اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک زاگرس

اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک زاگرس

اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

ماندگاری لمینیت دندان

بهبود لبخند همیشه به تغییرات بزرگ نیاز ندارد. لمینت گزینه ای عالی برای لبخندی روشن تر و سفیدتر است که می تواند تا بیست سال برای شما دوام بیاورد نیازی به بیهوشی ندارد و حداقل تهاجم را داراست.

برخلاف روکش‌های سنتی، طیف وسیعی از بهترین لمینت‌های دندان را بدون هیچ گونه آمادگی قبلی می‌توان تنها در یک نوبت استفاده کرد. برای کسانی که دندان‌های کوچک‌، فاصله دار یا دندان های تغییر رنگ داده دارند لمینت گزینه عالی است. با لمینت می‌توانید لبخند رویایی خود را در عرض چند ساعت به دست آورید. در این مقاله از کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس به بررسی انواع لمینت، ماندگاری و راه های افزایش عمر آن می پردازیم.

لمینت چیست؟

لمینت ها را به عنوان یک ماسک نازک و بادوام در نظر بگیرید که می توانند روی دندان های طبیعی شما گذاشته شوند. هنگامی که لمینت ها روی دندان ها قرار می گیرند، فوراً ظاهر دندان های شما را تغییر می دهند. بسته به نحوه ساخت، لمینت‌ها می‌توانند دندان‌های شما را سفید کنند، شکل دندان‌ها را تغییر دهند، شکاف‌های بزرگ را ببندند، پریدگی‌ها یا ترک‌ها را برطرف کنند و ظاهر دندان‌های کج را بپوشانند.

لمینت ها از یک پوسته بسیار نازک چینی ساخته شده اند. پرسلن با دقت انتخاب شده است تا با ظاهر و رنگ دندان شما مطابقت داشته باشد. لمینت ها برای دهان و دندان شما به صورت سفارشی ساخته می شوند. دندانپزشکان همه چیز را از طول و عرض آنها گرفته تا شکل، ضخامت و رنگ کلی را سفارشی و مخصوص به دندان شما می سازند.

چرا مردم لمینت ها را انتخاب می کنند؟

لمینت ها یک گزینه درمانی مقرون به صرفه هستند به همین دلیل اغلب بیماران لمینت را انتخاب می کنند. لمینت ‌ها به‌جای نیاز به بریس‌ها، انجام روش‌های گران‌قیمت سفید کردن دندان و گرفتن روکش کامل دندان، برای بهبود ظاهر دندان‌ها مورد استفاده قرار می گیرد. دندانپزشکان در صورتی که کاندید مناسبی برای گذاشتن لمینت باشید این کار را برای شما انجام می دهند. 

چه کسانی کاندیدای مناسب برای لمینت دندان هستند؟

لمینت های دندان بدون هیچ گونه آماده سازی یک گزینه عالی برای درمان زیبایی دندان هستند. در موارد زیر می توانید لمینت انجام دهید. 

ترمیم دندان های به شدت تغییر رنگ داده یا لکه دار

لمینت ها می توانند تغییر رنگ یا لکه های روی دندان های شما را که به درمان سنتی سفید کردن دندان پاسخ نمی دهند، از بین ببرند. همچنین اگر می خواهید لکه های ناشی از پوسیدگی وسیع دندان یا پرکردگی های قدیمی را بپوشانید لمینت گزینه مناسبی است. 

نیاز به اصلاح عیوب جزئی روی دندان‌ها

لمینت ها به راحتی می‌توانند ترک‌ها، دندان‌های بد شکل و پریدگی ‌ها را برطرف کنند.

تمایل به اصلاح چندین مشکل زیبایی با دندان‌هایتان به طور همزمان

لمینت ها می‌توانند شکل یک دندان یا مجموعه‌ای از دندان‌ها را در یک روش سفید، صاف و اصلاح کنند.

داشتن دهان و دندان سالم

بیماران باید لثه ها و دندان های سالمی داشته باشند. اگر لثه‌ها و دندان‌های شما سالم نیستند، می‌توانید برای بهبود سلامت آنها تحت درمان قرار بگیرید که ممکن است شما را کاندید خوبی برای لمینت ‌ها کند.

