اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک زاگرس

اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک زاگرس

اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

تفاوت لمینیت با روکش دندان چیست؟

مراقبت از دندان‌ها می‌تواند یک کار دلهره آور باشد. با وجود بسیاری از روش‌ها، درمان‌ها و ابزارهای مختلف، درک بهترین روش می‌تواند کمی‌دشوار باشد. به همین دلیل درک تفاوت لمینت با روکش برای اطمینان از سلامت دندان شما ضروری است. در این مقاله از بلاگ کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس به بررسی تفاوت لمینیت با روکش دندان می‌پردازیم. همچنین مزایای و معایب هر دو روش را بررسی می‌کنیم. 

لمینیت و روکش دندان چه تفاوتی دارند؟

روکش یک لایه نازک از مواد است که مانند کلاهکی تمامی‌سطوح دندان را می‌پوشاند تا ظاهر آن را بهبود بخشد. این روش یک ترمیم با پوشش کامل است که برای بازگرداندن عملکرد و زیبایی به دندان آسیب دیده استفاده می‌شود. در حالی که لمینیت لایه نازکی از مواد است که روی سطح جلوی دندان قرار می‌گیرد. هر یک از این روش‌ها مزایای منحصر به فرد خود را دارند و مهم است که تفاوت‌ها را درک کنید تا بتوانید بهترین تصمیم را برای سلامت دندان خود بگیرید.

به دلیل آنکه لمینیت فقط سطح جلوی دندان شما را می‌پوشاند، راه‌حلی محافظه‌کارانه ای برای بهبود ظاهر لبخند است. زیرا تمام دندان‌های اصلی دست نخورده باقی مانده است. اما هنگامی‌که روکش‌ها انتخاب می‌شوند، نیم میلی متر از مینای اصلی دندان برداشته می‌شود تا روکش چینی روی مینای باقیمانده قرار بگیرد.

لمینت دندان چیست؟

لمینت لایه نازکی از مواد است که روی سطح دندان قرار می‌گیرد تا ظاهر آن را بهبود بخشد. انواع مختلفی از مواد از جمله پرسلن و رزین کامپوزیت در لمینت‌ها استفاده می‌شوند. پرسلن ماده ای بسیار قوی است، اما می‌تواند متخلخل باشد و به راحتی لکه دار شود. رزین کامپوزیت ماده ای به رنگ دندان است که در برابر لکه مقاوم است اما به اندازه پرسلن قوی نیست. لمینت‌ها معمولا برای پوشاندن فاصله بین دندان‌ها استفاده می‌شوند. این شکاف‌ها می‌توانند به دلیل از دست دادن دندان‌ها، دندان‌های نامرتب یا دندان‌های خیلی کوتاه ایجاد شود.

روکش دندان چیست؟

روکش‌ها راه حل تهاجمی‌تری نسبت به لمینیت‌ها هستند. معمولاً روکش برای دندان‌هایی که به شدت شکسته یا ترک خورده اند یا جایی که نیاز به درمان ریشه یا عصب کشی دارند توصیه می‌شود. برخلاف لمینیت‌ها که لایه‌های چینی نازکی هستند که جلوی دندان و لبه گزنده را می‌پوشانند، روکش از چینی ضخیم‌تر ساخته می‌شود و به طور کامل تمام دندان را تا خط لثه می‌پوشاند.

اگر پوسیدگی دندان دارید، دندانپزشک قبل از ساخت روکش، قسمت پوسیده دندان را برمی‌دارد. پس از پر کردن دندان، آماده سازی تاج یا روکش انجام می‌شود.

