اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک زاگرس

اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک زاگرس

اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

ماندگاری کامپوزیت دندان

یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های افرادی که‌ می‌خواهند کامپوزیت دندان انجام دهند طول عمر کامپوزیت دندان و ماندگاری آن است. کامپوزیت‌ها به طور متوسط طول عمری حدود ۵ الی ۷ سال دارند. البته در طول عمر آن‌ها عوامل مختلفی موثر هستند که‌ می‌توانند این زمان را کاهش یا افزایش دهند. مهارت درمانی دندان‌پزشک، ترمیم و روکش‌گذاری‌ می‌توانند طول عمر روکش دندان را تحت‌تاثیر قرار دهند.

اما موارد ذکر شده تنها چند مورد از عوامل موثر هستند و با مراقبت و چکاپ مرتب دندان‌ها‌ می‌توان ماندگاری کامپوزیت را افزایش داد. اگر شما نیز سوالاتی در مورد ماندگاری کامپوزیت دندان در ذهن خود دارید پیشنهاد‌ می‌کنیم برای یافتن پاسخ سوالات خود تا پایان این مطلب از کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس با ما همراه باشید. 

طول عمر کامپوزیت دندان چقدر است؟

ونیز کامپوزیت‌ها روکش‌هایی هستند که برای زیبا سازی و رفع عیوب ظاهری دندان مورد استفاده قرار‌ می‌گیرند. نصب این روکش‌ها بر روی دندان در یک جلسه درمانی انجام‌ می‌شود و دارای طول عمری حدود ۵ الی ۷ سال هستند. کامپوزیت‌ها اگر به خوبی از آن‌ها مراقبت نشود به ترمیم نیاز دارند. هزینه نصب کامپوزیت‌ها تقریبا نصف روکش‌های سرامیکی است و با کمک آن‌ها‌ می‌توان زیبایی را به دندان‌ها هدیه بخشید و به نتایج شگفت‌انگیزی دست یافت. 

ماندگاری کامپوزیت دندان وابسته به عوامل مختلفی است که اگر به درستی رعایت شوند‌ می‌تواند سبب افزایش طول عمر کامپوزیت‌های دندان شوند. درصورتی‌که کامپوزیت توسط یک دندان‌پزشک متخصص روی دندان باند شود و فرد مراقبت‌های لازم را انجام دهد و عادات غلطی مثل دندان قروچه، رژیم غذایی نامناسب و ناخن جویدن را ترک کند‌ می‌تواند برای مدت زمان طولانی از زیبایی و مزایای این روش بهره‌مند شود. 

در واقع‌ می‌توان گفت که دوام و طول عمر کامپوزیت همانند سایر روش‌های جراحی زیبایی دندان درمانی دائمی است، البته به شرط اینکه به خوبی از آن‌ها مراقبت شود. لازم است که اشاره کنیم کامپوزیت دندان در مقایسه با آمالگام دارای طول عمر کوتاه‌تری است و پایداری و استحکام کمتری دارد. بنابراین‌ می‌توان حداقل طول عمر کامپوزیت دندان را ۵ سال اعلام نمود، اما باز هم همه چیز به شیوه مراقبت از آن‌ها بستگی دارد.

عوامل موثر بر ماندگاری کامپوزیت دندان

موارد متعددی بر میزان ماندگاری و دوام کامپوزیت دندان موثر هستند که از جمله آن‌ها‌ می‌توان به موارد زیر اشاره نمود.  

  • تخصص و مهارت دندان‌پزشک 

اولین و مهم‌ترین عامل تاثیرگذار بر ماندگاری کامپوزیت مهارت و تخصص دندان‌پزشک است. دندان‌پزشکی که برای کامپوزیت گذاری انتخاب‌ می‌کنید باید از تجربه و مهارت کافی برخوردار باشد تا بتواند نصب کامپوزیت را با دقت کامل و به بهترین شکل ممکن به صورت اصولی انجام دهد. به این ترتیب‌ می‌توانید بهترین نتایج را دریافت کنید. 

