شهرک اکباتان، بلوار نفیسی،روبه روی فاز1، خ عظیمی، پ 42، طبقه 1

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک زاگرس

شهرک اکباتان، بلوار نفیسی،روبه روی فاز1، خ عظیمی، پ 42، طبقه 1

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک زاگرس

شهرک اکباتان، بلوار نفیسی،روبه روی فاز1، خ عظیمی، پ 42، طبقه 1

مزایا و معایب ایمپلنت دندان

ایمپلنت‌های دندانی یکی از بهترین و راحت ترین گزینه‌ها برای جایگزینی دندان‌های از دست رفته هستند. این فرآیند که گاهی فقط در یک جلسه انجام می‌شود، به طور کلی نتایج موفقی را به همراه دارد و باعث لبخندی طبیعی، بهبود عملکرد دندان‌ها و کاهش احتمال تحلیل استخوان می‌شود. اگر به ایمپلنت‌های دندانی به عنوان راه حلی ثابت برای جایگزینی دندان‌های از دست رفته فکر می‌کنید، این مقاله را بخوانید. 

ایمپلنت‌های دندانی امروزه یکی از پر درخواست ترین روش‌های ترمیمی دندانپزشکی توسط دندانپزشکان هستند. در حالی که ایمپلنت‌های دندانی مزایای زیادی را ارائه می‌دهند، بسیاری از بیماران در مورد اینکه آیا ایمپلنت‌های دندانی انتخاب مناسبی برای آنها هستند یا خیر، سوالاتی دارند. در این مقاله از کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس به بررسی برخی از مزایا و معایب ایمپلنت‌های دندانی می‌پردازیم.

ایمپلنت دندان چیست؟

ایمپلنت دندانی یک ریشه دندان مصنوعی ساخته شده از تیتانیوم یا ماده مشابهی است که در فک قرار می‌گیرد. این ریشه دندان مصنوعی در داخل استخوان فک لنگر انداخته و برای درمان دندان از دست رفته با پشتیبانی از یک دندان مصنوعی که روی خط لثه قرار می‌گیرد، استفاده می‌شود.

درمان ایمپلنت دندان یک عمل جراحی است. این روش با مراقبت و بهداشت مناسب، درمانی با دوام برای دندان محسوب می‌شود. با این حال، برای تعیین اینکه آیا شما کاندید مناسبی برای درمان ایمپلنت هستید، مهم است با دندانپزشک مشورت کنید.

در چه مواردی از درمان ایمپلنت دندان استفاده می‌شود؟

درمان ایمپلنت در موارد زیر قابل اجرا است:

  • یکی یا چند دندان از دست رفته: از ایمپلنت‌های دندانی برای حل مشکلات زیبایی و عملکردی ناشی از افتادن دندان استفاده می‌شود. بیماران با یک یا چند دندان از دست رفته ممکن است ترجیح دهند دندان‌های از دست رفته خود را با درمان ایمپلنت جایگزین کنند.
  • تغییرات ساختار فک به دلیل از دست دادن دندان: افتادن دندان می‌تواند باعث تغییراتی در ساختار فک و منجر به تغییرات صورت شود. درمان ایمپلنت می‌تواند به حفظ ساختار فک و حفظ ویژگی‌های صورت کمک کند.
  • عدم موفقیت سایر درمان‌های دندانپزشکی: در برخی موارد، سایر درمان‌های دندانپزشکی مانند بریج یا پروتزهای دندانی ممکن است با شکست مواجه شوند. درمان ایمپلنت دندان گزینه ای برای بیمارانی است که با سایر درمان‌های دندانپزشکی شکست خورده اند.

مزایا ایمپلنت‌های دندانی

در ابتدا با مزایای این روش متداول جایگزینی دندان از دست رفته آشنا می‌شویم. 

ظاهر و عملکردی شبیه دندان طبیعی

احتمالا بزرگترین مزیت ایمپلنت دندانی این است که ظاهری شبیه دندان طبیعی داشته و کارکردی مشابه آن دارد. شما می‌توانید با ایمپلنت، مانند دندان‌های عادی غذا بجویید و نخ دندان بکشید. ایمپلنت‌ها مانند دندان‌های واقعی به نظر می‌رسند و عمل می‌کنند، بدون هیچ گونه صدای تق تق یا مشکلاتی در صحبت کردن و جویدن که ممکن است با دندان‌های مصنوعی رخ دهد.

