اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک زاگرس

اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک زاگرس

اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

بعد از کشیدن دندان چای بخوریم یا نه؟

کشیدن دندان یک تجربه ناخوشایند است، اما از نظر پزشکی برای برخی افراد ضروری است. کشیدن دندان گاهی اوقات برای همه ما مورد نیاز است. دندانی که بیش از حد پوسیده یا آسیب دیده است قابل نجات نیست و باید کشیده شود. عصب کشی که ناموفق بوده و دوباره عفونی شده اغلب منجر به کشیدن دندان می‌شود. پس از کشیدن دندان، ممکن است وسوسه شوید که چیزی گرم، شیرین یا طعم دار بنوشید. فکر می‌کنید که بعد از این همه کار سخت کشیدن دندان، شما لیاقت یک نوشیدنی خنک را دارید. اما اینطور نیست که شما لیاقتش را نداشته باشید، بلکه باید این کار را به تعویق بیندازید. نوشیدنی‌های زیادی وجود دارد که باید از آنها اجتناب کنید تا به بهبودی دهان شما پس از کشیدن دندان کمک کنند.

دلیل کشیدن دندان هر چه که باشد، گوش دادن به دستورالعمل‌های پریودنتیست خود پس از کشیدن دندان بسیار مهم است. این بدان معناست که فقط آنچه را که دندانپزشک زبرای راحتی و بهبودی شما توصیه می‌کند بخورید و بنوشید. 

اگر از قهوه، چای یا سایر نوشیدنی‌های گرم لذت می‌برید، ممکن است این سوال برایتان پیش بیاید که چند ساعت بعد از کشیدن دندان چای بخوریم؟ در این مقاله دستورالعملی برای خوردن و آشامیدن پس از کشیدن یک یا چند دندان را با هم بررسی می‌کنیم.

رژیم غذایی مایع به مدت ۲۴ ساعت

۲۴  ساعت اول پس از استخراج زمانی است که باید بیشترین دقت را در مورد آنچه می‌خورید یا می‌نوشید داشته باشید. یک رژیم غذایی مایع یا نرم برای ۲۴ ساعت اول توصیه می‌شود تا از آسیب و تحریک محل استخراج جلوگیری شود. نوشیدنی‌های سرد برای کاهش تورم و التهاب بهترین هستند. اما در مورد نوشیدنی‌های گرم چطور؟ به طور کلی باید از نی پرهیز کرد.

متاسفانه قبل از نوشیدن هر چیزی که بسیار گرم است، باید چند روز صبر کنید. بعد از ۲۴ ساعت اول می‌توانید نوشیدنی یا سوپ ولرم بخورید، اما هیچ چیز خیلی داغ نباشد. ممکن است چند روز پس از کشیدن دندان بتوانید نوشیدنی‌های گرم را شروع کنید. اما در ابتدا با احتیاط میل کنید تا زمانی که متوجه شوید که دهان شما به اندازه کافی بهبود یافته است.

چه زمانی بعد از کشیدن دندان چای بخوریم؟

چای شانس کمتری برای استفاده از شکر یا سایر مواد افزودنی دارد. با این حال، بهتر است حداقل سه روز قبل از شروع نوشیدن هر نوع چای صبر کنید. چای داغ بدترین متخلف است. مانند قهوه داغ، نوشیدن چای داغ می‌تواند از تشکیل لخته خون جلوگیری کند و منجر به خشکی حفره شود. دومین عامل بدتر، چای شیرین است که مقدار زیادی شکر دارد. شکر ph دهان را برهم می زند و دهان را اسیدی می‌کند.

آیا می‌توانم بعد از کشیدن دندان چای سرد بنوشم؟

اگر می‌خواهید چای سرد بنوشید، می‌توانید آن را ظرف یک یا دو روز بنوشید. چای معمولاً مواد افزودنی زیادی ندارد و پس از کشیدن دندان آن را به انتخاب مناسبی تبدیل می‌کند. اما دقت کنید بعد از کشیدن دندان، دهان شما ممکن است بیش از حد حساس باشد. زیرا هر گونه جراحی دهان می‌تواند دهان شما را حساس کند، بنابراین چای خود را به دمای اتاق برسانید و آن را زیاد سرد مصرف نکنید. 

