اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک زاگرس

اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک زاگرس

اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

آیا کشیدن دندان عقل گران تر از سایر دندان‌هاست؟

اگر قصد دارید دندان عقل خود را بکشید، باید هزینه کشیدن دندان را بدانید. بسته به پیچیدگی روش، سختی عمل و تجربه و مهارت دندانپزشک هزینه کشیدن دندان عقل می‌تواند بسیار متفاوت باشد. در این مقاله از کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس به بررسی علت گرانتر بودن کشیدن دندان عقل نسبت به سایر دندان‌ها می‌پردازیم.

دندان عقل چیست؟

دندان‌های عقل سومین دسته از دندان‌های آسیاب هستند که معمولاً بین سنین ۱۷ تا ۲۵ سالگی رشد می‌کنند. آنها در پشت دهان و پشت دندان آسیاب دوم قرار دارند و دسترسی به آنها دشوار است. برای جویدن غذا مهم و مناسب هستند، اما اغلب زمانی که فضای کافی در دهان برای رویش مناسب ندارند، باعث ایجاد مشکل می‌شوند. 

چرا به کشیدن  دندان عقل نیاز داریم؟

بسیاری از افراد برای جلوگیری از عوارض بیشتر دندانی، رفع شلوغی یا سایر مشکلاتی که باعث ناراحتی می‌شوند نیاز به کشیدن دندان عقل خود دارند. دلایل رایج کشیدن دندان شامل درد، دندان عقل نهفته که باعث ناراحتی می‌شود، پوسیدگی دندان، عفونت و آبسه است.

گاهی دندان عقل فضای کافی برای رویش ندارد. فضای ناکافی منجر به درد، عفونت و شلوغی بیش از حد دهان می‌شود که می‌تواند باعث آسیب به دندان‌های دیگر شود. در این صورت، اغلب توصیه می‌شود که دندان عقل کشیده شود.

درد و عفونت اطراف دندان عقل ممکن است نشان دهنده نهفته بودن آنها باشد و برای جلوگیری از گسترش عفونت و حفظ سلامت کلی دهان آن را می‌کشند. علاوه بر این، دندان‌های عقل نهفته می‌تواند باعث شلوغی و کج شدن دندان‌ها، مشکل در مسواک زدن، نخ دندان کشیدن و مشکلات بیشتر دندانی شوند. بنابراین، برداشتن دندان عقل می‌تواند به بهبود سلامت دهان و دندان و جلوگیری از آسیب طولانی مدت کمک کند. 

چرا کشیدن دندان عقل نسبت به سایر دندان‌ها گرانتر است؟

کشیدن دندان عقل یکی از رایج ترین جراحی‌های دندانی است. با این حال، این روش یکی از گران ترین روش‌ها در دندانپزشکی است. در ادامه دلایل کلیدی که کشیدن دندان عقل با چنین برچسب قیمتی همراه است را بررسی خواهیم کرد.

  1. کشیدن دندان عقل دشوارتر است

عامل اصلی که باعث گران شدن دندان عقل می‌شود این است که به طور قابل توجهی پیچیده تر از کشیدن دندان‌های قدامی ‌است. دندان‌های عقل در انتهای دهان قرار دارند و به دلیل اندازه فک، اغلب فضای کمی‌ برای رویش مناسب دارند. آنها معمولاً در وضعیت نهفته رشد می‌کنند، به این معنی که دندان در زیر لثه و استخوان فک به دام افتاده است یا فقط تا حدی از لثه بیرون می‌زند.

این نهفتگی‌ها کشیدن دندان عقل را بسیار دشوار می‌کند. جراح دهان نمی‌تواند به سادگی آن ناحیه را بی حس کند و مانند دندان قدامی‌ دندان را بیرون بکشد. در این قسمت برخی از دشواری‌های کشیدن دندان عقل را می‌بینیم. 

