اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک زاگرس

اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک زاگرس

اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

آیا حتما باید دندان عقل را کشید؟

دندان عقل جزو دندان آسیاب سوم است که در اکثر افراد به تعداد ۴ عدد (دوعدد در فک بالا و دو عدد در فک پایین) در سن ۱۴ تا ۲۰ سالگی رشد ولی این به این معنی نیست که همه افراد دندان عقل خواهند داشت و حتی برخی نیز تعداد ۲ تا ۳ عدد دندان عقل خواهند داشت و برخی نیز دندان عقلشان به صورت نهفته خواهد بود. برخی براین باورند که دندان عقل به محض رویش را باید کشید که در این مقاله به انواع دندان عقل، ریشه های آن و دلایل کشیدن دندان عقل خواهیم پرداخت.

انواع دندان عقل

دندان عقل نیمه نهفته

دندان عقل به دلیل اینکه آخرین دندان آسیاب سوم است که در سن ۱۴ تا ۲۰ سالگی رشد می کند ممکن است جای خالی مناسب برای رشد در فک نداشته باشد و به همین دلیل به صورت نیمه نمایان در فکر ظاهر می شود که در این حالت به دندان عقل نیمه نهفته معروف است ولی در دندانپزشکی این دندان در بین دندانپزشکان جراح به دندان نهفته نیز نامیده می شود.

دندان عقل نهفته کامل

درصورتی که دندان عقل در حین رشد خود از ۱۴ تا نهایتا ۲۵ سالگی افراد نتواند به هیچ وجه از فک بیرون بزند و کاملا نهفته باشد به دندان عقل نهفته نامیده می شود. دندان عقل نهفته ممکن است به دلیل فشار زیاد در داخل فک در حین فعالیت های ورزشی احساس فشار و درد کند و بعضا نیز باعث عفونت شود. گاهی نیز ممکن است به دندان مجاور بغلی یعنی دندان ۷ در داخل فک آسیب برساند و موجب نیاز به عصبکشی دندان ۷ مجاور شود. در معدود مواردی دندان نهفته عقل ممکن است در داخل فک به صورت نهفته در زیر دندان ۷ قرار بگیرد که در چنین شرایطی درصورتی که برای بیمار مشکلی ایجاد نکند بهتر است به حال خود رها شود و به صورت دوره ای مثلا هر ۶ ماه یکبار با عکس برداری X-Ray OPG تحت نظر قرار بگیرد ولی درصورتی که بیمار دچار احساس ناراحتی و درد کند و یا حتی موجب عفونت در فک او شود درصورتی که امکان دسترسی بدون کشیدن دندان ۷ محیا نباشد، باید با خارج کردن و کشیدن دندان ۷ دسترسی به دندان عقل نهفته را فراهم ساخت

دندان عقل معمولی

درصورتی که دندان عقل مانند مابقی دندان ها به طور طبیعی رشد کند و در فک جای خالی برای درآمدن داشته باشد که معمولا در فک بالای تمامی افراد چنین می باشد به دندان عقل معمولی معروف است که در مواردی که دندان عقل نیاز به کشیدن داشته باشد به آن کشیدن دندان عقل معمولی می گویند.

چه مواقعی دندان عقل نهفته را باید جراحی کرد؟

دندان عقل نهفته تا زمانی که برای بیمار هیچ احساس درد و یا فشاری ایجاد نکند و از همه مهمتر هیچ عفونتی ایجاد نکند و به دندانهای مجاور صدمه وارد نکند بهتر است که به آن دست زده نشود و به حال خود رها شود

۵/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button