اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک زاگرس

اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک زاگرس

اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

عمر روکش دندان چقدر است؟

شاید برایتان سوال پیش بیاید که آیا روکش می‌تواند یک عمر دوام بیاورد؟ باید بگوییم روکش‌ها دائمی‌نیستند، اما یک راه حل طولانی مدت برای دندان‌های پوسیده با ساختار ضعیف هستند. طول عمر روکش دندان می‌تواند به طور قابل توجهی متفاوت باشد. بنابراین به این سادگی نیست که بپرسید این روکش چقدر دوام می‌آورد؟ عوامل زیادی مانند مواد مصرفی، محل قرارگیری، مراقبت از دندان و نگهداری صحیح از آن روی مدت ماندگاری روکش تأثیر می‌گذارد.

ما در این مقاله از کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس طیف کاملی از مراقبت‌های دندان روکش شده را ارائه می‌دهیم و به شما کمک می‌کنیم تا عواملی که بر طول عمر روکش دندان تأثیر می‌گذارند را بشناسید.

چه عواملی بر مدت زمان ماندگاری روکش‌های دندانی شما تأثیر می‌گذارد؟

چندین عامل وجود دارد که بر طول عمر روکش دندان شما تأثیر می‌گذارد که در ادامه آنها را بررسی می‌کنیم.

مواد مصرفی

استحکام و دوام مواد مورد استفاده در روکش‌ها می‌تواند متفاوت باشد و بر مدت زمان ماندگاری آنها تأثیر بگذارد. اکثر روکش‌ها از چینی، رزین، کامپوزیت یا ترکیبی از مواد مانند چینی که به یک پایه فلزی ذوب شده متصل است ساخته می‌شوند.

روکش‌های سرامیکی یا پرسلان اغلب طول عمر کمتری از روکش‌های فلزی دارند، اما با این وجود بادوام هستند و ظاهری طبیعی به دندان می‌دهند.

محل قرار گیری دندان

یکی دیگر از عواملی که بر عمر روکش دندان تاثیر می‌گذارد، محل قرارگیری آن است. روکش‌هایی که در پشت دهان و قسمت انتهایی قرار می‌گیرد، هنگام جویدن غذا کاربرد بیشتری خواهد داشت و ممکن است سریعتر از روکشی که در جای دیگر قرار دارند، فرسوده شوند.

رعایت بهداشت دهان و دندان

مسواک زدن و نخ دندان کشیدن روزانه و مراجعه به دندانپزشک مجرب برای معاینات منظم بسیار مهم است. باید روکش دندان در شرایط خوبی باقی بماند. بدون مراقبت مناسب از روکش، احتمال آسیب دیدن یا از کار افتادن آن بیشتر می‌شود.

روکش موقت یا دائمی‌باشد

روکش‌های موقت معمولاً از موادی با دوام کم ساخته می‌شوند. بنابراین به اندازه روکش‌های دائمی‌دوام نمی‌آورند. روکش‌های دندان دائمی‌از مواد بادوام‌تری ساخته می‌شوند و با مراقبت مناسب می‌توانند سال‌ها دوام بیاورند.

نصب درست و دقیق 

روکش ساخته شده تا کل دندان را بپوشاند. اگر روکش دندان شما به درستی جا نیفتد، احتمالا شل شده و می‌افتد. این می‌تواند طول عمر آن را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

وضعیت دندان اصلی

اگر وضعیت قبلی دندان در حال روکش کردن خیلی ضعیف یا نامناسب باشد، ممکن است روکش دندان به مدت طولانی دوام نیاورد.

سلامت کلی دهان و دندان

افرادی که از سلامت دهان و دندان خوبی برخوردارند معمولاً روکش دندان ماندگار تری نسبت به افراد با بیماری دهان و دندان دارند.

اینها تنها تعدادی از عواملی است که می‌تواند بر طول عمر روکش دندان تاثیر بگذارد. با در نظر گرفتن این عوامل، می‌توانید به حفظ آنها کمک کرده و از آنها برای سالیان طولانی استفاده کنید.

