اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک زاگرس

اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

تماس تلفنی کلیک کنید

تماس با کلینیک 02145139

ساعات کاری

7روز هفته 24 ساعته شبانه روزی بدون تعطیلی

نشانی کلینیک زاگرس

اکباتان، بلوار نفیسی، خ عظیمی، پ 42، ط 1

درمان درد سوراخ شدن دندان

بهترین راه برای تسکین درد سوراخ شدن دندان مراجعه به دندانپزشک و پر کردن حفره است. در عین حال، مسکن‌های بدون نسخه، پرهیز از غذاها و نوشیدنی‌های سرد و شستشو با آب نمک گرم می‌توانند به رفع این درد کمک کنند. در این مقاله از کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس به چگونگی درمان درد سوراخ شدن دندان می‌پردازیم. این بایدها و نبایدهای ساده را برای کاهش درد ناشی از سوراخ روی دندان در حالی که منتظر ملاقات با دندانپزشک هستید دنبال کنید. 

درد سوراخ شدن دندان را چگونه مدیریت کنیم؟

حفره یا سوراخی که در اثر پوسیدگی دندان ایجاد می‌شود می‌تواند ناراحت کننده باشد. درد حفره می‌تواند خوردن، خوابیدن و تمرکز را دشوار کند و در زندگی روزمره شما اختلال ایجاد کند.

پوسیدگی، مینای سخت دندان و عاج که لایه زیر میناست را از بین می‌برد. ادامه این پوسیدگی منجر به تشکیل سوراخی در دندان می‌شود که اعصاب را آشکار می‌کند و منجر به حساسیت و دندان درد می‌شود. بهترین راه تسکین درد سوراخ شدن دندان مراجعه به دندانپزشک و ترمیم سوراخ است. 

درمان‌های پوسیدگی دندان

  • درمان پوسیدگی دندان بستگی به پیشرفت آن دارد. برای مراحل اولیه پوسیدگی دندان دندانپزشک شما در مورد میزان قند موجود در رژیم غذایی و زمان‌هایی که آن را می‌خورید با شما صحبت می‌کند. 
  • دندانپزشک ممکن است ژل فلوراید، لاک یا خمیر را روی آن ناحیه بمالد. فلوراید با تقویت مینای دندان به محافظت از دندان‌ها کمک می‌کند و دندان‌ها را در برابر اسیدهای پلاک که می‌تواند باعث پوسیدگی دندان شود، مقاوم تر می‌کند.
  • دندانپزشک شما ممکن است در مورد پرکردن یا روکش با شما صحبت کند. این کار شامل از بین بردن پوسیدگی دندان با کمک بی حس کننده موضعی و پر کردن سوراخ است.
  • اگر پوسیدگی دندان به پالپ که در مرکز دندان است و حاوی خون و اعصاب است گسترش یابد ممکن است در فرآیندی به نام عصب کشی کانال‌ها و ریشه دندان تمیز شوند. 
  • اگر دندان به قدری آسیب دیده است که نمی‌توان آن را ترمیم کرد، ممکن است نیاز به کشیدن آن داشته باشید. دندانپزشک شما ممکن است بتواند دندان را با پروتز جزئی، بریج یا ایمپلنت جایگزین کند.

چه کار‌هایی برای کاهش درد دندان باید انجام داد؟

  • فوراً وقت دندانپزشکی بگیرید.
  • با آب گرم مسواک بزنید.
  • یک قرص ضد التهاب را امتحان کنید.
  • روغن میخک (اوژنول) بمالید.
  • دهان خود را تا حد امکان تمیز نگه دارید.

چه کار‌هایی را نباید با داشتن درد دندان انجام دهید؟

  • نباید درمان را به تعویق بیندازید. حفره می‌تواند به اعصاب حمله کند.
  • دندان‌ها را در معرض گرما یا سرمای شدید قرار ندهید.
  • غذاهای شیرین یا اسیدی نخورید.
  • داروی موضعی را مستقیماً روی دندان یا بافت لثه قرار ندهید.
  • مسواک زدن و نخ دندان کشیدن را فراموش نکنید.
  • با دندانپزشک خود تماس بگیرید.

