شهرک اکباتان، بلوار نفیسی،روبه روی فاز1، خ عظیمی، پ 42، طبقه 1

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک زاگرس

شهرک اکباتان، بلوار نفیسی،روبه روی فاز1، خ عظیمی، پ 42، طبقه 1

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک زاگرس

شهرک اکباتان، بلوار نفیسی،روبه روی فاز1، خ عظیمی، پ 42، طبقه 1

شستن دهان بعد از کشیدن دندان

شستشوی تصادفی دهان پس از کشیدن می تواند به طور بالقوه لخته خون را از حفره خارج کند که منجر به ادامه خونریزی می شود. اگرچه گاهی اوقات ممکن است شانس بیاورید و خونریزی از سر گرفته نشود. نگران نباشید، ما اینجا هستیم تا شما را از این بحران نجات دهیم. در این مقاله از کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس به بررسی شست دهان بعد از کشیدن دندان و عوارض و راه درمان آن می پردازیم.

دلایل کشیدن دندان

دلایل زیادی وجود دارد که دندانپزشک شما ممکن است کشیدن دندان را توصیه کند. برخی از بیماران دندانپزشکی از پوسیدگی دندان رنج می برند، برخی دیگر برای تسهیل درمان ارتودنسی نیاز به کشیدن دندان دارند، در حالی که برخی از بیماران به سادگی نیاز به کشیدن دندان عقل دارند. در حالی که کشیدن دندان می تواند یک عمل دندانپزشکی جدی باشد، مراقبت های بعد از عمل به اندازه خود عمل مهم است. به عنوان بیمار دندانپزشکی، مهم است که درک کنید درد و خطر عفونت را می توان با مراقبت صحیح کاهش داد.

با شستن دهان بعد از کشیدن دندان چه اتفاقی می افتد؟

اگر به طور تصادفی دهان خود را پس از کشیدن دندان با لیسترین یا حتی آب ساده بشویید، یکی از این دو مورد ممکن است رخ دهد.

۱- خونریزی بدتر می شود. متوجه می شوید که حفره دندان شروع به خونریزی بیشتری می کند. میزان و شدت خونریزی در حال افزایش است.

۲- هیچ اتفاقی نمی افتد. با کمال تعجب، پس از شستشوی دهان هیچ خونریزی ایجاد نشد. در حالی که انتظار داشتید اتفاق بدی بیفتد.

شستشو ممکن است خطر خونریزی را افزایش دهد

شستن دهان بعد از کشیدن دندان با جراحی ممکن است منجر به خونریزی بیشتر شود. فشار داخل دهان در اثر شستشوی شدید می تواند به طور بالقوه لخته خون را که هنوز در حال تثبیت است، از بین ببرد.

در چند ساعت اول پس از کشیدن دندان، لخته ای که تشکیل می شود کامل نیست و نسبتاً ناپایدار است. برای تثبیت لخته، حدود ۲۴ ساعت زمان نیاز دارد تا بتواند فشار شستشو را تحمل کند.

اگر قبل از تثبیت لخته خون، دهان خود را با آب بشویید لخته خارج می شود و آن زمانی است که خونریزی مجدد شروع می شود. به همین دلیل توصیه می کنیم تا روز بعد، از آبکشی دهان خودداری کنید.

روند انعقاد محل کشیدن دندان چگونه است؟

  • انقباض عروق خونی. در عرض ۳۰ دقیقه پس از کشیدن، اسپاسم عروقی ایجاد می شود که منجر به انقباض عروق می شود. انقباض منجر به کاهش خونریزی می شود.
  • تشکیل پلاکت. پلاکت‌ها به نقطه مورد نظر می‌رسند و به یکدیگر می‌چسبند و پلاک پلاکتی موقتی را تشکیل می‌دهند. این می تواند به طور لحظه ای خونریزی را متوقف کند اما خیلی پایدار نیست.
  • فعال کردن فاکتور های انعقادی. فاکتور های انعقادی منجر به فعال شدن پلاکت ها می شود و آنها را تقویت می کند.
  • تشکیل لخته فیبرین. مرحله نهایی فاکتور انعقاد منجر به رسوب فیبرین می شود. تثبیت لخته خون در این مرحله اتفاق می افتد.