در طول ویزیت‌های منظم دندانپزشکی برای کمک به حفظ سلامت دندان‌ها و لثه‌ها، دندانپزشکان می‌توانند وضعیت روکش را بررسی کنند و ببینند که آیا به ترمیم نیاز است یا خیر. با پیدا کردن مشکلات در مراحل اولیه، دندانپزشکتان ممکن است بتواند یکپارچگی روکش را حفظ کرده و عمر روکش را افزایش دهد.

سه نکته برای کمک به افزایش طول عمر روکش دندان 

  1. به یاد داشته باشید که روزانه با استفاده از خمیر دندان غیر ساینده و مورد تایید FDA در خانه مسواک بزنید و نخ دندان بکشید.
  2. از خوردن آب نبات و غذای بیش از حد سفت خودداری کنید و از دندان قروچه ناخودآگاه هنگام خواب با نگهدارنده‌های شب جلوگیری کنید.
  3. از استعمال دخانیات دوری کنید، زیرا این کار می‌تواند باعث ایجاد لکه و آسیب زودرس به ترمیم‌های دندانی مانند روکش شود.

ماندگاری روکش‌ها چقدر است؟

یک روکش دندان چینی یا پرسلان، معمولا بین ۵ تا ۱۵ سال یا بیشتر برای اکثر بیماران دوام می‌آورد. این مقیاس زمانی ممکن است بسته به روال بهداشت دهان بیمار افزایش یا کاهش یابد. به زبان ساده، هرچه بهداشت دهان و دندان شما بهتر باشد، روکش بیشتر دوام می‌آورد.

در برخی موارد، بیماران ممکن است هرگز نیازی به تعویض روکش خود نداشته باشند. با این حال تصادف، آسیب یا ضربه به روکش ممکن است منجر به ترک، شکستگی یا شل شدن آن شود.

چه روکش‌هایی بیشتر دوام می‌آورند؟

برخی از روکش‌ها با توجه به موادی که از آنها ساخته شده اند ممکن است بیشتر از بقیه عمر کنند. به عنوان مثال، روکش‌های فلزی معمولاً بیشتر از روکش‌های چینی دوام می‌آورند، زیرا فلز از دوام بیشتری نسبت به چینی برخوردار است. با این حال، بیماران روکش‌های چینی را ترجیح می‌دهند زیرا با رنگ دندان‌های موجود خود مطابقت زیادی دارند. روکش‌های PFM (از چینی به فلز) برای بیمارانی که به دنبال روکشی بادوام و در عین حال زیبا هستند کارآمد است.

مقایسه انواع روکش دندان و مدت زمان ماندگاری آنها

شاید دندان آسیب دیده یا پوسیده دارید یا یک ایمپلنت دندانی دارید که نیاز به روکش دارد؟ اما چه جنس از روکش را می‌توانید استفاده نمایید؟ در ادامه جنس‌های مختلف روکش را با هم بررسی می‌کنیم.

  • روکش‌های رزین کامپوزیت 

روکش‌های رزینی معمولاً کمی‌کمتر از روکش‌های چینی، فلزی و PFM عمر می‌کنند، زیرا بیشتر در معرض ترک و شکستگی قرار دارند. با این حال، همچنان گزینه ای مناسب برای انتخاب هستند زیرا می‌توانند با رنگ دندان موجود (مانند چینی) مطابقت پیدا کنند. آنها معمولاً به دلیل دوام کمتری که دارند ارزان تر هستند.

  • روکش‌های چینی 

روکش‌های چینی می‌توانند بین ۵ تا ۱۵ سال دوام بیاورند، با این فرض که شما دچار حادثه یا آسیبی به دهان خود نشوید.روکش‌های چینی نوعی روکش سرامیکی هستند. با مراقبت مناسب، روکش‌های سرامیکی می‌توانند تا ۱۵ سال دوام بیاورند.

  • روکش‌های PFM 

روکش‌های پرسلن ذوب شده به فلز، طول عمر کمی‌نسبت به روکش‌های چینی دارند و به طور متوسط بین ۱۰ تا ۱۵ سال دوام می‌آورند. افزودن فلز به روکش چینی دوام آن را تقویت می‌کند و برای بیمارانی که دندان‌های خود را به هم فشار می‌دهند یا دندان قروچه می‌کنند ، ایده‌آل است.