  • روش نصب کامپوزیت دندان

یکی دیگر از موارد موثر بر ماندگاری کامپوزیت دندان روش نصب کامپوزیت است. دندان‌پزشک قبل از نصب کامپوزیت‌ها باید به خوبی سطح دندان‌ها را تمیز کند تا عاری از هر گونه آلودگی گردد. بنابراین همانطور که مشاهده‌ می‌کنید روش انتخابی دندان‌پزشک و تجربه و مهارت او در نصب کامپوزیت‌ها‌ می‌تواند نقش مهمی در افزایش طول عمر کامپوزیت‌ها داشته باشد. 

  • برند و جنس کامپوزیت

امروزه تنوع کامپوزیت‌های دندان خیلی افزایش یافته است و از برندهای مختلفی در کلینیک‌های دندان‌پزشکی استفاده‌ می‌کنند. کامپوزیت‌های برندهای معتبر دارای دوام و طول عمر بالاتری هستند. این در حالی است که استفاده از برندهای نامرغوب به دلیل کیفیت پایینی که دارند اصلا توصیه نمی‌شود. بنابراین بهتر است که پیش از انتخاب یک برند مناسب برای کامپوزیت حتما از دندان‌پزشک در این زمینه مشاوره دریافت کنید. 

  • نوع و جنس دندان

جنس و نوع دندان نیز‌ می‌تواند به نوبه خود در مدت زمان ماندگاری کامپوزیت خیلی موثر باشد. نوع و جنس دندان‌های افراد به طور ژنتیکی با یکدیگر متفاوت است. دندان‌پزشک با توجه به این موضوع که‌ می‌خواهد کامپوزیت را بر روی چه جنس دندانی نصب کند‌ می‌تواند موجب افزایش یا کاهش دوام کامپوزیت گردد. 

  • توجه به مراقبت‌های پس از نصب کامپوزیت

رعایت مراقبت‌های بعد از نصب کامپوزیت نقش بسیار مهمی در ماندگاری کامپوزیت دندان دارد. ازاین‌رو باید حتما به تمامی توصیه‌های دندان‌پزشک توجه کنید و کاملا رعایت نمایید تا بتوانید مدت زمان بیشتری از کامپوزیت‌ها استفاده کنید. علاوه بر این رعایت بهداشت دهان و دندان نیز کاملا الزامی است.

راهکارهای افزایش طول عمر کامپوزیت دندان

پس از به اتمام رساندن پروسه درمانی، شما صاحب لبخندی زیبا و جذاب خواهید شد. اما باید برای آنکه بتوانید مدت زمان بیشتری آن را حفظ کنید توصیه‌های پزشک را انجام دهید و موارد زیر را رعایت نمایید. 

  • در ۲۴ ساعت اول پس از نصب کامپوزیت از مصرف مواد غذایی رنگی و نوشیدنی‌هایی مانند چای و قهوه خودداری کنید.
  • بهداشت دهان و دندان را بیشتر از قبل رعایت کنید. به‌طوری‌که پس از هر وعده غذایی مسواک بزنید و یا درصورتی‌که شرایط فراهم نبود حتما از نخ دندان استفاده کنید و دهان خود را با آب بشویید تا باقیمانده مواد غذایی و پلاک‌های موجود بین دندان‌ها کاملا از بین بروند.  
  • در انتخاب و استفاده از دهان‌شویه حتما با دندان‌پزشک معالج خود مشورت کنید. 
  • هرگز از خمیردندان‌هایی که دارای خاصیت سایندگی هستند استفاده نکنید و در این زمینه از دندان‌پزشک خود کمک بگیرید.
  • از کشیدن سیگار و استعمال سایر دخانیات بپرهیزید، زیرا موجب آسیب دیدن دندان‌های کامپوزیت شده شما خواهند شد. 
  • چکاپ منظم داشته باشید و هر چند وقت یکبار به مطب دندان‌پزشک مراجعه کنید تا وضعیت سلامت دندان‌های شما را مورد بررسی قرار دهد. 