به طور طبیعی، شما باید از افزودنی‌هایی مانند عسل که به چای شما قند اضافه می‌کند، اجتناب کنید. از افزودنی‌های مرکباتی نیز اجتناب کنید، زیرا اسیدها ممکن است بر لخته شدن خون تأثیر بگذارند. همچنین از افزودنی‌هایی که طعم قوی (مانند زنجبیل) به چای شما می‌دهند اجتناب کنید.

اگر خیلی زود پس از کشیدن دندان مایعات داغ بنوشید چه اتفاقی می‌افتد؟

  • درد: اول از همه شما درد یک نوشیدنی داغ را روی بافت لثه دردناک خود احساس خواهید کرد. حتی با داروهای ضد درد، یک نوشیدنی داغ همچنان می‌تواند آسیب برساند.
  • التهاب: پس از جراحی مقداری التهاب بافت لثه طبیعی است، به این معنی که از قبل دندان حساس خواهد بود. نوشیدن چیزی داغ به جای کاهش التهاب، فقط التهاب را تسریع می‌کند.
  • حفره خشک: حفره خالی پس از کشیدن دندان باعث تشکیل لخته خون می‌شود که خونریزی را متوقف می‌کند و به بافت لثه شما اجازه می‌دهد تا بهبود یابد. نوشیدن مایعات داغ می‌تواند این لخته خون را از بین ببرد یا از تشکیل آن جلوگیری کند و باعث خشکی حفره (وضعیتی دردناک پس از کشیدن دندان) شود. همچنین برای جلوگیری از خشکی حفره باید از نوشیدن با نی خودداری کنید.

چه زمانی می‌توانم غذاهای جامد بخورم؟

بهترین کار این است که به تدریج غذاهای جامد بیشتری مصرف کنید. بعد از ۲۴ ساعت اول با غذاهای نرم شروع کنید و در روزهای بعد از غذاهای جامد استفاده کنید. حداقل به مدت ۵ روز هیچ چیز ترد یا سفت مانند چیپس، ذرت بو داده، آجیل یا چوب شور نخورید. حتما قبل از خوردن غذای خود را کاملا خنک کنید و از خوردن غذاهای تند که می‌تواند لثه‌های شما را تحریک کند، خودداری کنید. پیتزا و ساندویچ در این مرحله برای شما مناسب نیستند. از خوردن غذاهای چسبناک مانند آدامس و تافی نیز خودداری کنید. به غذاهای نرم یا مایعات بچسبید تا مطمئن شوید که دهان شما به خوبی بهبود می‌یابد و بتوانید در کمترین زمان به غذاهای جامد برمی‌گردید.

نوشیدن از طریق نی پس از کشیدن دندان

قانون شماره یک دندانپزشکان به شما می‌گوید هر چیزی که بعد از کشیدن دندان برای نوشیدن انتخاب می‌کنید به هر قیمتی که شده از نی ننوشید. به این دلیل است که نوشیدن از طریق نی می‌تواند باعث خشکی حفره شود که بسیار دردناک است و زمان بهبود زخم‌های شما را افزایش می‌دهد. فشار خلاء ایجاد شده در دهان هنگام مکیدن نی می‌تواند باعث شود لخته‌های خونی که ایجاد شده‌اند از محل بهبودی دندان‌های کشیده ‌شده‌تان خارج شوند. بنابراین اگر می‌خواهید هر چیزی از آب گرفته تا چای شیرین بنوشید، از نی استفاده نکنید.

