اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک زاگرس

اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک زاگرس

اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

اندو کانال کلسیفیه چگونه انجام می‌شود؟

درمان ریشه با کانال‌های کلسیفیه یک کلاس خاص از کار عصب کشی است که توسط دندانپزشکان متخصص انجام می‌شود. کانال دندان در فضایی در وسط ریشه دندان قرار دارد. این فضا معمولاً حاوی بافت پالپ است که دارای ترکیب عصبی و عروقی است. عصب کشی کانال تنگ و کلسیفیه شده گاهی اوقات حتی برای یک دندانپزشک قدیمی ‌و با تجربه می‌توانند ناامیدکننده باشند. امروز در این مقاله از دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس می‌خواهیم در مورد نحوه اندو کانال کلسیفیه صحبت کنیم تا بتوانید بهتر با این پروسه و روش انجام آن آشنا شوید. 

کانال کلسیفیه چیست؟

هنگامی‌که فضای کانال کوچک می‌شود، کانال در دندان به عنوان کلسیفیه طبقه بندی می‌شود. اگر ریشه کلسیفیه نیاز به درمان داشته باشد، برداشتن کوچکترین ابزارها نیز می‌تواند چالش برانگیز باشد. همانطور که از نام آن پیداست، کلسیم در کانال‌ها وجود دارد که پاکسازی آن پیچیده است. بروز کانال‌های کلسیفیه با سن ارتباط دارد. به طور کلی، به دلیل بهبود مداوم سلامت دندان در جامعه، خوشبختانه احتمال اینکه یک فرد نیاز به عصب کشی داشته باشد، در حال کاهش است. اما باز هم به دلیل افزایش جمعیت، افرادی هستند که نیاز به اندو کانال کلسیفیه داشته باشند. جامعه ما در حال پیر شدن است، مردم بیشتر عمر می‌کنند و انگیزه بیشتری برای حفظ دندان‌های خود دارند.

دلایل کلسیفیه شدن کانال دندان

کلسیفیه شدن کانال علاوه بر افزایش سن با پوسیدگی طولانی مدت دندان نیز ارتباط زیادی دارد. در بسیاری از موارد، اگر فردی پوسیدگی دندانی قابل توجهی داشته باشد، بدن به آرامی ‌اندازه پالپ موجود در کانال‌ها را کوچک می‌کند تا از بافت پالپ در برابر خرابی محافظت کند. با این حال، این کوچک شدن به این معنی است که دندان دسترسی کمتری به خون دارد زیرا پالپ حاوی خون است. خون کمتر به معنی سلول‌های ایمنی کمتر در دندان است که در نهایت می‌تواند منجر به افزایش احتمال عفونت شود و نیاز به اندو کانال کلسیفیه را ایجاد کند.

همچنین تروما ناشی از آسیب‌های ورزشی اغلب باعث کلسیفیه شدن دندان می‌شود. هنگامی‌که به دندان ضربه وارد می‌شود، خون رسانی را مختل می‌کند و در بسیاری از موارد دندان تیره می‌شود. پاسخ بدن اغلب این است که فضای پالپ دندان توسط کلسیفیکاسیون (برای جلوگیری از تجمع باکتری) کوچک شود. گویی بدن سعی می‌کند به تنهایی یک درمان ریشه طبیعی انجام دهد. با این حال، در بسیاری از موارد، بدن نمی‌تواند به طور طبیعی فضای کانال را به اندازه کافی کوچک کند (کلسیفیه کند) تا دندان را کاملاً ببندد. در نتیجه، فضای مرطوب و گرم ‌در دندان بدون خون و سلول‌های ایمنی وجود دارد. در این زمان باکتری‌ها می‌توانند ظاهر شوند و نیاز به درمان ریشه روی دندان کلسیفیه شده یا اندو کانال کلسیفیه را ضروری کنند.

مقایسه عصب کشی دندان معمولی با دندان کلسیفیه شده

تمیز کردن فضای کانال ریشه کلسیفیه به زمان و حوصله نیاز دارد و در مقایسه با روش معمول کانال ریشه، روشی بسیار وابسته به مهارت است. ایجاد عوارضی مانند جدا شدن ابزار در کانال ریشه یا انسداد کانال بسیار محتمل است. دندانپزشکان روشی سیستماتیک را در پیش می‌گیرند و به آرامی ‌سیستم کانال ریشه را بررسی می‌کنند و زباله‌های موجود در آن را خارج می‌کنند. چندین تفاوت در سیستم کلسیفیه وجود دارد. یکی از این موارد، یافتن دهانه کانال است که به سختی تشخیص داده می‌شود. برای این منظور دندانپزشک باید به دنبال سایه‌های خاکستری خفیف در بافت باشد، که می‌تواند نشان دهنده وجود دهانه کانال بالقوه باشد. برای غلبه بر این مشکل معمولا از میکروسکوپ دندان برای مکان یابی کانال‌ها استفاده می‌کنند. ابزارهای اولتراسونیک کوچک رسوبات کلسیم را در دهانه کانال حذف می‌کنند. همچنین شستشو کانال‌ها با هیپوکلریت سدیم و EDTA  به حل هرگونه کلسیفیکاسیون کمک می‌کند.