بهترین سن برای انجام کامپوزیت دندان

امروزه روش‌های اصلاح طرح لبخند در میان مردم محبوبیت زیادی پیدا کرده است، به‌طوری‌که خیلی از افراد در سنین مختلف تمایل به استفاده از این روش‌ها دارند. برای انجام کامپوزیت دندان و لمینت سرامیکی هیچ‌گونه محدودیت سنی وجود ندارد و تنها انجام آن برای سنین پایین و پیش از سن بلوغ نوجوانان پیشنهاد نمی‌شود. زیرا در سنین پایین به دلیل عدم رشد کامل دندان‌ها به مرور زمان به دلیل تغییراتی که ایجاد‌ می‌شود میان دندان و لثه فاصله به وجود‌ می‌آید وظاهر نامطوبی را ایجاد‌ می‌کند. البته در موارد خاصی که نقص ژنتیکی موجب بدشکل و نامناسب شدن ظاهر دندان‌ها شده امکان استفاده از کامپوزیت وجود دارد اما پس از مدتی کامپوزیت‌ها به ترمیم نیاز پیدا‌ می‌کنند.

چه عواملی‌ می‌تواند میزان ماندگاری کامپوزیت دندان را کاهش دهد؟

در کاهش یافتن میزان دوام و ماندگاری کامپوزیت فاکتورهای مختلفی موثر هستند که از جمله آن‌ها‌ می‌توان به موارد زیر اشاره نمود. 

  • رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان

نکشیدن نخ دندان و مسواک نزدن مرتب و به عبارتی عدم توجه به بهداشت دهان و دندان‌ می‌تواند تاثیر منفی بر کامپوزیت‌ها داشته باشد و موجب شود که سریع‌تر دچار تغییر رنگ و آسیب شوند. 

  • استعمال سیگار و سایر دخانیات

استفاده از دخانیات نیز‌ می‌تواند موجب کاهش ماندگاری کامپوزیت دندان شود.

  • رژیم غذایی نامناسب

داشتن یک رژیم غذایی نامناسب و استفاده بیش از حد از مواد غذایی رنگی و نوشیدنی‌هایی مثل چای و قهوه‌ می‌تواند سرعت تغییر رنگ کامپوزیت‌ها را خیلی افزایش دهد.

  • عادت‌های رفتاری اشتباه

انجام برخی از رفتارهای اشتباه و نادرست مثل دندان قروچه‌ می‌تواند موجب صدمه دیدن کامپوزیت‌ها و دندان‌های طبیعی شود. 

چه افرادی کاندید مناسبی برای کامپوزیت دندان هستند؟

می‌توان گفت که تقریبا تمامی افراد‌ می‌توانند از کامپوزیت دندان استفاده کنند و تغییرات زیر را روی دندان‌های خود ایجاد نمایند.

  • بهبود ظاهر دندان‌ها
  • محافظت از سطح دندان‌ها
  • تغییر رنگ و سفید‌تر کردن دندان‌ها
  • از بین بردن فضای خالی میان دندان‌ها
  • ترمیم شکستگی یا پریدگی دندان‌ها
  • براق‌تر و شفاف‌تر کردن دندان‌ها

چه زمانی باید برای ترمیم کامپوزیت دندان‌ها اقدام نمود؟

در مواقعی که فرد رضایت کافی از ظاهر طبیعی دندان‌های خود نداشته باشد و کامپوزیت‌ها به دلیل استفاده طولانی مدت دچار ساییدگی یا شکستگی شده باشند باید هر چه زودتر به دندان‌پزشک مراجعه نمود تا اقدامات لازم جهت ترمیم کامپوزیت‌ها و یا تعویض آن‌ها را انجام دهد. اگر مراقبت از کامپوزیت‌ها به خوبی انجام شود طول عمر بیشتری حدود ۵ الی ۷ سال خواهند داشت. پس از این مدت درصورتی‌که دندان‌ها ترک بخورند و یا شکسته شوند به ترمیم یا تعویض نیاز خواهند داشت. ترمیم کامپوزیت‌ها در کوتاه‌ترین زمان ممکن و بدون هیچ‌گونه دردی انجام‌ می‌شود.

بهترین برند کامپوزیت دندان از لحاظ طول عمر

در ایران برندهای کامپوزیت مختلفی توسط کلینیک‌های دندان‌پزشکی مورد استفاده قرار‌ می‌گیرد. از بهترین برندهای کامپوزیت‌ می‌توان به کامپوزیت‌های ژاپنی Geanial، Kuraray، کامپوزیت‌های آمریکایی M3، Bisco و Cosmedent ، Ultradent و ایویکولار آی پی اس  اشاره نمود که دارای استانداردهای لازم و مورد تایید وزارت بهداشت هستند. 