دندان های صاف یا نسبتاً صاف

لمینت ها می توانند دندان های کمی کج یا نامرتب را اصلاح کنند. با این حال، اگر دندان های شما به شدت نامرتب باشد، می تواند فشار زیادی به روکش ها وارد کند و باعث ترک خوردن آن ها شود.

عدم جویدن مواد غذایی سفت

اگر می توانید ناخن خوردن را کنار بگذارید یا آب نبات و غذای سفت استفاده نکنید می توانید کاندیدای خوبی برای لمینت باشید. همچنین نباید دندان قروچه یا فشردن دندان در شب داشته باشید.

رعایت منظم بهداشت دهان و دندان 

رعایت بهداشت دهان و دندان شامل مسواک زدن منظم و نخ دندان کشیدن روزانه است. همچنین ویزیت و چکاپ های منظم با دندانپزشک برای جرم گیری را فراموش نکنید.

تنها راه برای تشخیص اینکه آیا کاندیدای مناسبی برای لمینت دندان هستید ارزیابی دندانپزشک است.

در مشاوره با دندانپزشک به چه سوالاتی باید جواب دهید؟

دوست دارید چه چیزی را در مورد لبخند خود بهبود ببخشید؟ چه احساسی نسبت به خط لثه، رنگ، شکل و طول متفاوت شش دندان جلویی خود دارید؟ لبخند ایده آل شما چگونه است؟

اینها تنها تعدادی از سوالاتی است که دندانپزشک به آنها پاسخ می دهد تا متوجه شود که چه چیزی در لبخندتان شما را خوشحال تر می کند.

در طول مشاوره، دندانپزشک یک آرایش لبخند دیجیتالی تمام صورت و در موارد خاص یک لبخند آزمایشی ایجاد می کند که به شما امکان می دهد قبل از هر اقدامی اصلاح لبخند خود را تجربه کنید. دندانپزشک همچنین از دندان ها و لثه ها، عکس ها و رادیوگرافی های لازم را انجام می دهد.

دندانپزشکان طیف وسیعی از رنگ های لمینت را روی دندان های شما قرار می دهند تا بهترین نتیجه را بدست بیاورید. فرقی نمی‌کند با تغییر رنگ، دندان‌های ناهموار از طریق ساییدن یا فاصله‌های کوچک بین دندان‌ها دست و پنجه نرم کنید، لمینت ها با حداقل آمادگی می‌توانند راه‌حل ایده‌آلی باشند.

لمینت سرامیک و کامپوزیت 

برای استفاده از لمینت های سنتی باید کمی از ضخامت دندان اصلی تراشیده شود. لمینت های سرامیک و کامپوزیت دو ماده متداول همرنگ دندان هستند که مورد استفاده قرار می گیرند. اما لمینت های سرامیک نسبت به کامپوزیت نیاز به تراشیدن دندان بیشتری دارند. ونیرهای سرامیک در آزمایشگاه دندانپزشکی ساخته می شوند، در حالی که ونیرهای کامپوزیت را می توان در مطب دندانپزشکی برای درمان سریعتر تهیه کرد.

لمینت های دندانی عملاً به حذف مینای دندان زیادی نیاز ندارند. بنابراین در طول ویزیت شما، دندانپزشک به سادگی از دندان های شما قالب می گیرد و سپس رنگ روکش های شما را متناسب با سایه طبیعی دندان انتخاب می کند. لمینت ‌ها به صورت سفارشی ساخته می‌شوند تا تناسب کامل با دندان ها و دهان شما داشته باشند. این لمینت ها بسیار راحت بوده و از خاصیت گاز زدن طبیعی برخوردار هستند. اگر مشکلی در تراز و قرار گیری لمینت وجود نداشته باشد، با استفاده از سیمان دندان به دندان چسبانده می شود و با استفاده از نور کیورینگ سخت و محکم می شود.

قبل از شروع درمان، دندانپزشک ممکن است سفید کردن دندان را توصیه کند تا روکش‌ها با رنگ دندان جدید مطابقت داشته باشد. لمینت های کامپوزیت را می توان در یک جلسه قرار داد. با این حال، روکش‌های یرامیکی قوی‌تر و بادوام‌تر هستند و مقاومت بهتری در برابر رنگ‌ پذیری از مواد غذایی، سیگار و تنباکو دارند.

