اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک زاگرس

اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک زاگرس

اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

تفاوت کامپوزیت زیبایی با کامپوزیت برای پر کردن دندان

یکی از اقدامات مراقبتی و درمانی رایجی که در حوزه ‌دندان‌پزشکی انجام‌ می‌شود درمان پوسیدگی‌ها ‌و سوراخ‌هایی است که در دندان به وجود آمده و همچنین زیبا سازی ظاهری دندان‌هاست. در گذشته برای پر کردن پوسیدگی‌های دندان از مواد پرکننده سیاه یا نقره‌ای آمالگام استفاده‌ می‌شد، اما امروزه کامپوزیت‌های سفید مخصوص پر کردن دندان‌ها ‌خیلی بیشتر کاربرد دارد.

 کامپوزیت‌ها ‌انواع مختلفی دارند و نوعی از آن برای زیباسازی دندان‌ها ‌و رفع عیوب و مشکلات ظاهری دندان به کار‌ می‌رود. با وجود کاربرد‌‌‌‌‌ها و مزایای بسیار کامپوزیت‌ها ‌می‌توان گفت این ماده تحولی بزرگ در عرصه ‌دندان‌پزشکی ایجاد کرده است. اگر‌ می‌خواهید اطلاعات بیشتری در مورد تفاوت کامپوزیت زیبایی با کامپوزیت برای پرکردن دندان کسب کنید پیشنهاد‌ می‌کنیم تا پایان این مقاله از کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس با ما همراه باشید.

کامپوزیت دندان چیست؟

کامپوزیت دندان یکی از مواد پر کاربرد در ‌دندان‌پزشکی است که ‌دندان‌پزشک‌ آن را به صورت تک تک به روی دندان‌ها ‌قرار داده و نصب‌ می‌کند. ‌دندان‌پزشک‌ متخصص زیبایی همواره در تلاش است که با دقت و مهارت خود به کمک کامپوزیت مشکلات دندان مانند فاصله میان دندان‌ها، پرکردن دندان پوسیده، یکدست کردن اندازه دندان‌ها ‌و بدرنگی آن‌ها ‌را برطرف نماید. 

کامپوزیت‌ها ‌در حالت معمولی به شکل خمیر مانند هستند و از ذراتی مثل کوارتز، گلاس و رزین آکریلیک ساخته‌ می‌شوند. کامپوزیت دندان در بسته‌بندی‌های سرنگ مانندی در بازار موجود هستند و در حین درمان، ‌دندان‌پزشک‌ با قرار دادن این ماده خمیری زیر نور آن را به لایه‌ای سفت و سخت به روی دندان تبدیل‌ می‌کند. کامپوزیت‌ها ‌با توجه به متریالی که در ساخت آن‌ها ‌به کار رفته دارای انواع مختلفی هستند و هر کدام کاربردهای متفاوتی دارند.

 کاربردهای کامپوزیت دندان

کامپوزیت‌ها ‌موادی مفید و بسیار کاربردی هستند و در موارد مختلفی مورد استفاده قرار‌ می‌گیرند. از جمله کاربردهای کامپوزیت‌ها ‌می‌توان به موارد زیر اشاره نمود. 

  • یکی از رایج‌ترین کاربردهای آن پرکردن دندان پس از عصب کشی، رفع عیوب ظاهری دندان‌ها ‌و ترمیم دندان‌های آسیب دیده است.
  • جهت رفع فاصله میان دندان‌ها، ترمیم دندان‌های شکسته و از بین بردن یکدست نبودن بلندی دندان‌ها ‌نیز کامپوزیت مورد استفاده قرار‌ می‌گیرد. 
  • با توجه به اینکه کامپوزیت همرنگ دندان است و ظاهری مشابه دندان‌های طبیعی فرد دارد، معمولا برای درمان پوسیدگی و آسیب دیدگی دندان‌ها ‌در طرح لبخند جهت پرکردن دندان از کامپوزیت استفاده‌ می‌کنند.
  • در تغییر رنگ دندان‌ها ‌و روشن کردن دندان‌های زرد و بد رنگ در طرح لبخند نیز نوعی کامپوزیت به نام کامپوزیت ونیر یا کامپوزیت زیبایی به کار‌ می‌رود. 
  • البته برای پر کردن دندان‌ها ‌نیز از آمالگام و طلا استفاده‌ می‌شود. اما درصورتی‌که دندان‌های جلویی آسیب دیده باشند معمولا برای حفظ زیبایی آن‌ها ‌‌دندان‌پزشک‌ از کامپوزیت برای پر کردن دندان استفاده‌ می‌کند. بنابراین‌ می‌توان گفت که کامپوزیت زیبایی با کامپوزیت برای پر کردن دندان با یکدیگر متفاوت هستند. 

