اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک زاگرس

اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک زاگرس

اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

آیا آب گازدار برای دندان ضرر دارد؟

اگر تنها عنصر آب گازدار باشد، با فرض رعایت بهداشت دهان و دندان، خطر آسیب حداقل است. اما اگر مواد تشکیل دهنده شامل شکر، اسید سیتریک یا طعم دهنده‌ها باشد، احتمال دارد که آب به فرسایش کمک کند. برخی از مردم از یک لیوان آب گازدار به عنوان جایگزینی سالم برای سودا پاپ لذت می‌برند. سپس فکر آنها به سلامت دهان و دندان خود معطوف می‌شود و می‌پرسند: آیا نوشیدن آب گازدار برای دندان ضرر دارد؟

به طور کلی، نوشیدن مقادیر کمی‌آب گازدار شیرین نشده برای بدن شما مفید است و به نظر می‌رسد که عمدتا برای استخوان‌ها و دندان‌های شما بی ضرر است. با این حال، آب گازدار پتانسیل کمک به فرسایش دندان را دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر به خواندن این مقاله از کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس ادامه دهید.

لطفاً به خاطر داشته باشید که اطلاعات زیر به شما کمک می‌کند تا انتخاب‌های سالمی ‌داشته باشید. این جایگزینی برای راهنمایی شخصی دندانپزشک نیست.

PH آب گازدار و تاثیر آن روی دندان

به عنوان متخصصان دندانپزشکی، نگرانی اصلی ما در مورد آب گازدار این است که اسیدی تر از آب معمولی است. برای کربناته کردن آب، آن را تحت فشار زیاد در معرض دی اکسید کربن قرار می‌دهند و محصول آن آب سودا، نوشابه و آب گازدار است. از آنجایی که هر نوشیدنی حاوی کربناته از جمله آب گازدار سطح اسید بالاتری دارد، برخی گزارش‌ها این سوال را مطرح کرده‌اند که آیا نوشیدن آب گازدار مینای دندان را ضعیف می‌کند؟ مینا پوسته بیرونی سخت دندان‌هاست که ابتدا حفره‌ها در آن ایجاد می‌شوند. بنابراین، آیا آب گازدار روی دندان‌ها تأثیر می‌گذارد؟

آب و دی اکسید کربن با یکدیگر واکنش داده و اسید ملایمی ‌تشکیل می‌دهند. آب با pH پایین تر اسیدی تر هستند. آب معمولی خنثی دارای pH 7 است، در حالی که آب گازدار ساده معمولاً دارای pH 5 یا ۶ است. در مقابل، نوشیدنی‌های کولا معمولاً pH 2.5 و آب پرتقال حدود ۳.۳ دارند. با این وجود، آب گازدار ساده اسیدی تر از آب معمولی است اما اسیدیته کمتری نسبت به کولا، نوشابه، قهوه یا آب میوه دارد.

حتی اگر آب گازدار به فرسایش مینای دندان کمک کند، تأثیر نوشیدنی‌های شیرین، چه نوشیدنی بدون گاز و چه گازدار، بیشتر است. سودا پاپ به دلیل ترکیب اسید حاصل از محتوای قند بالا و اسید حاصل از کربناته به دندان‌ها آسیب می‌رساند.

بر اساس تحقیقات موجود، آب گازدار به طور کلی برای دندان‌های شما ضرری ندارد. در مطالعه ای با استفاده از دندان‌هایی که به عنوان بخشی از درمان برداشته شده و برای تحقیقات اهدا شده بودند، محققان آزمایش کردند که آیا آب گازدار نسبت به آب آزمایشگاهی معمولی به مینای دندان حمله می‌کند یا خیر؟ اما نتیجه این شد که دو شکل آب از نظر تأثیر بر مینای دندان تقریباً یکسان بودند. این یافته نشان می‌دهد که حتی اگر آب گازدار کمی ‌اسیدی‌تر از آب معمولی است، اما فقط آب به دندان شما می‌رسد و آسیب قابل توجهی ایجاد نمی‌کند. 

مضرات آب گاز دار برای دندان

پاسخ واقعی باید کمی‌دقیق تر باشد. مقاله‌هایی از تحقیقات چند مطالعه در مورد تأثیر نوشابه‌های گازدار بر استخوان‌ها و احتمالاً دندان‌ها در ژورنال‌های معتبر به چاپ رسیده اند. مطالعات نشان داد که مصرف مکرر نوشابه‌های گازدار حاوی قند منجر به کاهش تراکم استخوان و مشکلات دندانی می‌شود. اما اسیدهای ملایم موجود در آب گازدار شیرین نشده، به نظر نمی‌رسد همان اثر را داشته باشند.