گذاشتن لمینت یک روند دردناک است؟

به هیچ عنوان دردی نخواهید داشت. اما چند روزی طول می کشد تا به آنها عادت کنید. اما این بخشی از فرآیند قرار گیری لمینت است.

مراقبت های لازم برای افزایش ماندگاری لمینت دندان

اگر می خواهید طول عمر لمینت دندان را افزایش دهید نکات زیر را رعایت نمایید.

جرم گیری و معاینه منظم دندان برای همه مهم است

درست است که تمامی افراد باید از دندان های خود به درستی نگهداری کنند اما برای کسانی که لمینت دارند، کاملاً حیاتی است. جرم گیری سالانه را حتما انجام دهید. جرم گیری می تواند رسوبات پلاک و باکتری های مضر را از بین برده و لبخند شما را سالم نگه دارند. همچنین معاینات معمول دندانپزشکی می تواند به پزشک شما کمک کند تا مشکلات را قبل از بدتر شدن شناسایی و درمان کند.

مراقبت های خانگی خوب داشته باشید

خوشبختانه هیچ تکنیک تخصصی لازم برای تمیز کردن لمینت ها وجود ندارد. با این حال، مراقبت های معمول در خانه برای افزایش طول عمر لمینت ضروری است. بیماران باید دو بار در روز با استفاده از یک مسواک نرم و یک خمیر دندان حاوی فلوراید به طور کامل مسواک بزنند. استفاده از نخ دندان نیز باید حداقل یک بار در روز انجام شود.

از خوردن غذاها و نوشیدنی های تیره رنگ خودداری کنید

اگرچه پرسلن در برابر لکه مقاوم است، اما لمینت ها می توانند با گذشت زمان تغییر رنگ دهند. بنابراین، برای حفظ زیبایی و سفیدی لمینت ها از مصرف غذاها و نوشیدنی های تیره رنگ مانند کولا، چای، قهوه، انواع توت ها و آب میوه خودداری کنید. 

اگر روزانه قهوه یا چای می نوشید، سعی کنید نوشیدنی را از طریق نی بنوشید. این کار تماس را به حداقل می رساند و خطر لکه شدن را کاهش می دهد. پیروی از این دستورالعمل ها به شما کمک می کند تا لمینت های خود را درخشان نگه دارید.

از دندان های خود به عنوان ابزار استفاده نکنید

استفاده از دندان ها برای شکستن پوسته یا باز کردن بسته ها می تواند وسوسه انگیز باشد. از این کار به هر قیمتی اجتناب کنید، زیرا می تواند به لمینت و همچنین دندان های طبیعی شما آسیب برساند. همچنین بیماران باید از عادات بدی مانند جویدن خودکار، مداد یا جویدن ناخن اجتناب کنند.

جویدن غذاهای بسیار سفت، مانند یخ، دانه های ذرت بو داده یا آبنبات های سفت، می تواند به طور جدی درمان شما را به خطر بیندازد.

در صورت لزوم از محافظ شب استفاده کنید

افرادی که مستعد دندان قروچه هستند باید از محافظ شب استفاده کنند. دندان قروچه می تواند منجر به فرسایش شدید دندان شود. حتی می تواند به دندان های طبیعی آسیب رسانده و آنها را فرسوده یا شکسته به نظر برساند. 

بسیاری از بیماران به دنبال درمان با لمینت هستند تا آسیب ناشی از فرسایش دندان را پنهان کنند. با این حال، اگر کاری برای مبارزه با دندان قروچه انجام نشود، نیرو و فشار شدید می توانند به روکش های لمینتی شما آسیب برسانند. در صورت داشتن دندان قروچه شدید، باید از محافظ شب استفاده کرد تا از آسیب به دندان ها محافظت کند.

ورزشکاران باید از محافظ دهان ورزشی استفاده کنند

هر کسی که ورزش تماسی مانند کاراته، بوکس و تکواندو انجام می دهد باید در طول تمرین و بازی از محافظ دهان استفاده کند. این روکش ها برای افراد با لمینت و بدون لمینت پرسلن ضروری است. مقابل دندان ها بالشتکی قرار می دهد که از آن ها در برابر ضربه و آسیب محافظت می کند.