علائم حفره خفیف 

  • سوراخ یا فرورفتگی در دندان
  • حساسیت به نوشیدنی‌های سرد یا گرم و غذاها یا شیرینی‌ها
  • دندان درد
  • لکه‌های سفید روی دندان

حفره‌ها شایع هستند و می‌توانند توسط دندانپزشک شما با پر کردن ترمیم شوند. در صورت عدم درمان، می‌تواند منجر به عفونت و آسیب به ریشه شود.

علائم عفونت دندان 

  • آبسه (پاکت چرک)
  • تورم صورت
  • تب
  • درد

اگر هر یک از این علائم را دارید، با دندانپزشک خود تماس بگیرید. اگر نمی‌توانند فورا شما را ببینند، برای تسکین درد راهنمایی بخواهید.

اگر درد موقتاً از بین رفت، قرار ملاقات را لغو نکنید. آسیب به خودی خود ترمیم نمی‌شود، بنابراین درد به طور قطع باز خواهد گشت.

هر چه بیشتر رفتن به دندانپزشک را به تعویق بیندازید، حفره عمیق‌تر می‌شود و ممکن است درد بیشتری ایجاد کند. ممکن است متعاقباً به جای پرکردن ساده به عصب کشی یا کشیدن دندان نیاز داشته باشید.

درمان درد پوسیدگی دندان با دارو‌های ضد التهاب

در حالی که منتظر نوبت دکتر هستید مسکن OTC مصرف کنید. داروهای ضد التهاب معمولاً برای دردهای دندانی بهترین کارایی را دارند. بیشتر دندان دردها ناشی از التهاب بافت‌ها یا اعصاب است.

داروهای ضد التهاب OTC مانند ادویل یا موترین (ایبوپروفن) و ناپروکسن مصرف کنید. اگر به تسکین درد بیشتری نیاز دارید، تیلنول (استامینوفن) ممکن است کمک کند. معمولاً ترکیب تیلنول با داروهای ضد التهاب بی خطر است.

درمان خانگی درد سوراخ شدن دندان 

تا زمانی که نوبت ویزیت دندانپزشک شما برسد بهتر است از درمان های خانگی برای تسکین درد استفاده کنید. در ادامه چند راهکار موثر کاهش درد را می بینیم. 

روغن میخک را امتحان کنید

گزینه دیگر بعد از مصرف دارو های ضد التهاب روغن میخک است. از میخک در مواد مختلف دندانپزشکی به دلیل خواص ضد میکروبی و تسکین درد آن استفاده می‌شود. میخک را می‌توانید در اکثر فروشگاه‌های مواد غذایی پیدا کنید. برای استفاده از آن، یک تکه پنبه را خیس کنید. پنبه را روی یک تکه دستمال بکشید تا اضافی آن پاک شود. با استفاده از موچین تمیز، پنبه را به مدت ۱۰ ثانیه روی دندان دردناک نگه دارید. روغن را قورت ندهید.

دهان خود را تمیز نگه دارید

به آرامی ‌ناحیه دردناک را مسواک کنید. تمیز نگه داشتن دهان می‌تواند کمک کننده باشد. به این دلیل که توده‌های باکتری اسید تولید می‌کنند و درد را افزایش می‌دهند. از نخ دندان بین دندان‌های دردناک استفاده کنید. حذف هر گونه ذرات غذا و پلاک ممکن است به کاهش درد کمک کند. دهان خود را با آب نمک گرم بشویید. این نه تنها تسکین دهنده است، بلکه به کشتن باکتری‌ها نیز کمک می‌کند.

برای شستشو آب نمک، ۱ قاشق چایخوری نمک و ۲ قاشق چایخوری جوش شیرین (اختیاری) را در ۱ لیوان آب گرم رقیق کنید. آب نمک را حدود ۳۰ ثانیه دور دهان خود بچرخانید. تف کنید و قورت ندهید.

استفاده از پر کننده OTC

برخی از داروخانه‌ها مواد پرکننده OTC را دارند. این دارو مانند کلاه به طور موقت حفره را مهر و موم می‌کند. اگر بتوانید دقیقاً مکان آن را شناسایی کنید، ممکن است به کاهش درد و محافظت از ناحیه کمک کند.

البته قبل از انجام این کار از دندانپزشک خود بپرسید. برخی از آنها معتقدند بستن دندان دردناک یا عفونی ممکن است باعث درد بیشتر شود. همچنین ممکن است با آب بندی در باکتری‌ها عفونت را بدتر کند.