ایمپلنت به حفظ استخوان فک کمک می‌کند و دیگر نگران افتادگی صورت ناشی از دندان از دست رفته نخواهید بود. تشخیص ایمپلنت از دندان طبیعی با چشم غیرمسلح دشوار است. 

دوام بالا

ایمپلنت‌های دندانی دائمی در نظر گرفته می‌شوند. آنها با مراقبت مناسب بیش از ۲۰ سال دوام دارند و می‌توانند به حفظ سلامت دهان شما کمک کنند. روکش‌ها و پل‌های دندانی ممکن است با گذشت زمان شکسته شوند و نیاز به تعویض داشته باشند. حتی اگر روکشی که روی ایمپلنت شما قرار دارد بشکند، خود ایمپلنت باید سالم باقی بماند. ایمپلنت‌های دندانی در صورت مراقبت مناسب می‌توانند یک عمر دوام داشته باشند. بر خلاف دندان‌های مصنوعی، آنها معمولاً بعد از مدت زمان مشخصی نیاز به تعویض ندارند.

کم تهاجمی تر از بریج ثابت

یکی از مهمترین مزایای ایمپلنت این است که از تراشیدن دندان‌های طبیعی مجاور که برای بریج دندان ضروری است، جلوگیری می‌کند. به این ترتیب، راه حل ایمپلنت تک دندان در واقع محافظه کارانه تر و کم تهاجمی تر از یک بریج ثابت سه واحدی روی دندان‌های طبیعی است.

حفظ سلامت دندان‌های مجاور

بریج‌های دندانی برای محکم ماندن به دندان‌های کناری متکی هستند، در حالی که ایمپلنت‌های دندانی با استخوان فک شما جوش می‌خورند. این کار از آسیب یا فشار به سایر دندان‌های شما جلوگیری می‌کند.

مراقبت آسان

مراقبت از ایمپلنت‌های دندانی به طور کلی بسیار آسان است، زیرا همان روش‌های مراقبت از دندان‌های طبیعی را شامل می‌شود. این شامل مسواک زدن، نخ دندان کشیدن و مراجعه منظم به دندانپزشک است.

حفظ استخوان فک

درمان ایمپلنت می‌تواند به حفظ استخوان فک و جلوگیری از تحلیل استخوان کمک کند.

معایب ایمپلنت دندان

هر روش دندانپزشکی و جراحی ممکن است برخی معایب نیز داشته باشد که ایمپلنت دندان نیز مستثنا نیست.
نیازمند مراجعه‌های متعدد

بر خلاف کشیدن دندان یا قرار دادن روکش روی عصب کشی، دریافت ایمپلنت دندانی نیازمند مراجعه‌های متعدد به دندانپزشک در مدت زمان طولانی تری است. ایمپلنت باید قرار داده شود و قبل از قرار دادن روکش، بهبود یابد. این نیازمند مراجعه بیشتر و زمان بیشتری برای تکمیل کار است.

ممکن است گران تر باشد

ایمپلنت‌های دندانی در برخی موارد ممکن است از سایر گزینه‌های ترمیمی گران تر باشند. در مقایسه، یک بریج ثابت ساده روی دندان‌های طبیعی تقریباً به همان اندازه یک ترمیم ایمپلنت بدون پیوند استخوان برای جایگزینی یک دندان از دست رفته هزینه دارد. با وجود احتمال افزایش هزینه، اکثر بیماران به دلیل مزایا، نتایج، قابل پیش بینی بودن و طول عمر ایمپلنت‌های دندانی را انتخاب می‌کنند.

نتیجه به مهارت دندانپزشک بستگی دارد

بر خلاف برخی از روش‌های ساده دندانپزشکی، موفقیت ایمپلنت دندانی تا حد زیادی به مهارت دندانپزشک بستگی دارد. در حالت ایده‌آل، شما باید فقط با دندانپزشکانی کار کنید که تجربه زیادی در زمینه ایمپلنت‌های دندانی دارند و این روش را به خوبی درک می‌کنند. برای دستیابی به بهترین نتایج، با یک متخصص پریودنتال مشورت کنید.