آنچه در مورد انواع لمینت ها و طول عمر آنها باید بدانید

در مورد انواع لمینت ها حتما از دندانپزشک خود سوال کنید. قبل از هر کاری باید بدانید چند نوع لمینت وجود دارد تا بتوانید تصمیم درستی بگیرید. 

لمینت سرامیکی

سرامیک شاید رایج ترین ماده مورد استفاده برای لمینت ها باشد. دلیل آن هم استفاده از مواد نازک و شفاف است که نتیجه ای بسیار واقعی بدست می دهد. 

لمینت های پرسلن به خاطر طول عمر بالای خود شهرت دارند. لمینت در اکثر موارد می‌تواند ۱۰ سال یا بیشتر دوام بیاورند. در برخی مطالعات که روی افراد با لمینت دندانی سرامیکی انجام شده نشان داده که لمینت‌ها تا ۲۰ سال دوام آورده‌اند.

لمینت کامپوزیت

یکی دیگر از مواد رایج مورد استفاده برای لمینت ها، کامپوزیت بر پایه رزین است. احتمالاً ۵ سال یا بیشتر لمینت های کامپوزیت ماندگاری دارند. کامپوزیت ها در مقایسه با پرسلن هزینه کمتری دارند، اگرچه دوام چندانی نیز ندارند. 

لمینت های کامپوزیت به صورت مستقیم در مطب توسط دندانپزشک ماهر روی دندان ها قرار می گیرد. در حالی که لمینت های سرامیکی در آزمایشگاه توسط تکنسین آزمایشگاهی ساخته شده و توسط دندانپزشک ماهر روی دندان ها چسبانده می شود. 

لمینت های دندان قابل تعویض هستند؟

تعویض لمینت های موجود بسیار ساده است. از دندان های شما با همان روش قبلی قالب گیری می شود. برای جایگزینی لمینت دندان خود دندانپزشکی پیدا کنید که به آن اعتماد داشته باشید. پیدا کردن یک دندانپزشک خوب یکی از بهترین راه ها برای اطمینان از ماندگاری لمینت دندان تا حد امکان است. خرج کردن پول برای لمینت دندان و نصب درست آن می تواند پرهزینه و فوق العاده خسته کننده باشد. پس این کار را با یک دندانپزشک ماهر و با تجربه انجام دهید. 

هر چند وقت یکبار لمینت ها نیاز به تعویض دارند؟

روکش های سرامیکی از مواد بادوام ساخته شده اند و مقاومت بالایی در برابر لکه پذیری دارند. اما با گذشت زمان، لمینت‌ها ممکن است فرسوده شوند، آسیب ببینند یا دیگر از نظر ساختاری سالم نباشند. تا زمانی که از لمینت ها به بهترین شکل ممکن مراقبت می کنید، این ترمیم های زیبایی یا تعویض آنها می توانند بعد از ۱۰ تا ۱۵ سال اتفاق بیفتد. 

با این حال، اگر دندان‌های خود را به هم فشار داده یا به هم می‌سایید، یا در ساختار دندان زیر لمینت ها پوسیدگی ایجاد شده است، یا سایر نگرانی‌های مربوط به سلامت دهان و دندان دارید، ممکن است نیاز به تعویض زود هنگام لمینت ها داشته باشید.

چه نکاتی  نشان می دهد لمینت نیاز به تعویض دارند؟

شناخت علائمی که نشان می‌دهد روکش‌های شما نیاز به تعویض دارند می‌تواند به شما کمک کند که حتی یک روز را بدون ظاهر زیبای لبخندتان سپری نکنید. برخی از قابل توجه ترین نشانه ها برای جایگزینی لمینت های سرامیکی در بیماران عبارتند از:

  • پریدگی، ترک یا انواع دیگر آسیب به لمینت ها
  • پوسیدگی یا آسیب به ساختار دندان زیرین
  • لیفت روکش از سطح دندان
  • لک شدن یا تغییر رنگ لمینت های دندانی
  • عقب رفتن لثه و نمایان شدن ساختار ریشه زیر دندان 
  • از دست دادن درخشندگی یا خاصیت انعکاس نور مواد سرامیکی لمینت دندان

۳ روش برای سفید کردن یا از بین بردن لکه از لمینت های دندان

سفید کردن پشت دندان های روکش شده، خمیر دندان های پولیش ملایم و دندانپزشک زیبایی سه روش مورد استفاده برای سفید کردن دندان ها یا از بین بردن لکه ها هستند.