آیا شستن دهان بعد از کشیدن دندان می تواند باعث خشکی سوکت شود؟

برخلاف تصور رایج، شستشو بعد از کشیدن حفره باعث خشکی حفره (استیت آلوئولی) نمی شود. اگرچه مشخص نیست که چه چیزی باعث این بیماری می شود، اما آنچه می دانیم این است که این یک فرآیند بیولوژیکی است و به طور مکانیکی القا نمی شود. به همین دلیل است که فعالیت هایی که ممکن است به زور لخته خون را از بین ببرند مانند شستشو دهان منجر به سوکت نمی شود. اما برای احتیاط نباید تا ۲۴ ساعت دهان را بشویید تا لخته از دهان خارج نشود.

چرا شستشو باعث تشدید خونریزی می شود؟

گاهی اوقات ممکن است خوش شانس باشید و شستشوی دهان خونریزی را بدتر نکند. زیرا ممکن است لخته خون به اندازه کافی تثبیت شده باشد تا فشار داخل دهان را تحمل کند.

ممکن است به آرامی آبکشی کرده اید و فشار برای از بین بردن لخته کافی نباشد. خودتان را خوش شانس بدانید، اما، دیگر این کار را تکرار نکنید، زیرا ممکن است دفعه بعد آنقدر خوش شانس نباشید.

نحوه برخورد با عوارض شستن دهان بعد از کشیدن دندان 

کاری که باید بعد از آن انجام دهید تا اشتباه خود را در شستشوی پس از کشیدن دندان اصلاح کنید، بستگی به اتفاقی که افتاده دارد. آیا خونریزی دارد یا خونریزی ندارد؟ در ادامه نحوه برخورد با هر کدام را مورد بررسی قرار می دهیم.

خونریزی پس از شستشو دهان

اگر سوکت دندان کشیده شده مجدداً خونریزی کرد، باید دوباره گاز استریل را در دهان گذاشته و گاز بگیرید.

  1. دو تکه گاز بردارید.
  2. آنها را دو بار از وسط تا کنید.
  3. گاز را روی سوکت کشیده شده قرار دهید.
  4. با فشار محکم گاز بگیرید.
  5. بعد از ۳۰ دقیقه بردارید.
  • مراحل ۱-۵ را تکرار کنید تا خونریزی متوقف شود.

اگر گاز پانسمان تمام شده است، می‌توانید از یک کیسه چای سیاه مرطوب به عنوان جایگزین استفاده کنید. تانن موجود در آن خاصیت هموستاتیک دارد که در واقع آن را برای جلوگیری از خونریزی موثرتر می کند.

  1. چای کیسه ای سیاه را خیس کنید.
  2. آن را روی محل استخراج قرار دهید.
  3. با فشار محکم گاز بگیرید.
  4. هر ۳۰ دقیقه یک بار جدید را تعویض کنید.
  • لطفاً بعد از قطع خونریزی مجدداً دهان را آبکشی نکنید.

نداشتن خونریزی بعد از شستشو دهان

اگر سوکت خونریزی ندارد پس خود را خوش شانس بدانید زیرا نیازی به انجام کاری ندارید. فقط این کار را دوباره انجام ندهید زیرا ممکن است دفعه بعد که آبکشی می کنید به همان اندازه خوش شانس نباشید و سوکت شروع به خونریزی کند.

بعد از کشیدن دندان چه کار هایی مجاز نیست؟

به یاد داشته باشید شما قرار نیست تف کنید، از طریق نی بنوشید یا سیگار بکشید. همه این سه کار، اثر مشابه شستن دهان بعد از کشیدن دندان را ایجاد می کنند. آنها فشار داخل دهانی زیادی ایجاد می کنند که به طور بالقوه می تواند لخته خون ناپایدار را از بین ببرد.

چه زمان بعد از کشیدن دندان دهان را شستشو دهیم؟ 

شستشوی دهان در روز بعد یا ۲۴ ساعت پس از کشیدن دندان بی خطر است. در آن زمان لخته خون باید به اندازه کافی تثبیت شده باشد تا فشار شستشو را تحمل کند.

در واقع، هنگامی که دوباره بتوانید آبکشی کنید، باید این کار را در دفعات زیاد و مکرر با آب نمک انجام دهید. انجام این کار فواید زیادی دارد که در ادامه با آنها آشنا می شویم.