طولانی شدن پروسه درمان

کاشت ایمپلنت دندان همیشه نمی تواند در یک جلسه تکمیل شود. اتصال کامل ایمپلنت به استخوان فک شما ممکن است به زمان نیاز داشته باشد. به دلیل قرار گرفتن ایمپلنت در بافت لثه و فرآیند بهبودی، ممکن است به زمان بهبودی طولانی نیاز داشته باشد.

نیاز به تراکم استخوانی کافی

ایمپلنت‌ها به حجم و تراکم استخوانی خاصی نیاز دارند. بسیاری از بیماران برای کافی بودن تراکم استخوان به پیوند استخوان نیاز پیدا می‌کنند. خوشبختانه، تکنیک‌های پیوند استخوان در سال‌های اخیر کم تهاجمی تر و کم درد تر شده اند. با این حال، گاهی اوقات برخی از بیماران به دلیل تراکم پایین استخوان، کاندید مناسبی برای کاشت ایمپلنت نیستند.

عمل جراحی و احتمال بروز عوارض

ایمپلنت‌های دندانی یک عمل جراحی هستند و اگرچه ایمن در نظرگرفته می‌شوند، اما نمی توان از بروز عوارض جانبی به طور کامل جلوگیری کرد. خطرات احتمالی شامل عفونت، آسیب عصبی یا خونریزی است. عواملی مانند بهداشت ضعیف و سیگار کشیدن می‌تواند خطر ابتلا به عفونت را افزایش دهد.

عدم تناسب با برخی بیماران

برخی از بیماران ممکن است کاندید مناسبی برای درمان ایمپلنت دندان نباشند. در چنین مواردی، دندانپزشک ممکن است سایر درمان‌های دندانپزشکی را پیشنهاد دهد.

توجه: علی رغم معایبی که ذکر شد، ایمپلنت‌های دندانی بهترین گزینه در دندانپزشکی مدرن هستند. توانایی جایگزینی دندان با دندانی که هم ظاهر و هم عملکردی شبیه دندان طبیعی دارد، ارزش هزینه کردن را دارد. تحقیقات اولیه نشان می‌دهد که ایمپلنت دندانی ممکن است تأثیرات مثبت دیگری بر سلامت شما داشته باشد.

مراقبت‌های بعد از کاشت ایمپلنت

برای افزایش موفقیت آمیز بودن کاشت ایمپلنت و جلوگیری از بروز عوارض، بعد از عمل جراحی باید مراقبت‌های ویژه ای انجام دهید. در ادامه چند نکته برای دوران نقاهت را بررسی می‌کنیم.

  • مصرف دارو: در چند روز اول پس از جراحی ایمپلنت، مصرف داروهای تجویز شده توسط دندانپزشک بسیار مهم است. این داروها به کاهش درد و ناراحتی بعد از بی حسی کمک می‌کنند.
  • رژیم غذایی نرم: پس از جراحی، مهم است که غذاهای نرم که نیاز به جویدن زیاد ندارند، مصرف کنید. غذاهایی مانند ماست، سوپ، تخم مرغ و پوره سیب زمینی ایده آل هستند. می‌توانید به تدریج با بهبودی بدن، غذاهای سفت تر را وارد رژیم غذایی خود کنید، اما قبل از آن با دندانپزشک یا جراح خود مشورت کنید.
  • استراحت کافی: پس از جراحی دهان، مهم است که به خودتان استراحت کافی بدهید و سعی نکنید کارهای زیادی را به یکباره انجام دهید. تا زمانی که به بهبودی کامل نزدیکتر نشده اید، از ورزش‌های شدید خودداری کنید.
  • قطع مصرف سیگار: سیگار کشیدن یا استفاده از محصولات دخانی بر توانایی بدن برای بهبودی تأثیر می‌گذارد و زمان بهبودی را بسیار طولانی تر از حد معمول می‌کند. همچنین خطر شکست ایمپلنت نیز افزایش می‌یابد. برای جلوگیری از عوارض، بهتر است قبل از عمل و تا زمانی که بهبودی به طور کامل انجام شود، سیگار کشیدن را ترک کنید. 
  • معاینات منظم: در طول دوره نقاهت، از شما خواسته می‌شود برای بررسی‌های منظم به دندانپزشک خود مراجعه کنید. حضور در تمام این قرار ملاقات‌ها مهم است و اگر در بین قرار ملاقات‌ها مشکلی دارید، لطفاً در اسرع وقت با دندانپزشک خود تماس بگیرید تا به سوالات یا نگرانی‌های شما رسیدگی شود. این امر به جلوگیری از هرگونه عارضه در طول درمان کمک می‌کند و برای یک نتیجه موفقیت آمیز ضروری است.

