اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک زاگرس

اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک زاگرس

اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

نگهداری‌های بعد از ایمپلنت دندان

ایمپلنت‌ها بهترین راه برای جایگزینی دندان‌های از دست رفته هستند. پس از کاشت ایمپلنت دندانی باید از آنها مراقبت‌های ویژه ای داشته باشید تا زودتر بهبودی حاصل شود. در این مقاله از کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس قصد داریم تا با نگهداری‌های بعد از ایمپلنت دندان بیشتر آشنا شویم. 

ایمپلنت چیست؟

ایمپلنت‌های دندانی ساختارهای مصنوعی هستند که جراح دندان در استخوان فک فرد قرار‌می دهد. اگر فردی یک یا چند دندان خود را از دست داده باشد، به ایمپلنت نیاز پیدا‌می کند. این ساختار مصنوعی فلزی که به شکل استوانه است به عنوان ریشه دندان عمل‌می کند. بعد از آنکه ایمپلنت در فک جوش خورد دندان مصنوعی را روی آن قرار‌می دهند. 

راه‌های نگهداری و مراقبت بعد از عمل کاشت ایمپلنت دندان

لطفا دستورالعمل‌های زیر را رعایت کنید. در صورت مشاهده علائم غیر عادی با پزشک خود تماس بگیرید. به یاد داشته باشید که اگر عمل شما با آرام‌بخشی IV تکمیل شده باشد، پس از جراحی تحت تأثیر دارو هستید. بنابراین، در ۲۴ ساعت آینده رانندگی نکنید، مشروبات الکلی ننوشید، اسناد قانونی را امضا نکنید و تصمیمات مهم اتخاذ نکنید.

محافظت از لخته خون و محل(های) جراحی

  • خونریزی بعد از کاشت ایمپلنت طبیعی است و ممکن است چند ساعت طول بکشد.
  • با کیسه یخ گونه‌ها، فک و چانه خود را خنک نمایید. 
  • اگر پروتز متحرک دارید، گاز را در ناحیه قرار دهید و گاز بگیرید.
  • اگر خونریزی فعال ندارید، گاز را بیرون بگذارید.
  • در حالت نیمه خوابیده دراز بکشید. سر خود را بالا نگه دارید مگر اینکه احساس ضعف کنید.
  • به مدت ۲۴ ساعت از تف کردن، خم شدن، مکیدن نی و شستن دهان خودداری کنید.
  • به مدت ۱۰ روز فعالیت بدنی شدید یا سیگار کشیدن را کنار بگذارید.
  • در صورت تجویز دهانشویه باید به مدت ۲ هفته ادامه یابد.

نکته مهم: شستشو ممکن است لخته خون را از بین ببرد و روند طبیعی بهبودی را مختل کند. 

درمان تورم، تب و کبودی بعد از ایمپلنت دندان

قرار دادن یک بسته یخ روی صورت برای کمک به کنترل تورم و کبودی مفید خواهد بود. این کار باید حداقل ۴۸ ساعت ادامه داده شود. اگر تورم شدید یا تب بالای ۳۸ درجه داشتید با مطب تماس بگیرید. کبودی یا تورم صورت شما به مدت ۲ تا ۳ هفته پس از جراحی طبیعی است و خود به خود از بین‌می رود. 

از بین بردن درد دندان بعد از ایمپلنت دندان

کمی ناراحتی پس از جراحی دهان طبیعی است. دستورالعمل‌های دارویی خاص در زمان ترخیص به شما داده خواهد شد. لطفاً دارو را طبق دستور مصرف کنید. اغلب مصرف دارو بعد از غذا خوردن برای جلوگیری از حالت تهوع مفید است. هنگام استفاده از داروهای ضد درد رانندگی نکنید. مصرف دارو را تا ۲ روز ادامه دهید تا دردی احساس نکنید. اگر با گذشت چند روز درد کمتر نشد باید با جراح دندانپزشک خود تماس بگیرید. 

سیگار یا الکل ممنوع است

به مدت ۱۰ روز سیگار نکشید و تا ۴۸ ساعت بعد از جراحی دهان الکل مصرف نکنید. این ممکن است باعث اختلال در تشکیل لخته خون سالم شود و احتمال عوارضی مانند بهبود طولانی مدت، پارگی زخم و عفونت‌های بعد از عمل را افزایش دهد.