  • آب نمک باعث کاهش التهاب می شود.
  • از گیر کردن غذا در سوراخ سوکت جلوگیری می کند.
  • محل را از مواد غذایی، زباله و باکتری ها تمیز نگه می دارد.

۲۴ ساعت بعد از کشیدن دندان، ایمن‌ترین زمان برای شروع دوباره مسواک زدن دندان‌هایتان است، زیرا می توانید به راحتی خمیر دندان را تف کنید.

مراقبت های بعد از کشیدن دندان

پس از کشیدن دندان، باید از دهان خود مراقبت کنید. انجام کارهای خاص، به خصوص در روز اول، ممکن است به شما کمک کند احساس بهتری داشته و سریعتر بهبود پیدا کنید.

  • با گاز گرفتن ملایم روی گاز استریلی که پزشک شما روی ناحیه جراحی قرار داده است، فشار را روی آن نگه دارید. اگر گاز شروع به خشک شدن کرد، آن را با آب مرطوب کنید. سعی کنید فشار ثابت را به فواصل ۴۵-۶۰ دقیقه حفظ کنید، در صورت نیاز یا تا زمانی که خونریزی کم شود، تکرار کنید. گاز را در صورت نیاز عوض کنید.
  • سر خود را بالا نگه دارید و سعی کنید تا حد امکان سطح فعالیت خود را پایین بیاورید.
  • ۴۸  ساعت بعد از جراحی، هر ۱-۲ ساعت یکبار دهان خود را با آب نمک گرم بشویید. از استفاده از هر گونه دهانشویه حاوی الکل خودداری کنید زیرا می تواند زخم را تحریک کند.
  • با مسواک زدن نواحی اطراف محل جراحی، دهان خود را تمیز نگه دارید، اما مطمئن شوید که بخیه ها یا جای دندان کشیده شده را مسواک نزنید. از هر گونه لمس شدن ناحیه زخم باید جلوگیری شود.
  • تمام داروهای تجویز شده را طبق دستور مصرف کنید. در صورت بروز هرگونه خارش یا تورم، فورا با مطب تماس بگیرید یا به نزدیکترین اورژانس مراجعه کنید.
  • برای کاهش درد، داروهای تجویز شده را طبق دستور مصرف کنید. در صورت مصرف هرگونه مسکن رانندگی نکنید. ممکن است باعث خواب آلودگی شود. در صورت نیاز از دندانپزشک خود بپرسید که آیا می توانید از داروهای بدون نسخه استفاده کنید. در صورت ابتلا به بیماری مزمن کبد یا کلیه، سابقه زخم معده یا خونریزی دستگاه گوارش یا مصرف داروهای رقیق کننده خون، قبل از مصرف داروهای بدون نسخه با پزشک خود صحبت کنید.
  • برای کاهش تورم، یک کیسه یخ در نزدیکی محل کشیدن دندان روی گونه خود قرار دهید. برای درست کردن کمپرس یخ، یخ را داخل کیسه پلاستیکی در بسته بریزید. کیسه را با یک حوله یا پارچه تمیز و نازک بپیچید. کیسه یخ را به مدت ۱۰ دقیقه روی گونه خود قرار دهید. سپس آن را به مدت ۵ دقیقه بردارید. در صورت نیاز تکرار کنید. ممکن است کمی کبودی روی صورت خود ببینید. این طبیعی است و به خودی خود برطرف می شود.
  • فعالیت هایی مانند ورزش و بلند کردن اجسام سنگین را در ۲۴ ساعت اول پس از کشیدن دندان محدود کنید. این به تشکیل لخته خون و جلوگیری از خونریزی کمک می کند. هنگام دراز کشیدن، سر خود را کمی بالا بیاورید.
  • تف نکنید. تف کردن ممکن است باعث شل شدن یا جدا شدن لخته شود.
  • سعی کنید غذاهای نرم تر، ترجیحا با پروتئین بالا بخورید.
  • با نوشیدن مایعات فراوان بدن خود را هیدراته نگه دارید، اما به مدت ۵-۷ روز آینده از نی استفاده نکنید.
  • اگر سیگاری هستید، به مدت ۳-۴ روز آینده از سیگار کشیدن خودداری کنید زیرا سیگار کشیدن خطر ابتلا به حفره خشک و همچنین عفونت را افزایش می دهد.
  • پس از کشیدن دندان، بهبودی مدتی طول می کشد. بخیه های شما باید ظرف ۳ تا ۱۴ روز بیفتند یا حل شوند. برای بخیه هایی که قابل جذب نیستند، پزشک شما برای برداشتن بخیه ها برای شما قرار ملاقات دیگری تعیین می کند. سوکت خالی دندان شما به مرور زمان با استخوان پر می شود و با بافت های مجاور صاف می شود.

