اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک زاگرس

اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک زاگرس

اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

 ماندگاری سفیدی لمینت دندان

لمینت‌‌های دندان روکش‌هایی هستند که برای هر فردی به‌طور سفارشی ساخته می‌شوند و به منظور پوشش سطح جلوی دندان مورد استفاده قرار می‌گیرند. معمولا از لمینت‌‌های سرامیکی و کامپوزیتی برای تغییر شکل، رنگ، اندازه و یا طول دندان‌ها استفاده می‌شود. با توجه به اینکه پوسته لمینت به بخش جلویی دندان‌ها متصل می‌شود، دقیقا همانند دندان‌‌های طبیعی هستند و به راحتی نمی‌توان آن‌ها را تشخیص داد و تنها در صورت تغییر رنگ سایر دندان‌ها تفاوت آن‌ها با لمینت‌ها قابل تشخیص است. خیلی از افراد برای اصلاح لبخند لمینت سرامیکی را انتخاب می‌کنند، زیرا آن را راه حلی طولانی برای سفید کردن دندان‌ها می‌دانند. 

اما لمینت‌ها نیز همانند سایر روش‌‌های ترمیم و زیبایی دندان پس از مدتی سفیدی و شفافیت خود را از دست می‌دهند و دیگر همانند گذشته نیستند. به همین دلیل این سوال در ذهن خیلی از افراد شکل می‌گیرد آیا لمینت‌‌های تغییر رنگ یافته دوباره سفید می‌شوند یا خیر؟ اگر می‌خواهید در مورد ماندگاری سفیدی لمینت دندان اطلاعات بیشتری کسب کنید پیشنهاد می‌کنیم تا پایان این مقاله از کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس با ما همراه باشید.

آیا لمینت دندان یک روش دائمی است؟

هیچ روشی به‌طور قطعی دائمی محسوب نمی‌شود، لمینت‌ها نیز درصورتی‌که به خوبی مراقبت شوند می‌توان برای مدت طولانی از آن‌ها استفاده نمود. در واقع میزان ماندگاری لمینت‌ها کاملا وابسته به کیفیت مواد، مهارت و تجربه دندان‌پزشک و میزان مراقبت از آن‌ها است. اکثر مردم تصور می‌کنند ونیرها ویژگی‌هایی مشابه دندان‌‌های واقعی دارند، در رابطه با اصلاح ظاهر دندان از نظر طبیعی بودن این مسئله صدق می‌کند.

 اما این روکش‌ها تفاوت بسیاری با دندان‌‌های واقعی دارند. خیلی از مردم بر این باوراند که با انجام دندان لمینت دندان، لبخند زیبا و طبیعی آن‌ها همیشه ماندگار خواهد بود، اما متاسفانه چنین تصوری کاملا اشتباه است و لمینت‌ها نیز به مرور زمان تغییر می‌کنند و به تعویض نیاز پیدا می‌کنند. ازاین‌رو لازم است که همواره به فکر راهکارهایی برای ماندگاری سفیدی لمینت دندان باشند. 

چرا لمینت‌‌های دندان رنگ خود را از دست می‌دهند و دچار تغییر رنگ می‌شوند؟

لمینت‌‌های سرامیکی به دلیل استحکام بالا و داشتن رنگ دندان‌‌های طبیعی به ندرت ممکن است که دچار تغییر رنگ شوند. در از بین رفتن رنگ طبیعی پوشش‌‌های لمینتی عوامل مختلفی نقش دارند که بیشتر آن‌ها به عادت‌‌های نادرست فرد و استفاده اشتباه از این پوشش‌‌های دندانی مربوط می‌شود. به عبارتی می‌توان گفت که عدم رعایت نکات مراقبت از لمینت دندان موجب تغییر رنگ آن می‌شود، به‌طوری‌که در بسیاری از موارد فرد مجبور به تعویض لمینت‌ها خواهد شد. از مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار بر تغییر رنگ لمینت‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره نمود.