روکش یک ترمیم با پوشش کامل است که برای بازگرداندن عملکرد و زیبایی به دندان آسیب دیده استفاده می‌شود. تاج را می‌توان از چینی، فلز یا ترکیبی از هر دو ساخت. یک تاج روی سطح دندان قرار می‌گیرد و کل دندان را می‌پوشاند. این پوشش کامل، تضمین می‌کند که دندان می‌تواند از ایمپلنت دندان یا دندان آسیب دیده پشتیبانی کند. روکش معمولاً روی دندانی استفاده می‌شود که در اثر پوسیدگی یا بیماری آسیب دیده است. دندان‌هایی که شکسته شده اند یا درمان ریشه انجام داده اند نیز نیاز به روکش خواهند داشت.

روکش‌های دندان در اشکال و اندازه‌های مختلفی تولید می‌شوند، به این معنی که می‌توان از آن‌ها برای دندان‌های جلو و عقب استفاده کرد. بهبود ظاهر، استحکام بالاتر نسبت به لمینیت و مقاومت بیشتر در برابر پوسیدگی دندان از جمله مزایای روکش است. 

روکش را چگونه می‌سازند؟

دندانپزشک با قالب، نمونه ای از دندان می‌گیرد. قالب برای ساخت روکش به آزمایشگاه دندانپزشکی ارسال می‌شود. دندانپزشک در برخی موارد یک روکش موقت روی دندان اصلی شما قرار می‌دهد تا بتوانید در حین ساخت روکش دائمی‌از دندان خود استفاده کنید.

وقتی روکش دائمی‌آماده شد، دندانپزشک روکش موقت را برمی‌دارد. سپس تاج دائمی‌را روی دندان قرار می‌دهد و آن را طوری تنظیم می‌کند که به درستی جا بیفتد و بایت شما درست عمل کند. سپس تاج جدید را در جای خود با چسب مخصوص سفت می‌کنند. دندان‌های دارای روکش ممکن است کمی‌حرکت داشته باشند که می‌تواند بایت شما را تغییر دهد. اگر این اتفاق افتاد، باید روکش را تنظیم کنید.

لمینیت در مقابل روکش: کدام یک برای شما مناسب تر است؟

لمینیت یک لایه بسیار نازک از پرسلن یا مواد دیگر به ضخامت حدود ۱ میلی متر است که به جلوی دندان موجود شما چسبانده شده است. ونیرهای لمینت عمدتاً برای تقویت زیبایی استفاده می‌شوند.

ضخامت روکش حدود ۲ میلی متر است و کل دندان را می‌پوشاند. اگر ۵۰ تا ۶۰ درصد از ساختار دندان خود را به دلیل پوسیدگی، ضربه یا دلایل دیگر از دست داده اید، تاج‌های دندانی برای درمان شما مناسب هستند. همانطور که می‌دانیم مینا قوی ترین ماده بدن است و می‌دانیم که وقتی این مینا آسیب ببیند یا از بین برود به این معنی است که قسمت باقی مانده آسیب پذیر ترین قسمت دندان است. تاج دندان جایگزین تمام مینای از دست رفته می‌شود. بنابراین، مانند جایگزینی خود دندان است.

مزایای و معایب روکش دندان و لمینیت

در ادامه با این روش بیشتر آشنا می‌شویم.

مزایای روکش دندان

  • محکم با طول عمر بالاست.
  • می‌توانند مقرون به صرفه باشند زیرا از مواد مختلفی مانند چینی ذوب شده و چسبیده به آلیاژ فلز (PFM)، زیرکونیا یا کامپوزیت ساخته شده اند.
  • از دندان در برابر حساسیت محافظت می‌کند.
  • پس از عصب کشی، تکیه گاه اصلی ساختار باقی مانده دندان می‌شود.
  • نیازی به نگرانی در مورد نیروهای جویدن در روی روکش نیست.
  • هر دندانی (قدامی‌و خلفی) را می‌توان با روکش ترمیم کرد.
  • در صورت افتادن تاج یا روکش، می‌توان آن را مجدداً بدون نیاز به تعویض ثابت کرد.
  • برای محافظت از دندان ضعیف مناسب است.
  • برای پوشاندن دندان ترک خورده یا شکسته کارایی دارد.
  • بعد از ترمیم دندان پوسیده برای افزایش قدرت ساختار ضعیف دندان به کار می‌رود. 
  • پشتیبانی از بریج دندانی می‌کند.
  • پوشش ایمپلنت دندان به حساب می‌آید. 
  • دندان تغییر رنگ داده یا بد شکل را بهبود می‌بخشد.