جمع بندی

ایمپلنت‌های دندانی می‌توانند راه حلی عالی برای جایگزینی دندان‌های از دست رفته و بازگرداندن لبخند و عملکرد طبیعی شما باشند. با این حال، مانند هر عمل جراحی، مزایا و معایب خاص خود را دارند. مهم است که قبل از تصمیم گیری در مورد اینکه آیا ایمپلنت‌های دندانی برای شما مناسب هستند یا خیر، تمام این عوامل را به دقت در نظر بگیرید. با مشورت با یک دندانپزشک واجد شرایط، می‌توانید در مورد اینکه آیا ایمپلنت‌های دندانی گزینه مناسبی برای شما هستند یا خیر صحبت کنید. دندانپزشکان با سابقه کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس آماده ارائه بهترین خدمات دندانپزشکی به مراجعه کنندگان هستند. همین حالا با شماره کلینیک تماس بگیرید و نوبت ویزیت خود را دریافت نمایید. 

سوالات متداول

تاثیرات منفی ایمپلنت دندان چیست؟

عفونت در محل ایمپلنت، آسیب به ساختارهای اطراف، مانند سایر دندان‌ها یا رگ‌های خونی. آسیب عصبی، که می‌تواند باعث درد، بی حسی یا سوزن سوزن شدن در دندان‌ها، لثه‌ها، لب‌ها یا چانه طبیعی شما شود. مشکلات سینوسی، زمانی که ایمپلنت‌های دندانی قرار داده شده در فک بالا به داخل یکی از حفره‌های سینوسی شما وارد شود. 

آیا لثه‌های من بعد از کاشت دوباره رشد می‌کنند؟

اگر لثه‌ها به طور کامل روی ایمپلنت دندان را بپوشانند، ممکن است منجر به عوارض شود. این می‌تواند بر ثبات و عملکرد ایمپلنت تأثیر بگذارد. با این حال، تطبیق لثه‌ها در اطراف ایمپلنت به جای رشد کامل روی آن، رایج تر است.

ایمپلنت چقدر طول می‌کشد تا بهبود یابد؟

پس از ۲ هفته، اکثر بیماران به طور کامل بهبود می‌یابند. محل کاشت ممکن است در لمس کمی حساس باشد، اما باید کاملاً بهبود یافته و طبیعی باشد. ایمپلنت طی ۳ تا ۶ ماه آینده به بهبود و پیوند با استخوان فک ادامه خواهد داد، اما روند بهبود اولیه پس از ۲ هفته به پایان خواهد رسید.

آیا پس از ایمپلنت دندان‌ها جا به جا می‌شوند؟

خیر، پس از کاشت ایمپلنت، دندان‌های شما نباید جابجا شوند. پایه ایمپلنت باید به طور ایمن قرار گیرد و به هیچ وجه نباید حرکت کند یا تکان بخورد. حتی بعد از اینکه به تازگی جراحی کرده باشید. اگر فکر می‌کنید ایمپلنت شما در حال جابجایی است، این یک دلیل برای نگرانی است و باید بلافاصله با دندانپزشک خود تماس بگیرید.

آیا می‌توان بعد از ایمپلنت دندان لبنیات خورد؟

در حالی که درست است که محصولات لبنی حاوی ویتامین‌ها و مواد معدنی هستند که در بهبودی بسیار مهم هستند، اما مهم است که در چند روز اول پس از جراحی ایمپلنت دندان از مصرف این مواد غذایی خودداری کنید. فرآورده‌های لبنی حاوی چربی‌های اشباع شده هستند که باعث ایجاد پاسخ التهابی در بافت‌های دهان می‌شود. 

متا تایتل:

نظر دهید post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button