اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک زاگرس

اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک زاگرس

اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

مزایای جرمگیری دندان

مانند بسیاری از افراد، شما نیز ممکن است کمی نگران جرم گیری دندان خود باشید. سوالاتی مانند: در طول این روش دقیقا چه اتفاقی خواهد افتاد؟ آیا روشی به درد بخور و کارآمد است؟ مزایای جرمگیری دندان چیست؟ چقدر جرمگیری کردن طول میکشد؟ ممکن است برای شما به وجود بیاید. در این مقاله در مورد آنچه که باید در مورد جرمگیری دندان و پروسه انجام آن بدانید صحبت شده است. همچنین نکاتی برای راحت‌تر کردن تجربه جرمگیری به شما ارائه می‌دهیم. بنابراین اگر قصد دارید دندان‌های خود را جرمگیری کنید تا انتهای این مقاله از کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس همراه ما باشید.

جرم گیری و تمیز کردن دندان 

جرم گیری یک روش معمول برای از بین بردن جرم (پلاک سخت شده یا تارتار) و باکتری از روی دندان است. جرم گیری شامل استفاده از ابزارهای ویژه برای خراش دادن تارتار از بالا و پایین خط لثه است. از سوی دیگر، جرمگیری، دندان‌های شما را جلا می‌دهد و تارتار باقی مانده را از بین می‌برد.

دندانپزشک معمولاً قبل از شروع کار، دهان شما را بی حس می‌کند. بی حسی کمک می‌کند تا هر گونه ناراحتی که ممکن است در طول جرمگیری حرفه ای دندان احساس کنید، به حداقل برسد. ژل بی حس کننده با استفاده از یک برس کوچک روی بافت لثه شما زده می‌شود. پس از آن، باید چند دقیقه صبر کنید تا لثه بی حس شود.

هنگامی که دهان شما بی حس شد، متخصص دندانپزشکی شروع به جرم گیری دندان‌ها می‌کند. این کار با استفاده از ابزار کوچک و دستی به نام جرمگیر انجام می‌شود. جرم‌گیر برای از بین بردن جرم، پلاک و باقی مانده‌های غذا از سطوح دندان‌ها کاربرد دارد. ممکن است در این قسمت از پروسه مقداری فشار احساس کنید، اما دردی ندارد. درست است که خمیر دندان سفید کننده می‌تواند به کاهش میزان لکه کمک کند، اما جرمگیری حرفه ای می‌تواند لبخند شما را درخشان کند.

آسیب‌های ناشی از تارتار و جرم به دندان

اگر تارتار و جرم از روی دندان برداشته نشود، می‌تواند مشکلات دندانی متعددی ایجاد کند. برخی از این مشکلات دندانی شامل موارد زیر می‌شود.

  • بیماری لثه
  • پوسیدگی دندان
  • بوی بد دهان
  • زردی یا لکه دار شدن دندان‌ها

تارتار پس از سفت شدن روی دندان‌ها به سختی از بین می‌رود. به همین دلیل است که انجام منظم جرم گیری بسیار مهم است.

قبل از جرمگیری عمیق دندان چه کاری باید انجام داد؟

اگر تصمیم دارید جرمگیری عمیق دندان انجام دهید، چند کار باید قبل از آن برای آماده سازی انجام دهید.

  •  ابتدا مسواک زدن و نخ دندان کشیدن دندان‌ها قبل از مراجعه الزامی است. این کار به از بین بردن هر گونه پلاک یا باقی مانده مواد غذایی که ممکن است در طول پروسه ایجاد مانع کند کمک کننده است.
  • خوردن یک وعده غذایی سبک قبل از تمیز کردن عمیق دندان نیز ایده خوبی است. وعده غذایی سنگین می‌تواند در طول پروسه باعث احساس ناراحتی شود. در نهایت، حتماً در قرار ملاقات خود از لباس‌های گشاد استفاده کنید. این به شما کمک می‌کند در طول فرآیند هنگام دراز کشیدن راحت باشید.

آیا جرم گیری دندان ضروری است؟

در حالی که جرم گیری دندان برای همه ضروری نیست، اما برای افرادی که کمتر مسواک می‌زنند بیشتر توصیه می‌شود. تارتار می‌تواند باعث بیماری لثه و پوسیدگی دندان شود، بنابراین برداشتن آن در اسرع وقت ضروری است. اگر نگرانی در مورد مناسب بودن یا نبودن جرم گیری دندان دارید، حتما با دندانپزشک مشورت کنید.