رعایت رژیم غذایی مناسب

تا ۲۴ ساعت اول هرگز از مایعات داغ یا گرم مانند چای استفاده نکنید. مایعات خنک برای شروع بهتر است. از مکیدن مایعات با نی خودداری کنید. هنگامی که بی حسی شروع به از بین رفتن کرد، رژیم غذایی نرم را‌می توانید شروع کنید. اما از جویدن با ناحیه جراحی پرهیز کنید. بعد از جراحی‌می توانید خوراکی بخورید اما رژیم غذایی نرم به مدت ۴ هفته توصیه‌می شود. یک رژیم غذایی خنک مانند اسموتی‌ها برای روز اول بهترین گزینه است.

لبه‌های استخوانی تیز را نکنید

ممکن است نواحی سخت و تیز را در محل جراحی احساس کنید. آنها را به حال خود رها کنید و هرگز آنها را نکنید و زبان نزنید. در معاینه پس از ایمپلنت این مسئله را به دکتر اطلاع دهید. 

رفع حالت تهوع

حالت تهوع یک عارضه جانبی طبیعی داروهای مسکن است. اگر حالت تهوع یا استفراغ شدید دارید، ممکن است لازم باشد داروهای مسکن را قطع کنید یا داروی ضد تهوع مصرف کنید.

فعالیت بدنی را کاهش دهید

استراحت کنید. فعالیت بدنی شدید را در ۳ تا ۴ روز اول پس از جراحی محدود کنید. پس از ۴ روز،‌می‌توانید فعالیت بدنی را تا اندازه ای که قابل تحمل باشد و به شما فشار وارد نکند از سر بگیرید، مگر اینکه دستور دیگری از سوی دندانپزشک دریافت کرده باشید. 

توجه: اگر اباتمنت روی ایمپلنت قرار داده شده باشد، ممکن است شل شود، زیرا طراحی دقیقی ندارد. وحشت نکنید، ایمپلنت شما شل نشده است. کافی است با دندانپزشک تماس بگیرید. در صورت لزوم جراح آن را دوباره سفت خواهد کرد.

مراحل مراقبتی بعد از ایمپلنت دندان 

بعد از کاشت ایمپلنت باید مراحل زیر را به ترتیب انجام دهید.

روز اول (روز عمل تا ۲۴ ساعت اول پس از جراحی)

  • دندان‌های خود را نشویید و مسواک نکنید.
  • تف نکنید.

روزهای دوم و سوم

  • دندان‌های خود را ۲ بار در روز مسواک بزنید. در اطراف محل‌های جراحی با ملایمت رفتار کنید.
  • اگر پروتز غیر ثابت دارید، آن را بردارید تا داخل دندان مصنوعی را بشویید و تمیز کنید.
  • شستشوی ملایم را با استفاده از یک لیوان محلول آب نمک گرم (½ قاشق چایخوری نمک در هر ۱ فنجان آب) شروع کنید. شستشو را بعد از غذا تکرار کنید.
  • اگر محلولی برای شما تجویز شد، طبق دستور آن را مصرف کنید.
  • لثه‌ها را مسواک نزنید. از مسواک زدن محل جراحی خودداری کنید.

روز چهارم تا روز ۴۲ بعد از کاشت ایمپلنت (۶ هفته):

  • همان کار‌های روز دوم و سوم را انجام دهید.‌می توانید کمی محکمتر داخل دهان را آبکشی کنید.
  • شستشو و تمیز کردن را به مدت ۶ هفته به این روش ادامه دهید.
  • مراقبت از دندان و آسیب نرساندن به آن را فراموش نکنید.
  • ۲ تا ۳ بار در روز دندان‌های خود را مسواک بزنید. مراقب محل جراحی باشید.
  • هیچ پروتز موقتی را نمی توان حداقل به مدت ۳ هفته روی محل ایمپلنت گذاشت مگر اینکه توصیه دیگری شود.
  • تا ۱۲ هفته پس از جراحی، جرم گیری را شروع نکنید.