  • ماندگاری روکش‌های طلا 

روکش‌های طلا که کاملاً فلزی هستند، می‌توانند تا ۲۰ سال یا بیشتر دوام بیاورند. 

  • روکش‌های زیرکونیا 

مانند روکش‌های طلا، روکش‌های زیرکونیا می‌توانند بیشتر از ۲۰ سال عمر کنند. آنها جزو قوی ترین و بادوام ترین روکش‌های دندان قرار دارند.

دلایل کاهش عمر روکش دندان کدام است؟

برخی عوامل بر کاهش عمر روکش دندان تاثیر می‌گذارند که در ادامه با برخی از آنها آشنا می‌شویم. 

  • بهداشت بد دهان

بهداشت نامناسب دهان احتمالاً باعث پوسیدگی، لق شدن یا ترک خوردن روکش دندان شما می‌شود. این احتمال برای روکش‌های مبتنی بر چینی به نسبت فلز یا رزین بیشتر است. در صورتی که باکتری وارد دندان شده باشد، برای درمان دندان روکش باید برداشته شود.

  • روکش‌های نامناسب 

اگر روکش شما نامناسب یا بد ساخته شده باشد، احتمالاً بلافاصله پس از گذاشتن آن متوجه این موضوع خواهید شد. ممکن است غذا خوردن سخت شود و متوجه شوید که لقمه شما به درستی در یک راستا قرار نمی‌گیرد. توصیه می‌شود که اگر در روکش جدید خود احساس ناراحتی یا شلی داشتید، برای جایگزینی آن با روکش دیگر با دندانپزشک خود تماس بگیرید.

کدر شدن روکش PFM

روکش‌های PFM ممکن است ظاهر طبیعی خود را از دست بدهند. اگرچه روکش‌های PFM راه‌حل‌هایی برای زیبایی و دوام ارائه می‌دهند، اما به مرور زمان به دلیل فرسودگی یا بهداشت نامناسب دهان و دندان کدر می‌شوند. پایه فلزی روکش ممکن است شروع به ساییدگی کند که می‌تواند ظاهری مات و خاکستری به دندان شما بدهد. اگر روکش دندان با هر یک از مشکلات بالا مواجه شد، ممکن است زمان تعویض آن فرا رسیده باشد.

توجه: مشکلات روکش دندان باید در اسرع وقت برطرف شود تا مشکل بدتر نشود. ما همیشه توصیه می‌کنیم برای معاینه معمول با دندانپزشک تماس بگیرید تا مطمئن شوید که هیچ چیز غیر عادی وجود ندارد.

دلایل رایج برای تعویض روکش دندان چیست؟

در حالی که روکش‌های دندانی بسیار بادوام هستند، اما با طول عمر متوسط ۱۰ سال، می‌توانند در نهایت نیاز به تعویض داشته باشند. برخی از دلایل رایج برای جایگزینی روکش دندان عبارتند از:

  • پوسیدگی: اگر دندان زیر روکش پوسیده شود، پوسیدگی باید برداشته شود و روکش جدید مورد نیاز است.
  • آسیب: اگر روکش ترک خورده یا آسیب دیده است، باید تعویض شود.
  • لک شدن یا تغییر رنگ: در صورتی که روکش لکه شد یا تغییر رنگ داد، می‌توان آن را با روکش جدید جایگزین کرد.
  • ساییدگی و پارگی: با گذشت زمان، روکش ممکن است به دلیل جویدن و سایر ساییدگی‌های معمولی فرسوده شود. در این صورت نیاز به تعویض دارد.
  • شل شدن دندان: اگر روکش شل شود، می‌تواند به باکتری اجازه ورود به دندان را بدهد و باعث پوسیدگی شود. روکش شل برای محافظت از دندان باید تعویض شود.
  • تغییر در ظاهر: درست مانند دندان‌های طبیعی، روکش‌های دندانی ممکن است با افزایش سن تغییر رنگ یا شکل دهند. برای حفظ لبخند، ممکن است لازم باشد روکش‌های دندانی خود را تعویض کنید تا ظاهری عالی داشته باشید.
  • تحلیل لثه: اگر بافت لثه اطراف دندان عقب رفته باشد، ممکن است برای بهبود زیبایی لبخند نیاز به جایگزینی باشد.