عوارض احتمالی بعد از کشیدن دندان

خونریزی

خونریزی بعد از کشیدن دندان کاملا طبیعی است. بزاق دهان به رنگ صورتی و تراوش جزئی در ۳۶ ساعت اول نسبتاً شایع است. اگر خونریزی زیاد شد، با استفاده از گاز استریل مرطوب و گاز گرفتن برای فشار آوردن روی ناحیه آن را کنترل کنید. به عنوان جایگزین گاز استریل، می توان از یک کیسه چای مرطوب استفاده کرد، زیرا اسید تانیک به انقباض عروق خونی کمک می کند. به مدت ۳۰ دقیقه با گاز یا کیسه چای به آرامی گاز بگیرید تا فشار وارد شود. لطفا به خاطر داشته باشید که بالا رفتن عصبانیت و ورزش همگی می توانند باعث افزایش جریان خون به سر شوند که می تواند باعث خونریزی بیش از حد شود. تا حد امکان از این موارد اجتناب کنید. اگر خونریزی شما بعد از ۴۸ ساعت کاهش نیافت، با مطب تماس بگیرید.

تکه های مرده دندان (Bone sequestra)

برخی از بیماران تکه های تیز و کوچکی از دندان دارند که در حین عمل جراحی به طور کامل قابل برداشتن نیستند. در طی دوره نقاهت، این تکه های استخوان مرده به تدریج به عنوان یک فرآیند طبیعی بهبودی از طریق لثه ها خارج می شوند. تا زمانی که تکه های استخوان مرده برداشته شوند ممکن است کمی درد داشته باشید. بنابراین اگر متوجه هر گونه تکه تیز و برنده ای در محل جراحی شدید که بیرون نیفتاد فورا با دندانپزشک خود تماس بگیرید. 

حفره خشک (Dry Socket)

در روزهایی که پس از کشیدن دندان سپری می شود، درد باید به تدریج کاهش یابد. در موارد نادر، بیماران گزارش می دهند که درد به یک درد ضربان دار غیرقابل تحمل تبدیل می شود که به سمت گوش تیر می کشد. این اغلب نشانه حفره خشک است.

حفره خشک زمانی رخ می دهد که لخته خون قبل از کامل شدن فرآیند بهبودی، تحریک شده و از بین می رود. سپس غذا و ذرات باقی مانده می توانند وارد حفره شده و باعث تحریک شوند. مصرف کنندگان دخانیات و زنانی که از داروهای ضد بارداری خوراکی استفاده می کنند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به حفره خشک هستند. حفره خشک عفونت نیست، اما نیاز به مراجعه به مطب دندانپزشک دارد. اگر فکر می کنید ممکن است دچار حفره خشک شده باشید، با دندانپزشک خود تماس بگیرید.

سبکی سر

از آنجا که ممکن است قبل از عمل جراحی ناشتا باشید، سطح قند خون شما ممکن است پایین تر از حد نرمال باشد. تا زمانی که بدنتان فرصت جبران و پردازش قند را پیدا کند، باید به خاطر داشته باشید که هنگام بلند شدن از حالت خمیده یا درازکش، به آرامی بلند شوید. برای تسکین سریع، سعی کنید چیزی نرم و شیرین بخورید، در حالت خمیده یا درازکش بمانید و ارتفاع سر خود را کمی پایین تر بیاورید.

بی حسی

بسیاری از بیماران گزارش می کنند که تا چند ساعت پس از کشیدن دندان، هنوز احساس بی حسی در دهان خود دارند. عدم حس طولانی مدت در اطراف دهان طبیعی است و می تواند تا ۱۰-۱۲ ساعت بعد از عمل جراحی ادامه داشته باشد.