آیا می‌توانم بعد از کشیدن دندان نوشابه بنوشم؟

بلافاصله پس از کشیدن دندان از نوشیدنی‌های گازدار از جمله نوشابه‌ها و آب گازدار خودداری کنید. تا چند روز دیگر که فک شما به طور کامل بهبود یابد، کوکای را منتظر بگذارید. پس از کشیدن دندان، بر نوشیدن مقدار زیادی آب تمرکز کنید تا بهبودی را تسهیل کرده و هیدراته بمانید. 

بعد از کشیدن دندان چه نوع آبمیوه ای می‌توانم بنوشم؟ 

آب میوه از منابع طبیعی به دست می‌آید و آن را به منبع خوبی از ویتامین‌ها تبدیل می‌کند. اما پس از کشیدن دندان، آب میوه‌های کمی ‌وجود دارد که می‌توانید بنوشید. بیشتر به دلیل قند طبیعی بالای آبمیوه است.

شکر دهان شما را به محل رشد باکتری‌ها تبدیل می‌کند. باکتری‌های بد را جذب می‌کند و سطح ph دهان شما را کاهش می‌دهد. بنابراین، اجتناب از آن پس از کشیدن دندان حیاتی است. اجتناب از مصرف شکر به بهبود آن کمک می‌کند و از هرگونه عفونت احتمالی جلوگیری می‌کند.

شکر یکی از دلایلی است که باعث شده دندان شما کشیده شود. تنقلات با قند بالا می‌توانند منجر به پوسیدگی دندان شوند که در برخی موارد نیاز به کشیدن دندان دارد. بنابراین، ممکن است این را زنگ خطری برای اجتناب از نوشیدنی‌های شیرین در نظر بگیرید.

آیا می‌توانم بعد از کشیدن دندان قهوه بنوشم؟

پس از کشیدن دندان نباید قهوه بنوشید زیرا داغ است، شما را هیدراته نمی‌کند و اغلب حاوی قند است. این سه مورد به این معنی است که قهوه باید برای مدت طولانی پس از کشیدن دندان به تعویق بیفتد. قهوه به شکل‌هایی با قند بسیار بالا عرضه می‌شود. می‌تواند تا پنج گرم قند داشته باشد که مشابه برخی میوه‌هاست.

گرما دومین دلیلی است که باید بعد از کشیدن دندان از قهوه اجتناب کنید. خوردن چیزی فوق العاده داغ در دهان خطرناک است.

بعد از کشیدن دندان، دهان شما خونریزی زیادی می‌کند. برای جلوگیری از آن، دهان شما شروع به تشکیل لخته خون می‌کند. هنگامی‌که گرمای زیادی وارد دهان شما می‌شود، از تشکیل لخته خون جلوگیری می‌کند.

لخته خون دفاع طبیعی بدن شما در برابر قرار گرفتن در معرض هواست. بنابراین، زمانی که لخته خون نمی‌تواند تشکیل شود، قسمت‌هایی از بدن را که به طور معمول بیرون نیستند، در معرض دید قرار می‌دهد. این قسمت‌ها استخوان و اعصاب شما هستند. سوکت خشک باعث درد شدید باورنکردنی می‌شود. بنابراین، برای جلوگیری از آن باید از خوردن قهوه اجتناب کنید.

چه زمانی می‌توانم بعد از کشیدن دندان قهوه بنوشم؟

قبل از نوشیدن قهوه داغ، باید یک هفته صبر کنید. این به لخته خون زمان می‌دهد تا با گوشت بهبود یافته جایگزین شود و از اعصاب زیرین محافظت کند. همچنین می‌توانید با دندانپزشک خود مشورت کنید تا مطمئن شوید که قبل از نوشیدن قهوه کاملاً بهبود یافته باشد.

وقتی شروع به نوشیدن قهوه می‌کنید، ممکن است به آن زمان بدهید تا به گرما عادت کند. اگر قهوه داغ دوست دارید، اضافه کردن یخ را در نظر بگیرید تا به مرور زمان به دمای کامل خود برگردد.