این موارد دلایل رایج برای تعویض روکش دندان هستند. اما مهم است که با یک متخصص دندانپزشک مشورت کنید تا مشخص کنند که آیا تعویض لازم است یا خیر.

تفاوت روکش دائم و روکش موقت

روکش‌های موقت معمولاً از مواد نرم تری ساخته می‌شوند و قرار نیست بیش از چند هفته مورد استفاده قرار گیرند. از سوی دیگر، روکش‌های دائمی‌به گونه ای طراحی شده اند که عمر طولانی تری دارند. آنها معمولا از مواد قوی تری مانند چینی یا سرامیک ساخته می‌شوند و با مراقبت مناسب می‌توانند سال‌ها دوام بیاورند.

روکش‌های موقت چقدر دوام می‌آورند؟

از روکش‌های موقت معمولاً برای چند هفته در حالی که منتظر قرار دادن روکش دائمی‌هستند استفاده می‌شود. اینها برای ماندن طولانی مدت در دهان طراحی نشده اند. بنابراین دندانپزشکان از چسبی استفاده می‌کنند که برداشتن روکش موقت را آسان تر می‌کند.

توجه: روکش‌های موقت بسیار ظریف‌تر از روکش‌های دائمی‌هستند، بنابراین باید در مصرف برخی غذاها دقت بیشتری به خرج دهید.

آیا روکش‌های دندان قابل ترمیم هستند؟

روکش‌های دندانی قسمت مهمی‌از ترمیم لبخند بسیاری از بیماران دندانپزشکی را تشکیل می‌دهد. اما اگر روکش دندان شما آسیب ببیند چه اتفاقی می‌افتد؟ آیا می‌توان آن را تعمیر کرد یا فقط باید تعویض شوند؟

پاسخ به نوع روکش و میزان آسیب بستگی دارد. اگر روکش دندانی دارید که ترک خورده است، دندانپزشک شما ممکن است بتواند آن را با باندینگ دندان ترمیم کند. این یک روش سریع و آسان است که در آن از رزین دندان برای پر کردن ناحیه آسیب دیده استفاده می‌شود. با این حال، اگر آسیب بیشتر باشد، ممکن است نیاز به ساخت جدید روکش دندان داشته باشید.

همچنین مهم است که بدانید روکش‌های دندانی انواع مختلفی دارند و نوع آن، بر قابل ترمیم بودن یا عدم ترمیم آن تأثیر می‌گذارد. به عنوان مثال، روکش‌های موقت معمولاً از مواد ضعیف تری ساخته می‌شوند و قرار نیست برای مدت طولانی استفاده شوند. در نتیجه احتمال آسیب دیدن آنها بیشتر است و معمولاً به جای تعمیر نیاز به تعویض دارند.

از سوی دیگر، روکش‌های دندان دائمی‌از مواد محکم‌تری ساخته شده‌اند و به گونه‌ای طراحی شده‌اند که سال‌ها دوام بیاورند. بنابراین، در صورت آسیب دیدن، اغلب می‌توان آنها را به جای تعویض، تعمیر کرد. تنها دندانپزشکان می‌توانند آسیب را بررسی کرده و اقدام مناسب را به شما توصیه کنند.

چرا از روکش دندان استفاده می‌کنند؟

روکش دندان ممکن است در شرایط زیر مورد نیاز باشد:

  • برای محافظت از دندان ضعیف (مثلاً از پوسیدگی) در برابر شکستن یا نگه داشتن قسمت‌هایی از دندان که ترک خورده است.
  • برای ترمیم دندان شکسته یا دندانی که به شدت فرسوده شده است.
  • برای پوشاندن و حمایت از یک دندان با پرکردگی بزرگ زمانی که دندان زیادی باقی نمانده است.
  • برای نگه داشتن بریج دندان در جای خود مناسب است.
  • برای پوشاندن دندان‌های بد شکل یا تغییر رنگ داده کاربرد دارد.
  • برای پوشاندن ایمپلنت دندان کارایی دارد.
  • برای ایجاد اصلاح طرح لبخند مورد استفاده قرار می‌گیرد.

