، زیرا تاثیرات منفی قهوه بر لمینت را دو برابر‌ می‌کند.

  • نوشیدن آب به میزان کافی

سعی کنید روزانه به میزان کافی آب بنوشید تا در دهانتان بزاق بیشتری ترشح شود  و شست‌شوی لمینت‌ها به صورت خودکار انجام گیرد.

در صورتی که احساس‌ می‌کنید لمینت‌‌های دندانی شما به تمیز کردن نیاز دارند بهتر است که به یک دندان‌پزشک متخصص و معتبر مراجعه کنید. همانطور که‌ می‌دانید کاشت لمینت‌‌های دندانی هزینه بالایی دارد و برای داشتن لمینت‌‌هایی زیبا با ماندگاری بالا بهتر است که مراقبت‌‌های لمینت را جدی بگیرید و بهداشت دهان و دندان را به طور کامل رعایت نمایید.

جمع بندی

ثبات رنگ لمینت‌ها تاثیر بسزایی در ماندگاری آن‌ها دارد. انواع غذاها و نوشیدنی‌ها‌ می‌توانند در تغییر رنگ یا عدم تغییر رنگ لمینت‌ها موثر باشند. قهوه نیز یکی از نوشیدنی‌‌هایی است که‌ می‌تواند موجب تغییر رنگ لمینت‌ها شود. البته همانطور که اشاره شد قهوه به صورت غیرمستقیم موجب تغییر رنگ دندان‌ها خواهد شد و با رعایت مراقبت‌‌های لازم‌ می‌توان از لکه و زردن شدن لمینت‌ها جلوگیری نمود. 

سوالات متداول

آیا قهوه موجب تغییر رنگ لمینت‌ها‌ می‌شود؟

قهوه به صورت مستقیم نمی‌تواند موجب تغییر رنگ لمینت‌ها شود و عوامل مختلفی در این اتفاق نقش دارند. در واقع آسیب دیدگی لمینت و واکنش ترکیبات موجود در قهوه موجب ایجاد ترکیبات رنگی و چسبیدن به لمینت شده و در نهایت لکه و زرد شدن لمینت‌ها را در پی دارد.

چه مدت پس از مصرف قهوه آب بنوشیم که از تغییر رنگ لمینت جلوگیری شود؟

نوشیدن قهوه موجب نرم شدن مینای دندان شده، ازاین‌رو بهتر است که یک ساعت پس از مصرف قهوه که مینای دندان به حالت عادی خود برمی گردد دهان خود را با آب بشویید و تاثیر قهوه بر لمینت دندان را کاهش دهید.

طول عمر لمینت‌‌های  دندان چقدر است؟

لمینت‌‌های سرامیکی از دوام و ماندگاری بالایی برخوردار هستند و‌ می‌توانند بین ۱۰ الی ۱۵ سال عمر کنند. درصورتی‌که مراقبت‌‌های پس از لمینت و بهداشت دهان و دندان توسط فرد به خوبی رعایت شود مدت زمان زیبایی و ماندگاری لمینت افزایش‌ می‌یابد.

آیا افزودن شیر به قهوه موجب کاهش تاثیر آن بر تغییر رنگ لمینت‌ می‌شود؟

شیر به دلیل پروتئین‌‌هایی که دارد، درصورتی‌که به قهوه افزوده شود به پلی فنول‌‌های  موجود در قهوه‌ می‌چسبد و از تغییر رنگ دندان‌ها جلوگیری‌ می‌کند. لازم به ذکر است که هر چقدر درصد چربی شیر بیشتر باشد میزان محافظت کمتری ایجاد‌ می‌کند. بنابراین اگر دندان‌‌های خود را لمینت کرده‌اید حتما از شیر کم چرب به همراه قهوه استفاده کنید.

لمینت‌‌های سرامیکی رنگ پذیری بیشتری دارند یا لمینت‌‌های کامپوزیتی؟

کامپوزیت با توجه به جنس و ساختاری که دارند دارای طول عمر کوتاه‌تری هستند و رنگ پذیری بیشتری دارند. ازاین‌رو به مراقبت بیشتری نیاز دارند. لمینت‌‌های سرامیکی نیز با وجود مقاومت و استحکام بالایی که دارند، در‌صورتی‌که به خوبی مراقبت از آن‌ها صورت نگیرد به مرور زمان‌ می‌توانند دچار تغییر رنگ شوند.

نظر دهید post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button