کامپوزیت برای پر کردن دندان

یک روش ترمیمی که برای دندان‌های آسیب دیده از طریق پوسیدگی مورد استفاده قرار‌ می‌گیرد پر کردن دندان است. پوسیدگی و ایجاد حفره تنها برای دندان‌های عقب اتفاق نمی‌افتد و گاهی اوقات در دندان‌های جلو نیز شاهد آسیب دیدگی هستیم و باید با مواد مخصوص و سفید رنگی پر شوند تا دندان ضمن داشتن ظاهری زیبا و طبیعی عملکرد خود را حفظ کند. 

به عبارتی‌ می‌توان گفت که در مواقعی پر کردن دندان‌ها ‌انجام‌ می‌شود که ‌دندان‌پزشک‌ تشخیص دهد دندان خیلی آسیب ندیده و از استحکام لازم برخوردار است. برای پر کردن تمامی دندان‌های جلویی و عقبی‌ می‌توان از کامپوزیت و مواد همرنگ دندان‌ها ‌استفاده کرد تا ظاهری زیبا داشته باشند. کامپوزیت‌ها ‌برای هر فردی همرنگ با دندان‌های شخص ساخته‌ می‌شوند، به نحوی که از سایر دندان‌ها ‌قابل تشخیص نیستند. ‌دندان‌پزشک‌ پس از قرار دادن مواد خمیری کامپوزیت در حفره دندان از نور آبی رنگی برای سفت و مستحکم کردن آن‌ها ‌استفاده‌ می‌کند. 

پر کردن دندان با کامپوزیت چه مزیت‌هایی دارد؟

کامپوزیت زیبایی با کامپوزیت برای پر کردن دندان مزایای بسیاری دارند که در زیر به برخی از آن‌ها ‌اشاره‌ می‌کنیم.

  • بازسازی و ترمیم دندان‌ها ‌به شکلی کاملا زیبا و طبیعی
  • ‌دندان‌پزشک‌ می‌تواند با ترکیب رنگ‌ها، رنگ طبیعی دندان فرد را به دست آورد و استفاده کند.
  • کامپوزیت‌ها ‌بدون نیاز به تراشیدن عمیق دندان، به آن‌ می‌چسبند و تنها قسمت‌های آسیب دیده دندان تراش خورده و پر‌ می‌شود. 
  • نصب کامپوزیت‌ها ‌روی دندان پروسه کوتاهی دارد و تنها در یک جلسه انجام‌ می‌شود.  

پر کردن دندان با کامپوزیت چه معایبی دارد؟

  • حساسیت بالای دندان هنگام جویدن ایجاد می شود. 
  • رنگ کامپوزیت‌ها ‌به مرور زمان تغییر می کند.
  • به وجود آمدن ترک های ریز و درشت با گذشت زمان در میان دندان‌ها ‌که موجب نفوذ باکتری و غذا به آن‌ها ‌و در نتیجه پوسیدگی شدید دندان‌ می‌شود. 
  • نسبت به آمالگام دارای استحکام و پایداری کمتری است.
  • بهتر است که برای ترمیم دندان‌های آسیا استفاده نشود.
  • دارای هزینه بالایی است.