به همان اندازه که کیفیت و برند کامپوزیت در ماندگاری و طول عمر آن حائز اهمیت است، تخصص و مهارت دندان‌پزشک نیز مهم است. زیرا اگر گران‌ترین کامپوزیت‌ها توسط یک دندان‌پزشک غیر متخصص به روی دندان جایگذاری شود، به دلیل نداشتن مهارت کافی و روش نامناسب نصب کامپوزیت قطعا نمی‌توان به نتایج رضایت‌بخشی دست یافت و طول عمر کامپوزیت‌ها کاهش‌ می‌یابد. اما به‌طورکلی انتخاب بهترین نوع کامپوزیت کاملا به اولویت‌های بیمار و تشخیص دندان‌پزشک بستگی دارد. 

جمع بندی

کامپوزیت دندان یکی از بهترین روش‌ها برای اصلاح طرح لبخند و داشتن دندان‌هایی زیبا و سالم است. با استفاده از این روش به خوبی‌ می‌توان مشکلات ظاهری دندان را برطرف نمود و مدت‌ها از مزایای آن بهره‌مند گردید. ماندگاری کامپوزیت دندان به عوامل مختلفی بستگی دارد که با رعایت آن‌ها‌ می‌توان طول عمر این روکش‌ها را افزایش داد. اگر‌ می‌خواهید برای کامپوزیت دندان‌های خود اقدام کنید پیشنهاد‌ می‌کنیم که حتما بهترین برند کامپوزیت را انتخاب کنید و به یک دندان‌پزشک متخصص و با تجربه مراجعه نمایید تا بتوانید بهترین نتایج را دریافت کنید و کامپوزیت‌هایی با طول عمر بیشتر داشته باشید.

کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس آماده ارائه بهترین خدمات به مراجعان عزیز است. کامپوزیت، لمینت، عصب کشی، ترمیم، بلیچینگ و دندانپزشکی کودکان در این کلینیک انجام می شود. همین حالا با شماره‌های موجود تماس گرفته و نوبت ویزیت خود را دریافت نمایید.

سوالات متداول

آیا کامپوزیت دندان یک روش دائمی است؟

خیر، این روش دائمی نیست و پس از مدتی واحدهای کامپوزیت باید ترمیم و یا تعویض شوند. البته با توجه به توصیه‌های دندان‌پزشک و رعایت آن‌ها‌ می‌توان دوام و ماندگاری کامپوزیت‌ها را افزایش داد. 

آیا سن در ماندگاری کامپوزیت دندان موثر است؟

هیچ محدودیت سنی برای استفاده از این روش وجود ندارد و همه افراد برای اصلاح مشکلات ظاهری دندان خود‌ می‌توانند کامپوزیت درمانی را انتخاب کنند. اما با این وجود بهتر است تا پیش از سن بلوغ از این روش زیبایی استفاده نشود.

در چه شرایطی فرد باید برای ترمیم یا تعویض کامپوزیت دندان اقدام کند؟

در صورتی که کامپوزیت دندان دچار ترک یا شکستگی شده باشد باید حتما برای ترمیم آن به دندان‌پزشک مراجعه کند. 

آیا کامپوزیت موجب آسیب رسیدن به دندان‌های طبیعی‌ می‌شود؟

خیر، با توجه به اینکه برای نصب کامپوزیت به تراش دندان نیازی نیست، یک روش غیر تهاجمی است که هیچ‌گونه آسیبی به دندان‌های طبیعی نمی‌زند. البته باید مراقبت‌های پس از آن به خوبی انجام شود تا از پوسیدگی دندان جلوگیری گردد. 

آیا کامپوزیت‌های دندان به آسانی شکسته‌ می‌شوند؟

اگر چه کامپوزیت‌ها به اندازه آمالگام مستحکم نیستند اما به اندازه کافی در برابر فشارهای معمول وارده در حین گاز گرفتن قوی هستند و به آسانی شکسته نمی‌شوند. از طرفی چون یک لایه اضافی به روی دندان‌ می‌چسبد موجب قوی‌تر شدن دندان خواهد شد.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button