تورم

تورم باید تقریباً در عرض ۱۰ روز پس از عمل جراحی به طور کامل فروکش کند. بلافاصله پس از کشیدن دندان، کمپرس یخ را روی نواحی صورت نزدیک به محل کشیدن قرار دهید. استفاده از یخ را به فواصل ۱۵ دقیقه ای در ۳۶ ساعت اول ادامه دهید. پس از ۳۶ ساعت، یخ دیگر برای کاهش تورم مفید نخواهد بود و باید از گرما مرطوب استفاده کنید. برای کاهش تورم، یک پارچه گرم و مرطوب را روی دو طرف صورت خود قرار دهید.

تریسموس (مشکل در باز و بسته کردن دهان)

اگر دچار درد فک و مشکل در جویدن یا بلعیدن هستید، نگران نباشید. گاهی اوقات عضلات جویدنی و مفصل فک بیماران ۳ تا ۵ روز پس از عمل جراحی دردناک باقی می ماند. این درد می تواند باز و بسته کردن دهان را نیز دشوار کند. درد در نهایت فروکش می کند.

چه زمانی بعد از کشید دندان به دندانپزشک مراجعه کنیم؟

در صورت داشتن هر یک از موارد زیر، سریعاً با دندانپزشک خود تماس بگیرید:

  • درد در روز بعد از کشیدن دندان شدیدتر شود.
  • کنترل خونریزی سخت شود.
  • تورم اطراف محل کشیدن دندان بدتر شود.
  • بعد از مصرف دارو، خارش یا بثورات پوستی ظاهر شود.
  • تب، تهوع یا استفراغ داشته باشید.

جمع بندی

شستن دهان بعد از کشیدن دندان در برخی موارد در صورت بی اطلاعی از عواقب آن انجام می شود. در برخی موارد کار غیر معمولی نیست. بیماران یک روز طولانی را پشت سر گذاشته اند که هم از نظر جسمی و هم از نظر روحی آسیب زا بوده است. آنها یک دندان را با جراحی برداشتند، بنابراین اگر در لحظه فراموش کردند، آیا باید آنها را سرزنش کنید؟

خبر خوب این است که شما می توانید با اصلاح اشتباهات خود را نجات دهید. معمولاً با از سرگیری استفاده از گاز، خونریزی که ممکن است در اثر شستشو ایجاد شود، کاهش می یابد. قرار بود حدود ۳ ساعت گاز را فشار دهید اما حالا باید دوباره این کار را انجام دهید.

به احتمال زیاد مجبور خواهید بود تا ۳ ساعت دیگر گاز یا کیسه های چای را نیز گاز بزنید. اساساً شما در مجموع ۶ ساعت به سوکت فشار می آورید. این تقصیر شما بود و اکنون باید با آن کنار بیایید. 

فقط مطمئن شوید که دیگر این کار را انجام ندهید و به یاد داشته باشید که تمام دستورالعمل های مراقبت پس از کشیدن دندان را مرور کنید. همچنین قرار نیست از طریق نی آب بنوشید یاتف کنید. 

برای کشیدن دندان یا جراحی دندان عقل می توانید با شماره کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس تماس بگیرید و نوبت خود را رزرو نمایید. 

سوالات متداول

چه مدت بعد از کشیدن دندان می توانید دهان خود را بشویید؟

تا ۲۴ ساعت پس از جراحی دندان های خود را نشویید یا مسواک نکنید. پس از ۲۴ ساعت، دهان را با مسواک زدن و شستشوی آب نمک طبق دستور دندانپزشک تمیز کنید.

اگر بعد از کشیدن با آب نمک نشویید چه اتفاقی می افتد؟

پس از جراحی، با شروع بهبودی محل‌های جراحی، نسبت به عفونت آسیب‌پذیرتر هستید. تمیز نگه داشتن دهان با آب نمک با دور نگه داشتن باکتری ها و ذرات غذا از زخم های باز از عفونت جلوگیری می کند.

چرا بعد از کشیدن دندان نباید آن را آبکشی کنیم؟

شستشوی شدید می تواند لخته را مختل کند و خونریزی بیشتری را ایجاد کند و تف کردن آن نیز می تواند لخته خون را از جای خود خارج کند. پس از ۲۴ ساعت، می توانید از دهانشویه آب نمک برای کمک به تمیز کردن و التیام این ناحیه استفاده کنید.

نظر دهید post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button