عوارض جرم گیری دندان چیست؟

جرم گیری دندان یک روش بی خطر با عوارض جانبی کمی است. با این حال، برخی از افراد ممکن است پس از پروسه، درد موقتی در لثه‌های خود احساس کنند. این درد معمولاً خفیف است و در عرض چند روز از بین می‌رود. در موارد نادر، جرم گیری دندان نیز می‌تواند باعث خونریزی یا عفونت لثه شود.

هزینه جرمگیری عمیق دندان چقدر است؟

هزینه جرم گیری و تمیز کردن دندان می‌تواند بسته به شدت تجمع تارتار، تعداد دندان‌هایی که نیاز به درمان دارند و شدت بیماری پریودنتال متفاوت باشد. به طور کلی، جرم گیری دندان روشی نسبتاً مقرون به صرفه است. اکثر طرح‌های بیمه دندانپزشکی بخشی از هزینه را پوشش می‌دهند. این فرآیند توسط دندانپزشک انجام شده و حدود ۳۰ تا ۴۵ دقیقه طول می‌کشد.

جرم گیری دندان چه حسی دارد؟ آیا در زمان جرمگیری درد احساس می‌کنید؟

جرم گیری دندان معمولاً صدمه نمی زند، اما ممکن است در حین فرایند احساس فشار کنید. اگر دندان‌های حساسی دارید، دندانپزشک احتمالا از ژل بی حس کننده برای به حداقل رساندن هرگونه ناراحتی استفاده می‌کند.

مزایای جرم گیری حرفه ای دندان

جرم گیری دندان یک روش دندانپزشکی ضروری است که فواید زیادی دارد. برخی از مزایای جرم گیری دندان عبارتند از:

  • از بین بردن جرم و باکتری از روی دندان 
  • جلوگیری از بیماری لثه
  • کاهش پوسیدگی دندان
  • بهبود کلی سلامت دندان

اگر در مورد سلامت دندان خود نگران هستید حتما با دندانپزشک در مورد اینکه آیا جرم گیری دندان برای شما مناسب است یا خیر صحبت کنید.

مزایای جرمگیری دندان

در ادامه ۷ مورد از مزیت جرمگیری حرفه ای دندان که باعث سلامت دهان و دندان شما می‌شود را با هم بررسی می‌کنیم.

۱- جلوگیری از افتادن یا لق شدن دندان

بیماری لثه با تجمع پلاک شروع می‌شود و می‌تواند به از دست دادن دندان ختم شود. هنگامی که بیماری لثه پیشرفت می‌کند، پلاک بیشتر به سمت پایین دندان حرکت کرده و می‌تواند به استخوان نگهدارنده در فک شما آسیب برساند. این روند می‌تواند باعث لق شدن دندان‌ها و از دست دادن دندان شما شود. خوشبختانه خطر از دست دادن دندان شما به سادگی با جرمگیری حرفه ای دو بار در سال به میزان زیادی کاهش می‌یابد.

پلاک تجمعی از باکتری است که برای همه اتفاق می‌افتد، اما باید به طور منظم از اطراف خط لثه پاک شود تا لثه‌های شما در بهترین حالت باقی بماند. دندانپزشک به حذف پلاک کمک می‌کند تا خطر از دست دادن دندان‌های شما یا ابتلا به بیماری پریودنتال را کاهش دهد. 

۲- از ایجاد حفره جلوگیری می‌کند

پلاک‌ها و حفره‌ها برای ایجاد بیماری لثه دست به دست هم می‌دهند. اگر به حال خود رها شود، پلاک به مینای دندان شما می‌چسبد و اسیدهایی را آزاد می‌کند که باعث فرسایش و حفره می‌شود. جرمگیری حرفه ای به پاکسازی دندان‌ها از پلاک کمک می‌کند.

حتی با استفاده از نخ دندان و مسواک زدن روزانه، پلاک روی دندان‌های شما ایجاد می‌شود، به خصوص در مکان‌هایی که دسترسی به آن‌ها سخت است. در نهایت روی دندان‌های شما سفت شده و تارتار را تشکیل می‌دهند. تارتار رسوبی سخت، زرد یا قهوه‌ای است که محکم به دندان‌های شما می‌چسبد. تارتار را نمی‌توان با مسواک یا نخ دندان برداشت. فقط دندانپزشک می‌تواند با کمک جرمگیری آنها را از روی دندان‌ها پاک کند. اگر پلاک و تارتار را پاک نکنید، در نهایت باعث ایجاد حفره و همچنین بیماری لثه می‌شود.