آیا می‌توانید بعد از کشیدن دندان قهوه سرد بنوشید؟

قهوه سرد بعد از کشیدن دندان کمی‌ ایمن تر از چای داغ است. اما همچنان باید از نوشیدن هر نوع قهوه بعد از کشیدن دندان خودداری کنید. حتی با تغییر دما، قهوه سرد اغلب با شکر شیرین می‌شود. قند می‌تواند منجر به پوسیدگی دندان و مسائل دیگر شود و دهان شما را به محل رشد باکتری‌ها تبدیل کند.

به طور طبیعی، ممکن است فکر کنید که حذف شکر این مشکل را حل می‌کند. اما همچنان ‌بهتر است از نوشیدن قهوه سرد خودداری کنید.

جمع بندی

بهتر است تا ۴۸ ساعت بعد از کشیدن دندان از نوشیدن چای و هر نوشیدنی گرم دیگر خودداری کنید. اگر تصمیم به نوشیدن چای هم دما با اتاق دارید، برای این کار از نی استفاده نکنید. پس از کشیدن دندان، صرف نظر از نوع نوشیدنی، نباید از نی استفاده کنید. حرکت جرعه جرعه و مکیدن می‌تواند به طور بالقوه بر لخته‌های خونی که باید بعد از کشیدن تشکیل شود تأثیر بگذارد. خواه آب می‌نوشید، اسموتی یا حتی چای شیرین، این کار را با یک لیوان انجام دهید. برای چند روز تا یک هفته پس از کشیدن دندان از نی پرهیز کنید. 

برای چکاپ یا درمان دندان‌های خود همین حالا با شماره کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس تماس بگیرید و نوبت ویزیت رایگان خود را دریافت نمایید. 

سوالات متداول

چه مدت بعد از کشیدن دندان می‌توانم چای بنوشم؟

۲۴-۴۸ ساعت قبل از نوشیدن مایعات داغ صبر کنید. کشیدن دندان می‌تواند باعث شود که بافت‌های اطراف لثه در نزدیکی محل کشیدن دندان حدود ۲۴ تا ۴۸ ساعت درد داشته باشند. بسته به کشیدن دندان، ممکن است مقداری برش بافت لثه برای برداشتن دندان لازم باشد. مایعات داغ می‌توانند این بافت‌های آسیب دیده را تحریک کنند.

آیا می‌توانم ۳ ساعت بعد از کشیدن دندان آب بنوشم؟

لخته خون در محل کشیدن دندان برای بهبود خوب زخم ضروری است و نباید مختل شود. این روند طبیعی درمان بدن شماست. شما می‌توانید با رعایت نکات ساده به این روند بهبودی کمک کنید. به همین دلیل تا سه ساعت پس از کشیدن دندان ننوشید و نخورید.

آیا می‌توانم بعد از کشیدن دندان موز بخورم؟

بسیاری از متخصصان جراحی دهان خوردن موز را پس از جراحی توصیه می‌کنند. بافت نرم آن به راحتی جویده می‌شود و لثه‌های شما را تحریک نمی‌کند. موز سرشار از مواد معدنی و ویتامین‌ها از جمله فولات، منگنز، ویتامین B6 و پتاسیم است که برای سلامت دهان و دندان شما مفید است. 

آیا می‌توانم بعد از کشیدن دندان با خمیر دندان مسواک بزنم؟

در ۲ تا ۳ روز اول از مصرف خمیردندان و لمس محل استخراج با انگشتان یا زبان خودداری کنید.

آیا مصرف ماست بعد از کشیدن دندان مشکلی ندارد؟

ماست یک میان وعده عالی برای خوردن بعد از کشیدن دندان عقل است. کاملا نرم است، بنابراین شما اصلا مجبور به جویدن نخواهید بود. همچنین منبع خوبی از پروتئین و سایر مواد مغذی است که برای کمک به بهبودی پس از جراحی به آنها نیاز دارید.

دیسکریپشن:

۵/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button