نهفتگی جزئی استخوان 

زمانی که دندان تا حدی در استخوان محصور شده باشد، برای آزاد کردن دندان نیاز به برش استخوان با جراحی دارد.

نهفتگی کامل استخوانی

دندان عقل نهفته به دلیل جای ناکافی برای رشد در فک نهفته میشود
دندان عقل نهفته درصورتی که باعث ایجاد فشار و درد می وشد بهتر است با عکس برداری مشخص و خارج شود

کل دندان در داخل استخوان فک به دام افتاده است. این سخت ترین مورد برای کشیدن است.

نهفتگی زاویه دار

دندان عقل به جای رویش عمودی با زاویه رشد می‌کند. برای برداشتن باید به چند قطعه تقسیم شود.

نهفتگی بافت نرم

دندان توسط بافت لثه پوشیده شده و از رویش کامل آن جلوگیری می‌کند. برای دسترسی به دندان باید بافت لثه بریده و جدا شود.

آسیب دندان مجاور 

دندان عقل نهفته به سمت ریشه دندان آسیاب کنار فشار می‌آورد. ریشه دندان مجاور ممکن است در حین کشیدن آسیب ببیند.

نزدیکی به عصب 

دندان عقل نهفته روی عصب اصلی فک
دندان عقل نهفته روی عصب اصلی فک

ریشه دندان به طور خطرناکی به عصب آلوئولار تحتانی نزدیک است. این عصب را در معرض آسیب در حین کشیدن قرار می‌دهد.

برای برداشتن موفقیت‌آمیز دندان‌های عقل نهفته، جراح دهان باید بافت لثه را با دقت برش دهد، بخش‌هایی از استخوان را سوراخ کند یا در صورت لزوم دندان را به قطعات کوچک‌تر برش دهد، همه اینها در حالی است که باید از آسیب عصبی یا خونریزی زیاد جلوگیری کند. این سطح از مهارت‌های جراحی در مقایسه با کشیدن‌های ساده تر، به قیمت بالاتری نیاز دارد.

  1. آرامبخشی و بیهوشی هزینه‌های اضافی را به همراه دارد

با توجه به درجه تهاجمی بودن جراحی دندان عقل، در حالی که بیمار بیدار است، نمی‌توان برخی از انواع دندان عقل را به تنهایی و با بی حسی موضعی کشید. اگر آرام‌بخشی IV یا بیهوشی عمومی ‌برای کشیدن‌های نهفته انجام شود به طور قابل‌توجهی هزینه‌ها افزایش پیدا می‌کند. 

بی حسی موضعی

ناحیه اطراف دندان با استفاده از تزریق لیدوکائین بی حس می‌شود. این تنها یک گزینه برای برداشتن دندان عقل ساده و بدون پیچیدگی است.

آرام بخش IV 

داروهای آرام بخش مانند بنزودیازپین‌ها و مواد مخدر به صورت داخل وریدی برای آرام کردن عمیق بیمار تجویز می‌شوند. بیمار بیدار است اما به شدت خواب آلوده است.

بیهوشی عمومی

برخی از بیماران کاملاً تحت بیهوشی عمومی ‌قرار می‌گیرند. این اجازه می‌دهد تا یک جراحی بدون درد انجام شود، اما یک متخصص بیهوشی برای نظارت بر وضعیت حیاتی شما وجود دارد.

هم آرام‌بخشی IV و هم بیهوشی عمومی‌هزینه‌های قابل‌توجهی را به این روش اضافه می‌کنند.

  1. زمان بیشتری نسبت به استخراج معمولی نیاز دارد 

کشیدن دندان‌های استاندارد مانند دندان‌های قدامی ‌اغلب کمتر از ۳۰ دقیقه از زمان شروع بی حسی طول می‌کشد. در مقابل، برداشتن دندان عقل بسته به سختی زمان بیشتری می‌برد:

  • استخراج ساده با بی حسی موضعی، ۳۰ دقیقه
  • کشیدن جراحی تحت آرامبخشی، ۴۵ دقیقه تا بیش از ۱ ساعت در هر دندان
  • نهفتگی‌های پیچیده بیش از ۲ ساعت، هزینه جراحی ساعتی اعمال می‌شود.