مراقبت‌های مداوم پس از ایمپلنت

لطفا دستورالعمل‌های زیر را دنبال کنید. در صورت مشاهده علائم غیر عادی با پزشک خود تماس بگیرید. ایمپلنت یک جسم خارجی است و دندان واقعی نیست. ایمپلنت‌ها سیستم‌های دندانپزشکی جایگزین دندان هستند که برای اطمینان از موفقیت و بقای طولانی مدت نیاز به نگهداری و مراقبت مداوم و سختگیرانه دارند.

بافت نرم اطراف ایمپلنت، تاج و پروتز باید کاملا حفظ و نگهداری شوند. بافت نرم مانند دروازه بان است که از نفوذ غذا، باکتری‌ها و یا آسیب رساندن به ایمپلنت در استخوان جلوگیری‌می کند. بافت نرم اگر سالم بماند به جلوگیری از عفونت‌های مزمن و مشکلات پروتز ایمپلنت کمک‌می کند. ایمپلنت‌های دندانی سرمایه ای برای سلامتی و آینده شما هستند.

نگهداری روزانه از ایمپلنت

بهداشت ضعیف دهان و عادات بد غذایی مانند استفاده از محصولات تنباکو و دندان قروچه‌می تواند منجر به شکست ایمپلنت و پروتز شود. رعایت بهداشت دهان و دندان ضروری است. مسواک برقی که با باتری کار‌می‌کند، برای حفظ بافت نرم و رعایت بهداشت دهان و دندان لازم است. نخ دندان کشیدن اطراف ایمپلنت باید روزانه انجام شود. پس از مسواک زدن و نخ دندان کشیدن از نخ دندان آبی با سر مسواک بین دندانی استفاده کنید (از ۵۰٪ لیسترین مخلوط با ۵۰٪ آب در مخزن ذخیره استفاده کنید) تا نواحی اطراف و بین همه دندان‌ها تمیز شوند. مسواک زدن، نخ دندان کشیدن و شستشو دهان با واتر جت یا نخ دندان آبی باید حداقل دو بار در روز، هر صبح و شب انجام شود تا از تجمع پلاک، باکتری یا جرم در اطراف ایمپلنت یا ترمیم اطمینان حاصل شود. از تنظیم بالاتر از شماره ۶ روی نخ دندان آبی استفاده نکنید. برای تنظیمات از تنظیم ۱ شروع کنید و تا سطح ۶ در هفته یک درجه یک درجه بالا بروید.

علاوه بر این، انجام یک شستشوی کامل با یک شستشوی دهنده بدون الکل (مثلاً لیسترین صفر) هر شب قبل از خواب مفید خواهد بود. این باعث کاهش باکتری‌ها و تمیز نگه داشتن ناحیه‌می شود. اگر نخ دندان آبی در دسترس ندارید،‌می‌توانید از سرنگی که به شما داده‌می‌شود، برای شستشوی روزانه ناحیه اطراف ایمپلنت استفاده کنید.

نگهداری هفتگی از ایمپلنت

مخاط (بافت نرم) اطراف ایمپلنت در هر دو طرف زبان و گونه باید هفته ای یک بار با دو انگشت ماساژ داده شود. این حرکت فلاشینگ، فشار ایجاد‌می کند و به تغییر محتوای باکتری در اطراف ایمپلنت و کاهش تجمع باکتری مزمن در ناحیه ایمپلنت و بافت نرم کمک‌می کند.

نگهداری سالانه بعد از ایمپلنت دندان

سیستم‌های ایمپلنت نیاز به مراقبت و نگهداری منظم توسط دندانپزشک ترمیمی شما دارند. این شامل تمیز کردن ناحیه، ارزیابی رادیوگرافی و گاهی سفت کردن یا تغییر قسمت‌های سیستم ایمپلنت است.

ایمپلنت یک سیستم پیچ در پیچ است که نیاز به نگهداری سالانه دارد. بسیار مهم است که در صورت لق شدن تاج یا پروتز در اسرع وقت به دندانپزشک ترمیمی خود مراجعه کنید. علاوه بر این، ایمپلنت‌ها حرکت نمی کنند، اما دندان‌ها حرکت‌می کنند. بایت شما باید در هر قرار ملاقات با دندانپزشک ترمیمی ارزیابی شود.