۳- سفید تر شدن دندان‌ها

جرمگیری دندان به کاهش یا حتی از بین بردن لکه روی دندان کمک می‌کند. قهوه، شراب و تنباکو از شایع ترین دلایل تغییر رنگ دندان‌ها هستند. جرمگیری باعث می‌شود دندان‌های شما درخشان تر و گاهی اوقات حتی سفیدتر به نظر برسند. در طول پروسه جرمگیری، دندان‌های شما جلا داده می‌شود تا به حذف برخی از لکه‌های ایجاد شده و همچنین بازگرداندن آن‌ها به حالت اولیه کمک کنند. 

۴- سلامت عمومی خود را بهبود ببخشید

دهان سالم خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و سکته را کاهش می‌دهد. باکتری موجود در پلاک می‌تواند وارد جریان خون شود که احتمال ابتلا به این بیماری‌های جدی را افزایش می‌دهد. بهداشت ضعیف دهان با دیابت، ناباروری، بیماری قلبی، اختلال نعوظ و حتی سرطان نیز مرتبط است.

۵- جلوگیری از بوی بد دهان

اغلب اوقات، بوی بد دهان به دلیل یک مشکل اساسی‌هان و دندان است. بهداشت حرفه ای و منظم دهان برای جلوگیری از بوی بد دهان بسیار مهم است. جرمگیری منظم، شما را از شر باکتری‌های مزاحم خلاص کرده و در عین حال هرگونه مشکل را نیز شناسایی می‌کند. حتی اگر روزانه مسواک بزنید و نخ دندان بکشید، همچنان پلاک در نقاطی از دهان که قابل دسترس نیستند ایجاد شده و باعث بوی بد دهان می‌شود. تمیز کردن منظم دندان‌ها می‌تواند به کاهش باکتری‌هایی که باعث بوی بد دهان می‌شوند کمک کند.

۶- صرفه جویی در هزینه 

جرمگیری حرفه ای دندان جزء اصلی مراقبت‌های پیشگیرانه دندانپزشکی است. اکثر بیمه‌های دندانپزشکی تمام یا بخشی از هزینه‌های جرمگیری را پوشش می‌دهند. حتی بدون بیمه دندانپزشکی، دوبار جرمگیری دندان‌ها در سال، احتمال نیاز به درمان‌های جدی‌تر و پرهزینه‌تر دندان در آینده مانند نیاز به پر کردن دندان یا نیاز به جایگزینی دندان از دست رفته را کاهش می‌دهد.

۷- جلوگیری از مشکلات دندانی در آینده

اگر به صورت منظم جرمگیری دندان را انجام دهید بر سلامت دندان‌های شما در بلند مدت و به خصوص در پیری تاثیر می‌گذارد. در هر بار مراجعه علاوه بر جرمگیری، سلامت کلی دندان‌ها مانند التهاب لثه، بیماری‌های پریودنتال یا ترک‌های روی مینای دندان که می‌تواند منجر به حفره‌های دندان شود، مطلع خواهید شد.

چند بار در سال باید برای جرمگیری حرفه ای به دندانپزشک مراجعه کنید؟ 

به عنوان یک قاعده کلی، هر ۶ ماه یا دو بار در سال بهترین گزینه برای شماست. با این حال، بدیهی است که برای همه صدق نمی کند. برخی ممکن است به تمیز کردن‌های سنگین‌تر و بیشتری نیاز داشته باشند. اما به طور کلی قانون دو بار در سال وجود دارد.

اینکه چند بار چکاپ دندان خود را انجام می‌دهید به تعدادی از عوامل خطر بستگی دارد که ممکن است داشته باشید یا نداشته باشید. ممکن است سابقه بیماری مزمن لثه داشته باشید، بنابراین نیاز به مراجعه بیشتر به دندانپزشک دارید. رژیم غذایی و سابقه بیماری می‌تواند روی دندان‌های شما تأثیر بگذارد. به همین دلیل تعداد دفعات مراجعه به دندانپزشک برای جرمگیری متفاوت می‌شود. به طور طبیعی، مراقبت از دندان باید به طور منظم رعایت شود. حتی اگر ژنتیک سالمی داشته باشید، بهداشت نامناسب می‌تواند روی دندان‌های شما تأثیر بگذارد.

تفاوت بین پلاک و تارتار در چیست؟

پلاک و تارتار دو چیز متفاوت هستند. پلاک جرم‌هایی کرمی رنگ هستند که با مسواک زدن و نخ دندان کشیدن کافی جدا می‌شوند. اگر به طور مرتب دندان‌های خود را مسواک نزنید، پلاک در تمام روز روی لثه و دندان شما جمع می‌شود. با مسواک می‌توانید پلاک‌هایی را که حاوی میلیون‌ها باکتری است که با قند ترکیب شده و اسید تخریب‌کننده مینای دندان را تشکیل می‌دهند را از بین ببرید. اگر مسواک نزنید پلاک‌ها سخت شده و تارتار ایجاد می‌شود. پلاک‌هایی که سخت شده اند به کمک دندانپزشک با استفاده از ابزار و تکنیک‌های خاص پاک می‌شوند. زیرا با مسواک زدن، نخ دندان کشیدن و شستشو نمی‌توانید آنها را از روی دندان‌ها پاک کنید. 