معایب روکش دندان

معمولا روکش دندان تنها یک مشکل دارد و آن هم تراشیدن قسمت زیادی از دندان است. زیرا دندان نیاز به آماده سازی دارد. 

مزایای انجام لمینیت دندان

لمینت برای بیمارانی که در درجه اول به زیبایی اهمیت می‌دهند، بهترین گزینه است. این کم هزینه ترین روش در بین روش‌های زیبایی است و برای پوشاندن عیوب زیبایی مانند فاصله بین دندان‌ها ایده آل است. همچنین برای بیمارانی که نیاز به اصلاح طرح لبخند دارند، اما خطر پوسیدگی در آینده برای آنها کم است و هیچ دندان خرابی ندارند مناسب است. 

لمینیت می‌تواند از دندان‌های مصنوعی در برابر لکه محافظت کند و به ماندگاری طولانی تر آنها کمک کند. اگر به فکر لمینت هستید، گزینه‌های خود را با دندانپزشک در میان بگذارید تا مطمئن شوید که بهترین درمان ممکن را دریافت می‌کنید. برای مثال، ممکن است بتوانید بین رزین چینی و کامپوزیت یکی را انتخاب کنید.

سایر مزایای لمینیت دندان

  • بدون درمان زیاد و طولانی ارتودنسی فوق العاده به نظر می‌رسد.
  • گزینه ای عالی برای اصلاح فوری لبخند است.
  • به حداقل آماده سازی دندان نیاز دارند.
  • کاملا شبیه به دندان‌های طبیعی هستند.

معایب انجام لمینیت دندان

  • لمینیت‌ها مستعد خرد شدن هستند، به خصوص اگر فرد عادات بدی مانند دندان قروچه یا گاز گرفتن چیزهای سخت داشته باشد.
  • انجام کارهایی مانند لمینیت‌های تماسی برای دندانپزشکان سخت تر است زیرا دست زدن به آنها و ثابت کردن آنها روی دندان بسیار دشوار است.
  • برای ساخت این قطعات کوچک چینی، به دندانپزشکان و تکنسین‌های با تجربه نیاز دارید.
  • لمینیت‌ها گران تر از روکش هستند.

چه زمانی استفاده از لمینت منطقی است و چه زمانی باید روکش کامل را انتخاب کنید؟

ابتدا مطمئن شوید که در مورد هر کدام اطلاعات کاملی دارید. وقتی دندانی دارید که ترک خورده، شکسته یا بد رنگ شده است، ممکن است چند گزینه برای ترمیم آن داشته باشید. دو مورد از محبوب ترین گزینه‌ها، لمینت و روکش دندان است.

  1. هنگام تعیین بهترین رویکرد برای شما، فاکتورهای زیادی وجود دارد که باید در نظر بگیرید و با دندانپزشک صحبت کنید. در ادامه با پنج مورد از مهم ترین سوالاتی که باید در نظر بگیرید و بعد از آن یک گزینه را انتخاب کنید آشنا می‌شویم. 
  2. وضعیت دندان چگونه است؟ آیا در اطراف و بین آن فضا وجود دارد؟ آیا محکم به دندان‌های دیگر شما چسبیده اند؟ آیا با شدت یا فرکانس زیاد به دندان‌های بالا یا پایین ضربه می‌زند؟
  3. چه مقدار از ساختار دندان زیرین باقی مانده است که اکنون باید پوشانده شود؟ شرایط دندان اصلی چیست؟
  4. آیا دندان قبلا پر شده بود؟ این پر کردن چقدر بزرگ است؟
  5. کیفیت مینای دندان چگونه است؟ کیفیت و ترکیب عاج چیست؟ عاج لایه ای است که درست زیر مینای دندان قرار دارد.
  6. موقعیت دندان چگونه است؟ در جلو یا پشت دهان قرار دارد؟ آیا کج است یا با بقیه دندان‌های شما هم تراز است؟