  • با افزایش سن، لثه‌ها در قسمتی که با روکش در یک راستا قرار دارند دچار تغییر حالت می‌شوند. این اتفاق موجب ایجاد خطوط قهوه‌ای کم رنگ به روی دندان‌ها می‌شود. زیرا این روکش‌ها با استفاده از چسب مخصوصی به روی دندان‌ها نصب شده‌اند و همین مسئله موجب شده که قهوه و انواع مواد غذایی و نوشیدنی‌‌های تیره موجب تغییر رنگ خط لثه شود. متاسفانه تغییر رنگ و رکود لثه برگشت‌پذیر نیست. معمولا لکه‌ها پس از مصرف مرتب نوشیدنی‌هایی مثل قهوه، چای و غیره روی لمینت‌ها ظاهر می‌شوند. 
  • علاوه بر این مصرف دخانیات مانند قلیان و سیگار نیز موجب ایجاد لکه‌‌های زرد مایل به قهوه‌ای به روی لمینت‌ها می‌شود. 
  • آسیب دیدن عاج دندان (بافت داخلی دندان) به دلیل یک تصادف و یا حین انجام یک حرکت ورزشی نیز موجب تغییر رنگ لمینت دندان می‌شود. روکش‌‌های لمینتی که بیش از بیست سال پیش ساخته شده‌اند همانند لمینت‌‌های امروزی که از سرامیک‌‌های متخلخل و با کیفیت تولید شده‌اند نیستند، ازاین‌رو دوام چندانی ندارند. بنابراین کیفیت و طول عمر لمینت نیز می‌تواند بر میزان تغییر رنگ و ماندگاری سفیدی آن موثر باشد. 
  • علاوه بر موارد ذکر شده عدم استفاده از مسواک و خمیر دندان مخصوص نیز می‌تواند ماندگاری سفیدی لمینت دندان را تحت تاثیر قرار دهد. بنابراین لمینت‌ها اگر چه اغلب از مواد مقاوم در برابر لکه تولید می‌شوند اما آن‌ها نیز به مرور زمان می‌توانند مستعد تغییر رنگ باشند و باید به خوبی از آن‌ها مراقبت نمود.

آیا محصولاتی وجود دارد که موجب سفید شدن مجدد روکش لمینت دندان شود؟

افراد بسیاری به دنبال داروهای خانگی هستند که با استفاده از آن‌ها بتوانند ماندگاری سفیدی لمینت دندان را افزایش دهند. اما باید اشاره کنیم که این روکش‌ها در بیشتر مواقع به روش‌‌های خانگی سفید کردن دندان خیلی جواب‌گو نیستند. ازاین‌رو بهتر است که در صورت وجود لکه یا تغییر رنگ به روی لمینت دندان‌ها حتما به کلینیک دندان‌پزشکی مراجعه شود.  

روش‌‌های کلینیکی و حرفه‌ای می‌تواند تا حد زیادی در کاهش و از بین بردن لکه‌‌های به وجود آمده به روی لمینت موثر باشد. اما درصورتی‌که روکش‌ها دچار تغییر رنگ زیادی شده باشند در برخی از موارد ممکن است که دندان‌پزشک جایگزین کردن لمینت‌ها را پیشنهاد دهد.

درصورتی‌که لمینت‌‌های سرامیکی شما از نوعی هستند که هیچ محصولی نمی‌تواند موجب سفید شدن آن‌ها شود، بهتر است که از لمینت‌‌های جدید استفاده کنید و یا اینکه ژل سفید کننده در پشت دندان‌ها بمالید تا با تغییر رنگ عاج دندان، روکش نیز سفیدتر نشان داده شود. 

در مواقعی که لکه‌‌های موجود روی روکش سبک و جزئی باشند می‌توان زیر نظر دندان‌پزشک متخصص و رعایت مراقبت‌ها و بهداشت دهان و دندان، آن‌ها را مجددا جلا بخشید و سفید و زیبا نمود. درصورتی‌که می‌خواهید لمینت‌‌های خود را با لمینتی جدید تعویض کنید، بهتر است که ابتدا دندان‌‌های طبیعی خود را سفید کنید تا در نهایت ظاهر یکنواخت‌تری در دندان‌‌های شما ایجاد شود. 

روش‌‌های سفید کردن لمینت 

برای سفیدی یا از بین بردن لکه‌‌های لمینت روش‌‌های مختلفی وجود دارد که در زیر به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

  • بلیچینگ دندان

اول باید بررسی کنید که لمینت‌‌های شما از چه نوعی هستند. درصورتی‌که لمینت‌‌های شما از نوع شفاف و سبک هستند می‌توانید با بلیچینگ کردن پشت دندان‌‌های طبیعی خود آن‌ها را سفیدتر کنید و انعکاس آن را در لمینت‌ها مشاهده نمایید. بهتر است که این کار را در کلینیک دندان‌پزشکی انجام دهید و درصورتی‌که می‌خواهید از روش خانگی بلیچینگ دندان استفاده کنید حتما این موضوع را با دندان‌پزشک معالج خود در میان بگذارید.