عوارض ایمپلنت دندانی مرتبط با جراحی

کاشت ایمپلنت دندان یک روش جراحی است زیرا خود ایمپلنت‌ها باید یا به فک پایین (استخوان فک پایین) یا فک بالا (استخوان فک بالایی) پیچ شوند. این روش شامل دستکاری بافت‌های نرم لثه است. در کنار احتمال کمی عفونت که همه روش‌های جراحی دارند، ممکن است عوارض دیگری داشته باشد که در ادامه آنها را‌می خوانیم.

  • آسیب عصبی (علائم ممکن است شامل بی حسی، سوزن سوزن شدن یا درد باشد)
  • آسیب به دندان‌های دیگر
  • آسیب به رگ‌های خونی
  • مشکلات سینوسی (کاشت دندان در فک بالا)

هزینه ایمپلنت دندان چقدر است؟

هزینه‌ها بر اساس تعداد ایمپلنت‌های مورد نیاز و تعداد دندان‌هایی که جایگزین‌می شوند متفاوت است. ممکن است نیازی به کاشت ایمپلنت برای هر ریشه ای که از دست رفته نباشد. شاید برخی از بیماران به روش‌های اضافی برای آماده سازی ناحیه ایمپلنت نیاز داشته باشند. برآورد هزینه معمولا در جلسه مشاوره مشخص‌می شود. 

ساختار ایمپلنت دندانی

بدنه ایمپلنت دندانی از سه قطعه تشکیل شده است که عملکردهای مختلفی را انجام‌می دهند:

  • ایمپلنت (یا پیچ) به عنوان ریشه مصنوعی دندان عمل‌می کند.
  • اباتمنت محل اتصال بین پیچ ایمپلنت و روکش است.
  • تاج دندان که در بالای اباتمنت قرار دارد. آنها با شکل و ظاهر دندان‌های طبیعی شما مطابقت دارند.

مزایا و معایب ایمپلنت دندان

ایمپلنت‌های دندانی مزایای خود را دارند. با این حال‌می توانند با معایبی نیز همراه باشند.

مزایای ایمپلنت‌های دندانی 

  • به شما این امکان را‌می دهد به طور معمول بجوید و صحبت کنید.
  • طوری طراحی شده تا شبیه دندان‌های طبیعی شما باشد و عزت نفس شما را بهبود بخشد.
  • به صورت مستقل عمل کرده و فشار روی دندان‌های طبیعی باقیمانده را کاهش‌می دهد.
  • استخوان را حفظ‌می کند و مانع از ظاهر پیر در فرد‌می شود.
  • به جلوگیری از کاهش ارتفاع فک کمک‌می کند.
  • تمیز کردن و مراقبت از ایمپلنت آسان است. 
  • با مراقبت مناسب، ایمپلنت بین ۱۵ تا ۲۵ سال دوام‌می آورد.

معایب کاشت ایمپلنت دندان 

  • مانند دندان‌های طبیعی شما سفید نمی شود.
  • برای قرار دادن نیاز به جراحی تهاجمی دارد.
  • گران هستند. (اما مزایای دراز مدت معمولاً ارزش آن را دارند)
  • اگر استخوان طبیعی کافی ندارید، ممکن است قبل از قرار دادن پیوند استخوان لازم باشد.

آیا بیمه ایمپلنت‌های دندانی را پوشش‌می دهد؟

برخی از طرح‌های بیمه ایمپلنت‌های دندانی را کامل و برخی دیگر تنها بخشی از این جراحی را پوشش‌می دهند. به عنوان مثال، برخی از طرح‌های بیمه دندان ممکن است تاج متصل به ایمپلنت را پوشش دهند.

عفونت بعد از ایمپلنت‌های دندانی 

اگر پس از انجام عمل جراحی ایمپلنت دندان از عفونت رنج‌می برید، این‌می تواند کل درمان را در معرض خطر قرار دهد. این عفونت‌می‌تواند منجر به بهبودی کندتر شود. 