لمینت اغلب بهترین گزینه برای دندانی است که در درجه اول تنها نیاز به ترمیم زیبایی دارد. همچنین دارای ساختار زیرین قوی است و فقط پریدگی یا شکستگی کوچک برای ترمیم دارد. لمینت برای دندان‌های جلویی دهان مناسب است و فشار بیشتری را تحمل می‌کنند.

روکش دندان برای دندانی است که ضعیف شده یا ساختار دندانی زیادی از آن باقی نمانده است. اما دندان به اندازه ای است که کشیدن آن منطقی نیست. روکش همچنین برای دندانی که به شدت روی یکدیگر ساییده می‌شود یا بیماری که دندان قروچه می‌کند، گزینه مناسب تری است.

مراحل آماده سازی دندان برای لیمینت

لیمنیت معمولا دو تا سه جلسه زمان می‌برد. در ادامه با مراحل مختلف آماده سازی لمینیت آشنا می‌شویم. 

مرحله ۱: آماده سازی دندان

مینای سمت جلوی دندان شما تقریباً به همان میزان ضخامت لمینیت که به آن چسبانده می‌شود، تراشیده می‌شود. به این ترتیب، پس از تکمیل این روش، ضخامت کلی دندان تغییر نمی‌کند.

مرحله ۲: گرفتن سایه

دندانپزشک از راهنمای سایه استفاده می‌کند تا تعیین کند که کدام رنگ پرسلن با دندان‌هایی که در اطراف آن قرار دارد مطابقت می‌کند. دندانپزشک شاید تصمیم بگیرد که برای قسمت‌های مختلف لمینیت باید از رنگ‌های مختلف استفاده شود. 

مرحله ۳: قالبگیری

هنگامی‌که اصلاح کامل شد، دندانپزشک از دندان‌ها و لثه‌های اطراف آن قالب می‌گیرد. این کپی از دهان شماست که برای ساخت لمینیت استفاده می‌شود. قالبگیری دستی و کامپیوتری دو راه برای ثبت وضعیت داخل دهان شما هستند.

مرحله ۴: قرار دادن روکش موقت (در صورت نیاز)

معمولاً باید ۱ یا ۲ هفته منتظر ساخت لمینیت در آزمایشگاه باشید. در این زمان، این سوال پیش می‌آید که آیا در این دوره، از روکش موقت استفاده می‌کنید یا خیر. این کار به تشخیص دکتر بستگی دارد. 

مرحله ۵: ارزیابی قبل از چسباندن

در این مرحله لمینیت چینی شما ساخته شده و آماده چسباندن روی دندان است. اگر روکش موقت گذاشته شده باشد، ابتدا دندانپزشک آن را برمی‌دارد.

مرحله ۶: چسباندن لمینیت‌ها

هنگامی‌که شما و دندانپزشکتان تشخیص دادید که شکل و سایه آن مناسب است، لمینیت در جای خود چسبانده می‌شود. به عنوان آخرین مرحله، نیش شما بررسی می‌شود تا مطمئن شوند که با قرار دادن لمینیت تغییری در آن صورت نگرفته باشد. 

مراحل آماده سازی روکش دندان

قرار دادن روکش دندان معمولاً به دو نوبت نیاز دارد.

مرحله ۱: آماده سازی دندان

در حال آماده کردن دندان برای روکش، دندانپزشک شما باید مقداری از مینای طبیعی را بتراشد. این کار باعث ایجاد فضایی برای روکش جدید شما می‌شود و تضمین می‌کند که پس از چسباندن در جای خود باقی می‌ماند. دندانپزشک ممکن است از مواد پرکننده برای ساختن قسمت‌های خاصی از دندان استفاده کند. در طول این مرحله، هدف اصلی ایجاد یک پایه قوی برای روکش جدید است.