کامپوزیت زیبایی دندان یا ونیر کامپوزیت

یکی از انواع کامپوزیت دندان، کامپوزیت ونیر است که معمولا برای کارهای زیبایی دندان‌ها ‌مورد استفاده قرار‌ می‌گیرد. از این نوع کامپوزیت‌ها ‌بیشتر برای دندان‌های جلویی که دچار لب پریدگی شده‌اند یا فاصله میان آن‌ها ‌وجود دارد استفاده‌ می‌شود و‌ می‌تواند تغییرات قابل ملاحظه‌ای را در زیبایی چهره فرد ایجاد کند. در واقع ونیر کامپوزیت‌ها ‌موجب سفید کردن و زیبا سازی دندان‌ها ‌می‌شوند، بدون اینکه نیاز باشد که هیچ‌گونه تراشی روی دندان‌ها ‌ایجاد شود. نسل جدید کامپوزیت زیبایی دندان از استحکام بالایی برخوردار است و با توجه به اینکه فاقد تخلخل هستند خیلی عالی پولیش شده و طول عمر بیشتری خواهند داشت.  

بهترین برندهای کامپوزیت دندان

برای دریافت بهترین نتایج از کامپوزیت زیبایی با کامپوزیت برای پر کردن دندان باید حتما کامپوزیت از یک برند معتبر و با دوام انتخاب شود. از جمله بهترین برندهای کامپوزیت در بازار ایران‌ می‌توان به ایویکولار  آی پی اس، اولترادنت و کازمودنت اشاره نمود. 

طول عمر و ماندگاری کامپوزیت دندان

دوام و ماندگاری کامپوزیت دندان معمولا بالا است اما همه چیز به مراقبت‌های خودتان بستگی دارد و اگر موارد بهداشتی و اصول تغذیه‌ای را به خوبی رعایت کنید‌ می‌توانید طول عمر کامپوزیت‌ها ‌را افزایش دهید. در حالت کلی کامپوزیت‌ها ‌بین ۵ الی ۷ سال عمر دارند که با مراقبت کامل از آن‌ها ‌می‌توان این مدت را به ۱۰ سال افزایش داد. 

ازاین‌رو برای داشتن کامپوزیت‌هایی با طول عمر بالاتر باید از مصرف قهوه و چای بپرهیزید، از مصرف خوراکی‌های سفت خودداری کنید، حتما از نخ دندان و مسواک دو بار در روز استفاده کنید و از انجام عادت‌های رفتاری اشتباه مانند دندان قروچه بپرهیزید، زیرا کامپوزیت‌ها ‌نسبت به دندان‌های اصلی خیلی حساس‌تر هستند. در نتیجه زودتر دچار تغییر رنگ شده و لکه‌های ناشی از نوشیدنی‌های رنگی بر روی آن‌ها ‌ظاهر‌ می‌شود. 

اما با پولیش هر چند وقت یکبار کامپوزیت‌ها ‌می‌توان تا حد زیادی رنگ اولیه آن‌ها ‌را بازگرداند. بنابراین‌ می‌توان گفت هر چند که مواد مصرفی کامپوزیت و روش کار ‌دندان‌پزشک‌ خیلی بر روی طول عمر آن‌ها ‌موثر است، اما بیشتر از هر چیزی مراقبت‌های فردی است که‌ می‌تواند ماندگاری و زیبایی دندان‌ها ‌را حفظ کند.

هزینه کامپوزیت دندان چقدر است؟

هزینه کامپوزیت زیبایی با کامپوزیت برای پر کردن دندان متفاوت است. همیشه قیمت‌های بالا نشان دهنده کیفیت کار نیست، اما قیمت‌های پایین قطعا‌ می‌تواند بیانگر بی‌کیفیتی خدمات دریافتی باشد. قیمت کامپوزیت‌ها ‌با توجه به نوع کامپوزیت، تعداد دندان‌هایی که به کامپوزیت نیاز دارند، تخصص و مهارت ‌دندان‌پزشک‌، خصوصی یا دولتی بودن کلینیک ‌دندان‌پزشکی متفاوت است. توصیه‌ می‌کنیم که جدا از در نظر گرفتن هزینه‌ها ‌حتما به یک ‌دندان‌پزشک‌ متخصص مراجعه کنید. زیرا اگر کامپوزیت دندان به خوبی انجام نشود‌ می‌توانند عوارضی مانند بو گرفتن دهان، التهاب لثه پس از کامپوزیت و مشکلات احتمالی دیگری را به دنبال داشته باشد. 