تعیین کمیت اینکه آیا آب گازدار به طور کلی مثبت یا منفی است دشوار است. برخی از افراد دریافته اند که اگر آب گازدار بنوشند کمتر تنقلات شیرین می‌خورند زیرا احساس سیری بیشتری می‌کنند. همچنین، سایر افرادی که عادت به نوشیدن نوشابه دارند، ممکن است با مصرف آب گازدار راحت تر بتوانند نوشابه را ترک کنند. از آنجایی که آب گازدار هنوز اسیدیته کمتری نسبت به شکر دارد، تغییر به نوشیدن مقادیر کم آب گازدار ممکن است هم برای سلامتی و هم برای دندان‌هایتان بهتر باشد.

نکاتی برای لذت بردن از آب گازدار و محافظت از دندان‌ها

اگر دوست دارید آب گازدار بنوشید به نکات زیر توجه کنید تا به دندان‌های شما آسیبی وارد نشود. 

دهان خود را با آب معمولی بشویید

  • پس از نوشیدن یک لیوان آب گازدار برای رقیق شدن اسیدهای ملایم و شستشوی آنها از روی دندان، دهان خود را با آب معمولی و شیرین نشده بشویید. با انجام این کار، نوشیدن آب گازدار همراه با شام یا در یک مهمانی خطر بسیار کمتری دارد و جایگزینی سالم برای نوشیدنی‌های دیگر است.

مصرف آب گاز دار بدون افزودنی‌ها

  • در حالی که بعید است یک لیوان آب گازدار گاه به گاه به دندان‌ها آسیب برساند، به راه‌های دیگری برای کنترل آسیب احتمالی فکر کنید. به عنوان مثال، مردم اغلب برش‌هایی از لیموترش یا پرتقال را برای طعم دادن به آب گازدار خود اضافه می‌کنند. مراقب آنچه در آب گازدار شماست باشید. آبهای با طعم مرکبات غالباً دارای اسید بالاتری هستند که خطر آسیب به مینا شما را افزایش می‌دهد. برنامه ریزی کنید تا از این موارد تنها در یک وعده‌های غذایی لذت ببرید. به این ترتیب، در طول روز آن را ننوشید و دندان‌های خود را بارها و بارها در معرض سطح کمی‌ بالاتر اسید موجود در آن قرار ندهید. اگرچه این میوه‌ها برای خوردن سالم هستند، اما اسیدی نیز هستند و اجازه می‌دهند آب آنها در دهان بماند و منجر به فرسایش مینای دندان شود. اگر آب میوه را به آب گازدار خود اضافه کنید، تأثیر فرسایش آن بیشتر می‌شود. هرچند احتمال کمتری نسبت به نوشیدن یک لیوان آب میوه خالص وجود دارد. بنابراین نوشیدن آب گازدار ساده را به جای آب گازدار با طعم میوه یا ترکیبی از آب و آب میوه در نظر بگیرید.

آب لوله کشی مصرف کنید

  • آب ساده و بدون طعم، ایمن ترین نوشیدنی برای دندان‌های شماست. به خصوص اگر دوست دارید آب بنوشید تا در طول روز هیدراته بمانید. همچنین از آب‌های دارای فلوراید و سایر مواد معدنی مانند کلسیم استفاده کنید.

به برچسب مواد تشکیل دهنده آب گازدار دقت کنید

  • هنگام در نظر گرفتن نوشیدن آب گازدار بطری، برچسب تغذیه را بخوانید. اگر تنها عنصر آب گازدار باشد، با فرض رعایت بهداشت دهان و دندان، خطر آسیب حداقل است. اگر مواد تشکیل دهنده شامل شکر، اسید سیتریک یا طعم دهنده‌ها باشد، احتمال دارد که آب به فرسایش کمک کند. برندهای آب گازدار با شکر افزوده را دیگر نمی‌توان فقط آب گازدار در نظر گرفت. آنها یک نوشیدنی شیرین شده با شکر هستند که می‌تواند در خطر ایجاد حفره در دندان نقش داشته باشد. بنابراین به یاد داشته باشید گازدار یا غیر گازدار، آب ساده همیشه بهترین انتخاب است.

مواد اسیدی مانند قهوه یا آب گاز دار را یکبار در روز بنوشید

  • همانطور که در مورد قهوه، شراب و نوشیدنی‌های شیرین می‌دانیم، مدت زمانی که دندان‌ها در معرض نوشیدنی‌های اسیدی قرار می‌گیرند، تفاوت‌هایی ایجاد می‌کند. اگر در طول روز و بین وعده‌های غذایی قهوه یا نوشابه می‌نوشید، دندان‌هایتان مدت طولانی‌تری نسبت به زمانی که یک وعده با غذا می‌نوشید در معرض اسیدها قرار می‌گیرند. همین مفهوم در مورد آب گازدار به ویژه هنگامی‌که با میوه مرکبات طعم دار شود صدق می‌کند. در نظر بگیرید که یک لیوان از آن را همراه با غذا بنوشید و سپس بین وعده‌های غذایی از آب معمولی استفاده کنید.