مرحله ۲: قالب گیری از دندان

در این مرحله، دندانپزشک از دندان‌های شما قالب می‌گیرد. قالبگیری می‌تواند به صورت دستی و با ابزار باشد و همچنین می‌تواند کامپیوتری با اسکنر‌های دستی باشد. دندانپزشک این قالب‌ها را به آزمایشگاه دندانپزشکی ارسال می‌کند. در آنجا، تکنسین شروع به ساخت روکش کامل دندان می‌کند. 

مرحله ۳: قرار دادن تاج موقت 

معمولاً دو تا سه هفته، ساخت روکش طول می‌کشد. در حالی که برای روکش نهایی منتظر هستید، دندانپزشک روکش موقت را روی دندان شما می‌گذارد. روکش‌های موقت معمولا از رزین یا اکریلیک ساخته می‌شوند.

مرحله ۴: قرار دادن روکش روی دندان

هنگامی‌که آزمایشگاه روکش جدید را آماده کرد، آن را به مطب دندانپزشک می‌فرستد. در طی دومین ویزیت، دندانپزشک موارد زیر را انجام خواهد داد:

  • روکش موقت را بر می‌دارند.
  • شکل، رنگ و تناسب تاج جدید را بررسی می‌کنند.
  • تاج جدید را با استفاده از سیمان قوی به دندان می‌چسبانند.

جمع بندی

در این مقاله به بررسی تفاوت لمینیت با روکش دندان پرداختیم. اکنون می‌توانید به راحتی تصمیم بگیرید که کدام روش برای شما مناسب تر است. همین حالا با شماره کلینیک دندانپزشکی شبانه روری زاگرس تماس بگیرید و نوبت مشاوره برای لمینیت و روکش دندان دریافت نمایید. دندانپزشکان متخصص و با تجربه کلینیک با ارزیابی دهان و دندان شما بهترین گزینه را به شما پیشنهاد خواهند داد. 

سوالات متداول

قوی ترین نوع روکش دندان کدام است؟

روکش‌های سرامیکی یکی از مستحکم ترین انواع روکش است. آنها در مقابل سایش مقاوم هستند و می‌توانند تا ۱۵ سال یا بیشتر دوام بیاورند. روکش‌های ساخته شده از سرامیک که به طور سفارشی متناسب با دهان شما و مطابق با دندان‌های اطراف ساخته شده اند، بهترین انتخاب برای ظاهر زیبا با دوام بالا هستند. 

روکش تیتانیومی‌چیست؟

روکش‌های تیتانیومی‌دوام و مقاومت بسیار بالایی در برابر پوسیدگی دارند. بالاترین ماندگاری را دارند و در مقابل گران ترین نوع روکش هستند. روکش‌های فلزی بسیار بادوام بوده و قادر به مقاومت در برابر پوسیدگی و مقاومت در برابر جویدن و گاز گرفتن هستند و از بادوام ترین‌ها محسوب می‌شوند.

آیا دندانپزشک بعد از عصب کشی دندان را روکش می‌کند؟

پس از روت کانال یا عصب کشی، دندانپزشک می‌تواند تاج دندان یا روکش را برای ترمیم دندان توصیه کند. نیاز به روکش دندان بستگی به محل قرارگیری دندان در دهان و استحکام بخشی از دندان باقیمانده دارد. دندان‌هایی که به سمت پشت دهان می‌روند، مانند دندان‌های پرمولر و مولر، احتمالاً به روکش نیاز دارند.

آیا گذاشتن روکش دندان دردناک است؟

خیر. قبل از هر یک از مراحل، دندانپزشک دندان و بافت لثه اطراف را بی حس می‌کند. هنگامی‌که روکش روی دندان قرار گرفت و بیهوشی از بین رفت، بیمار هیچ احساس دردی نخواهد داشت. 

نظر دهید post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button