زمان طولانی تری در صندلی دندانپزشکی تحت بیهوشی، هزینه‌های بالاتری را هم از جانب جراح دهان و هم از خدمات متخصص بیهوشی به همراه دارد. برداشتن چندین دندان به طور همزمان هزینه بیشتری نسبت به کشیدن جداگانه هر کدام از آنها دارد.

  1. تعداد دندان عقلی که نیاز به کشیدن دارد

تعداد دندان عقلی که باید برداشته شود یکی از عوامل مهمی ‌است که می‌تواند بر هزینه کشیدن دندان عقل تاثیر بگذارد. هر چه تعداد دندان‌های عقل بیشتری کشیده شود، هزینه کلی بالاتر خواهد رفت. 

  1. هزینه مختلف دندانپزشکان

هزینه حرفه ای دندانپزشک نیز در تعیین هزینه نهایی کشیدن دندان عقل نقش دارد. هر دندانپزشکی نرخ و هزینه‌های خود را تعیین می‌کند، بنابراین مهم است که قبل از تصمیم گیری برای ادامه درمان،حتما از قیمت نهایی مطلع شوید. 

همانطور که می‌بینید، عوامل متعددی می‌تواند بر هزینه برداشتن دندان عقل تأثیر بگذارد. در نظر گرفتن این فاکتورها هنگام جستجوی یک گزینه مقرون به صرفه برای کشیدن دندان عقل مهم است. قبل از تصمیم گیری مطمئن شوید که در مورد شیوه‌های مختلف، هزینه‌ها و خدمات آنها تحقیق کرده اید.

دندان عقل در چه مواردی کشیده نمی‌شود؟

دندان عقل سومین دندان آسیاب در پشت دهان است که ممکن است در شرایط زیر نیاز به کشیدن نداشته باشید. 

  • سالم باشد.
  • به طور کامل رشد کرده باشد.
  • در جای مناسب بیرون آمده و به درستی برای جویدن از آن استفاده می‌شود. 
  • قابل تمیز کردن روزانه با مسواک و نخ دندان است. 

اما دندان عقل اغلب فضای مناسبی برای رشد ندارد و مشکلاتی را ایجاد می‌کند. دندان عقل می‌تواند در زوایای مختلف در فک رشد کند، حتی گاهی اوقات به صورت افقی رویش پیدا می‌کند. 

انواع رویش دندان عقل 

  • به طور کامل در داخل لثه پنهان بمانید. اگر نتوانند به روش معمول رشد کنند، دندان عقل در داخل فک گیر می‌کند. به این دندان‌های عقل نهفته می‌گویند. گاهی اوقات این می‌تواند منجر به عفونت یا ایجاد کیست شود که به ریشه‌های دیگر دندان‌ها یا تکیه گاه استخوان آسیب می‌رساند.
  • فقط تا حدودی از طریق لثه رشد کنند. از آنجایی که پشت دهان به سختی دیده و تمیز می‌شود، می‌توانند مسیری برای ورود باکتری‌ها به لثه ایجاد کنند. این می‌تواند باعث بیماری لثه و عفونت شود. دندان‌های عقل نیمه نهفته نیز می‌توانند حفره‌هایی ایجاد کنند که با پر کردن قابل رفع نیستند و بنابراین باید کشیده شوند.
  • ازدحام دندانی. اگر دندان عقل فضای کافی برای رشد مناسب نداشته باشد، ممکن است به دندان‌های مجاور آسیب برساند.
دندان عقل نیمه نهفته وجراحی آن
دندان عقل نیمه نهفته که بخشی از آن از فک خارج شده است