روکش روی دندان‌های شیری کودکان

  • دندانی را که در اثر پوسیدگی به قدری آسیب دیده است که نمی‌تواند پرکردن را نگه دارد، با روکش نجات می‌دهند.
  • از دندان‌های کودکی که در معرض خطر پوسیدگی دندان هستند محافظت می‌کند. به خصوص زمانی که کودک در رعایت بهداشت روزانه دهان و دندان مشکل دارد.
  • کاهش دفعات بیهوشی عمومی‌برای کودکانی که به دلیل سن، رفتار یا سابقه پزشکی قادر به همکاری کامل با الزامات مراقبت‌های دندانی مناسب نیستند. 
  • در چنین مواردی، دندانپزشک اطفال احتمالاً روکش فلزی را توصیه می‌کند.

جمع بندی

روکش دندانی منحصر به فرد هستند. بنابراین متخصصان کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس به شما کمک می‌کنند تا گزینه‌های خود را بررسی کنید. ما بهترین‌ها را برای شما می‌خواهیم و مراقبت جامع برای نیازهای دندانی شما را ارائه می‌دهیم.

روکش‌های دندان، اگرچه نسبتاً ارزان‌تر از سایر گزینه‌های ترمیم دندان هستند، اما گزینه مناسبی برای سلامت دهان و دندان به حساب می‌آیند. روکش‌ها به بازیابی عملکرد و زیبایی دندان شکسته و آسیب دیده کمک می‌کنند. برای پاسخ به این سوال که عمر روکش دندان چقدر است؟ با شماره‌های کلینیک تماس بگیرید و نوبت ویزیت خود را دریافت نمایید. 

سوالات متداول

آیا روکش دندان‌های جلویی برخلاف روکش‌های دندان عقب ماندگاری بیشتری دارند؟

روکش‌های دندان جلویی بیشتر از دندان‌های عقب یا روکش‌های مولر دوام می‌آورند زیرا فشار کمتری را تجربه می‌کنند. دندان‌های عقب برای جویدن و آسیاب کردن غذاها استفاده می‌شود. به این قسمت از دهان نیرو و فشار بیشتری وارد می‌شود، به همین دلیل روکش‌ها کار بیشتری انجام خواهند داد.

روکش‌های موقت چقدر دوام می‌آورند؟

روکش‌های موقت زمانی قرار می‌گیرند که منتظر طراحی و ساخت روکش جدید و دائمی‌هستید. معمولا تا سه هفته یا تا زمانی که روکش دائمی‌شما آماده شود در دهان باقی می‌مانند. روکش موقت برای دائمی‌بودن طراحی نشده است و دوام بالایی که در روکش‌های دائمی‌دیده می‌شود را ندارد.

آیا قبل از روکش دندان نیاز به عصب کشی داریم؟

برای قرار دادن روکش دندان همیشه عصب کشی ضروری نیست. روکش دندان را می‌توان برای پوشاندن و محافظت از دندان‌هایی که در اثر پوسیدگی آسیب دیده اند استفاده کرد. 

روکش‌های دائمی‌در کجا استفاده می‌شود؟

می‌توانید روی هر دندانی، از دندان‌های جلو گرفته تا دندان‌های عقب و دندان‌های آسیاب که در اثر پوسیدگی یا آسیب فیزیکی آسیب دیده‌اند، روکش دائمی‌قرار دهید. روکش‌ها برای بازگرداندن زیبایی و عملکرد دندان شما استفاده می‌شوند.

متا تایتل: هر آنچه درباره عمر روکش دندان باید بدانید!

دیسکریپشن:

نظر دهید post

1 comments on “عمر روکش دندان چقدر است؟

  1. ثمین کالا آبان ۱۰, ۱۴۰۲ /پاسخ

    بسیار مفید بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button