چگونه کانال‌های ریشه کلسیفیه را درمان کنیم؟

یافته‌های غیرمنتظره واقعاً می‌توانند دسترسی دندانپزشک به کانال را پیچیده کنند و زمان عصب کشی را طولانی تر کند. در داخل دندان، برخی از انسدادها و انحناها شدید و آشکار هستند، در حالی که برخی دیگر ظریف تر هستند. متأسفانه، موارد ظریف هستند که واقعاً باید مراقب آنها باشید. آنها به شما این احساس را می‌دهند که دارید کار اشتباهی انجام می‌دهید. بنابراین اهمیت زیادی دارد که در صورت مواجهه با چنین کانال‌هایی روش و راه درستی را در پیش بگیرید. 

هشت نکته برای اندو کانال کلسیفیه ریشه، انسدادها و انحناها

۱- از فایل‌های کوچکتر استفاده کنید. با فایل ۱۰ میلی متری شانسی ندارید. وقت آن است که کوچکتر فکر کنید تا بتوانید به موفقیت برسید. بهتر است از فایل‌های ۶ و ۸ استفاده کنید. در اندو کانال کلسیفیه، اگر کانالی مسدود شده باشد، فایل دستی ۲۱ میلی‌متری نسبت به یک فایل ۲۵ میلی‌متری موثر تر است. فایل‌های کوتاه تر برای این مواقع بهتر عمل می‌کنند. 

۲- فایل‌های K را کنار بگذارید و فایل‌های C را استفاده کنید. فایل C برای برش است، که دقیقاً همان چیزی است که برای عبور از کلسیفیکاسیون آپیکال ناخوشایند نیاز دارید.

۳- اگر نوک فایل خم شد، آن را کوتاه کنید و همانطور که هست از فایل استفاده کنید. این کار نوک فایل شما را فعال تر نگه می‌دارد و به برش کارآمدتر کمک می‌کند. فراموش نکنید که شما فقط فایل خود را کوتاه کرده اید. 

۴- زمانی که دستان شما خسته می‌شود، از هندپیس M4 استفاده کنید. اساساً دست شما را به یک سوهان چرخشی تبدیل می‌کند تا کلسیفیکاسیون و انسداد کانال در هنگام انجام اندو را از بین ببرد و به شما کمک کند تا موفق شوید.

۵- سعی کنید از قبل فایل‌های خود را منحنی کنید. فایل‌های مستقیم ممکن است گیر کنند، به خصوص اگر با مشکل انحنا روبرو هستید. سعی کنید فایل را از قبل تنظیم کنید و ببینید آیا این کمک می‌کند یا خیر.

۶- با کمی ‌شکل دادن به تاج شروع کنید. آیا می‌خواهید فایل دستی شما به راحتی به سمت انتها حرکت کند؟ اگر تداخل‌های تاجی را حذف کنید، بسیار ساده‌تر می‌شود. بنابراین شروع به شکل‌دهی تاج با فایل‌های چرخشی خود کنید. ممکن است مجبور شوید بین استفاده از فایل‌های چرخشی و دستی تغییر و جابه جایی ایجاد کنید. برای این فرآیند باید کمی‌ وقت بگذارید. اگر خیلی سریع پیش بروید و به فایل‌هایتان استرس و فشار وارد کنید می‌توانید در وضعیت بدتر از آنچه که شروع کرده‌اید، بمانید. زمان و صبر می‌خواهد، اما می‌تواند کلید رسیدن شما به موفقیت باشد.

۷- از مقداری EDTA استفاده کنید. اجازه دهید برای چند دقیقه در کانال‌ها خیس بخورد، سپس با فایل‌های خود تا زمانی که هنوز آنجا هستند، کار کنید. 

۸- به عنوان آخرین راه حل، آن را برای یک روز دیگر کنار بگذارید. مقابله با انسداد کانال در اندو یا انحنای پیچیده زمان بر است. زمانی که برای مدت طولانی روی دندان کار می‌کنید، ممکن است نیاز به زمان بیشتری داشته باشید. به خصوص اگر همه این تاکتیک‌ها را امتحان کرده باشید و هنوز به موفقیت نرسیده اید، ممکن است احساس نا امیدی کنید. اگر اینطور است، مقداری هیدروکسید کلسیم بریزید و کمی ‌استراحت کنید. مطمئنا در جلسه بعدی با موفقیت اندو کانال کلسیفیه را به اتمام خواهید رساند. پشتکار و باور دندانپزشک نکات مهم برای درمان کانال‌های ریشه کلسیفیه، انسداد و انحنا است. تسلیم نشوید. به یاد داشته باشید، هدف شما حفظ دندان است. 