۳۰ دقیقه بعد از مصرف مواد اسیدی مسواک بزنید

  • از آنجایی که اسیدها مینای دندان را ضعیف می‌کنند، سعی کنید ۲۰ تا ۳۰ دقیقه بعد از نوشیدن آب گازدار صبر کنید و سپس به آرامی ‌دندان‌ها را مسواک بزنید. البته، این دستورالعمل به اندازه نوشیدن نوشیدنی‌هایی با pH پایین مانند شراب، قهوه، نوشابه یا آب میوه مهم نیست. با این حال، می‌تواند برای کاهش ریسک مفید باشد.

آب گازدار در مقایسه با آب میوه‌ها بهتر هستند

  • آب گازدار برای دندان‌ها بسیار بهتر از نوشیدنی‌های شیرین است. علاوه بر این، مطمئن شوید که مقدار زیادی آب معمولی و حاوی فلوراید نیز بنوشید، این بهترین نوشیدنی برای دندان‌های شماست. آب حاوی فلوراید به طور طبیعی به مبارزه با پوسیدگی‌ها کمک می‌کند. باقی مانده باکتری‌های ایجاد کننده حفره غذا را از بین می‌برد و از خشک شدن دهان شما جلوگیری می‌کند.

به چه دلایلی باید از سودا صرف نظر کرد؟

اگر نظر دندانپزشک در مورد سودا را بپرسید، توصیه می‌کند به دولیل از مصرف آن اجتناب کنید. 

  • شکر: نوشابه حاوی مقدار زیادی از آن است که منجر به پوسیدگی دندان می‌شود.
  • اسید: بیشتر نوشابه‌ها بسیار اسیدی هستند و به فرسایش دندان کمک می‌کنند.

بنابراین اکنون می‌دانید چه چیزی را نباید بنوشید. برخی از جایگزین‌های سالم‌تر برای نوشیدنی شامل آب، شیر، و آب گازدار بدون شیرینی را می‌توانید جایگزین سودا کنید.

چند روش برای محافظت از دندان‌ها 

برای مبارزه با حفره‌ها و فرسایش مینای دندان، چند کار وجود دارد که می‌توانید انجام دهید.

  • مسواک زدن با خمیر دندان با فرمول خاص برای کمک به تقویت مینای دندان، تامین کلسیم طبیعی و محافظت در برابر حساسیت دندان 
  • به طور منظم به دندانپزشک خود مراجعه کنید تا علائم پوسیدگی دندان را در زمانی که اصلاح یا معکوس کردن آن آسان است، زود تشخیص دهند.

جمع بندی

در نهایت، اگر از دندان‌های خود مراقبت کنید و از سلامت دهان و دندان خود لذت ببرید، احتمال خطرات آب گازدار اندک می‌شود. حتما روزی دو بار با استفاده از مسواک نرم و نخ دندان مسواک بزنید. علاوه بر این، شستشوی دهان با آب ساده به رقیق شدن اسیدهای موجود در دهان کمک می‌کند. در آخر، غذاها و نوشیدنی‌های شیرین را محدود کرده یا آن را ترک کنید

تیم دندانپزشکی کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس توصیه‌های خاصی را بر اساس سبک زندگی و سلامت کلی دندان شما ارائه می دهند. اکنون حقیقت را در مورد آب گازدار می‌دانید که در صورت مراقبت برای دندان‌های شما مضر نیست. شما همچنین می‌دانید که برای سالم نگه داشتن دندان‌های خود در حالی که از آب گازدار لذت می‌برید، چه کاری باید انجام دهید. 

معاینات دندانپزشکی و جرم گیری حرفه ای سالیانه را انجام دهید. اگر نیاز به مراقبت‌های دندانی دارید، امروز برای تعیین وقت مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید.

سوالات متداول

آیا نوشیدن دائمی‌آب گازدار مشکلی ندارد؟

مصرف مقدار متوسط آب گازدار معمولاً منجر به عوارض جانبی نمی‌شود. با این حال، مقادیر بالاتر می‌تواند منجر به نفخ، گاز اضافی، فرسایش دندان، کاهش اشتها و هیدراتاسیون بیش از حد شود. 

آیا بعد از نوشیدن آب گازدار باید دندان‌هایم را مسواک بزنم؟

بلافاصله بعد از خوردن آب گاز دار دندان‌های خود را مسواک نکنید. اسیدیته موجود در آب گازدار دندان‌ها را نرم می‌کند و آنها را به سایش حساس می‌کند. ۳۰ دقیقه صبر کردن برای مسواک زدن باعث کاهش آسیب بیشتر می‌شود. 

آب گازدار ناسالم چیست؟

همیشه باید مراقب هرگونه مواد افزوده شده در آب‌های گازدار، به ویژه شکر، شیرین کننده‌های مصنوعی و سدیم باشید که همگی می‌توانند اثرات مضری بر بدن داشته باشند.

آیا آب گازدار سالم است یا خیر؟

هیچ مدرکی نشان نمی‌دهد که آب گازدار برای شما مضر است. این برای سلامت دندان‌ها مضر نیست و به نظر می‌رسد هیچ تاثیری بر سلامت استخوان‌ها ندارد. 

۵/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button