این مشکل‌می‌تواند در ماه‌های بعد از جراحی دهان یا سال‌های بعد در نتیجه بیماری لثه و پوسیدگی پیشرفته دندان رخ دهد. هر چه که باشد، این امر ایمپلنت‌های دندانی و سلامت عمومی شما را در معرض خطر قرار‌می دهد.

پری ایمپلنتیت چیست؟

پری ایمپلنتیت اصطلاحی است که به طور خاص به عفونت بافت لثه اطلاق‌می شود که به بافت‌های دیگری که از ایمپلنت‌های دندانی پشتیبانی‌می کنند گسترش‌می یابد. از آنجایی که عفونت از لثه به استخوان منتقل‌می شود،‌می‌تواند پشتیبانی بافت سخت ایمپلنت‌های دندانی را تضعیف کند.

پری ایمپلنتیت به معنای احساس شل شدن یا عدم ثبات ایمپلنت‌هاست. این عفونت‌می تواند منجر به آسیب به استخوان فک و مشکلات اساسی برای سلامت و تندرستی کلی بدن شود.

علائم و نشانه‌های پری ایمپلنتیت

شایع ترین علائم و نشانه‌های پری ایمپلنتیت بسیار شبیه به بیماری لثه است:

  • قرمزی لثه
  • تغییر رنگ لثه
  • لثه‌های متورم
  • خونریزی لثه
  • بوی بد دهان

در مراحل بعدی بیماری، پری ایمپلنتیت باعث تحلیل استخوان شده و ایمپلنت‌های دندانی و وسایلی که از ایمپلنت پشتیبانی‌می‌کنند را شل‌تر‌می کند. افرادی که از دست دادن دندان را در نتیجه بیماری جدی لثه (پریودنتیت یا پریودنتیت پیشرفته) تجربه کرده‌اند، احتمال بیشتری دارد که دچار پری ایمپلنتیت شوند.

نکاتی برای پیشگیری از پری ایمپلنتیت 

بهترین راه برای جلوگیری از پری ایمپلنتیت در ماه‌های اولیه بهبودی این است که تمام دستورالعمل‌های بعد از کاشت ایمپلنت را به طور کامل دنبال کنید. بهداشت دهان و دندان و مراقبت مناسب از دندان‌ها را رعایت کنید. از استعمال دخانیات و محصولات تنباکو پرهیز کنید زیرا این مواد‌می توانند خطر عفونت شما را افزایش دهند. تمام مراجعات بعدی پس از کاشت ایمپلنت را در زمان مناسب انجام دهید. با انجام این کار، شانس موفقیت درمان ایمپلنت دندان را افزایش خواهید داد.

بیماری لثه و پری ایمپلنتیت پس از بهبودی کامل ایمپلنت رخ‌می دهد؟

حتی پس از اینکه استخوان فک شما به طور کامل بهبود یافت و ایمپلنت‌ها با بافت‌های دهان شما ترکیب شد باز هم خطر عفونت را باید جدی بگیرید. بیماری لثه پیشرفته سال‌ها بعد‌می تواند منجر به شکست ایمپلنت شود. اگر بیماری لثه دارید، درمان زودهنگام‌می تواند از تأثیر التهاب بر بافت استخوانی و ایمپلنت دندان جلوگیری کند.

درمان بیماری لثه و پری ایمپلنتیت

ابتدا باید عفونت را کنترل کنید. این کار معمولاً شامل شستشوی مداوم با مواد ضد عفونی کننده و مصرف داروهای آنتی بیوتیک است. بافت نرم آسیب دیده را‌می توان با روش‌های پیوند ترمیم کرد. این جراحی‌ها با استفاده از بافت اهداکننده یا پیوند مصنوعی، خط لثه را بازسازی‌می‌کنند. اگر استخوان فک از دست داده رفته باشد، روش‌های پیوند استخوان برای ثبات ایمپلنت و نگهداری آن در آینده‌می تواند موثر باشد.