مشکلات اندو کانال کلسیفیه

کانال‌های ریشه کلسیفیه یک موقعیت چالش برانگیز برای درمان است. یک دندان سالم به آرامی‌ ساختار سخت اضافی (کلسیفیه شدن) را برای محافظت از فضای عصبی دندان ایجاد می‌کند. این روند به طور کلی کند است و هیچ نگرانی بالینی ندارد. با این حال، این روند ممکن است با آسیب تروماتیک به دندان، ترمیم‌های بزرگ و پوسیدگی تسریع شود. عوارضی مانند سوراخ شدن کف پالپ، شکستگی ابزار داخل کانال ریشه یا برداشتن بیش از حد ساختار دندان، زمانی که کانال‌های ریشه کلسیفیه می‌شوند، به میزان قابل توجهی افزایش می‌یابد.

زمانی که کانال‌های ریشه عفونی کلسیفیه شده اند، دندانپزشک شما ممکن است شما را به متخصص ریشه ارجاع دهد. با استفاده از میکروسکوپ عامل، ابزار اولتراسونیک، ابزارهای چرخشی پیشرفته نیکل و تیتانیوم و آموزش پیشرفته، متخصص اندودنتیست بهترین مراقبت‌های ممکن را ارائه می‌دهد. 

جمع بندی 

اندو کانال کلسیفیه مانند عصب کشی معمول دندان انجام می‌شود. فقط کمی‌ در مهارت و ابزاره‌های به کار رفته تفاوت دارند. در هر دو روش بیمار هیچ دردی احساس نمی‌کند. تنها موردی که باید به آن توجه زیادی داشته باشید انتخاب دندانپزشک ماهر و با تجربه در این زمینه است. متخصصان کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس با سال‌ها تجربه و مهارت بالا، با کمک بهترین وسایل و تجهیزات دندانپزشکی بدون هیچ مشکلی اقدام به اندو کانال کلسیفیه بیماران با موفقیت می‌کنند. زمان را از دست نداده و همین حالا با شماره‌های کلینیک تماس بگیرید. 

سوالات متداول

چرا کانال‌ها کلسیفیه می‌شوند؟

کلسیفیکاسیون کانال پالپ به دلیل رسوب بافت کلسیفیه در دیواره کانال به دلیل تروما، پوسیدگی زیاد و عوامل دیگر رخ می‌دهد. فضای کانال ریشه می‌تواند تا حدی یا به طور کامل محو شود.

آیا دندان کلسیفیه باید کشیده شود؟

در گذشته، دندان‌های دارای کانال‌های کلسیفیه اغلب نیاز به کشیدن داشتند. اما پیشرفت‌ها در درمان به این معنی است که این دندان‌ها معمولاً قابل نجات و ترمیم هستند.

آیا ریشه کلسیفیه شده می‌تواند عفونی شود؟

بله. گاهی عفونت و رطوبت در بخش‌هایی از ریشه باقی می‌ماند. اگر پالپ داخلی دندان کلسیفیه عفونی شود، ممکن است نیاز به درمان ریشه داشته باشد. تکمیل این روش ممکن است دشوار باشد، زیرا در صورت وجود کلسیفیکاسیون، مکان یابی کانال کمی ‌سخت است.

چگونه کانال‌های کلسیفیه را باز می‌کنند؟

یکی از چالش‌های درمان ریشه، حذف کلسیفیکاسیون‌هایی است که دسترسی به کانال‌های ریشه را مسدود می‌کنند. بهترین درمان برای این بیماری ترکیب بزرگنمایی و اولتراسونیک است.

چگونه جرم دندان‌ها را تمیز می‌کنید؟

استفاده از مسواک برقی می‌تواند در تمیز کردن دندان‌ها موثرتر باشد. برای از بین بردن موثر جرم دندان، باید از خمیر دندان کنترل کننده جرم دندان استفاده شود. این خمیر دندان دارای عنصر فعال پیروفسفات و فلوراید است.

آیا کلسیفیکاسیون دندان بد است؟

حتی اگر به خوبی از دندان‌های خود مراقبت کنید، رسوبات کلسیم ممکن است ایجاد شود. به همین دلیل است که تمیز کردن و معاینه منظم دندان‌ها مهم است. زمانی که کلسیم روی دندان‌ها رسوب کرد، با مسواک زدن نمی‌توان آن را از بین برد و درمان کرد. 

آیا عصب کشی ۲۰ سال دوام می‌آورد؟

عوامل متعددی از جمله درمان‌های بعدی می‌توانند بر عمر دندان عصب کشی شده تأثیر بگذارند. دندان‌هایی که عصب کشی می‌شوند و سپس پر شده و روکش می‌شوند حدود ۲۰ سال دوام می‌آورند. دندان‌هایی که بعد از عصب کشی روکش دریافت نمی‌کنند حدود ۱۱ سال دوام می‌آورند.

نظر دهید post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button