پوسیدگی دندان چگونه ایجاد می‌شود؟

اگر مشکل دندان دارید، باید در وهله اول به دندانپزشک مراجعه کنید. پوسیدگی دندان زمانی رخ می‌دهد که اسید از پلاک‌هایی که روی دندان‌ قرار دارند تولید شود. اگر اجازه ایجاد پلاک داده شود، می‌تواند منجر به مشکلات بیشتری مانند پوسیدگی دندان (سوراخ دندان)، بیماری لثه یا آبسه‌های دندانی شود که مجموعه‌ای از چرک در انتهای دندان یا لثه هستند.

علائم پوسیدگی دندان

پوسیدگی دندان ممکن است هیچ دردی ایجاد نکند. با این حال، اگر پوسیدگی دندان دارید، احتمالا با موارد زیر رو به رو خواهید شد. 

  • دندان درد: درد مداوم که شما را بیدار نگه می‌دارد یا گهگاه درد شدید بدون دلیل واضح دارید. 
  • حساسیت دندان: ممکن است هنگام خوردن یا نوشیدن چیزی گرم، سرد یا شیرین احساس حساسیت یا درد کنید.
  • لکه‌های خاکستری، قهوه ای یا سیاه روی دندان شما ظاهر می‌شود.
  • بوی بد دهان دارید که با مسواک زدن رفع نمی‌شود. 
  • طعم ناخوشایند در دهان احساس می‌کنید. 

جلوگیری از پوسیدگی دندان

اگرچه پوسیدگی دندان یک مشکل رایج است، اما کاملاً قابل پیشگیری است. بهترین راه برای جلوگیری از پوسیدگی دندان این است که دندان‌ها و لثه‌های خود را تا حد امکان سالم نگه دارید. به عنوان مثال، شما باید:

  • به طور منظم به دندانپزشک خود مراجعه کنید. دندانپزشک شما بر اساس وضعیت دهان، دندان‌ها و لثه‌های شما تصمیم می‌گیرد که چند بار در سال باید شما را ببیند.
  • مصرف غذاها و نوشیدنی‌های شیرین و نشاسته ای به ویژه بین وعده‌های غذایی یا یک ساعت قبل از خوابیدن را کاهش دهید. برخی از داروها همچنین می‌توانند حاوی قند باشند، بنابراین بهتر است در صورت امکان به دنبال جایگزین‌های بدون قند باشید.
  • مراقب دندان‌ها و لثه‌های خود باشید. دندان‌های خود را به درستی با خمیر دندان حاوی فلوراید دو بار در روز مسواک بزنید، حداقل یک بار در روز از نخ دندان و مسواک بین دندانی استفاده کنید.
  • از سیگار کشیدن یا نوشیدن بیش از حد الکل خودداری کنید. تنباکو می‌تواند در تولید بزاق اختلال ایجاد کند. بزاق به تمیز نگه داشتن دندان‌ها کمک می‌کند که در صورت کاهش باعث خرابی دندان‌ها خواهد شد. الکل می‌تواند به فرسایش مینای دندان کمک کند.
  • اگر دائماً خشکی دهان دارید به دندانپزشک یا پزشک عمومی ‌خود مراجعه کنید. این ممکن است ناشی از مصرف برخی داروها، درمان یا شرایط پزشکی باشد.

محافظت از دندان‌های کودکان

ایجاد عادات غذایی خوب با محدود کردن تنقلات و نوشیدنی‌های شیرین می‌تواند به کودک شما کمک کند تا از پوسیدگی دندان جلوگیری کند. مراجعه منظم به دندانپزشک در سنین پایین نیز باید انجام شود.

مهم است که به کودک خود آموزش دهید که چگونه دندان‌های خود را به درستی و به طور منظم تمیز کند. دندانپزشک شما می‌تواند نحوه انجام این کار را به شما نشان دهد. کودکان کوچکتر باید از خمیر دندان کودکان استفاده کنند، اما حتماً برچسب نحوه استفاده از آن را بخوانید. کودکان همچنان باید دو بار در روز دندان‌های خود را به خصوص قبل از خواب مسواک بزنند.