جمع بندی

زمانی که ایمپلنت گذاشتید بلافاصله بعد از آن باید دستورالعمل‌های مراقبتی را در پیش بگیرید تا بهبودی زودتر حاصل شود. اما این مراقبت‌ها باید تا سال‌ها بعد ادامه پیدا کند تا ایمپلنت شل نشود و از جای خود بیرون نیاید. اگر قصد گذاشتن ایمپلنت دندانی را دارید با متخصصان دندانپزشکی کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس مشورت نمایید. زمان را از دست نداده و همین حالا با شماره‌های موجود در سایت تماس بگیرید و نوبت مشاوره خود را دریافت نمایید. 

سوالات متداول

آیا ایمپلنت دندان دردناک است؟

به احتمال زیاد پس از جراحی درد جزئی را تجربه خواهید کرد. اما مسکن‌های بدون نسخه‌می توانند به کاهش ناراحتی کمک کنند. درد باید بعد از حدود یک هفته کاهش یابد. با این حال، ممکن است ۶ ماه طول بکشد تا محل ایمپلنت به طور کامل بهبود یابد.

آیا ایمپلنت دندان روشی ایمن است؟

دندانپزشکی ایمپلنت بیش از ۵۰ سال است که انجام‌می شود. ایمپلنت‌های دندانی زمانی که به درستی و توسط متخصصان مانند پریودنتیست‌ها و جراحان دهان انجام شوند، یک گزینه ایمن و موفق برای جایگزینی دندان طبیعی از دست رفته هستند. اکثر افرادی که ایمپلنت انجام‌می دهند هیچ مشکلی را تجربه نمی کنند و این روش‌ها دارای درصد موفقیت بالایی هستند.

ماندگاری ایمپلنت‌های دندانی چقدر است؟

اگر از دندان جایگزین خود مراقبت کرده و بهداشت دهان و دندان را به خوبی رعایت کنید، ممکن است بین ۱۵ تا ۲۵ سال و گاهی بیشتر ماندگاری داشته باشد. برخی از افراد به دلیل نگرانی‌هایی که برای زیبایی و رنگ ایمپلنت دارند، تاج ایمپلنت‌های خود را زودتر تعویض‌می کنند.

چرا گاهی ایمپلنت‌های دندانی موفقیت آمیز نیست؟

شایع ترین دلیل شکست، یکپارچه نبودن بافت استخوانی است. به این معنی که ایمپلنت به درستی به استخوان فک شما متصل نشده است. علل دیگر عبارتند از واکنش‌های آلرژیک، آسیب بافتی، عفونت، مشکلات سینوسی، سیگار کشیدن و پس زدن بدن.

هر چند وقت یکبار باید ایمپلنت معاینه شود؟

کاشت ایمپلنت دندان معمولا ۱ ساعت طول‌می کشد. باید هر ۳ ماه یکبار برای چکاپ به دندانپزشک مراجعه نمایید. 

چه مدت بعد از ایمپلنت دندان‌می توانم به طور معمول غذا بخورم؟

شما‌می توانید حدود یک هفته پس از جراحی ایمپلنت دندان غذا‌های معمولی بخورید. بازگشت به رژیم غذایی گذشته باید آرام انجام شود و از غذا‌های نرم شروع کنید. 

عوارض کاشت دندان چیست؟

  • عفونت در محل ایمپلنت
  • آسیب به ساختارهای اطراف، مانند سایر دندان‌ها یا رگ‌های خونی
  • آسیب عصبی، که باعث درد، بی حسی یا سوزن سوزن شدن در دندان‌ها، لثه‌ها، لب‌ها یا چانه شود.
  • مشکلات سینوسی

چرا بعد از گذاشتن ایمپلنت باید به دندانپزشک متخصص مراجعه کنیم؟

باید تمام قسمت‌های ایمپلنت از جمله انسداد، پایداری پایه و سفت کردن اباتمنت‌ها بررسی شوند. 

چه کسانی نباید ایمپلنت انجام دهند؟

برخی از بیماری‌ها‌می تواند باعث کندتر شدن روند بهبودی، تداخل در پیوند یا مانع ادغام ایمپلنت دندانی با استخوان فک شوند. اگر در حال حاضر بیماری‌هایی مانند دیابت، آرتریت روماتوئید یا بیماری خود ایمنی دارید، بهبودی کندتر صورت گرفته و ممکن است منجر به از دست دادن ایمپلنت شود. 

۳/۵ - (۲ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button