جمع بندی

کامپوزیت دندان یکی از ساده‌ترین و بهترین روش‌ها ‌برای رفع مشکلات دندان مانند پوسیدگی، لب پریدگی، شکستگی، بد رنگی، ترک خوردگی و فاصله بین دندان‌ها ‌هستند و تنها برای زیباسازی ظاهر دندان‌ها ‌مورد استفاده قرار نمی گیرد. از آنها بر پر کردن حفره های بعد از تراشیدن پوسیدگی دندان نیز استفاده می شود. البته لازم به ذکر است که نمی‌توان مشکلات حاد دندانی را با کامپوزیت پوشش داد. از رایج‌ترین کاربردهای این ماده‌ می‌توان به کامپوزیت زیبایی با کامپوزیت برای پرکردن دندان اشاره نمود که عمری بین ۵ الی ۷ سال دارند. اگر شما نیز دندان‌هایی با آسیب جزئی دارید و‌ می‌خواهید ضمن درمان ظاهری زیبا داشته باشند پیشنهاد‌ می‌کنیم با مراجعه به ‌دندان‌پزشک‌ و مشورت با وی از روش کامپوزیت درمانی استفاده کنید و از مزایای آن بهره‌مند شوید.

سوالات متداول

آیا شما کاندید مناسبی برای کامپوزیت دندان هستید؟

کامپوزیت راهی برای زیبا سازی ظاهر دندان‌ها ‌و رفع نواقص آن‌ها ‌است. اگر شما نیز دندان‌های سالمی دارید که مشکلات جزئی دارند و ‌دندان‌پزشک‌ اجازه کامپوزیت را به شما داده است‌ می‌توانید کاندید مناسبی برای استفاده از ‌این ‌رو‌ش باشید.

نگهداری از کامپوزیت شامل چه مواردی خواهد بود؟

مرتب مسواک زدن و استفاده از نخ دندان، پرهیز از مصرف غذاهای سفت و تخمه، عدم استفاده از نوشیدنی‌های رنگی مانند قهوه، چای و نوشابه 

پس از کامپوزیت دندان از چه نوع مواد غذایی نباید استفاده نمود؟

با توجه به اینکه کامپوزیت‌ها ‌قابلیت رنگ‌پذیری دارند، پس از کامپوزیت گذاری باید از مصرف مواد غذایی رنگی بپرهیزید، زیرا موجب تغییر رنگ آن‌ها ‌خواهد شد. البته‌ می‌توان با پالیش کامپوزیت هر شش ماه الی یک سال یکبار تغییر رنگ ایجاد شده را از بین برد و ظاهر زیبا و سفید کامپوزیت‌ها ‌را حفظ کرد.

آیا کامپوزیت دندان با درد همراه است؟

خیر، با توجه به اینکه این روش تهاجمی نیست موجب نمی‌شود که فرد احساس درد در دندان‌های خود داشته باشد. 

آیا در روش کامپوزیت ونیر به تراش دندان نیاز است؟

معمولا ‌دندان‌پزشک‌ کامپوزیت ونیر دندان‌ها ‌را به نحوی انجام‌ می‌دهد که به تراش نیازی نباشد و تنها در برخی موارد محدود ممکن است یک یا چند دندان به تراش نیاز پیدا کنند. 

قیمت کامپوزیت دندان چقدر است؟

هزینه کامپوزیت دندان به فاکتورهای مختلفی بستگی دارد. کامپوزیت زیبایی تحت پوشش بیمه قرار نمی‌گیرد اما کامپوزیت برای پر کردن دندان تحت پوشش برخی از بیمه‌ها ‌قرار دارد و‌ می‌تواند هزینه‌های بیمار را تا حدودی کاهش دهد. 

۵/۵ - (۳ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button