  • استفاده از مسواک‌هایی با فرچه نرم

موهای سفت و زبر فرچه مسواک موجب آسیب زدن به لمینت و کاهش طول عمر آن می‌شوند. همچنین موجب تحلیل خط لثه و در معرض دید قرار گرفتن پایه روکش‌ها می‌شود. ازاین‌رو پیشنهاد می‌شود برای جلوگیری ازتغییر رنگ لمینت دندان حتما از مسواک‌هایی که فرچه نرم دارند استفاده شود.

  • اگر سیگار می‌کشید آن را ترک کنید

اگر به دنبال افزایش ماندگاری سفیدی لمینت دندان خود هستید سیگار را ترک کنید، زیرا کشیدن سیگار نه تنها موجب سرطان ریه، روده بزرگ، روماتیسم، سکته مغزی و بیماری‌‌های قلبی می‌شود بلکه موجب زرد شدن لمینت‌ها نیز خواهد شد.

  • خمیردندان را جایگزین جوش‌شیرین کنید

جوش‌شیرین از بهترین مواد جهت تمیزکردن دندان‌‌های طبیعی است. اما استفاده از آن برای تمیز کردن لمینت‌ها اصلا توصیه نمی‌شود زیرا بسیار ساینده و خطرناک خواهد بود. تمیز کردن لمینت‌ها با جوش‌شیرین موجب می‌شود که خیلی زودتر از زمان نرمال از بین روند و دچار تغییر رنگ شدیدی می‌شوند.

  • خمیر دندان پولیش ملایم

می‌توانید از خمیر دندانی که به طور خاص برای از بین بردن لکه روکش دندان ساخته شده استفاده کنید. معمولا استفاده از این خمیر دندان‌ها برای لکه‌‌های کوچکی که در اطراف لبه روکش به وجود آمده‌اند توصیه می‌شود. درصورتی‌که نمی دانید کدام خمیردندان برای شما مناسب‌تر است حتما با دندان‌پزشک خود مشورت کنید.

  • دندان‌پزشکی زیبایی

از دیگر روش‌ها برای ماندگاری سفیدی لمینت دندان مراجعه به یک دندان‌پزشک زیبایی است که می‌تواند با تمیزکردن حرفه‌ای لمینت‌ها درخشندگی و سفیدی را به آن‌ها بازگرداند. بدترین شرایط این است که لمینت‌ها خیلی دچار تغییر رنگ شده باشند و به جایگزینی نیاز پیدا کنند. توصیه می‌شود که هر شش ماه یک‌بار برای چکاپ و اطمینان حاصل نمودن از سلامت و تغییر رنگ لمینت‌ها به دندان‌پزشک مراجعه کنید.

مراقبت‌‌های پس از لمینت دندان

برای جلوگیری از لک زدن لمینت‌ها باید همانطور که از دندان‌‌های طبیعی مراقبت می‌کنید، از آن‌ها نیز مراقبت نمایید. توصیه می‌شود که غذاها و نوشیدنی‌‌های رنگی مثل سس پاستا، چای و قهوه، توت و سرکه بالزامیک را مصرف نکنید و یا اینکه پس از مصرف آن‌ها را کاملا از روی روکش و دندان پاک کنید. با مسواک زدن به راحتی می‌توانید زبان و دندان خود را عاری از هر گونه باکتری نمایید.

البته اگر در شرایطی هستید که به مسواک دسترسی ندارید حتما دهان‌تان را با آب شستشو دهید. به‌طورکلی لمینت‌ها اگر چه موجب سفید شدن ظاهر دندان‌ها می‌شوند، اما برای آنکه بتوانند مدت زمان طولانی‌تری ظاهر زیبای خود را حفظ کنند به مراقبت نیاز دارند و نباید از آن‌ها غافل شد.

 طول عمر لمینت دندان

لمینت‌‌های می‌توانند۱۰ سال و حتی بیشتر عمر کنند، البته همه چیز به رعایت بهداشت دهان و دندان بستگی دارد و اگر مراقبت‌‌های پس از لمینت به خوبی رعایت شود این مدت زمان می‌تواند به ۱۵ سال و یا بیشتر افزایش یابد. در کنار این موارد برای داشتن لمینت‌هایی سفید با طول عمر بالا حتما دو بار در سال برای تمیز کردن و چکاپ به دندان‌پزشک مراجعه نمایید و به هیچ وجه از دندان‌‌های لمینت شده برای باز کردن بسته‌بندی و جویدن یخ و مداد استفاده نکنید.