برخی از دندانپزشکان توصیه می‌کنند در صورتی که دندان عقل به طور کامل رشد نکند، خارج شود. در بسیاری از موارد، کشیدن دندان عقل در بزرگسالان جوان معمولاً ۱۵ تا ۲۲ سال، ایمن تر، آسان تر و نیاز به بهبودی کمتری نسبت به کشیدن دندان عقل در سنین بالاتر دارد. به این دلیل که ریشه‌ها به طور کامل تشکیل نشده اند، استخوان فک تراکم کمتری دارد و به طور کلی بهبودی پس از جراحی سریعتر است. به همین دلیل است که برخی از جوانان قبل از ایجاد مشکل، دندان عقل خود را می‌کشند.

در چه مواردی لازم است دندان عقل کشیده شود؟

بهترین زمان برای جراحی و یا کشیدن دندان عقل، دندان عقل رویش یافته ناقص به صورت کج و نیمه افقی که به عمل جویدن کمکی نمی کند و به دندان مجاور آصیب می زند
بهتر است دندان عقل را تا سن ۳۰ سالگی جراحی کرد مگر اینکه مزاحمتی برای شما ایجاد نکند

در موارد زیر گاهی لازم است دندان عقل کشیده شود: 

  • درد در داخل یا نزدیک دندان عقل
  • عفونت مکرر بافت نرم پشت آخرین دندان پایین
  • کیسه‌های پر از مایع به نام کیست
  • تومورها
  • آسیب به دندان‌های مجاور
  • بیماری لثه
  • پوسیدگی گسترده دندان

جمع بندی

برای کسانی که به دنبال کشیدن دندان عقل هستند، مهم است که هزینه‌های مربوط به این عمل را بدانند. بسته به پیچیدگی مورد فردی شما، هزینه می‌تواند به طور قابل توجهی متفاوت باشد. بهتر است به دنبال یک دندانپزشک قابل اعتماد باشید که در این روش تجربه داشته باشد و بتواند برآورد دقیقی را به شما ارائه دهد. کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس با قیمت مناسب و بالا عمل کشیدن دندان عقل را انجام می دهد. همین امروز با ما تماس بگیرید و نوبت ویزیت خود را دریافت نمایید تا درباره گزینه‌های کشیدن دندان عقل خود صحبت کنید و درک بهتری از هزینه‌ها داشته باشید.

تصمیم گیری در مورد اینکه چه زمانی دندان عقل باید کشیده شود، همیشه آسان نیست. با دندانپزشک یا جراح دهان خود در مورد اینکه چه چیزی برای شما بهتر است صحبت کنید.

سوالات متداول

گران ترین کشیدن دندان کدام است؟

گران ترین نوع کشیدن دندان، کشیدن دندان عقل است. 

چرا دندانپزشکان دندان عقل را دوست ندارند؟

از آنجایی که پشت دهان به سختی دیده و تمیز می‌شود، دندان‌های عقل که تا حدی رشد می‌کنند می‌توانند مسیری برای ورود باکتری‌ها به لثه ایجاد کنند. این می‌تواند باعث بیماری لثه و عفونت شود.

آیا کشیدن دندان عقل با دندان‌های دیگر متفاوت است؟

برداشتن دندان عقل اغلب به عنوان موردی مهم مورد بحث قرار می‌گیرد. از نظر تکنیک، کشیدن دندان عقل بسیار شبیه به کشیدن هر دندان آسیاب است. اما چند چیز دیگر مانند مکان قرار گرفتن و نوع رویش دندان می‌تواند برداشتن دندان عقل را دشوارتر کند یا این روش را کمی ‌تغییر دهد.

چرا مدل‌های زیبایی دندان عقل خود را می‌کشند؟

از نظر زیبایی شناسی صورت، برخی از افراد با کشیدن دندان عقل فک خود را باریک تر نشان می‌دهند تا اجزای صورتشان ظاهری زنانه تر داشته باشد.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button