۱. سفید کردن پشت دندان های طبیعی

ابتدا بدانید چه نوع لمینت هایی در دهان شما وجود دارد. اگر روکش‌های نیمه شفاف و سبک دارید، می‌توانید پشت دندان‌ها را سفید کنید. هنگامی که پشت دندان های روکش شده را سفید کردید، دندان واقعی به طور طبیعی سفید می شوند. سپس از طریق روکش سرامیکی منعکس می شود.

۲. خمیر دندان پولیش ملایم

در مرحله بعد، می توانید مسواک زدن دندان ها را با خمیر دندان مخصوص لمینت شروع کنید. این خمیر دندان لکه ها را پاک می کند. اگر لکه‌ای جزئی در اطراف لبه‌های روکش‌هایتان دیده می‌شود، خمیر دندان پولیش ملایم توصیه می‌شود.

خمیر دندان باید رسوب را از اطراف لمینت حذف کند و ظاهری سفیدتر به دندان ها بدهد. اگر مطمئن نیستید که از چه نوع خمیردندانی استفاده کنید، دندانپزشک می تواند یکی از آن ها را به شما معرفی کند.

۳. دندانپزشک زیبایی

یکی دیگر از گزینه های سفید کردن لمینت، مراجعه به دندانپزشک زیبایی است. به احتمال زیاد، لعاب چینی روی لمینت ‌های شما فرسوده شده و دندانپزشک زیبایی می‌تواند آنها را به‌طور حرفه‌ای تمیز کند تا دوباره سفید به نظر برسند. در بدبینانه ترین حالت باید لمینت ها را تعویض کنید.

جمع بندی

ماندگاری لمینت دندان به جنس لمینت و مراقبت های بعد از آن بستگی دارد. اگر از آنها به خوبی مراقبت کنید تا ۱۵ سال ماندگاری خواهند داشت. اگر تمایل دارید لبخند زیبا و سفید داشته باشید همین حالا با شماره های کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس تماس بگیرید و نوبت ویزیت خود را دریافت نمایید. تمامی کار های مربوط به سلامت و زیبایی دهان و دندان در این کلینیک توسط متخصصان با تجربه انجام می شود. منتظر شما هستیم.

سوالات متداول

ماندگاری لمینت های دندان چقدر است؟

به طور متوسط، لمینت ها حدود ۱۵ سال عمر می کنند. با گذشت زمان، درست مانند دندان های واقعی، شروع به فرسودگی کرده و در نهایت نیاز به تعویض دارند.

آیا لمینت دندان دائمی است؟

لمینت های دندان قرار نیست دائمی و بدون نیاز به نگهداری باشند. اما می توانید با نگهداری خوب از آنها بیشترین بهره را ببرید. 

کامپوزیت یا سرامیک کدام دوام بیشتری دارد؟

لمینت ها معمولا بادوام هستند و می تواند در برابر خراش و لکه مقاومت کند. اما کامپوزیت ها به اندازه لمینت ها بادوام نیستند و زودتر تغییر رنگ می دهند.

چگونه دندان را لمینت می کنند؟

دندانپزشک دندان را جلا داده، سپس آن را اچ می کند تا محل اتصال مناسبی برای سیمان و روکش لمینت ایجاد کند. معمولاً در این بخش از درمان نیازی به بی حسی نیست. با سیمان دندان که چسبی مخصوص است لمینت ها به دندان ها چسبانده می شوند.

لمینت دندان چیست؟

لمینت دندان که معمولاً به عنوان روکش شناخته می شود، یک پوشش دندانی زیبایی است که شکل لبخند شما را تغییر می دهد. این پوسته‌های دندانی شکل، به جلوی دندان‌های شما متصل می‌شوند، بنابراین هرگونه نقص قابل مشاهده را می‌پوشانند.

نشانه هایی که زمان تعویض ونیرها فرا رسیده است؟

  • لثه های شما عقب می کشند.
  • روکش ها پریده یا ترک خورده اند.
  • دندان زیرین پوسیده است.
  • روکش های شما تیره یا لکه دار هستند.
نظر دهید post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button