چگونه پلاک باعث پوسیدگی دندان می‌شود؟

دهان شما مملو از باکتری‌هایی است که روی دندان‌ها لایه ای به نام پلاک دندانی تشکیل می‌دهند. وقتی غذا و نوشیدنی کربوهیدرات دار مصرف می‌کنید، به ویژه غذاها و نوشیدنی‌های شیرین، باکتری‌های موجود در پلاک کربوهیدرات‌ها را به انرژی مورد نیاز خود تبدیل می‌کنند و در همان زمان اسید تولید می‌شود.

پس از تجمع پلاک، اسید می‌تواند شروع به تجزیه و حل شدن سطح دندان شما کند و باعث ایجاد سوراخ‌هایی به نام حفره شود. هنگامی‌که حفره‌هایی در مینای دندان ایجاد شد، پلاک و باکتری می‌توانند به عاج (ماده نرم تر و استخوان مانند زیر مینا) برسند. از آنجایی که عاج نرم تر از مینای دندان است، روند پوسیدگی دندان سرعت می‌گیرد.

بدون درمان، باکتری وارد پالپ، مرکز نرم دندان که شامل اعصاب و عروق خونی است می‌شود. در این مرحله، اعصاب شما در معرض باکتری قرار می‌گیرند و معمولا دندان شما را دردناک می‌کنند. این باکتری می‌تواند باعث ایجاد آبسه دندان در پالپ شود. عفونت می‌تواند به استخوان گسترش یابد و نوع دیگری از آبسه را ایجاد کند.

چرا باید به صورت منظم به دندانپزشک مراجعه کنیم؟

به طور منظم به دندانپزشک خود مراجعه کنید. تشخیص زود هنگام پوسیدگی دندان می‌تواند در اسرع وقت درمان شود و موارد لازم برای پیشگیری از پوسیدگی شروع شود. درمان پوسیدگی دندان در مراحل اولیه بسیار ساده تر و ارزان تر است. دندانپزشکان معمولاً می‌توانند پوسیدگی دندان و مشکلات بعدی را با یک معاینه ساده یا اشعه ایکس شناسایی کنند.

جمع بندی

درد دندان ناشی از پوسیدگی دندان یا حفره دندان باید توسط دندانپزشک شما ارزیابی شود. پس از پر شدن سوراخ دندان، درد برطرف می‌شود. در حالی که منتظر ویزیت توسط دندانپزشک هستید، می‌توانید با داروهای ضدالتهاب OTC و روغن میخک، درد حفره را در خانه کاهش دهید. از خوردن غذاها و نوشیدنی‌های گرم، سرد، شیرین یا اسیدی خودداری کنید. با مسواک زدن و نخ دندان کشیدن خود را تمیز نگه دارید. همچنین می‌توانید برای تسکین درد حفره و از بین بردن باکتری‌ها، دهان خود را با آب نمک گرم بشویید.

برای انجام هر گونه چکاپ و درمان درد‌های دندانی همین حالا با کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی زاگرس تماس بگیرید و نوبت ویزیت خود را دریافت نمایید. 

سوالات متداول

بهترین دارو برای دندان درد چیست؟

ایبوپروفن، آسپرین و استامینوفن همگی مسکن‌های مؤثری برای درد هستند. اگرچه مطالعات نشان می‌دهد که ایبوپروفن در برابر دندان درد مؤثرتر از سایر دارو هاست. 

چگونه درد دندان به عصب رسیده را درمان می کنید؟

دهان خود را با آب نمک بشویید. آب نمک یک عامل ضد باکتری طبیعی است که برای کاهش درد و التهاب طراحی شده است. بنابراین، یک قاشق چایخوری نمک را در یک لیوان آب بریزید و آن را دور دهان خود بچرخانید. این نه تنها درد را کاهش می دهد، بلکه باقی مانده های غذایی که ممکن است اعصاب در معرض آسیب را تحریک کند، آن را دور می‌کند. 

آیا آنتی بیوتیک درد دندان را متوقف می کند؟

مطالعات نشان داده اند که آنتی بیوتیک ها برای درمان درد بسیار اندک عمل می کنند. آنها به جای تسکین درد، عفونت های باکتریایی را درمان می کنند و منبع عفونت را از بین می برند. آنتی بیوتیک‌ها داروهای عالی هستند. با این حال، استفاده بیش از حد باعث ایجاد مقاومت می‌شود.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button