جمع بندی

یکی از مشکلات رایج روکش‌‌های لمینتی و کامپوزیتی دندان لکه شدن و تغییر رنگ آن‌ها است که ممکن است برخی از افراد پس از مدتی با آن مواجه شوند. البته این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که نکات بهداشتی و مراقبت‌ها به خوبی رعایت نشود. از‌این‌رو بهتر است که از همان ابتدا در انتخاب رنگ لمینت و جنس آن دقت کنید و با دندان‌پزشک مشورت نمایید تا بعدا به دنبال راهی برای سفید کردن مجدد لمینت‌‌های خود پس از مدت‌ها نباشید. 

علاوه بر این، مراقبت‌‌های پس از لمینت را به‌طورکامل اجرا کنید تا بتوانید مدت زمان طولانی‌تری ماندگاری سفیدی لمینت دندان را حفظ کنید. در صورت زرد و لکه شدن لمینت‌ها می‌توانید از روش‌‌های ذکر شده استفاده کنید، اما پیش از هر اقدامی حتما با دندان‌پزشک مشورت نمایید تا بدون آسیب دیدن لمینت‌ها با انتخاب بهترین روش بتوانید لکه‌‌های آن‌ها را بزدایید و دندان‌هایی زیبا و درخشان داشته باشید.

سوالات متداول

آیا لمینت‌ها دچار تغییر رنگ می‌شوند؟

لمینت‌ها با توجه جنس و ساختاری که دارند نفوذ ناپذیر هستند و خاصیت رنگ پذیری ندارند. اما این روکش‌ها نیز همانند سایر روکش‌‌های دندان درصورتی‌که به خوبی مراقبت از آن‌ها صورت نگیرد می‌توانند به مرور زمان و پس از گذشت سالیان زیاد دچار تغییر رنگ شوند و لکه‌هایی روی آن‌ها ظاهر شود.

چگونه می‌توان ماندگاری سفیدی لمینت دندان را افزایش داد؟

روش‌‌های مختلفی برای حفظ بیشتر سفیدی لمینت‌ها و یا باز گرداندن مجدد سفیدی به آن‌ها وجود دارد که از جمله آن‌ها می‌توان حذف مصرف دخانیات، استفاده از مسواک نرم، مسواک زدن پس از مصرف انواع نوشیدنی‌ها و مواد غذایی رنگی، استفاده از خمیردندان‌‌های مخصوص، جرم‌گیری دندان‌ها، مراجعه به دندان‌پزشک و استفاده از روش‌‌های حرفه‌ای اشاره نمود.

طول عمر لمینت‌‌های دندان چقدر است؟

لمینت‌‌های سرامیکی از استحکام و مقاومت بالایی برخورداراند و به‌طورمتوسط می‌توانند بین ۱۰ الی ۱۵ سال دوام و ماندگاری داشته باشند. البته این مدت زمان به میزان مراقبت‌ها و رعایت نکات بهداشتی دهان و دندان بستگی دارد، به‌طوری‌که با رعایت نکات بهداشتی می‌توان این مدت را افزایش داد و در غیر این‌صورت حتی زودتر از ۱۰ سال لمینت‌ها دچار آسیب و فرسایش خواهند شد و به تعویض نیاز پیدا می‌کنند.

در چه شرایطی تعویض کردن لمینت توصیه می‌شود؟

اگر بیش از ۲۰ سال از عمر ونیرهای شما می‌گذرد احتمالا با مواد پرمنفذ ساخته شده‌اند که زودتر تیره می‌شوند، ازاین‌رو بهتر است که آن‌ها را با پرسلین ونیرهای جدید که متراکم‌تر و محکم‌تر هستند جایگزین کنید که عمر بیشتری دارند و از مقاومت بالاتری نسبت به تغییر رنگ برخوردار هستند.

چرا لمینت‌ها دچار تغییر رنگ می‌شوند؟

عادت‌‌های غذایی و رفتاری اشتباه مانند کشیدن سیگار و قلیان، استفاده بیش از حد از نوشیدنی‌‌ها و مواد غذایی رنگی مثل چای و قهوه و سس قرمز، عدم رعایت بهداشت دهان و دندان و استفاده از خمیردندان و مسواک نامناسب می‌تواند به مرور زمان موجب تغییر رنگ لمینت‌ها شود.

نظر دهید post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button