تارتار نوع سخت و معدنی پلاک است که باعث پوسیدگی دندان شده و پاک کردن آن بسیار سخت تر از پلاک است. تارتار شکل خطرناک تری از پلاک است که می‌تواند باعث ایجاد حفره، تحلیل لثه و بیماری پریودنتال شود. نمی توانید آن را با مسواک زدن منظم و نخ دندان کشیدن در خانه حذف کنید. با این حال، می‌توانید به کمک حرفه ای دندانپزشک اعتماد کنید. آنها از ابزارهای طراحی شده ویژه ای که به عنوان جرمگیر شناخته می‌شوند استفاده می‌کنند تا تمام رسوبات تارتار را از لثه‌ها و دندان‌های شما جدا کنند.

بدون کمک آنها، بهداشت منظم دندان شما بیهوده خواهد بود. رسوب تارتار بدون هیچ مانعی به رشد خود ادامه می‌دهد. به همین دلیل مشکلات شدیدی را برای شما ایجاد می‌کند که شامل بدترین حالت بیماری پریودنتال و لق شدن دندان‌ها می‌شود. 

جمع بندی

در طول ویزیت‌های منظم دندانپزشکی، به شما توصیه می‌شود که جرمگیری دندان را انجام دهید. بهداشت نامناسب دهان و دندان می‌تواند باعث بسیاری از مشکلات دندانی و پزشکی شود. مراجعه منظم به دندانپزشک و انجام جرمگیری حرفه ای جزء ضروری برای سلامت دهان و دندان است.

برای داشتن دندان‌های سالم سالی دو بار جرمگیری توصیه می‌شود. برای انجام جرمگیری یا هرگونه کار‌های دندانپزشکی با شماره‌های کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس تماس بگیرید. دندانپزشکان با تجربه کلینیک شما را در رسیدن به دندان‌هایی سالم و لبخندی زیبا کمک می‌کنند. 

سوالات متداول

آیا جرمگیری منظم سلامت دندان‌ها را بهبود می‌بخشد؟

تمیز کردن روتین دندان دو بار در سال بخش مهمی از حفظ سلامت دندان‌ها و لثه‌هاست. در حین تمیز کردن، تارتار از روی دندان بیمار برداشته می‌شود و این کار به جلوگیری از پوسیدگی دندان کمک می‌کند. از بین بردن تارتار ظاهر دندان‌های فرد را بهبود می‌بخشد.

هر چند وقت یک بار باید دندان‌ها را جرمگیری کنید؟

دندانپزشکان به طور کلی توصیه می‌کنند که دندان‌های خود را هر شش ماه (دو بار در سال) جرمگیری کنید. تحقیقات نشان داده که در برخی موارد تمیز کردن مکرر می‌تواند به نفع سلامت دهان شما باشد.

معایب جرمگیری دندان چیست؟

جرمگیری دندان ممکن است باعث درد شود و حساسیت در دندان ایجاد کند. تمیز کردن حتی ممکن است باعث رکود بیشتر لثه شود. درد و حساسیت از عوارض آشنا پس از جرمگیری عمیق دندان است. 

جرمگیری حرفه ای دندان چیست؟ 

جرمگیری دندان شامل تمیز کردن دندان در سطح حرفه ای است که توسط دندانپزشک متخصص انجام می‌شود. دندانپزشک از ابزارهای ویژه ای استفاده می‌کند که برای از بین بردن پلاک و جرم از بالا و پایین محل برخورد لثه و دندان مناسب است. 

چرا بعد از جرمگیری احساس ضعف در دندان‌ها می‌کنید؟

برخی از افراد ممکن است متوجه شوند که دندان‌هایشان پس از انجام درمان، لق‌تر می‌شوند. به این دلیل است که با برداشتن جرم از پاکت‌های بین لثه و دندان، فاصله ای بین این دو ایجاد می‌شود که می‌تواند باعث ایجاد احساس لق شدن دندان‌ها شود. با گذشت زمان، لثه‌ها دوباره به دندان‌ها می‌چسبند و دندان‌ها احساس امنیت و استحکام بیشتری می‌کنند.

۵/۵ - (۲ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button